النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: مشكلة بعد وصول الجهاز عن طريق الشحن: برجاء النصح والمساعدة...حسبي الله ونعم الوكيل...

عضوية جديدة

مشكلة بعد وصول الجهاز عن طريق الشحن: برجاء النصح والمساعدة...حسبي الله ونعم الوكيل...

لمن تابع مداخلاتي السابقة في عملية البحث عن لاب توب وعن شركة ثقة ولها آمانة في عملية البيع و الشراء....سوف يستشعر مدي قلقي من اتمام مثل هذة الاعمال التجارية عن بعد في مصر

اخترت شركة من احدي الشركات {لن اعلن عن الشركة حتي اصل معهم لنتيجة} ... وأخترت اللاب توب من علي موقعهم وراجعت المواصفات مع مندوب البيع علي الموبايل ...والذي أكد مرارا وتكرارا ان ما هو علي الموقع ما سوف يتم شحنة...

والذي انزعج كثيرا عندما سألت هل يجوز التـأكد من المنتج قبل اتمام عملية البيع ....وقبل دفع ثمن اللاب توب؟؟؟

المهم..

وصل اللاب ...وفوجئت بان كارت الشاشة غير المعلن عنة في الموقع والمتفق علية في الشراء...

المعلن عنة Nvidia 540 2G والموجود في الجهاز Nvidia 525 1GB

وعندما تحدثت مع مندوب البيع ثانية ....ادعي ان هذا خطأ علي الموقع ..وان الجهاز المعلن عنة بطريق الخطأ يتجاوز سعرة الـ 9 آلاف جنية؟؟؟؟

المهم انة تجاهل غضبي وحزني الشديد علي وصول جهاز مخالف للمواصفات المطلوب ...وانهي المحادثة بانة سوف يتحدث مع آصحاب الشركة واغلق الموبايل تماما...

أنا حزين اننا في القرن الواحد والعشرين وما زالت التجارة في مصر تدور بمثل هذة الطرق الغريبة ....والتي لا ترقي لمستوي الاحتراف.....

مش عارف اعمل اية .....وغالبا الشركة مش ناوي تعمل اي شيء .....{يعني علي نظام اعلي ما خيلك اركبة }

برجاء النصح لما يمكن عملة حيال هذا الغش التجاري....

مع العلم بان الشركة من اكبر شركات الهارد وير واللاب توبات في مصر....وتعمل بالسوق من اكثر من 10 سنوات....للاسف ودة مستوي الخدمة بتاعتها ومستوي منودبي البيع والخدمات...

لا حول ولا قوة الا بالله .....اللهم آجرني في مصيبتي وأخلف عليا خير ا منها .....

لأ بارك الله لهم في بيعهم ....وجزاهم عن غشهم باسؤ ما كانوا يعملون....

عضو

رد: مشكلة بعد وصول الجهاز عن طريق الشحن: برجاء النصح والمساعدة...حسبي الله ونعم الوكي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة controlengineer مشاهدة المشاركة
    لمن تابع مداخلاتي السابقة في عملية البحث عن لاب توب وعن شركة ثقة ولها آمانة في عملية البيع و الشراء....سوف يستشعر مدي قلقي من اتمام مثل هذة الاعمال التجارية عن بعد في مصر

اخترت شركة من احدي الشركات {لن اعلن عن الشركة حتي اصل معهم لنتيجة} ... وأخترت اللاب توب من علي موقعهم وراجعت المواصفات مع مندوب البيع علي الموبايل ...والذي أكد مرارا وتكرارا ان ما هو علي الموقع ما سوف يتم شحنة...

والذي انزعج كثيرا عندما سألت هل يجوز التـأكد من المنتج قبل اتمام عملية البيع ....وقبل دفع ثمن اللاب توب؟؟؟

المهم..

وصل اللاب ...وفوجئت بان كارت الشاشة غير المعلن عنة في الموقع والمتفق علية في الشراء...

