صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 51

الموضوع: ماهي أفضل أنواع السيرفر ؟

عضوية جديدة

رد: ماهي أفضل أنواع السيرفر ؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa mohmoud مشاهدة المشاركة
    با الضبط كده هو 13 ميجا وتحرقه على سدى وتنزله هى بيئة الينكس
    اها الف شكر الك صديقي انا نزلت كلشي بيتعلق فيو من الرابط الي اعطيتني اياه وحرقتو للسي دي هله عندي كم استفسار قبل ما ابلش التجربه الميكرو تيك بيحدد الداون لود لكل مستخدم بصوره دقيقه ؟ هل هوه اكثر سرعه وفاعليه من ويندوز سيرفر 2003 ؟ وكمان شي بالنسبه للتحديد بيكون بنائا ع الميك لكل مستخدم ولا ع الاي بي؟ هله مثلا انا هله بويندوز سيرفر عندي بيوزع بناءا ع الاي بي وبالنسبه للبث عامله فلتر ميك ادرس يعني انا بدخل مين ما بدي ع الميك وبعطيه اي بي هله لو حد دخل كمان جهاز من نفس من نفس الميك بتاع علبتو صار بيلزمو اي بي مفتوح يعني في درجتين حمايه الميك والاي بي الميكرو فيو هيك ؟

عضو

طيب يا باشمهندس الجهاز اللي هركب عليه المايكروتيك لازم يكون عليه ويندوز الأول , يعني مثلا ويندوز اكس بي ولا ايه النظام ؟

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoba_hawas مشاهدة المشاركة
    طيب يا باشمهندس الجهاز اللي هركب عليه المايكروتيك لازم يكون عليه ويندوز الأول , يعني مثلا ويندوز اكس بي ولا ايه النظام ؟
    بعرف انو سؤالك مش الي اما لا الجهاز الي حتركب عليه الميكروتيك مش رح يكون عليه حاجه حتعمل بوت من السي دي الي عليه الميكروتيك وتثبتو

عضو

سؤالي مش لشخص معين أخي هو مطروح للنقاش من قبل جميع أعضاء المنتدى الكرام و كل من يعرف الاجابة فهو يتكرم بذكرها و افادتنا جميعًا إن شاء الله

وشكرًا جزيلًا على الاجابه أخي

أنا اشتريت كارت لان إضافي ماركة دي لينك علشان قريت إنه لازم يكون ماركه كويسه و إن شاء الله أجرب في أقرب وقت

عضوية جديدة

سؤالي مش لشخص معين أخي هو مطروح للنقاش من قبل جميع أعضاء المنتدى الكرام و كل من يعرف الاجابة فهو يتكرم بذكرها و افادتنا جميعًا إن شاء الله

وشكرًا جزيلًا على الاجابه أخي

أنا اشتريت كارت لان إضافي ماركة دي لينك علشان قريت إنه لازم يكون ماركه كويسه و إن شاء الله أجرب في أقرب وقت
    الله يسعدك اخي وانا زيك رح اجرب باقرب وقت وربنا يسهل

عضو

بالتوفيق أخي الكريم أمير القصاص
    _________

نتمنى من الخبراء توضيح هذه المفاهيم علشان أنا لما جيت أنزل النسخه مفهمتش حاجه و عايز أنزل نسخه حديثه و كويسه بس مش فاهم الفرق فأرجو التوضيح

virtualbox
    vmware
    فيرشوال مشين
    الوين بوكس

و يعني ايه نسخه فيرتوال و نسخه فيزيكال ؟!! , إيه الفرق بينهم يعني و هل في حاجه أحسن من التانيه ؟

عضوية جديدة

بالتوفيق أخي الكريم أمير القصاص
    _________

نتمنى من الخبراء توضيح هذه المفاهيم علشان أنا لما جيت أنزل النسخه مفهمتش حاجه و عايز أنزل نسخه حديثه و كويسه بس مش فاهم الفرق فأرجو التوضيح

