النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: اريد المساعده منكم ............ <<<< ضرورى جدا>>>>

عضو

اريد المساعده منكم ............ <<<< ضرورى جدا>>>>

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا هدخل ف موضوعي على طول.. انا لسه متخرج من كلية حاسبات ومعلومات قسم علوم الحاسب
    .. وطبعا كـ عادة اي جامعه انها مبتديش اي حاجه غير كله نظري ف نظري
    بس اخدت كورس اوراكل ديفيلوبر ومطبقتش لللأسف
    فـ انا دلوقتي مش عارف اعمل ايه؟ انا كنت بفكر امتحن اللي اخدته ده واخد الشهاده بس مش عارف هل ده ممكن يخليني الاقي شغل كويس؟؟
    ولا اللي انا اخدته ده بدائي جدا ومالوش لازمه والمفروض اكمل عليه؟؟
    ولو ممكن اشتغل المسمى الوظيفي ايه؟ وشغلتي هتبقى ايه؟؟
    ونظام الامتحان بيبقى ايه؟؟
    mcitp sql server2008 وفى حاجه كمان انا كنت بفكر اخد كورس
    فعايز اعرف الكورس ده هيفيدنى فى ايه ولو اخدته ممكن اشتغل بيه ولا لا
    انا عارف ان اسئلتي كتييييييير اوووووي بس انا والله العظيم تايه جدا
    ومش لاقي اللي يساعدني.. وشكرا مقدمااااااااا

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

رد: اريد المساعده منكم ............ <<<< ضرورى جدا>>>>

الافضل ان تنهى ما بدأت ........ إلا إذا انك تركت تطبيق الاوراكل لعدم قدرتك على استيعابه فى هذه الحاله اقول لك اذا كنت ترغب فى تجربة مايكروسوفت ابدا بالمذاكره على بركة الله
    المهم ان تتعلم وتطبق ما تعلمته وتفهمه جيدا .... الشهاده لا تجلب لك الوظيفه الشهاده عامل مساعد لتواجدك فى اى انترفيو ومعلومتك هى التى توظفك فعلى قدر ما تعلمه وتحترفه وتتقنه جيدا من Configuration & Administration & Troubleshooting على قدر المستوى الوظيفي الذى تكون فيه بالاضافه طبعا الى الخبره العمليه .
    الوظيفه ليست هى الهدف الذى تسعى اليه فى هذا المجال ......وانما هى وسيله لتحقيق ما تتمنى ان تكون عليه ....... تتغير الوظيفه من شركه الى شركه ومن بلد الى اخر ويتغير معها المتطلبات والشروط لشغلها ...ليكن دائما هدفك هو الحصول على المعلومه واتقان ما تعمله وتاكد انها هى الهدف دائما لانها تتولى كل شيء ياتى بخاطرك ....مال ......منصب ......شركات عالميه ..
    فالجميع يبحث عن من يعلم ويعرف كيف يطبق ما يعلمه وكيف يخرجه فى اجود واقوى هيئه ......خصوصا من يكون مسئول عن قواعد بيانات الشركه ..... فما الشركه الا قاعدة بيانات والكل يسعى لحمايتها والحفاظ عليها من مسئولى شبكات مرورا بالموظفين على اختلاف وضعهم الوظيفي .....تاكد انه لن يكون من السهل ابدا وضع مثل هذه الثقه فى اداره امن وحماية تداول المعلومات والحفاظ على قاعده بيانات الشركه فى يد شخص لا يعلم كيف يتعامل معها .
    الخلاصه :
    تعلم وطبق واختبر ماهو جديد واسعى لمعرفة الكثير والكثير ........ ابحث عن الكتب والمراجع .......اشترك بالمنتديات العربيه والاجنبيه .....تعامل وتواصل مع كل من هم بالمجال شارك الناس فى حلول المشاكل وتعلم من مشاكل واخطاء من سبقوك فالمجال ومن يعملوا حديثا به .....تعلم اللغه الانجليزيه فمن غيرها لن تكون شخص محترف .
    طور من نفسك واسمو فوق كل هدف وظيفي ارتق بتفكيرك وابحث عن العلم ....... وتاكد بالعلم سوف تحصل على كل ما تريد ......ولن تنال العلم الا بالطاعه والعمل الصالح فهى منظومه متكامله
    طور نفسك ........وستجد كل ماتريده واكثر .
    اخيرا بالنسبه للاوراكل فاعتقد انك تعلم الشهادات واكواد الامتحانات وان لم تكن تعلم راجع الموقع الرسمي :
    https://education.oracle.com/pls/web...=212&path=DBAN
    اضف الى نفسك مهاره تعلم ادوات اضافيه مثل TOAD...... JAVA ...........Net Beans
    ان لم تكن درست 11g تعلم ما بها من جديد وطبقه جيدا
    شهاده OCA تكفى كبدايه ولا تتوسع فى دخول تدريب اضافى او شهادات متطوره الا بعد الحصول على عمل مناسب
    بالنسبه لشهادات مايكروسوفت MCITP: Database Administrator 2008
    Exam 70-432
    Exam 70-450
    اما شهادة MCITP: Database Developer 2008
    Exam 70-433
    Exam 70-451
    هذه هى الامتحانات المطلوبه ويمكنك مراجعة محتوياتها تفصيلا على الرابط التالى
    https://www.microsoft.com/learning/e...citp.aspx#tab2

اما عن طريقة المذاكره وكيفيتها فانصحك بزياره الموضوع التالى
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=321134
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=283970
    بالتوفيق ......وارجو الا تنسانا من صالح دعائك