المعلن عنة Nvidia 540 2G والموجود في الجهاز Nvidia 525 1GB

وعندما تحدثت مع مندوب البيع ثانية ....ادعي ان هذا خطأ علي الموقع ..وان الجهاز المعلن عنة بطريق الخطأ يتجاوز سعرة الـ 9 آلاف جنية؟؟؟؟

المهم انة تجاهل غضبي وحزني الشديد علي وصول جهاز مخالف للمواصفات المطلوب ...وانهي المحادثة بانة سوف يتحدث مع آصحاب الشركة واغلق الموبايل تماما...

أنا حزين اننا في القرن الواحد والعشرين وما زالت التجارة في مصر تدور بمثل هذة الطرق الغريبة ....والتي لا ترقي لمستوي الاحتراف.....

مش عارف اعمل اية .....وغالبا الشركة مش ناوي تعمل اي شيء .....{يعني علي نظام اعلي ما خيلك اركبة }

برجاء النصح لما يمكن عملة حيال هذا الغش التجاري....

مع العلم بان الشركة من اكبر شركات الهارد وير واللاب توبات في مصر....وتعمل بالسوق من اكثر من 10 سنوات....للاسف ودة مستوي الخدمة بتاعتها ومستوي منودبي البيع والخدمات...

لا حول ولا قوة الا بالله .....اللهم آجرني في مصيبتي وأخلف عليا خير ا منها .....

لأ بارك الله لهم في بيعهم ....وجزاهم عن غشهم باسؤ ما كانوا يعملون....
    الفاتورة الى مع حضرتك مكتوب فيها مواصفات الجهاز ولا الموديل بالتحديد وعلى العموم لو حضرتك شارى الجهاز وما كملتشى اسبوعين ممكن ترجعه بسهولة --- لو كدا مستنى ردك وهاقوللك على الخاص ممكن ترجعة ازاى

عضوية جديدة

رد: مشكلة بعد وصول الجهاز عن طريق الشحن: برجاء النصح والمساعدة...حسبي الله ونعم الوكي

للاسف هو قالي علي الموبايل انة هايبعت فاتورة وضمان مختوم مع كرتونة اللاب توب...وانا وثقت فيهم لانها شركة كبيرة وليها اسم وزي ما قولت لحضرتك بقالها اكتر من 10 سنين في المجال دة...وطبعا لا فاتورة وصلت ولا ضمان ولا اي شيء غير بوليصة الشحن...و الثمن المطلوب سدادة ...

عضو

انا عن نفسي لن اثق في شركة هشتري منها عن طريق الانترنت في مصر في الوقت الحالي... اذا كان بيتنصب علينا في المحلات مش هيتنصب علينا واحنا مش شايفين البضاعة!!

عضوية جديدة

أنا كلمت الشركة تاني ...وقالولي ان الجهاز دة سعرة كدة والـ 2 جيجا سعرة ازيد 500 جنية...
    وكلمت واحد صاحبي وقالي بلغ حماية المستهلك واعملهم بلاغ ومحضر ....علشان دة غش تجاري واضح وغالبا هايلاقوا معاهم قضايا تانية كتير (تهرب ضريبي وتهرب جمركي وامتناع عن اصدار فواتير و غيرة ....

هو الجهاز نوعة Dell XPS I7 والمفروض يكون 6 جيجا رام و2 جيجا كارت شاشة 540 بس ايلي الجهاز ايلي باعتوة ليا كارت الشاشة بتاعة 1 جيجا بس و 525 زي ايلي في الانسبيرون...

اية رأيكو.....

عضو

متابع للموضوع

أسأل الله أن يفرج عنك ما أنت فيه أخي الكريم

عضو

أنا كلمت الشركة تاني ...وقالولي ان الجهاز دة سعرة كدة والـ 2 جيجا سعرة ازيد 500 جنية...
    وكلمت واحد صاحبي وقالي بلغ حماية المستهلك واعملهم بلاغ ومحضر ....علشان دة غش تجاري واضح وغالبا هايلاقوا معاهم قضايا تانية كتير (تهرب ضريبي وتهرب جمركي وامتناع عن اصدار فواتير و غيرة ....

هو الجهاز نوعة Dell XPS I7 والمفروض يكون 6 جيجا رام و2 جيجا كارت شاشة 540 بس ايلي الجهاز ايلي باعتوة ليا كارت الشاشة بتاعة 1 جيجا بس و 525 زي ايلي في الانسبيرون...

اية رأيكو.....
    عامةً كارت 525M مفيش فرق كبير عن 540M لأن الاتنين يمتلكون 96 نواة CUDA فرق 72 ميجاهيرتز بس , بس ده برضه ميمنعش انه لازم تاخد حقك لأنهم قالولك 540M !
    LENOVO IDEAPAD Y50-70 | Intel Core i7 4720HQ | NVIDIA GeForce GTX 960M 4GB GDDR5 | 16GB DDR3 1600MHz Dual Channel | 1TB Hybrid SSHD | Windows 8.1 64-bit

عضو

انا اسمع ان حمايه المستهلك بتسمحلك انك ترجع الجهاز خلال 15 يوم من الشراء حتى لو مفيهوش عيوب.
    بس مش عارف النظام ده يطبق عن الشراء الأونلاين ولا لا. اسئل ولو نفس النظام انت ممكن ترجع الجهاز ليهم غصب عنهم عن طريق قانون حمايه المستهلك.
    وربنا يوفقك ان شاء الله.

عضو برونزي الصورة الرمزية khaled_sha6er

وانت من حقك ارجاع الجهاز واخذ نقودك خلال 14 يوم ولكن انت لاتمتلك الفاتورة لذلك تلك مشكلة كبيرة ايضا
    انصحك اولا ان تذهب لمقر الشركة اكن لم يحدث اى شئ وتطلب الفاتورة ولا تحدثهم فى المشكلة التى حدثت تماما فقط اطلب الفاتورة ليس اكتر
    بعد ان تاخذ الفاتورة ابتدى اتكلم معاهم فى موضوع الجهاز ان لم يستجيبوا قم بتعلية صوتك وافضحهم فى المحل ودة كفيل انهم يحاولوا يهدوك عشان بقية الزبائن الموجودة وان لم يستجيبوا ايضا قم بابلاغ حماية المستهلك فى تلك الحالة لان لديك الان الفاتورة ومن حقك المطالبة بارجاع الجهاز وايضا افضحهم هنا فى المنتدى وارجو منك ارسال اسم الشركة لى على الخاص لانى انوى شراء لاب وكن افكر بالشحن كى لا اتعامل معهم
    وان شاء الله تاخد حقك

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_sha6er مشاهدة المشاركة
    وانت من حقك ارجاع الجهاز واخذ نقودك خلال 14 يوم ولكن انت لاتمتلك الفاتورة لذلك تلك مشكلة كبيرة ايضا
    انصحك اولا ان تذهب لمقر الشركة اكن لم يحدث اى شئ وتطلب الفاتورة ولا تحدثهم فى المشكلة التى حدثت تماما فقط اطلب الفاتورة ليس اكتر
    بعد ان تاخذ الفاتورة ابتدى اتكلم معاهم فى موضوع الجهاز ان لم يستجيبوا قم بتعلية صوتك وافضحهم فى المحل ودة كفيل انهم يحاولوا يهدوك عشان بقية الزبائن الموجودة وان لم يستجيبوا ايضا قم بابلاغ حماية المستهلك فى تلك الحالة لان لديك الان الفاتورة ومن حقك المطالبة بارجاع الجهاز وايضا افضحهم هنا فى المنتدى وارجو منك ارسال اسم الشركة لى على الخاص لانى انوى شراء لاب وكن افكر بالشحن كى لا اتعامل معهم
    وان شاء الله تاخد حقك
    هو دا الكلام السليم .. انا رائى من رائى khaled_sha6er
    ولو كنت مكانك وعملت كدا وكل دا مجبش نتيجه .. لو يعنى !!
    يبقى مش هستحرم اخده بأأأأى طريقه تانى !!!!!!!!!