virtualbox
    vmware
    فيرشوال مشين
    الوين بوكس

و يعني ايه نسخه فيرتوال و نسخه فيزيكال ؟!! , إيه الفرق بينهم يعني و هل في حاجه أحسن من التانيه ؟
    virtualbox :عباره عن برنامج يمكنك من تثبيت السيرفر على نفس الجهاز يعني بيضفلك جهاز وهمي بداخل جهازك عشان تنزل الميكروتيك عليه دون الحاجه الى جهاز اخر
    vmware:هوه برنامج بعمل نفس عمل الي قبله
    فيرشوال مشين :vmware
    winbox:اداه للدخول الى سيرفر الميكروتيك يعني لما تنصب الميكروتيك ع جهاز بتدخل عليه من الجهاز الاخر عن طريق هاي الاداه
    *اما بالنسبه لسؤالك الاخر ما بعرف والله
    وبالمناسبه انا حملت الميكروتيك وعملت كلشي صح وقرائت لتعبت عنو وفتت عليه وبرمجته بس للاسف تكللت العمليه بالفشل ما خرج نت مع اني تاكدت الف مره من الاعدادات ومن تجربتي المتواضعه الويندوز سيرفر 2003 اسهل بكتير من الميكروتيك ويتحكم بشكل ممتاز لهيك انا اكتفيت بتجربتي المتواضعه وبالتوفيق اخي.....

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امير قصاص مشاهدة المشاركة
    اها الف شكر الك صديقي انا نزلت كلشي بيتعلق فيو من الرابط الي اعطيتني اياه وحرقتو للسي دي هله عندي كم استفسار قبل ما ابلش التجربه الميكرو تيك بيحدد الداون لود لكل مستخدم بصوره دقيقه ؟ هل هوه اكثر سرعه وفاعليه من ويندوز سيرفر 2003 ؟ وكمان شي بالنسبه للتحديد بيكون بنائا ع الميك لكل مستخدم ولا ع الاي بي؟ هله مثلا انا هله بويندوز سيرفر عندي بيوزع بناءا ع الاي بي وبالنسبه للبث عامله فلتر ميك ادرس يعني انا بدخل مين ما بدي ع الميك وبعطيه اي بي هله لو حد دخل كمان جهاز من نفس من نفس الميك بتاع علبتو صار بيلزمو اي بي مفتوح يعني في درجتين حمايه الميك والاي بي الميكرو فيو هيك ؟
    الميكروتك اكثر ثبات من الايزا سيرفر بكتير وممكن تثبت با الماك او با الايبى و تحديد الرعة فيه مظبوط جدا فى كل حاجة فىالايزا واحسن واثبت

عضو

شكرًا جزيلًا أمير القصاص , جزاك الله كل خير أخي

طيب يعني الشرح كان في وجود ويندوز , طيب هو مينفعشي الواحد يعمل المايكروتيك ده من غير ويندوز منعا لمشاكل الويندوز و الويندوز وقع بقى و الكلام ده ؟

أصل أنا جربت من غير ويندوز و منفعش !!

عضوية جديدة

شكرًا جزيلًا أمير القصاص , جزاك الله كل خير أخي

طيب يعني الشرح كان في وجود ويندوز , طيب هو مينفعشي الواحد يعمل المايكروتيك ده من غير ويندوز منعا لمشاكل الويندوز و الويندوز وقع بقى و الكلام ده ؟

أصل أنا جربت من غير ويندوز و منفعش !!
    بينفع اصلا اسهل وافضل بس بيلزمك جهاز اخر توصلو بالكرت الي عملتو خارج عشان تفوت ع الميكرو تيك تبرمجو يعني كل الي بيلزمك جهاز تسطب عليه الميكرو وكرتين شبكه او كرت ازا بيكون الكرت الاول داخلي باللوحه ووصله كيبل كروس (يعني راسين الكيبل غير متماثلان بالالوان تماما)ونصب الميكرو بخطواتو ولما يعمل اعاده تشغيل او يطلب اعاده عيد تشغيلو وطلع السي دي الي عليه الميكرو لانو يمكن يعمل بوت كمان مره وهله بعطيك كتير روابط متعلقه اخدتها من صديقي مصطفى
    https://dvd4arab.maktoob.com/showthr...2451050&page=8 هاي الرابط فيو كلشي وتحميل نسخه الميكرو والوين بكس وشرح بالهبل ازا ناوي تحاول حمل كلشي بصفحه 8 كلشي واحضرهم واقرئهم بعديها بلش وبالتوفيق اخى

