النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: ايهما افضل Neo or Ray انا هنزل اشترى واحد منهم خلاص على اخر الاسبوع الجاى :S

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضوية جديدة

ايهما افضل Neo or Ray انا هنزل اشترى واحد منهم خلاص على اخر الاسبوع الجاى :S

السلام عليكم

انا لسه محتار مش بحب اجيب حاجه غير لما اقتنع بيها جدا و الاتنين صراحه نفس النظام مش فيهم اختلاف غير فى الخامه و ده الى عجبنى فى الرى بى النيو شكلو جامد

و كمان الشاشه فى الرى احسن و بيقولو الكام فى الرى احسن علشان التصوير البنورامى و الثرى دى بس النيو ممكن يدخل على التلفزيون( مش فارقه معايه خالص مش لزمانى )

النيو جمو معقول الرى صغير مش عارف فى الايد و الكتابه حلو وله لا

كمان السرعه و النت و كدا و الجهاز ينفع يدخل فى الجيب وله لا و بعدين الخربشه و الحجات دى ... بتخنق من شكل الموبيل لما بيتخربش .

انا احتارت خلاص التصوير مهم عندى فى المقام الثانى بعد سرعه الجهاز و التصفح و الخدمات الاخرى

عارف زهقت نص الى فى الموقع بس محتار ... طب فيه مش بحب اجيب حاجه و ارجع اندم عليها حتى لو طلعه وحشه مش مهم المهم الى انا اكون مقتنع بيها 100%

و شكرا على مجهدكوم معايه

و شكر خاص للقائمين على الموقع صراحه موقع خرافه و بيوفر وقت كتيررررررررر

مش اطول عليكم و مستنى ردودكم

عضو ذهبي

رد: ايهما افضل Neo or Ray انا هنزل اشترى واحد منهم خلاص على اخر الاسبوع الجاى :S

اخي الكريم الجهازين متطابقان بنسبه 98% في كل شيء و الفرقين الوحيدين هما :

النيو شاشته تاتي بحجم 3.7 انش
    الراي شاشته تاتي بحجم 3.2 انش

النيو ياتي بسعه داخلية و هية 320
    الراي ياتي بسعة داخليه و هية 1 جيجا ولاكن المتاح منها 300 ميغا :cool:

فقط و الباقي نسخة عن بعض

اذا اردت النصيحة اشتري النيو لان شاشته اكبر و ستستمتع و انت تستعملها اما الراي فهية فعلا صغيرة و بتغلب عند الكتابة و التصفح يكون اجمل مع الشاشة الاكبر للنيو اما السرعة فلا تقلق الجهازين صاروخ بحكم نفس المعالج و نفس المعالج الرسومي و نفس الرامات تماما و الجهازين سيتحدثو الى الايس كريم سانويش

خذ النيو و اتوكل على الله وهاي مقارنة بينهم

https://www.gsmarena.com/compare.php...&idPhone2=3734

عضو الصورة الرمزية therus000

رد: ايهما افضل Neo or Ray انا هنزل اشترى واحد منهم خلاص على اخر الاسبوع الجاى :S

بدك نصيحتي
    Xperia Arc واذا كان بامكانك Xperia Arc S انا لدي Xperia Arcممتاز جدا

مشرف سابق

هات النيو افضل عشان الشاشه , وعشان تتفرج علي صور 3d لازم يكون عندك نظام 3d .

عضوية جديدة

طيب النيو لو جبتو الشاشه وضحه فى الشمس ... انا كنت بفكر فى الرى علشان كدا بيقولو الشاشه بتاعتو اوضح و احسن مشكلتها كلها انها صغيره نفس حجم nokia 5800

و التصوير البنورامى فى الرى بردو فكره جامده موت

الى عجبنى فى النيو شكلو بس مشكلتو انو من خامات تعبانه و الكل بيقول ان كل ما بيجو يفتحو علشان تغير الكارت او البطاريه او حاجه تحس الى انته هتكسر علشان بلستك مش حلو و بيتخربش بسرعه لكن الرى خامات افضل بكتير

عاوز اعرف كمان هو فى توكيل sony فى القاهره او اسكندريه علشان اروح اجيب منو مش بحب التوكيلات الفرعيه

عضو ذهبي

اخي الكريم النيو و الراي و الارك و الارك س لديهم نفس الشاشه و هيه ممتازه تحت اشعه الشمس ولاكن الفروقات في الاحجام فقط

اتوكل على الله و خذ النيو وما رح تندم

عضو فضي الصورة الرمزية skyboyextreme

انا املك النيو و يوجد به تصوير بانورامى.....
    من قال لك انه لا يوجد به هذه الخاصية ؟:confused:

عضو

انا اشتريت الراى من 10 ايم من التميمي فى وسط البلد ب 2360 ... وهانزل احاول ابدله النهاردة واجيب النيو بس يا رب يرضو .
    بص يا معلم... الراى كاخامة وشكل تحفة فنية وفخم جدا ... بس وااااااااه من بس ..الشاشة فعلا صغير على تليفون اندرويد وفعلا انا مش مستريح معاها يمكن عشان نظرى ضعيف ..
    بص انت تروح وتمسك الاتنين بايدك ...وبجد دى خطوة مهمة اوى وغلكتى ان بهرتنى فخامة الراى واتهبلت واشتريت لى طول ..لكن مع الاسعمال بدات اتعب ..اهممممممم حاجة تمسك الاتنين فى ايدك وانت تقرر .
    على فكرة الاتنين بطاريتهم ضعيفة جدا بمقارنة بالسامسونج ..بتقعد يوم بالعافية استخدام عادى ومتوسط.

الراى فخم وخامة .. والنيو عملى اكتر

بالتوفيق وايقى اقولنا عملت ايه

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة skyboyextreme مشاهدة المشاركة
    انا املك النيو و يوجد به تصوير بانورامى.....
    من قال لك انه لا يوجد به هذه الخاصية ؟:confused:
    خلاص لو على كلمكم و كلام الكل النيو احسن معا ان الرى خامه خرافه انا روحت شفتهم و استخدمتهم بس الكل بيقول ليه نفس الكلام النيو احسن عملى اكتر من التانى و بعدين المشكله كانت معايه فى التصوير و امكانيات الكام بس بدل الاتنين نفس الكام يبقا تمام النيو انشاء الله

هقولكم ايه اخباره معايه لما اجيبو

شكرا لكل الى شارك و ساعدينى اخد القرار اخيرررررررررررررررررررررررررررررررررا