السلام عليكم

زي ما هو واضح ف العنوان انا واحد درست كورسات كتير ف المجال دا انا سني صغير علي فكرة درست mcsa mcitp isa ccna tmg
وطبعا اشتغلت الحمدلله من قريب ولكن عشان دي اول شغلانه ليا في المجال دا ف كان المسمي الوظيفي HELP DESk
شغلي كله عبارة عن روح ارش الكابل الفولاني او هات البرنتر دي وحط مكانها دي او روح سطب الاوفيس لأستاذ كذا
بصراحة حاسس اني اقرب للصنايعي يتقالي اسطي تليق اكتر من باشمهندس

وانا بذاكر الشبكات كنت بستمتع جدا انما لما احتكيت عمليا وشفت بعيني لقيت المجال عبارة عن خدمات بتعملها للناس

العيوب اللي قابلتها ان المجال دا مفهوش برستيج نهائيا الهيئه طول ما ف ايدي الاراشه وموطي اصلح اجهزة اقرب للميكانيكي مع احترامي
تاني عيب ان الحاجات اللي بعملها مليون واحد يعرف يعملها اساسا الحاجه اللي بعملها عند اليوزر وليكن تسطيب الاوفيس انا متأكد انه يعرف يعمله
حتي رئيسي ف الشغل كل حياته عباره عن عقود الصيانه والمشتريات بتاعت السيرفرات وبرده بيروح 12 و3 بالليل !!!

ف هل هو دا المجال فعلا ؟ كله كده شقي ولا دا ف الاول بس ؟
نفسي اعرف ترتيب الكارير في المجال دا ايه ؟ وكل رتبه بيعمل ايه
Help Desk
Sys Admin
Network Eng
Network Admin
IT Manager
Team Leader

اللي مخليني كمان مضايق اوي مقارنتي بمجال البرمجه اللي صاحبي فيه
برستيج وعليه اهتمام كبير وبيحس انه فعلا حاجه تقيله ف قرارة نفسه لأنه بيعمل حاجه مش اي حد يعرف يعملها لازم يكون دارس وفاهم
دا غير ان مرتب الجونيور اللي هو مبتدئ برمجه مبيقلش عن 1200 بعكس مجال الشبكات البداية فيه ممكن تلاقي 600 و 800

حد يريحيني ويقولي ايه قصة المجال دا لأني فعلا ابتديت اكرهه انا بحب الحرية مش اني اروح واجي وافك واركب انا احب يكون عملي حر اخلص امشي مش افضل مربوط جنب الناس عشان اخدم عليهم بجد انا تعبان اوي حاسس اني اخدت مقلب