النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: ممكن حد يساعدنى

عضو

Unhappy ممكن حد يساعدنى

انا كان عندى مشكلة فى مروحة البروسيسور المهم رحت صلحتها والجهاز كان شغال كويس جدا والحاجات اللى كانت بتهنج راحت خلاص وبعدين فجأة وانا شغال الجهز صفر بصوت الرامه وجاب شاشه زرقاء طفيت الكمبيوتر وحاولت اشوف الرام متثبت كويس ولا لأ اصله كان اوقات بيفصل بس ده عند تشغيل الكبيوتر بس وكنت بشيله واركبه ويشتغل وعرفت بعد كده انه ده عيب بوره جيجا بايت الموديل بتاعى بس هو موديل قديم GA-8I945GZME-RH المهم حاولت فيها كتير مشتغلش برده فكيت البورد من الكيس وركبتها تانى الجهاز اشتغل متسغربوش اصل اول ما جبت الجهاز كان لما الموضوع ده يحصل كنت بشيل الكمبيوتر على قلبى واوصل للشركه بتاع الصيانه القاه اشتغل من غير ميعمل اى حاجه دلوقى اول ما بفتح الجهاز الرساله بتاعة COSM FAILD بتظهر دخلت على البيوس وظبط التاريخ والساعه وكل مره يحصل نفس الموضوع على فكره هو كان ظهر قبل كده ومرحش الا لما نزلت ويندوز كنت فاكره عيب حجر بس اشتغل بعد الويندوز كويس دلوقتى عايز اعرفموضوع الرام ده بيحصل ليه واحل موضوع التاريخ والساعه ده ازاى

إداري سابق الصورة الرمزية Ahmed.Elsayed

رد: ممكن حد يساعدنى

أولاً مشكلة الرامات بسبب أن سوكت الرام أصبح واسع قليلاً فالرام عندك تعمل أحياناً و أحياناً لا تعمل و يجب تغيير سوكت الرام عند فنى مختص
    وبالنسبة لمشكلة الساعة و التاريخ يوجد جمبر أسمه Clear Cmos يقوم بإعادة إعدادات البيوس لإعدادات المصنع تأكد من دليل المازربورد أنه Off وليس On
    إذا كان Off قم بتغيير بطارية المازربورد ببطارية جديدة

عضو برونزي

رد: ممكن حد يساعدنى

كما قال أخي terbo ، اتساع سوكت الرام احد الاسباب ، جرب بتركيب الرام في منفذ اخر..

انتقال الكيس من مكان لآخر جعله يعمل و اخراج اللوحة من الكيس جعلها تعمل ؟! هذا يعطي خمس احتمالات تسبب هذا ..

قبل أي شيء ، هل أنت متأكد أن الصفارة هي كود الرامات ؟

الاحتمالات هي:

1- اتساع منافذ الرام ، تحرك الرامات اثناء نقل الكيس أو فك البورد جعلها تعمل و هذا أيضاً يحدث مع منفذ كرت الجرافيك

2- الجهاز مليء بالغبار و هو مشحون بشحنة استاتيكية و فك اللوحة و نقل الجهاز خفف من اثرها

3- هناك نقاط لحام متكسرة و بتحركها يعمل الجهاز

4- هناك مشكلة تأريض للوحة ، اذا كانت اللوحة تعمل بشكل جيد خارج الكيس لكنها لا تعمل داخله ، اذا كانت اللوحة مثبته في الكيس ببراغي مباشرة أي أن أرضي اللوحة متصل مباشرة بالكيس قم بتركيبها باستخدام الوسائد الكرتونية التي تمنع اتصال البراغي باللوحة ، و العكس أيضاً اذا كانت الوسائد الكرتونية موجودة ركب اللوحة بدونها !

5- استخدام مشتت تجاري يحني اللوحة عند سوكت المعالج ، بعد مرور وقت طويل عليها سيقطع الدارة عند سوكت المعالج و هذا لا حل له سوى الترقيع عبر استبدال المشتت بآخر لا يضغط على اللوحة لدرجة احنائها و وضع وسادة بين اسفل سوكت المعالج و الكيس بحيث عند تركيب اللوحة في الكيس لن يحدث انحناء في المنطقة !
    [CENTER][h=2][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=350370&p=2549424#post2549424"][COLOR=#800080][B][SIZE=2]تحذير عاجل: التعريف الرسمي لكروت Nvidia رقم 320.18 قادر على حرق كرتك ![/SIZE][/B][/COLOR][/URL][/h][B][FONT=arial black][COLOR=#B22222]
    [/COLOR][/FONT][/B]
    [/CENTER]