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امير قصاص مشاهدة المشاركة
    بينفع اصلا اسهل وافضل بس بيلزمك جهاز اخر توصلو بالكرت الي عملتو خارج عشان تفوت ع الميكرو تيك تبرمجو يعني كل الي بيلزمك جهاز تسطب عليه الميكرو وكرتين شبكه او كرت ازا بيكون الكرت الاول داخلي باللوحه ووصله كيبل كروس (يعني راسين الكيبل غير متماثلان بالالوان تماما)ونصب الميكرو بخطواتو ولما يعمل اعاده تشغيل او يطلب اعاده عيد تشغيلو وطلع السي دي الي عليه الميكرو لانو يمكن يعمل بوت كمان مره وهله بعطيك كتير روابط متعلقه اخدتها من صديقي مصطفى
    https://dvd4arab.maktoob.com/showthr...2451050&page=8 هاي الرابط فيو كلشي وتحميل نسخه الميكرو والوين بكس وشرح بالهبل ازا ناوي تحاول حمل كلشي بصفحه 8 كلشي واحضرهم واقرئهم بعديها بلش وبالتوفيق اخى

مشكووووووووووور أمير , جازاك الله خيرًا

أنا دلوقتي حضرت الجهاز التاني و حطيت فيه 2 كارت لان واحد في الماذر بورد و التاني إضافي ماركة D-Link و حملت نسخة مايكروتيك mikrotik-2.9.27_FULL_Level6 , عملتها أسطوانه و بعدين سطبتها و اتعبعت الشرح الفيديو

و بعدين نزلت ال winbox و وصلت كله تمام و عملت الأسلاك بالألوان المذكوره و كله تمام و قدرت و الحمد لله أدخل على السيرفر لكن فيه مشكله و مش عارف سببها

أنا بيظهرلي كارت لان واحد بس في الانترفيس و هو اللي أنا واخد منه على جهازي اللي فاتح منه ال winbox لكن كارت ال WAN مش ظاهر خالص و مش عارف ايه السبب فهل ليه توصيله معينه برده ولا حاجه أو إعداد معين ؟!!

و بعدين أنا كنت عايز أعرف هو أنا أغير الآي بي بتاع السيرفر ده إزاي ؟؟!!!

عضو

و دي الصوره للتوضيح

عضوية جديدة

و دي الصوره للتوضيح

لازم يظهرو التنين في الانترفيس يمكن مش متعرف ازا كان بيتعرف تلقائي جرب غير مكانو في المذربورد يعني انقلو ع مدخل تاني واعد تشغيل السيرفر وشيل منو الكيبورد والماوس وجرب , انا كان عندي هيك انا عملت هالحكي ع هارد دسك اخر يعني بالاول ركبت الهارد الي عليه اكس بي وشبكت الكرت وعرفتو وكلشي تمام وبعديها حطيت الهارد التاني ونزلت عليه الميكرو واشتغل كويس اما بالنسبه للاي بي الرابط الي اعطيتك اياه بيشرحلك كلشي وبيتناول الاي بي في درس لحالو اول شي تسميه الكروت وبعدييها الاي بي تبع معو رح تعرف كل حاجه انا عشان حذفتو من عندي مش ذاكر اسمائهم بالزبط كان حكيتلك وحكيتلك انو بالاخر ما رضي يطلع نت يعني لو انت عملت كل حاجه وما طلع نت يبقى كده انا وانت بنفس الخندق اما ازا انت معني بسيرفر يعني مو شرط مايكرو تيك انا بساعدك بسيرفر 2003 سهل جدا ولانو بعرف فيو اكتر .

عضو

شكرًا جزيلًا أمير قصاص

واضح إن المشكله هي إن كارت لان الماذر بورد غير متوافق مع كارت اللان الجديد , و بالصدفه البحته كان عندي كارت لان تاني جربته صدفة و الحمد لله اشتغل مع الجديد و تم تجاهل اللي راكب في البورده و بكده الانترفيس ظهرلي ال 2 كارت لان و كله تمام

هههههههههههههههه , فعلًا أخي واضح إن احنا ال 2 واقعين في نفس المشكله و نحتاج إلى خبير مايكروتيك , أنا اتبعت الشرح بالحرف و برده مفيش نت خارج من السيرفر و بيديني علامة تعجب و اعتقد إن المشكله في إعدادات الآي بي ولا حاجه

ماذا سنفعل الآن ؟!!!!

عضو

أنا دلوقتي راجعت على الإعدادات و عملت كل حاجه تاني من الأول حسب الشرح بالظبط و الحمد لله علامة التعجب راحت و النت أكنه شغال لكن للأسف مفيش أي نت خارج , أنا وصلت لحد نقطة الهوت سبوت و عملت أكونت test لكن اصلا مش بتطلعلي صفحة الهوت سبوت و مش عارف بقى اعمل اييييييييييه ؟!!!

أييييييييييييييييييين الخبرااااااااااء العظااااااااااااااام

صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة