صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 19

الموضوع: انا ناوى احدث بورده وبروسيسور الى amd phenom ومارايكوم فى amd

عضو ذهبي

انا ناوى احدث بورده وبروسيسور الى amd phenom ومارايكوم فى amd

انا عندى بورده p5g41 asus وعندى بروسيسور core 2 duo e7200 ناوى هحدث الاول هبيع بروسيسور وبعد ما ابيع البروسيسور هكمل على الميزانيه المعايا وهحدث لى amd لانهه ارخص من انتيل بفرق شاسع انا هشتيرى بروسيسور phenom x6 ii 1090t وموثر بورد ASRock 770DE3L socket AM3 ايه رايكوم فى هذا البروسيسور والموثر بورد الهشتريهوم وهل هم يقدرون على التفوق على بعض موديلات العاليه من بروسيسور intel وهل amd فيهه مشاكل مكن تحصل بالاخص فى الموثربورد وفى تشغيل وضغط العاب الحديثه جدا والعاب الكبيره جدا عند الضغط بيهه وعند الضغط فى الشغل على الجهاز هل amd مع هذه البورده البروسيسور يكونو متفوقين وشغالين كويس ولا موثربورد amd وبروسيسور phenom x6 ii 1090t سيكون بيهوم مشاكل ولا الافضل اخلينى على نظام انتيل افضل واحدث البروسيسور والبورده او اجيب core i يكون core i متوسط افضل احاول احدث انتيل واجيب حاجه مش عاليه اوى علشان الميزانيه تكفى ولا اغير لى بورده amd وبروسيسور amd بدون قلق وستكون amd متفوقه فى امكنياتهه وشغلهه وداءهه وفى قدره التحمل والافركلوك

مع العلم انا ناوى احدث الى amd بروسيسور: phenom x6 ii 1090t

وهحدث الى موثربورد amd بورده:ASRock 770DE3L socket AM3

ومع العلم ايضا انا اسنخدامى هيكون للالعاب العاليه والكبيره جدا والتقيله جدا والهتنزل فى المستقبل هل هذا بروسيسور وموثر بورد افضل لتشغيل العاب ولتحمل العاب ولا اغير الى intel افضل حتى لو هجب حاجه اقل من الهجيبو فى amd هيكون انتيل افضل فى العاب او amd مع هذا البروسيسور الناوى اشتيرى وهذه البورده سيكونو افضل فى العاب وفى تحمل ضغط العاب وياريت الرد سريعا والمساعده ضرورى من الخبراء

عضو برونزي الصورة الرمزية khaled_sha6er

رد: انا ناوى احدث بورده وبروسيسور الى amd phenom ومارايكوم فى amd

انصحك تجيب
    Intel Core I5 2400 1150 le
    asrock h61m-hvs 400 le
    الاداء هيكون افضل من x6 شوف المقارنة دى
    https://www.anandtech.com/bench/Product/363?vs=146
    وخد بالك من higher is better و lower is better

عضو

أفضل شيء للألعاب هو الساندي بريدج وإذا كانت الميزانية تسمح فأنصحك بالمعالج core i5 2500k، ويمكنك شراء core i3 2120 فهو أيضا جيد جدا للألعاب.
    بالنسبة لـ AMD فإذا وجدته مستعمل وبسعر رخيص فأعتقد أنه سيكون صفقة جيدة ولكن لا تشتري phenom II x6 جديد مع لوحة أم جديدة لأنه لايستحق سعره بالنسبة لأدائه مع الألعاب، وحتى لو كنت مصرّاً على AMD فأعتقد أنه من الأفضل شراء معالج رباعي مثل phenom II x4 955 وليس سداسي لأنه أرخص ومعظم الألعاب لا تستفيد من أكثر من 4 أنوية.

