النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: سؤال فى ال cef

عضوية جديدة

سؤال فى ال cef

اية الفرق بين الprocess switching & fast switching and CEF وياريت مع الشرح بالتفصيل لان فى الحقيقة انا عملت search كتير بس بردو مش قادر افهم بالظبط الفرق بينهم اية و شكرا

عضو

رد: سؤال فى ال cef

Process switching :

هى ال normal operation لعملية ال handling لل packet اما تيجى لل R , فمثلا ال R جاله packet فاول حاجة هيبص عليها هى ال destination ip وبعد كدا هيبص فى ال routing table و يشوف مثلا هيودى ال packet دى من انه interface وليكن من interface fa 0/0 اللى ال ip بتاعه وليكن 10.0.0.1 فبعد كدا هيشوف ال arp table عشان يشوف ال mac بتاع ال int اللى من خلاله هي forward ال packet ........ عملية forwarding عادية و لكن خلى بالك لو ال router جاله نفس ال packet بنفس ال destination ip هيعمل نفس الخطوات اللى فاتت فى كل مرة تجيله من اول وجدييد اى انه هيستعمل ال cpu فى كل مرة

Fast switching :

نفس العملية اللى فاتت بالظبط ولكن ال router اما يجيله packet ويشوف ال routing table & arp table وياخد ال decision اللى هينفذه عشان يعمل forwarding لل packets هيعمل shortcut لل path بتاع ال packet بحيث انه لو جاله ال packet بنفس ال destination ip تانى مش هيحتاج يعتمد على ال cpu اى مش هيبص لل routing and arp tables فهيشوف ال shortcut فى ال cash وعلى اساسه هياخد ال decisionلعملية ال forwarding لل packet على طول ...تسمى هذه الطريقة route once and switch many لانه يعتمد على ال cpu فى اول مرة فقط

cef :

الباشمهندس ايمن النعيمى شرحها باسلوب رائع فى هذه التدوينة .... https://www.networkset.net/2010/07/04/cef/

ا
    عذرنى ال reply بتاعى مختصر و سريع ولكنى مشغول جدا والله و دخلت مخصوص عشان ارد ولو احد من الاعضاء الاخوة ممكن يزودلك او يفيدك اكثر ..... اتمنى انك تكون فهمت الموضوع
    Juniper : JNCIA
    Cisco :
    CCNA - CCNP
    Microsoft : MCP - MCTS - MCSA

عضوية جديدة

اولا انا متشكر جدا على اهتمامك و على الرد الجميل و على الشرح الوافى, بس انا كان عندى استفسار بالنسبة لل cef و هو ازاى ال cef اسرع من بقية الطرق فى عملية ال packet switching لان من الشرح ال cef عندة routing table او fib و عندة arp cache و بيعمل look up بنفس الطريقة انة بيدور على الdes. network فى ال records of routing table و بعدين بيعمل arp request و بعدين بيطلع الباكيت من الرويتر, يعنى ال cef بيستعمل نفس الخطوات فياريت حضرتك توضحلى النقطة دى, و انا اسف لو كنت بتقيل عليك و شكرا

عضو برونزي الصورة الرمزية mezomora123

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=210824
    لكن...
    راجع كل الردود وهتستفاد كتير ان شاء الله.
    [LEFT][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]
    [/COLOR][/B][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Cisco [/COLOR][/B]: CCNA - CCDA - CCNP - CCIP [SIZE=3]- [/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3]CSE -[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3]CCIE[/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=2]#written[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/I][/SIZE]
    [SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Microsoft [/COLOR][/B]: MCP - MCTS - MCSA - MCSE
    [FONT=Tahoma][SIZE=4][COLOR=Navy][B][SIZE=3]Red Hat [/SIZE][/B] [/COLOR][/SIZE][/FONT] : RHCE [SIZE=2][COLOR=Red]Training[/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][B][COLOR=Red][I]Linux [/I][/COLOR][/B][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue]Registered User # 528113
    [B][COLOR=Red]Ubuntu [/COLOR][/B]Registered User# 32879
    [COLOR=Red]
    [/COLOR] [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE]

[CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236216"][SIZE=4][B][COLOR=#006400]شرح كورس CCNP فيديو - عربى - متجدد[/COLOR][/B][/SIZE][/URL]

[B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=228130"][COLOR=#000000][SIZE=3]تجميع لمعظم الشروحات والخبرات الخاصة بكورس CCNP[/SIZE][/COLOR][/URL][COLOR=#000000]
    [/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]

عضو

بسم الله الرحمن الرحيم

لما تكلم جهاز اخر في الشبكه
    فهو في الحقيقه مش بيرسل باكيت واحد
    اكتر من باكت بيترسل
    لانه في الواقع بيقسم الرساله بتاعتك لاكتر من باكت

تمام كده
    باختصار شديد
    processing switch
    بيعملRP على كل باكت مرسله (الامر الواحده اكثر من باكت)
    Route caching
    بيعمل RP على اول باكت فقط ولكن لو جاله امر جديد هيعيد RP على اول باكت برضه حتى لو كان نفس الطريق
    Topolgy-based switching:
    بيعمل RP مره واحده على اول باكت وبعد كده خلاص يحفظ الطريق
    حتى لو جه امر جديد مش هيعمل RP تاني
    طبعا الفات ده شرح بالبلدي كده :-)
    امسك شرح مختصر ومحترم ولكن عباره عن عناويين :-))

Route Processor (RP): process of packet is received to determine the destination.
    Switch Engine (SE): listens to first packet and entry shortcut in cache so that can forward other packet to destination port without pass RP .

The packet handled in 3 types.
    1-Proccess switching: Each packet examined by CPU and handled in software. Very Slow. Only in Router
    2-Route Caching (Fast switching): require RP and SE. First generation in MLS and used it in router.
    3-Topolgy-based switching (CEF): require FIB and ADJ table. Second generation in MLS and used it in router.

CEF Switching (Cisco Express Forwarding)
    -Build FIB table (CEF Cache): part of routing table.
    -Build Adjacency table: part of ARP cache
    - CEF glean state is the packet send to L3 engine that can generate ARP request.
    by ASIC hardware
    .
    we can’t used it when:
    - Tunnel traffic
    - full FIB
    - IPX (unsupported encapsulation)
    - expiring TTL
    Adjacency type for Exception processing
    -Null adjacency
    -Glean adjacency
    -Punt adjacency
    -Discard adjacency
    -Drop adjacency
    التعديل الأخير تم بواسطة Eng.AhmedAmin ; 05-01-2012 الساعة 19:23 سبب آخر: تصحيح خطأ :-))

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.AhmedAmin مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم

لما تكلم جهاز اخر في الشبكه
    فهو في الحقيقه مش بيرسل باكيت واحد
    اكتر من باكت بيترسل
    لانه في الواقع بيقسم الرساله بتاعتك لاكتر من باكت

تمام كده
    باختصار شديد
    processing switch
    بيعملRP على كل باكت مرسله (الامر الواحده اكثر من باكت)
    Route caching
    بيعمل RP على اول باكت فقط ولكن لو جاله امر جديد هيعيد RP على اول باكت برضه حتى لو كان نفس الطريق
    Topolgy-based switching:
    بيعمل RP مره واحده على اول باكت وبعد كده خلاص يحفظ الطريق
    حتى لو جه امر جديد مش هيعمل RP تاني
    طبعا الفات ده شرح بالبلدي كده :-)
    امسك شرح مختصر ومحترم ولكن عباره عن عناويين :-))

Route Processor (RP): process of packet is received to determine the destination.
    Switch Engine (SE): listens to first packet and entry shortcut in cache so that can forward other packet to destination port without pass RP .

The packet handled in 3 types.
    1-Proccess switching: Each packet examined by CPU and handled in software. Very Slow. Only in Router
    2-Route Caching (Fast switching): require RP and SE. First generation in MLS and used it in router.
    3-Topolgy-based switching (CEF): require FIB and ADJ table. Second generation in MLS and used it in router.