عضو

وايضا افضحهم هنا فى المنتدى وارجو منك ارسال اسم الشركة لى على الخاص لانى انوى شراء لاب
    ياريت يفضحهم هنا عشان انا كمان هشتري -وغيري طبعا- ومش عايز اقع مع ناس بالشكل ده!

عضوية جديدة

امبارح قدمت شكوي علي موقع جهاز حماية المستهلك...وربنا يسهل وياخدوا معاهم اي اجراء...

المهم دي مجموعة الدروس المستفادة من عملية الشراء الغير موفقة التي قمت بها:

1- لا تنخدع في مواقع الشركات او محلات الكمبيوتر الموجودة علي الانترنت والتي قد تُصور للبعض انه يتعامل مع كيان ضخم ومحترف وهو في الحقيقة لا يتعدي كونة محل في مول تكنولوجي.

2-لا تنخدع بالمواصفات الفنية لاجهزة الكمبيوتر المكتوبة علي موقع الشركات (المذكورة سابقا) فاغلبها لجر رجل الزبون فقط لا غير ولا تطابق واقع الاجهزة الا قليل جداا.

3-لابد من فحص الجهاز المراد شراءة فحصا دقيقا وفحص المكونات عن طريق Device Manager و System Information للتتأكد من سلامة وحجم وانواع المكونات وخصوصا كارت الشاشة.

4-لا تتعامل مع شركات الشحن المصرية...فهي متواطئة مع شركات الكمبيوتر (والتي تعتبر زبون دائم لها) وبالتالي فقد لا تستطيع اثبات علاقة الجهاز المشحون بالراسل (وهو الشركة البائعة).

5-لا تتهاون في طلب فاتورة الشراء موضحا فيها اسم الصنف ونوعة وحالتة ومواصفاتة الفنية وسعرة كاملا وتاريخ الشراء....ويجب ان تكون فاتورة برقم ضرايب مبيعات وليست مخالصة مطبوعة...ومختومة بخاتم الشركة المسجل في السجل التجاري موضحا بها رقم السجل التجاري والملف الضريبي.

6-اذا ما حدثت معك اي عملية غش او نصب تجاري لا تتردد في الابلاغ عنها لجهاز حماية المستهلك حتي وان لم يتخذوا اي اجراء....فكفاك انك عملت ما يتوجب عليك عملة.

7-أنصح الجميع بالتعامل مع الكيانات التجارية الضخمة (شركات الكمبيوتر الكبيرة وهي غنية عن التعريف (CompuMe, Computer shop, etc , كارفور او أي هايبر ماركت محترم ) والابتعاد عن محلات سوق العصر ومولات السخاوي وغيرة الا اذا تحققت من الاحتياطات السابقة وكان المكان ذو سمعة حقيقية طيبة)

مع تمنياتي لكم جميعا بالتوفيق في عمليات البيع والشراء....

ووقاكم الله شر النصابين والغشاشين ..وأسأل الله الا يٌصلح لهم أعمالهم ولا تجارتهم و أموالهم الحرام و أن يجعلها عليهم حسرة في الدنيا والآخرة.

