النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: بجد محتاج مساعدة ياجماعة

عضوية جديدة

بجد محتاج مساعدة ياجماعة

انا دلوقتى الفضل لله ببداء فى مجال لا IT وخريج سنه 2009 نظم معلومات ادارية جامعة المستقبل
    لما سئلت اصحاب الخبر ابداء من فين خصوصن انى حابيب مجال الشبكات جدااا قلولى عشان تكون كويس بعون الله
    a+plus
    n+plus
    ccna
    msce
    mcitp
    ccnp
    ايه رأيكم ياجمااعة مع العلم ان بعون الله طبعن حابيب ان اكمل فى الكورسات بعد كدة بس لماا ان شاء الله استلم وظيفة انا محتاج رايكم وهل فعلان ان self study من غير certification ملهاش تأثير اوى طبعن عشان الظروف المادية من اكتر والله وبجد شكرا اوى لكل واحد حاب يسعدنى

عضوية جديدة

رد: بجد محتاج مساعدة ياجماعة

ايه ياجماعة محدش عايز يقولى حاجة يعنى على العموم شكرااا لناس لا شافو الموضوووع

عضو

الترتيب كويس

بس ممكن تكتفي ب +N مبدئيا

ثم ccna أو mcse

وتكمل بعد كده

ccnp او mcitp

وأكيد الشهادات تفرق كتييييير

آسف جدا
    دخول م ت ق ط ع .... لظروف شخصية

هذا ما أمكن إيراده، وتيسر إعداده، وقدر الله لى قوله

عضوية جديدة

بس مع احتراامى طبعن لكلامك ما هو ممكن حد معاة شهادة وحفظ الاسئلة و دخل نجح و اسموا معاة سرتفكيشن وخلاص بس تعالة فة الانترفيوا بئا انت فين فى الكلام دةةةة مطلوب منك تعمل شبكة ومتطلوب T-shooting انا رأى كدةةة بجدد

عضو

السلام عليكم ورحمة الله
    اولا انت لسه خريج جديد نصيحة بجد اهم حاجة مش الشهاده ما احنا بقلنا سنين بناخد شهادات ومش بنعمل بيها حاجة اهم حاجة الخبرة وانك تشتغل حاجة حببها وممكن تنميها ومتخدش الكورس وتعد فى البيت خده واشتغل حتى ببلاش تاخد خبرة فى الاول
    ثانيا لزم تحدد هدفك مجال الكمبيوتر واسع ومدام انت عاوز تدخل مجال الشبكات خد ccna-ccnp
    خد فكره من الموقع ونزل الكورسات واتعلم لوحدك واذا عاوز شهاده ادخل الامتحان على طول وهنا فى الموقع خبرات ناس كتير امتحنت واخدت كورسات ومبيبخلوش بالمعلومات زى مراكز تعليم كتير يعنى هتستفاد وربنا يكرمك

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة youssra_s مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله
    اولا انت لسه خريج جديد نصيحة بجد اهم حاجة مش الشهاده ما احنا بقلنا سنين بناخد شهادات ومش بنعمل بيها حاجة اهم حاجة الخبرة وانك تشتغل حاجة حببها وممكن تنميها ومتخدش الكورس وتعد فى البيت خده واشتغل حتى ببلاش تاخد خبرة فى الاول
    ثانيا لزم تحدد هدفك مجال الكمبيوتر واسع ومدام انت عاوز تدخل مجال الشبكات خد ccna-ccnp
    خد فكره من الموقع ونزل الكورسات واتعلم لوحدك واذا عاوز شهاده ادخل الامتحان على طول وهنا فى الموقع خبرات ناس كتير امتحنت واخدت كورسات ومبيبخلوش بالمعلومات زى مراكز تعليم كتير يعنى هتستفاد وربنا يكرمك
    ياباشاااااا والله انا عاجز عن الشكر ومش لقى كلام اقولوا ايه والله لحضرتك والله شكراا بجد لاهتمااام الجميل دةة والكلام الرائع دةةة وانا بعون الله اهو شغال فى الدراسة بس انا كنت عايز اطمن على حاجة هل فعلان self study ممكن تغنى على مراكز التدريب ولا لازم لازم مراكز التدريب ؟؟؟

عضو

بصراحة من وجهة نظرى مش لزم مراكز تدريب مدام انت فاهم كل حاجة هتاخد كورس وتدفع فلوسه على الفاضى ليه
    يعنى مثلا لسه وخده كورسccna ب 1900
    والشرح مكنش على قدر عالى وكنت بدخل النت وبتعلم حاجات اكتر اهم حاجة فى الكورسات من وجهة نظرى انك تكون فاهم الكورس كويس وكل الاجزاء علشان اما المهندس يشرح تكون فاهم هو بيقول ايه علشان فى ناس مبتحبيش تشرح كل حاجة الله اعلم بقى النيه هم اساسا مش عارفين وال مش عاوزين
    من الاخر اهم حاجة متشتش نفسك انت افهم الكورس وبيغنى عن التدريب
    وربنا معاك

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة youssra_s مشاهدة المشاركة
    بصراحة من وجهة نظرى مش لزم مراكز تدريب مدام انت فاهم كل حاجة هتاخد كورس وتدفع فلوسه على الفاضى ليه
    يعنى مثلا لسه وخده كورسccna ب 1900
    والشرح مكنش على قدر عالى وكنت بدخل النت وبتعلم حاجات اكتر اهم حاجة فى الكورسات من وجهة نظرى انك تكون فاهم الكورس كويس وكل الاجزاء علشان اما المهندس يشرح تكون فاهم هو بيقول ايه علشان فى ناس مبتحبيش تشرح كل حاجة الله اعلم بقى النيه هم اساسا مش عارفين وال مش عاوزين
    من الاخر اهم حاجة متشتش نفسك انت افهم الكورس وبيغنى عن التدريب
    وربنا معاك
    انا طول عمرى بقول كدة والله عشان انا بذاكر من على النت ومعايا الكتب وكل حاجة و بطبع الكتب و بذاكر منها فى البيت ومع الفيدوا كمان يعنى حاسيس ان مش محتاااج اى مركز الحمد لله بس بحب اسئل بردواا ان ممكن لما اكتب او اقول ان انا self studyممكن يقول لالا ابعد عنوااا وكدةةة ولا بالخبرة و المعرفة صح انا بفكر كدةة بس بحب الرأى بردوا و بجد thank u for give me your time to read this