CEF Switching (Cisco Express Forwarding)
    -Build FIB table (CEF Cache): part of routing table.
    -Build Adjacency table: part of ARP cache
    - CEF glean state is the packet send to L3 engine that can generate ARP request.
    by ASIC hardware
    .
    we can’t used it when:
    - Tunnel traffic
    - full FIB
    - IPX (unsupported encapsulation)
    - expiring TTL
    Adjacency type for Exception processing
    -Null adjacency
    -Glean adjacency
    -Punt adjacency
    -Discard adjacency
    -Drop adjacency
    =====
    تسلم على التوضيح..
    بس تعديل صغير..
    ال Topology-Based اتعمل أصلاً عشان يلغى ال Route once الخاصة ب أول Packet
    وتبقى العملية كلها على ال switch engine
    =====
    وكان فى مناقشة مهمة جداً حول هذا الموضوع وعن ال CEF تحديداً فى الرابط اللى أنا حاطه فى المشاركة اللى فوق...
    اقرأ المشاركات كلها..وهتستفاد..
    [/COLOR][/B][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Cisco [/COLOR][/B]: CCNA - CCDA - CCNP - CCIP [SIZE=3]- [/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3]CSE -[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3]CCIE[/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=2]#written[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/I][/SIZE]
    [SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Microsoft [/COLOR][/B]: MCP - MCTS - MCSA - MCSE
    [FONT=Tahoma][SIZE=4][COLOR=Navy][B][SIZE=3]Red Hat [/SIZE][/B] [/COLOR][/SIZE][/FONT] : RHCE [SIZE=2][COLOR=Red]Training[/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][B][COLOR=Red][I]Linux [/I][/COLOR][/B][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue]Registered User # 528113
    [COLOR=Red]

[CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236216"][SIZE=4][B][COLOR=#006400]شرح كورس CCNP فيديو - عربى - متجدد[/COLOR][/B][/SIZE][/URL]

[B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=228130"][COLOR=#000000][SIZE=3]تجميع لمعظم الشروحات والخبرات الخاصة بكورس CCNP[/SIZE][/COLOR][/URL][COLOR=#000000]
    [/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بسم الله الرحمن الرحيم

والله يا بشمهندس انت حبيبي
    وبحبك في الله :-))
    وانا فعلا قريت موضوعك والردود الشيقه جدا
    من حوالي شهر وفهمتني الموضوع جدا

ولكن بنسبه للملاحظه بتاعت حضرتك انا مش واخد بالي منها اوي :-))
    ولو حضرتك تقصد اني كاتب RP في ال cef

فده انا قايل على اول باكت من اول امر للطريق
    وبعد كده يحفظ الطريق

ونقدر نقول عليه
    route once switch many for first path

لانه ال cef مش هيعرف الطريق الا اذا حدث محادثه بين الطرفين

وبعد كده لو جهاز A حب يكلم جهاز B مش هيحصل RP
    بس اول مره كلمه بعض فيها كان لازم يخصل RP

اما بالنسبه لل Route Caching
    لما جهاز A كلم جهاز B
    هيحصل RP لاول باكت وباقي الباكت عدت من غير RP
    ولكن
    لو جهاز A كلم جهاز B تاني هيحصل RP لاول باكت من جديد

بالنسبه لل Process switching
    لو جهاز A كلم جهاز B
    هيحصل RP لكل باكت
    ---------------------------------
    لاحظ:
    لما A يكلم B
    في المره الواحده بيرسل اكثر من باكت

لان الرساله مش بتكون في باكت واحد :-))

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بسم الله الرحمن الرحيم

والله يا بشمهندس انت حبيبي
    وبحبك في الله :-))
    وانا فعلا قريت موضوعك والردود الشيقه جدا
    من حوالي شهر وفهمتني الموضوع جدا

