النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: اخوانى الكرام هاخد راي الخبراء الي ليهوم في مجال كسر السرعهsapphire 6670+PHII X2 550

عضو

اخوانى الكرام هاخد راي الخبراء الي ليهوم في مجال كسر السرعهsapphire 6670+PHII X2 550

اخوانى الكرام انا هاخد راي الخبراء الي ليهوم في مجال كسر السرعه وجربه كتير

مواصفات جهازي كالاتي

AMD Phenom II X2 550 عادي

ASRock 770DE3L

ram : 4G ram kingstone 4*1 bass 1333

pRadeon HD 6670 1 g

ارجو افادتي في الاتي

البرسسور : انا كنت كسرت سرعته الي 220 / 3400 علي المشتت الافتراضي و الحراره بتوصل 45 مع الضغط هل ممكن ازود قد ايه بس علي المشتت الافتراضي السرعه الامنه ونا كل الي غيرته هو من 200 الي 220 مغيرتش حاجه تانيه في الاعدادات

مع العلم اني لما وصلت 230 / 3500 كان الصوت مش بيشتغل بتاع الجهاز معرفش ليه بس الحراره عاديه

المازر بود : ايه رايكم فيها وكنت عرفت انها داعمه للبرسسور البلدوزر الي جي مع تحديث البايوس الكلام ده صح ولا لا

كارت الشاشه : ممكن اكسر سرعته ولا لا وايه السرعه الامنه في الكسر ليه الي الخبراء مجربنها مع المشتت الاصلي بتاعه
    ولكم جزيل الشكر

عضو

رد: اخوانى الكرام هاخد راي الخبراء الي ليهوم في مجال كسر السرعهsapphire 6670+PHII X2

ايه يا جماعه مفيش حد رد عليا فين خبراء عرب هاردوير

عضو برونزي الصورة الرمزية محمد حسن احمد

رد: اخوانى الكرام هاخد راي الخبراء الي ليهوم في مجال كسر السرعهsapphire 6670+PHII X2

اولا بالنسبه للبروسيسور ممكن تكسره ل 3.6 بالمشتت الافتراضي وعن طريق زيادة معامل الضرب فقط دون رفع للفولت ثم انت مع الكرت ده مش حتحتاج لكسر جامد لتستفيد بامكانياته انا عندي الفينوم 555 وكاسره ل 3.6 علي كارت 5750 وماشاء الله الاداء ولا احلي ومش فاتح انويه وبالنسبه للبورده انا عندي نفس الشريحه من جيجابايت وهيه برده ممتاااااازه وتشيل بروسيسورات كتيييير بس اللي عندي ddr2 ومن ناحية البلدوزر فشوف لو مكتوب عليها سوكيت am3+ تبقي تدعمه وكرت الشاشه ممكن من برنامج التحكم ممكن تكسر سرعة الكرت بسهوله وبامان بس راقب درجة الحراره كويس اوي ... بس انت الباور عندك ايه نظامه ؟؟؟

عضو الصورة الرمزية mhi00002000

هلا بيك يا عزيزى :

اولا مكونات جهازك ستكون قابلة لكسر السرعة بشكل ممتاز لو تم الكسر بطريقة صحيحة خاصة وانك تحتاج لهذا الكسر اذا كنت من محبى الالعاب التقيلة المهم

بالنسبة للبروسيسور قبل ان تبدا بكسر السرعة حاول تجرب فتح الانوية المفلقة حتى لو واحدة فقط لتحصل على معالج رباعى او ثلاثى من خلال هذا الموضوع :
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=157790

وبعد ذلك ابدا فى كسر سرعة المعالج ولكن انتبة جيدا فى حالة الكسر وانت ثنائى الانوية لا تجعل درجات الحرارة تتخطى ال 70 درجة ولو تمكنت من فتح الانوية ليكون رباعى فلا تجعل الحرارة تتخطى ال 60-62 درجة وبالنسبة للفولت اقصى حدودك 1.4 وبما اننا ببداية فصل الشتاء فستكون فرصك بالمشتت الافتراضى جيدة نوعا :

اولا قلت بان رفع الناقل الى 230 يعطل كارت الصوت المدمج حاول ان تثبت ال pci-E على تردد 100 مع مراقبة تردد الرامات ايضا بألا يتخطى 666 = 1333 (او اقل) وراقب درجات الحرارة زى ما قولتلك ولو برضو كارت الصوت كتم يبقى كدة اخرك فى الكسر 220 يعنى تردد 3.400

بالنسبة لكارت الشاشة استخدم برنامج msiafterburner واختبر الثبات ببرنامج furmark وهيتحسن اداء جهازك بشكل كبير ان شاء الله

انا جهازى قبل الكسر كان بروسيسور phenom x2 555 3.2 مع كارت شاشة hd4770 بتردد 750/850
    وبعد الكسر phenom x4 B55 3.6 وكارت الشاشة بتردد 900/1100 وطبعا فرق الاداء كان كبير جدااااااا