عضو ذهبي

تمام مشكور جدا لكوم كده انا هسيبنى من amd انا اساسا كنت قلقان من معالجات amd انا كده هخلينى فى intel لو لاقيت بروسيسور كواد 9650 مستعمل هشتيرى وطبعا ده صعب جدا لو مفيش يبقى هغير لفئه الجديده الهى core i بس انا عايز تقولولى بروسيسور قوى للالعاب وللالعاب المستقبليه ويكون سعرو لم يتجاوز 1100 جنيه من فئه core i

عضو برونزي الصورة الرمزية khaled_sha6er

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LEAGUE مشاهدة المشاركة
    تمام مشكور جدا لكوم كده انا هسيبنى من amd انا اساسا كنت قلقان من معالجات amd انا كده هخلينى فى intel لو لاقيت بروسيسور كواد 9650 مستعمل هشتيرى وطبعا ده صعب جدا لو مفيش يبقى هغير لفئه الجديده الهى core i بس انا عايز تقولولى بروسيسور قوى للالعاب وللالعاب المستقبليه ويكون سعرو لم يتجاوز 1100 جنيه من فئه core i
    اخى الكريم بروسيسورات amd ممتازة جدا وليس بها اى مشاكل ولكن بميزانيتك يمكن الحصول على ماهو افضل هذا كل ما فى الامر
    لاانصحك بشراء core2quad طالما قادر على شراء i5 2400 لان ليس هناك اى مقارنة بينهم
    انصحك تجيب
    Intel Core I5 2400 1150 le
    asrock h61m-hvs 400 le
    total
    1550
    انتظر راى باقى الاعضاء

عضو فضي

صدقنى انا طول عمرى مع انتل و كانت سمعة AMD وقتها سيئة جدا
    لكن لما حبيت احدث الجهاز و سألت الاعضاء هنا شكرولى فى AMD
    و اشتريت X4 965 و كان هايل فى الالعاب و مالوش حل و مع اتقل الالعاب موقفتش قصادة و على شرط من غير كسر سرعة البروسور
    لكن دلوقتى غير X6 ( كان صفقة بالنسبة لى ) و مافيش فرق نهائى فى الالعاب بين الاتنين
    و نصيحة حتى لو انتل اعلى من amd انت مش محتاج كل القوة دى لان مافيش اى لعبة بتتطلب نص اداء amd لحد دلوقتى و طبعا فرق السعر المبالغ فية
    ممكن تكمل علية و تجيب كرت شاشة خارجة زى انا ما عملت
    و دى نصحتى ليك و اسأل بردو الاعضاء هنا
    MY NEW UPGRADE PC
    I5 10400f 2.9 / msi MAG B460 Tomahawk
    BALLISTIX 2X8 3000 (mhz) -samsung 970 evo plus 250gb m.2
    msi 5700 xt gaming X - SAMSUNG PX2370
    SEASONEC 620W / case -abkoncore h500g

عضو ذهبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة peter magdy mon مشاهدة المشاركة
    صدقنى انا طول عمرى مع انتل و كانت سمعة AMD وقتها سيئة جدا
    لكن لما حبيت احدث الجهاز و سألت الاعضاء هنا شكرولى فى AMD
    و اشتريت X4 965 و كان هايل فى الالعاب و مالوش حل و مع اتقل الالعاب موقفتش قصادة و على شرط من غير كسر سرعة البروسور
    لكن دلوقتى غير X6 ( كان صفقة بالنسبة لى ) و مافيش فرق نهائى فى الالعاب بين الاتنين
    و نصيحة حتى لو انتل اعلى من amd انت مش محتاج كل القوة دى لان مافيش اى لعبة بتتطلب نص اداء amd لحد دلوقتى و طبعا فرق السعر المبالغ فية
    ممكن تكمل علية و تجيب كرت شاشة خارجة زى انا ما عملت
    و دى نصحتى ليك و اسأل بردو الاعضاء هنا
    اولا انا عندى كارت شاشه خارجى عالى جدا الهو hd 6870 وعندى رامات وكل حاجه رامات 2x2 4gb انا محتاج بس بروسيسور قوى لان عندى كور 2 ديو لو لاقيت مستعمل كواد 9650 ياريت بس طبعا مخفى