عضوية جديدة

Lightbulb رد: مشكلة بعد وصول الجهاز عن طريق الشحن: برجاء النصح والمساعدة...حسبي الله ونعم الوكي

لمن تابع مداخلاتي السابقة في عملية البحث عن لاب توب وعن شركة ثقة ولها آمانة في عملية البيع و الشراء....سوف يستشعر مدي قلقي من اتمام مثل هذة الاعمال التجارية عن بعد في مصراخترت شركة من احدي الشركات {لن اعلن عن الشركة حتي اصل معهم لنتيجة} ... وأخترت اللاب توب من علي موقعهم وراجعت المواصفات مع مندوب البيع علي الموبايل ...والذي أكد مرارا وتكرارا ان ما هو علي الموقع ما سوف يتم شحنة...والذي انزعج كثيرا عندما سألت هل يجوز التـأكد من المنتج قبل اتمام عملية البيع ....وقبل دفع ثمن اللاب توب؟؟؟المهم..وصل اللاب ...وفوجئت بان كارت الشاشة غير المعلن عنة في الموقع والمتفق علية في الشراء...المعلن عنة Nvidia 540 2G والموجود في الجهاز Nvidia 525 1GBوعندما تحدثت مع مندوب البيع ثانية ....ادعي ان هذا خطأ علي الموقع ..وان الجهاز المعلن عنة بطريق الخطأ يتجاوز سعرة الـ 9 آلاف جنية؟؟؟؟المهم انة تجاهل غضبي وحزني الشديد علي وصول جهاز مخالف للمواصفات المطلوب ...وانهي المحادثة بانة سوف يتحدث مع آصحاب الشركة واغلق الموبايل تماما...أنا حزين اننا في القرن الواحد والعشرين وما زالت التجارة في مصر تدور بمثل هذة الطرق الغريبة ....والتي لا ترقي لمستوي الاحتراف.....مش عارف اعمل اية .....وغالبا الشركة مش ناوي تعمل اي شيء .....{يعني علي نظام اعلي ما خيلك اركبة }برجاء النصح لما يمكن عملة حيال هذا الغش التجاري....مع العلم بان الشركة من اكبر شركات الهارد وير واللاب توبات في مصر....وتعمل بالسوق من اكثر من 10 سنوات....للاسف ودة مستوي الخدمة بتاعتها ومستوي منودبي البيع والخدمات...لا حول ولا قوة الا بالله .....اللهم آجرني في مصيبتي وأخلف عليا خير ا منها .....لأ بارك الله لهم في بيعهم ....وجزاهم عن غشهم باسؤ ما كانوا يعملون....
    أولا حبيبي انا قلبي معاك و تاثرت جدا بالشكوي اللي حضرتك قولتها و مش عارف اقول لحضرتك ايه غير حسبنا الله و نعم الوكيل في هؤلاء النصابون الغشاشون و اسال الله انه يرجعلك حقك منهم و يشفي غليلك منهم و ان ربنا يفضحهم علي ايدي و تجارتهم و اموالهم الحرام تنزل عليهم نار حارقه تاكلهم لانها مال ظلم لا بركه و لا منفعه منها و انها ستكون عليهم حسره دنيا و اخره امين يارب العالمين

علي فكره انا عارف و متاكد من الشركه دي و هاحكي تجربتي معاهم لاني شايف انه من العدل اننا نوعي كل الناس المقبلين علي الشراء علشان ماحدش يتخم فيهم لاني برده علي وشك اشتري و كنت هاتخم في نفس الشركه و الموديل بس الله ستار عليم ارسل لي مع احد الاخوه موضوعك ده و خلاني انتبه قبل فوات الاوان و قبل ما كنت هاتدبس و اشتري منهم نفس الجهاز لنفس السبب بتاع حضرتك و هو سعه الفيجا الكبيره له علي الرغم ان الكارته دي لا تصنع مع جهاز من الفئه السعريه دي ابدا و ده من مراجعاتي لكل مواقع الشركات المحترمه الاصليه مش مواقع الغشاشين النصابين دول اللي بيكتبوا علي مزاجهم علشان يجروا رجل الزبون و في الاخر يفاجا بمقلب قذر منهم زي ده