ولكن بنسبه للملاحظه بتاعت حضرتك انا مش واخد بالي منها اوي :-))
    ولو حضرتك تقصد اني كاتب RP في ال cef

فده انا قايل على اول باكت من اول امر للطريق
    وبعد كده يحفظ الطريق

ونقدر نقول عليه
    route once switch many for first path

لانه ال cef مش هيعرف الطريق الا اذا حدث محادثه بين الطرفين

وبعد كده لو جهاز A حب يكلم جهاز B مش هيحصل RP
    بس اول مره كلمه بعض فيها كان لازم يخصل RP

اما بالنسبه لل Route Caching
    لما جهاز A كلم جهاز B
    هيحصل RP لاول باكت وباقي الباكت عدت من غير RP
    ولكن
    لو جهاز A كلم جهاز B تاني هيحصل RP لاول باكت من جديد

بالنسبه لل Process switching
    لو جهاز A كلم جهاز B
    هيحصل RP لكل باكت
    ---------------------------------
    لاحظ:
    لما A يكلم B
    في المره الواحده بيرسل اكثر من باكت

لان الرساله مش بتكون في باكت واحد :-))
    ==========
    تسلم بجد والله...وان شاء الله ابنك دا يبقى احسن واحد فى الدنيا...حتى لو اسمه مش معاذ....هههههه
    ربنا يبارك فيك..
    بص...انا حاسس ان مدخل 3 أو 4 حاجات فى بعض..أو أنا مش فاهمك كويس.
    ناخد الموضوع ببساطة..
    ال Route-cash دا مفيش أى مشكلة...ومفهوم وكل حاجة تمام وان هوا ب ي Route أول packet وبعد كده ي Listen وي Forward على أساس L2 على أساس ال Shortcut
    مفيش مشكلة...
    تعالى بقى لل topology based
    الفكرة هنا ان احنا مش هنعمل routing على L3 خااالص...حتى أول packet...يعنى هنوفر الخطوة دى كمان فى النوع دا
    ازاااى....؟؟؟
    هتقولى لما ال packet تيجى لل Device سواء كان Router أو MLS وأول مرة يعرف حاجة عن ال destination دى لازم يعمل look-Up فى ال routing table ويحدد ال Destination
    معاك ان دا لازم يحصل...بس مش بيحصل على Layer-3 hardware
    لييييييييه....؟
    لأن فى النوع ال topology based دا ...ال layer-3 tables are downloaded in Switch engine
    بمعنى أخر...ان انت عندك ال FIB والمشتق من ال Routing table وزيه بالظبط بيتعمله download فى ال Sw engine
    وكمان ال Adjacency table واللى هوا زى ال ARP table بالظبط بيتعمله Download فى ال Sw Engine
    يبقى أول ما ال Traffic يوصل لل Device ...لو كان layer-2 traffic مش مشكلة وعارفين هيحصل ايه..
    أما لو ال Traffic اللى وصل دا ال Destination اللى فى ال header مش معرفة بالنسبة له ف هيقرر ان يستشير ال layer-3 hardware اللى هوا ال RP......لأ
    هوا أه لازم يعمل Routing ليها...بس مش فى RP اللى هوا L-3 Hardware
    الكلام دا هيتم فى ال Switch Engine اللى هوا Layer-2 Hardware...هتقولى وهوا هيجيب منين معلومات ال Routing دى فى ال Sw Engine والكلام دا بيكون موجود فى ال RP
    لأ..ما هوا الكلام بتاع ال Routing دا موجود من البداية فى ال Sw Engine...ما أنا قايلك من شوية ان هوا عمل Download لل Tables دى فى ال Sw Engine
    يبقى أنا كدا استغنيت ولغيت أول Packet أعمل لها routing فى ال RP زى ما كان بيحصل فى ال Route Caching
    وصلت..
    [COLOR=Red]

[/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]

عضو

شكرا جدا يا بشمهندس
    وانا اسف اني تعبك معايه

وانا لما رديت على حضرتك
    كان قصدي امتص معلومات اكتر :-))