بالتوفيق

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حسن احمد مشاهدة المشاركة
    اولا بالنسبه للبروسيسور ممكن تكسره ل 3.6 بالمشتت الافتراضي وعن طريق زيادة معامل الضرب فقط دون رفع للفولت ثم انت مع الكرت ده مش حتحتاج لكسر جامد لتستفيد بامكانياته انا عندي الفينوم 555 وكاسره ل 3.6 علي كارت 5750 وماشاء الله الاداء ولا احلي ومش فاتح انويه وبالنسبه للبورده انا عندي نفس الشريحه من جيجابايت وهيه برده ممتاااااازه وتشيل بروسيسورات كتيييير بس اللي عندي ddr2 ومن ناحية البلدوزر فشوف لو مكتوب عليها سوكيت am3+ تبقي تدعمه وكرت الشاشه ممكن من برنامج التحكم ممكن تكسر سرعة الكرت بسهوله وبامان بس راقب درجة الحراره كويس اوي ... بس انت الباور عندك ايه نظامه ؟؟؟
    متشكر جدا علي ردك

انا مكتوب علي البورده am3 لاكن اتقالي اني لو حدثت البايوس هايبقه am3+ ويشغل البرسسور الجديد البلدوزر مش عارف ده صح ولا لا وانت ايه رايك في ادائه الواحد يستني لما ينزل ويجيبه ولا يجيب فنيون 6 دلوقتي احسن ولا نستني لما البلدوزر ينزل ونجيب الفنون 6 يكون رخص شويه

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhi00002000 مشاهدة المشاركة
    هلا بيك يا عزيزى :<br>
    <br>
    اولا مكونات جهازك ستكون قابلة لكسر السرعة بشكل ممتاز لو تم الكسر بطريقة صحيحة خاصة وانك تحتاج لهذا الكسر اذا كنت من محبى الالعاب التقيلة المهم<br>
    <br>
    بالنسبة للبروسيسور قبل ان تبدا بكسر السرعة حاول تجرب فتح الانوية المفلقة حتى لو واحدة فقط لتحصل على معالج رباعى او ثلاثى من خلال هذا الموضوع :<br>
    <a href="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=157790" target="_blank">https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=157790</a><br>
    <br>
    وبعد ذلك ابدا فى كسر سرعة المعالج ولكن انتبة جيدا فى حالة الكسر وانت ثنائى الانوية لا تجعل درجات الحرارة تتخطى ال 70 درجة ولو تمكنت من فتح الانوية ليكون رباعى فلا تجعل الحرارة تتخطى ال 60-62 درجة وبالنسبة للفولت اقصى حدودك 1.4 وبما اننا ببداية فصل الشتاء فستكون فرصك بالمشتت الافتراضى جيدة نوعا :<br>
    <br>
    اولا قلت بان رفع الناقل الى 230 يعطل كارت الصوت المدمج حاول ان تثبت ال pci-E على تردد 100 مع مراقبة تردد الرامات ايضا بألا يتخطى 666 = 1333 (او اقل) وراقب درجات الحرارة زى ما قولتلك ولو برضو كارت الصوت كتم يبقى كدة اخرك فى الكسر 220 يعنى تردد 3.400 <br>
    <br>
    بالنسبة لكارت الشاشة استخدم برنامج msiafterburner واختبر الثبات ببرنامج furmark وهيتحسن اداء جهازك بشكل كبير ان شاء الله<br>
    <br>
    انا جهازى قبل الكسر كان بروسيسور phenom x2 555 3.2 مع كارت شاشة hd4770 بتردد 750/850<br>
    وبعد الكسر phenom x4 B55 3.6 وكارت الشاشة بتردد 900/1100 وطبعا فرق الاداء كان كبير جدااااااا<br>
    بالتوفيق
    ولله انا الي متشكر علي اهتمامك<br>
    <br>
    انا جربت افتح انويه البرسسور من نفس الموضوع الي انت قولتهولي بيقري من البايوس للمزر بورد انه بقي رباعي phenom x4 B55 لاكن لما اجي ادخل علي الوندز مش بيخش و الجهاز يفضل يكتب حروف h كتير اوي وميكملش يفضل معلق علي كده<br>
    هاجرب موضوع الرمات ده واشوف<br>

عضو

برضو الصوت مشتغلش لما وصلت 230 ققلت تردد الرمات اقل من 1333 و اتاكد ان pci-e علي 100 و الصوت برضو مشتغلش معقني ملعبتش في الفولت مخليه اوتوماتك

هو ده اخري في الكسر 220 ولا ممكن اعمل اكتر من كده معي العلم ان كان عاندي برسسور قبل ده 95 وات و الي معايه دلوقتي 80 بس يعني مش مشكلة باور

ايه رايكم يا شباب

عضو برونزي الصورة الرمزية محمد حسن احمد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة manmoon مشاهدة المشاركة
    متشكر جدا علي ردك

انا مكتوب علي البورده am3 لاكن اتقالي اني لو حدثت البايوس هايبقه am3+ ويشغل البرسسور الجديد البلدوزر مش عارف ده صح ولا لا وانت ايه رايك في ادائه الواحد يستني لما ينزل ويجيبه ولا يجيب فنيون 6 دلوقتي احسن ولا نستني لما البلدوزر ينزل ونجيب الفنون 6 يكون رخص شويه
    لاشكر علي واجب اول شيء تاني حاجه ثبت من بعض المراجعات تفوق معمارية phenom ii عن البلدوزر فلو عايز رايي هات ال x6 حيكون افضل علي الاقل في الوقت الحالي واللي جاي لان لسه مبانش في الافق حاجه جديده من amd فلو عايز تستني شويه بس خليك متابع لان بيحصل لما بتاجل شراء حاجه ممكن تبص متلاقيهاش وعن تجربه .... وبالتوفيق ان شاء الله ....

عضو

متشكر علي ردك في انتظار راي باقي الخبراء