ثانيا انا كده محتار ناس بتقولى amd مش حلوه فى العاب وانا بكلم على العاب مستقبليه مامكن تكون حلوه فى العاب الموجوده دلوقتى وفى المستقبل تكون وحشه غير كده انا مدام هقدر اشتيرى هحدث لبروسيسور phenom x6 بالمره علشان مغيرش وانت بتقولى amd شغاله فى منتهى الروعه فى العاب وانا عايز حاجه تكون مضمونه مستقبليه للالعاب الجايه والبعهد الجايه لو amd كويس بالمره هشتيرى amd phenom x6 لان amd اوفر وارخص وبروسيسور هيكون قوى بس ياريت ياجماعه هل اخلينى فى انتيل core i5 2400 ولا اخلينى فى الاوفر والارخص amd phenom x6 لان الميزانيه المعايا اسهلى انى اجيب amd بس لو انتيل افضل اخلينى فى انتيل احسن واجيب core i5 2400 ياريت ياجماعه التوضيح ليه انا كده محتار اوى

ثانيا

مشرف سابق

رائي خليك في انتل
    i5 2400 او i5 2500k
    خياران ممتازين في الالعاب

عضو ذهبي

تمام اوى وانا هخلينى فى i5 2400 لانو سعرو يدوبك هقدر عليه وهقدر اشتيرى لكن 2500k سعرو صعب عليه غالى عليه شويه كده انا هستيرى بروسيسور i5 2400 وبورده asrock h61m-hvs البورده دى سعرهه 400 جنيه سعرهه كويس يدبوك ققدر على سعرهه هيه والبروسيسور وطبعا لما ابيع الاول البورده العندى والبروسسور العندى هحط المبلغ بتاعهوم على الفلوس المعايا وهشتيرى بروسيسور core i5 2400 و بورده asrock h61m-hvs هو انا الميزانيه المعايا حاليا 1000 جنيه وهبيع بروسيسور وموثر بورده العندى وهكمل بسعرهوم على 1000 جنيه المعايا وهشتيرى بروسيسور وموثربورد

مخالف للقوانين

خليك مع معالج I5 2400 أو i3 2100 مع لوحة بشريحة H61 أو Z68 و لا تغير رأيك. و سوف تستطيع تحديث معالجاك في المستقبل. على عكس منصة AMD.

عضوية جديدة

يص يا باشا انا عندي معاج phenom II x4 955 ومشغل معايا كل الالعاب مع كرت داخلي وادئه ممتاز
    هو اه معالجات الساندي بريدج قويه وادئها عالي بس الفكرة في المزانية لو ميزانيتك عالي يبقي الافضل الساندي بريدج
    ام لو متوسطة يبقى phenom II وفي الاخر سواء amd or intel شركتين كويسين

عضو ذهبي

انصحك في and انا كنت محتار مثلك ولاكن جربت amd وكان الفرق ليس ملحوظا لان الفارق اغلبه في البرامج التي تعد ارقام و طالما الالعاب تشتغل عندك فوق ٥٠ فريم انسا الفارق لانك لن تلاحظه ابد

اقرا المراجعه التي في توقيعي عن تجربتي مع amd و بعدها قرر

عضو ذهبي

خلاص انا قررت انتيل ايه رايكو انهى الافضل بروسيسور core i5 2400 ولا بروسيسور core i7-860 مستعمل طبعا الهو core i7-860 انا لو اشتريت core i5 2400 هشتيرى جديد بسعر 1150 لكن لو هشتيرى core i7-860 هشتيرى مستعمل بسعر 1100 جنيه انهى الافضل فى الاداء والجرافيك واقوى انا عن نفسى مرشح core i7-860

عضو

i5 2400 أفضل للألعاب
    الساندي بريدج معمارية ممتازة جداً للألعاب

عضو ذهبي

طب ياريت للراحه عايز اعرف تقييم بروسيسور فى ويندوز 7 واخد كام الهو core i5 2400 والهو core i7-860 عايز اعرف التقييم بتاعهوم واخد كام هم الاتنين فى الويندوز 7 الهى windows experience index ومن غير طبعا اوفركلوك وبفتح جميع الانويه من البيوس

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة