النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: ارجو من كل له خبرة في مجالات العمل الدخول فورا

عضو

ارجو من كل له خبرة في مجالات العمل الدخول فورا

السلام عليكم اولا
    ثانيا انا اسف عشان عملت الموضوع هنا عشان معرفش ممكن اعمل موضوع زي دا فين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    انا اسمي احمد
    20 سنه
    سنه 4 نظم معلومات اداريه
    الموضوع هوا اني بحب مجالات الكمبيوتر عمتا ولما قرأت عن المجالات اللي ممكن اخد كرسات فيها واشتغل عجبني مجال الشبكات حبيته جدا
    بس دلوقتي اللي قالقني مجال الشغل زي ما انتو عرفين مجال نظم معلومات ملهوش صله بالشبكات
    وكل الشركات اللي عيزة اي حد في المجال دا دلوقتي بتطلب لزمن يكون خريج علوم حاسب او هندسه
    فكنت خايف ادخل وادرس واذاكر واخد كرسات واضيع عمري وفلوس كتير (ناوي لو دخلت اخد الكرسات هخدها في سنتر تعليمي عشان انا بحب يكون في حد قدامي يشرحلي واطبق عملي في لاباتعشان اقدر افهم اكتر واطبق عملي اكتر )وفي الاخر لما اروح اقدم علي شغلانه يقلي انت خريج ايه اقلو نظم يقلي طب سيب السي في واحنا هنتصل بيك وابقي قبلني لو اتصل ولو حتي اتقيت شغلانه صغيرة بالشهادات دي زي ما البعض هيقلي ابدأمن الصفر وخد خبرة وكدا وبعد كدا اتنقل لمكان اكبر وهكذا.(انا موافق علي النقطه دي اني ابدأ من الصفر عادي)
    بس الشركات الكبيرة كلها اللي بتطلب حد في المجال دا
    بتطلب ان لزمن يكون معاك هندسه او علوم حاسب حتي لو معاك خبرة 20 سنه (فايه الحل للنقطه دي)
    فا انا دلوقتي محتار اعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟
    دلوقتي قدامي حجتين
    الشبكات زي ما قلتلكم مشكلتي فيها
    والحاجة الثانيه اني اخد سنه تكميليه بعد مخلص سنه ربعه نظم ويبقي معايه بكالوريوس تجارة قسم محاسبه واشتغل محاسب بشهتي وتخصصي وامري لله
    يرايت حد ينصحني بحاجة
    عشان انا مشتت بطريقه مفيش حد يتصورها
    (ولو في حد يمكن يتبرع ببعض من وقته اني اجيله في اي مكان او نتكلم علي الميل او الموبيل ونعد نتكلم اوك يبقي مشكور وجزاه الله خيرا )

عضو محترف

رد: ارجو من كل له خبرة في مجالات العمل الدخول فورا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخى الكريم السؤال ده اتسال 1000 مرة تقريبا قبل كده واتعمله موضوع كامل يتناقش فيه انا هختصر الكلام فيه لان لو حضرتك دورت شوية هتلاقى مواضيع كتير جدا لسه موجودة وبتتكلم على الموضوع ده برده

مجال الشبكات مفتوح للجميع ولكن الاولوية قد تكون لخريجى الكليات المتخصصة بس لو حضرتك مثلا معاك CCNA CCNP MCITP وروحت قدمت فى مكان وجى واحد مهندس معاه CCNA قدم معاك تفتكر هياخدوا مين وعلى فكرة الشهادات الانا كتبها دى

مش كتير بالعكس ناس كتير اوى معاه اكتر من كده وابداء العمل من الصفر وتاكد ان الله لا يضيع اجر من احسن عمل يعنى مثلا لو حضرتك بقيت CCIE تفكتر لو روحت قدمت فى اكبر شركة فى مصر هيقولك لازم تبقى مهندس فاعتمد على الله وربنا يوفقك فى مشوارك

واعرف قبل كل شئ ان المشوار كبير جدا وتقدر تقول كده ملوش نهاية

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng\M.said مشاهدة المشاركة

اخى الكريم السؤال ده اتسال 1000 مرة تقريبا قبل كده واتعمله موضوع كامل يتناقش فيه انا هختصر الكلام فيه لان لو حضرتك دورت شوية هتلاقى مواضيع كتير جدا لسه موجودة وبتتكلم على الموضوع ده برده

مجال الشبكات مفتوح للجميع ولكن الاولوية قد تكون لخريجى الكليات المتخصصة بس لو حضرتك مثلا معاك CCNA CCNP MCITP وروحت قدمت فى مكان وجى واحد مهندس معاه CCNA قدم معاك تفتكر هياخدوا مين وعلى فكرة الشهادات الانا كتبها دى

مش كتير بالعكس ناس كتير اوى معاه اكتر من كده وابداء العمل من الصفر وتاكد ان الله لا يضيع اجر من احسن عمل يعنى مثلا لو حضرتك بقيت CCIE تفكتر لو روحت قدمت فى اكبر شركة فى مصر هيقولك لازم تبقى مهندس فاعتمد على الله وربنا يوفقك فى مشوارك

واعرف قبل كل شئ ان المشوار كبير جدا وتقدر تقول كده ملوش نهاية
    اولا شكرا علي واهتمامك وجعله الله في ميزان حسناتك
    ثانيا انا متفق معاك صاحب الشركه هيختار الي معاه شهدات ccna.ccnp.mcitp
    بس ممكن تعرفني اللي معاه الشهدات دي هيوصل ازاي للانترفيو
    وصاحب الشركه كاتب في العلان (B.SC.of Engineering)؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عضو محترف

اخى الكريم طلبات الوظائف لها منظومة معينة لازم تتكتب بيها ولكن صدقنى اى CV مكتوب فيه الشهادات القولت عليها بيكون ليه اولوية عن ناس كتير جدا

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng\M.said مشاهدة المشاركة

اخى الكريم طلبات الوظائف لها منظومة معينة لازم تتكتب بيها ولكن صدقنى اى CV مكتوب فيه الشهادات القولت عليها بيكون ليه اولوية عن ناس كتير جدا
    ممكن تعرفني تقصد ايه بان طلبات الوظائف لها منظومه معينه ويايت تديني مثال عشان افهم
    معلش هتعبك معايه

عضو محترف

اخى الكريم المقصود بمنظومة معينة زى حضرتك كده لما تتكتب CV بتاعك بتكتب المؤهل الخبرات الشهادات العلمية الحاصل عليها على صاحب العمل ايضا ان يكتب مثل هذه الدباجة يعنى مثلا

مطلوب مهندس شبكات حاصل على CCNA CCNP MCITP CCNP security المؤهل الدراسى هندسة حاسبات او علوم حاسبات او اى مجال له علاقة بالسابق طبعا مش منطقى يقول او محاسب او مهندس زراعى لكن لما بيتقدم الشخص الحاصل على الشهادات

دى ولديه الخبرة او على الاقل الكفاءة مبطلبش اكتر من انه يكون على الاقل بكالوريوس

عضوية جديدة

بص انا حقول بس حاجه واحده

اتمني ان تكون دراستك للشبكات عموما هدفها العلم من اجل العلم ... يعني متاخدهاش وسيله لأنني حاسس بده في كلامك ... خدها غايه انك عايز تتقن المجال ده لأن انتا بتحب المجال ده ومتخليش خوفك من بكره يعطلك .... وافتكر دايما ان الرزق ده حاجه مقدره ومخططه ومكتوبه سلفا من الخالق عزوجل .... انا اخر سنه تجاره محاسبه وبشوف ايه اللي بيعرفه خريج هندسه اكتر مني وبحاول اقرا وافهم فيه ..... وطموحنا المفروض ميقفش علي اننا عايزين ندرس عشان نشتغل ونشتغل عشان نكسب ونفتح بيت ....

عضوية جديدة

اتعلم عشان تفهم وتفهم عشان تفهم غيرك واي نجاح لينا هو نجاح للبلد ولمصر ولأمه الاسلام ... دي الغايه اللي صدقني لو حطيتها حلقه في ودانك مفيش اي صعب حيقف معاك

فاكر سلاح الردع :D

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة takime مشاهدة المشاركة
    اتعلم عشان تفهم وتفهم عشان تفهم غيرك واي نجاح لينا هو نجاح للبلد ولمصر ولأمه الاسلام ... دي الغايه اللي صدقني لو حطيتها حلقه في ودانك مفيش اي صعب حيقف معاك

فاكر سلاح الردع :D
    شكرا علي نصيحك دي
    وانا فعلا كنت وخدها وسيله ودا مش عيب وانا بعترف قدام حضرتك والمنتدي كله
    ومعظم الناس وخدها وسيله ودا للاسف
    وباذن الله بعد كلام حضرتك دا باذن الله هتكون غايه وانا غيتي اني اتقن العلم دا واكون متميز فيه واحسن من اي حد تاني وليه لا
    وانافاكر سلاح الردع:D

عضو الصورة الرمزية ISLAMIC.TR

السلام عليكم .. احب اشارك بالموضوع

الخبرة الوظيفية والدراسية هى المنظور لها اولا مثلا على مستوى شركتى ولا اقول الشركات فهذا منى يعتبر قول بغير دليل واضح
    لكن الخبرة لها الاولوية ... واحيانا كثيرة جدا تكون مسالة المؤهل للشركة من باب الامور النظامية للدولة مثل ( كالتاشيرات وغيرها ... ) والا فلو كان هناك شخص خبرة فهو المقدم على صاحب المؤهل
    ضعيف او متوسط الخبرة ...

اعرف شخص مؤهله ادارة ... ويعمل بأكبر الشركات تبارك الله .. عنده شهادات سيسكو ومايكروسوفت وخبرة اهلته للوظيفة .. بل انه تغاضت الشركة
    عن المؤهل لمميزاته وهى الاخلاق والخبرة ... وقبل كل شىء الرزق

نصيحتى ( حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب )
    ولكن الشبكات مجال فيه تعب .. ودائما ضع لنفسك هدفا تحب ان تصل اليه ، وليس مثل CCIE
    لا ، ضع لنفسك ان تكون اكبر مهندس شبكات فى الوطن العربى ، وقفنا الله واياكم آمين
    IT Tracker System by Google Sheet
    تعلم كيف تنظم اعمالك وخططك ، وكيف تدير فريق العمل بإستخدام هذه الاداه الرائعة

تسجيلات نادرة للشيخ محمد صديق المنشاوى .. لا تفوتك
    https://www.4shared.com/file/Ly8e5ncA/___online.html

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ISLAMIC.TR مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم .. احب اشارك بالموضوع

الخبرة الوظيفية والدراسية هى المنظور لها اولا مثلا على مستوى شركتى ولا اقول الشركات فهذا منى يعتبر قول بغير دليل واضح
    لكن الخبرة لها الاولوية ... واحيانا كثيرة جدا تكون مسالة المؤهل للشركة من باب الامور النظامية للدولة مثل ( كالتاشيرات وغيرها ... ) والا فلو كان هناك شخص خبرة فهو المقدم على صاحب المؤهل
    ضعيف او متوسط الخبرة ...

اعرف شخص مؤهله ادارة ... ويعمل بأكبر الشركات تبارك الله .. عنده شهادات سيسكو ومايكروسوفت وخبرة اهلته للوظيفة .. بل انه تغاضت الشركة
    عن المؤهل لمميزاته وهى الاخلاق والخبرة ... وقبل كل شىء الرزق

نصيحتى ( حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب )
    ولكن الشبكات مجال فيه تعب .. ودائما ضع لنفسك هدفا تحب ان تصل اليه ، وليس مثل CCIE
    لا ، ضع لنفسك ان تكون اكبر مهندس شبكات فى الوطن العربى ، وقفنا الله واياكم آمين
    شكرا جدا اخي الحبيب علي هذة الارشادات القيمه
    وجعلها الله في ميزان حسناتك باذن الله

عضو

انت ممكن تلتحق بمعهد الدراسات و البحوث الاحصائية و تدرس فيه من اول دبلوم الدراسات العليا و الماجستير و الدكتوراة بقسم علوم الحاسب او نظم المعلومات و شروطهم ان يكون معاك مؤهل عالى و تعدى من امتحان رياضة 2 و c++

و ده لينك ال معهد https://issr.cu.edu.eg/index.aspx

و ده لينك المنتدى بتاع المعهد https://issr.alafdal.net/