انا كنت عايز اسأل حضرتك سؤال
    دلوقتي مش ال FIB جزء من راوتنج تابل

طيب لو الراوتر او ال MLS عرف طريق جديد
    لسه اول مره يعرفه واحن مشغلين خاصية ال CEF

مش هيحصل RP عشان يعرف فين ال Destination??
    وبعد كده نحفظ MAC في ال ARP
    وبعد كده ال SE تحفظ الطريق
    وبعد كده
    ياخده ال FIB
    وال ADJ table

ده الانا كنت فاهمه
    بحيث لو الجهاز A حب يكلم جهاز B تاني
    مش هنحتاج نعمل الفوق ده تاني؟؟
    هيعتمد على ال
    FIB and ADJ table

اتمنى التوضيح لو في غلط في كلامي :-)
    وانا قبل ما ارد عليك
    رحت قرأت cisco press وال quick refrence
    واتفرجت في 5 دقايق على جيرمي وقرأت موضوعك

وده الانا فهمته :-)
    من غير cef
    هنحتاج RP و SE
    مع cef
    مش هنحتاج ال RP
    بس لازم الطرق تكون موجوده وكل حاجه معروفه
    يعني يكون حصل قبل كده RP :-)

اسف اني تعبتك

شكرا جدا يا بشمهندس
    وانا اسف اني تعبك معايه

وانا لما رديت على حضرتك
    كان قصدي امتص معلومات اكتر :-))

انا كنت عايز اسأل حضرتك سؤال
    دلوقتي مش ال FIB جزء من راوتنج تابل

طيب لو الراوتر او ال MLS عرف طريق جديد
    لسه اول مره يعرفه واحن مشغلين خاصية ال CEF

مش هيحصل RP عشان يعرف فين ال Destination??
    وبعد كده نحفظ MAC في ال ARP
    وبعد كده ال SE تحفظ الطريق
    وبعد كده
    ياخده ال FIB
    وال ADJ table

ده الانا كنت فاهمه
    بحيث لو الجهاز A حب يكلم جهاز B تاني
    مش هنحتاج نعمل الفوق ده تاني؟؟
    هيعتمد على ال
    FIB and ADJ table

اتمنى التوضيح لو في غلط في كلامي :-)
    وانا قبل ما ارد عليك
    رحت قرأت cisco press وال quick refrence
    واتفرجت في 5 دقايق على جيرمي وقرأت موضوعك

وده الانا فهمته :-)
    من غير cef
    هنحتاج RP و SE
    مع cef
    مش هنحتاج ال RP
    بس لازم الطرق تكون موجوده وكل حاجه معروفه
    يعني يكون حصل قبل كده RP :-)

اسف اني تعبتك
    ======
    كلامك مظبوط...لحد الأخر...ان من غير CEF هنحتاج ل RP لأول Packet ومع ال CEF مش هنحتاج ال RP
    مظبوط...بس فى أخر كلامك...مش عايزك تتلخبط...لأن انت بتقول ان لازم يكون ال RP حصل قبل كده..
    **بس لازم الطرق تكون موجوده وكل حاجه معروفه
    يعني يكون حصل قبل كده RP :-) **
    انت كده كده مبدئياً كل حاجة ال Router بيعرفها فى أول ال Start-up بتاعه ويضع كل المسارات في ال Routing Table
    يبقى كل ال Destination معروفة وليها مسار فى ال routing Table وفى نسخة من الكلام دا فى ال Switch Engine
    هتقولى طيب لما فى Packet تيجى وال destination اللى فيها أول مرة يعرفها...أول حاجة هيعمل look-up فى ال FIB Table
    هتقولى ما هيا جديدة ومش يعرف ال Destination ومش لاقى ليها Address فى ال FIB ...هل هيطلع على ال RP وهوا اللى يدور ....لأ.
    لأن لو مفيش عنوان لل Network دى فى ال FIB يبقى مش ليها برده فى ال Routing table وهتبقى UN-reachable network
    [COLOR=Red]

[/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]