انا بارفع عنك الحرج و هاقول بنفسي من تجربتي الشخصيه و اللي تلمستها في شكوتك ان الجهاز اللي اتنصب عليك فيه هو اللينوفو و الشركه اللي نصبت عليك فيها هي ايجيبت لابتوب لاني وقعت في نفس المطب و اتصلت فعلا بالدعم الفني الموجود عندهم و كلمت واحد اسمه محمد نجاح من الدعم الفني بتاعهم و سالتهم عن الجهاز ده بالذات عن كارت الفيجا بتاعته ان الجهاز فيه كارت 540 2 جيجا و لما قولتله مافيش جهاز لينوفو من موقعهم نفسه بيقول انه نزل بكارت زي ده حلفلي ايمانات مغلظه ان اللي عندهم فيه ده و قالي اللي انت قرائته غلط و انا كنت هاصدق و اروح اشتري منهم و لكن الحمدلله الذي نجاني من براتنهم في الوقت المناسب و السبب هو انت اخويا الفاضل

الحمدلله يا اخي ان ربنا بعتك لي في الوقت المناسب و دخلني في الموضوع ده مع الاعضاء المحترمين و يباركلنا فيكم و يخليكم لنا دايما و يجعلها في ميزان حسناتكم دول علشان اكشف زيفهم و كذبهم و الا كنت اتورط زي اخينا ده و ربنا يرجعلك حقك و حسبنا الله و نعم الوكيل من كل افاك اثيم نصاب ظالم غشاش اكل ماله بدون وجه حق وليرني الله اياته و اي منقلب ينقلبون

علي الفكره الموقع غير امكانيات كارت الشاشه بعد مشكلتك دي و غير الفيجا الي 525 اللي اتغشت فيها بس الظاهر مصرين علي النصب و الغباء انها كارته 2 جيجا و يبدو انها ملعوب جديد منهم و ادي اللينك اللي يثبت صجه كلامي بنفس السعر و الموديل اللي عرضه اخونا علشان تتاكدوا بنفسكم و كفانا الله شرهم ووقي كل الناس المقبلين زي علي الشراء من هذه المافيا التي لاتعرف دين و لا رحمه و لا انسانيه و كل ما يهمهم هو الربح المادي فقط حتي لو كان بالحرام اعوذ بالله منهم و من شرهم امين يارب العالمين

Lenovo IdeaPad Z570 Core i5 2410M & GT 525M

عضوية جديدة

حالياً المواصفات اللي مكتوبة على موقعهم مخالفة تماماً للمواصفات اللي إنت إستلمتها وكاتبين إن الكارت GT540 2GB ودي حاجة كويسة جداً
    إحفظ الصفحة عندك وصوها فيديو علشان تبقى مستند معاك وحاول تاخد فاتورة للبيع .. أو لو طلبت الجهاز من على النت إحفظ طلب الشراء والتأكيد على إتمام العملية علشان يبقى دليل معاك لو رفضوا يدوك الفاتورة
    وبوضعك الحالي هيبقى بلاغك لحماية المستهلك مضمون جداً ولو لم يتم حل الموضوع ودي (هم اللي هيطلبوا دا ساعتها) هيترفع قضية ويرجعولك الجهاز وتعويض ونشر خبر الحكم في جريدتين رسميتين .. يعني فضيحة علني
    المهم حاول تاخد الفاتورة منهم

عضوية جديدة

وان شاء الله تاخد حقك
    حتة تعلية الصوت و فضحهم دي مهمة فعلا انا لسه مجربها امبارح و جابت نتيجة سحرية بعد ما العملية كانت معقدة و انا بتكلم بهدوء و احترام
    عالم ما تجيش الا بالعين الحمرا :mad:
    :mad:
    ) بس قبل ما تعملها لازم يكون معاك فواتيرك و ضماناتك اللى تدينهم بيها و الا هتجيب نتائج عكسية