النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: سؤال بين الفرق بين Galaxy S plus & Galaxy S II

عضوية جديدة

سؤال بين الفرق بين Galaxy S plus & Galaxy S II

مساء الخير على شباب المنتدى الموقرين

كنت حابب استشيركم بشئ

ما رأيكم فى الفرق بين Galaxy S plus & Galaxy S II

يعنى الفرق فى السعر حوالى 800 جنيه فهل يستحق هذا الفرق , يعنى مثلاً انا كارت الشاشة ما يهمنى ابداً لانى ما راح العب على الموبايل إلا نادراً جداً

بالنسبة للبروسيور هل فعلاً انا بحاجة لبروسيسور دوال كور , مع العلم إستعمال عادى , لكنى احب ان يكون الجهاز محدث لآخر نسخة حتى لو بروم خارجى و ليس با ديت لسوفت وير الجهاز

فهل يستحق الفرق فى الإمكانيات فرق السعر

ام اتكل على الله فى شراء الجالاكسى إس بلس !؟

عضو

رد: سؤال بين الفرق بين Galaxy S plus & Galaxy S II

مقارنه بين الهاتفين
    https://www.gsmarena.com/compare.php...&idPhone2=3621
    Tarek Ahmad Mohamad Mohamad
    Visit my resume at

عضوية جديدة

شكراً لكـ و لكنى اعرف الفرق فى الهاردوير

قصدى إستعمال , هل يستحق الفرق

عضوية جديدة

السلام عليكم
    بالنسبة SII طبعا افضل اسرع

اما اذا كان استخدامك عادي بلس تمام لانو اسرع من SI بس المشكلة هي انو غير مدعوم من المطورين في النت لايوجد له روت حتى الان

وبالتوفيق *_*

عضو برونزي الصورة الرمزية anistoona

واحد صحبي عنده Galaxy S وآخر عنده Galaxy Ace .. وعندما استخدمت الجهازين لم أجد فرق كبير من حيث الأداء في الاستخدام العادي ، تصفح ، موسيقى ، محادثة عن طريق الإنترنت ، ...
    فلو كان استخدامك في هذه الحدود ، وهات Galaxy S plus>>
    الشيء الوحيد الذي يجعلني أميل إلى Galaxy S II هو إمكانية تحديثه إلى نسخة الأندرويد القادمة قريبا ICS أو ما يطلق عليه "أندرويد ساندويتش الأيس كريم" ويمثل نقلة كبيرة في نظام الأندرويد وبذلك تكون كأنك إشتريت هاتفين في وقت واحد : هاتف بنظام أندرويد فوريوا وبعدها بمدة قليلة هاتف بنظام أندرويد ICS :ah46:

This is my computer. There are many like it, but this one is mine. My computer is my best friend. It is my life. I must master it. I must master my life. Without me, my computer is useless. Without my computer, I am useless. I must use my computer true. I must use my computer faster than my enemy who is trying to kill me. I must outcomputer him before he outcomputers me.

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blacksword11 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    بالنسبة SII طبعا افضل اسرع

اما اذا كان استخدامك عادي بلس تمام لانو اسرع من SI بس المشكلة هي انو غير مدعوم من المطورين في النت لايوجد له روت حتى الان

وبالتوفيق *_*

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة anistoona مشاهدة المشاركة
    واحد صحبي عنده Galaxy S وآخر عنده Galaxy Ace .. وعندما استخدمت الجهازين لم أجد فرق كبير من حيث الأداء في الاستخدام العادي ، تصفح ، موسيقى ، محادثة عن طريق الإنترنت ، ...
    فلو كان استخدامك في هذه الحدود ، وهات Galaxy S plus>>
    الشيء الوحيد الذي يجعلني أميل إلى Galaxy S II هو إمكانية تحديثه إلى نسخة الأندرويد القادمة قريبا ICS أو ما يطلق عليه "أندرويد ساندويتش الأيس كريم" ويمثل نقلة كبيرة في نظام الأندرويد وبذلك تكون كأنك إشتريت هاتفين في وقت واحد : هاتف بنظام أندرويد فوريوا وبعدها بمدة قليلة هاتف بنظام أندرويد ICS :ah46:
    انا فكرت فى جالاكسى إس لانه اصلاً متوفر له الـ ICS من خلال رومات فهل النسخة البلاس لن استطيع تنزل الايس كريم عليها !؟؟! و شكراً لإهتمامكم

عضوية جديدة

طيب شباب عندى سؤال سعر نزل شوية عند select بالضمان بـ 3400 فمن غير ضمان عند المحلات العادية لسه بـ 3300 مع العلم لما كان 3750 كان نفس السعر
    فهل ممكن يبقى فى أمل اللى من غير ضمان سعره ينزل شوية !؟

مخالف للقوانين

Holistic Migraine Medication

American Board Of Veternarian Medicine , discount actos Actos helps in the balancing and the controlling of the level of blood sugar in the body. https://www.buygenericactos.com/ - order actos online

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EL Sa7eR مشاهدة المشاركة
    طيب شباب عندى سؤال سعر نزل شوية عند select بالضمان بـ 3400 فمن غير ضمان عند المحلات العادية لسه بـ 3300 مع العلم لما كان 3750 كان نفس السعر
    فهل ممكن يبقى فى أمل اللى من غير ضمان سعره ينزل شوية !؟
    على فكره السعر عند سليلك 3375 من غير ضمان
    وبضمان يونيون جروب 3750

عضو ذهبي

اخي الكريم الفارق كبير بين الجهازين

س2 : ياتي بمعالج ثنائي النواه يتردد 1.2 و رامات 1 جيجا

س بلس : ياتي بمعالج احادي النواه بتردد 1.4 و رامات 512 ميغا

---------------
    س2 : ياتي بشاشة قياس 4.3 inches

س بلس : ياتي بشاشه قياس 4.0 inches

و الجهازين لهم نفس نوع الشاشه و هوة سوبر اموليد الرائعه جدا جدا
    ----------------
    س 2 : مدعوم جدا جدا جدا من المطورين تي تنك لن تمل من الجهاز من كثرة الرومات الرائعه له و كثرة الاضافات

س بلس : جهاز شبه منفي و حتى ليس له روت اي ان 80% من البرامج لن تعمل عندك ابدا لانها بحاجة الى روت
    -------------

جهاز س 2 حاصل على جائزة افضل جهاز ذكي في عام 2011 بدون منازع

عضو

الفرق بينهم زى الفرق بين السما و الارض و طبعا يستاهل اكتر من ال800 جنيه دول عندك مثلا:-
    الشاشة فى الاس 2 اكبر و افضل فى النقاء و الالوان بنسبة 50% و اقل استهلاك للبطارية من الاس بلس
    الكاميرا على الاس 2 8 ميجا بتصور full HD 1080P و الامامية 2 ميجا و فى الاس بلس 5 ميجا بتصور HD 720P و الامامية عادية و جودتها قليلة مع تفوق الاس2 فى الامكانيات
    الرام على الاس 2 تساوى 1 جيجا و البروسيسور 1.2 dual core اما البلس رام 512 و بروسيسور 1.4 جيجا single core طبعا فرق جبار فى السرعة لدرجة ان الاندرويد 4 نزل للاس 2 و منزلش للبلس و اعتقد ان ده بيرجع لتقل الtouch wiz الى هو واجهة المستخدم الخاصة بسامسونج و اكيد لازم تتوقع دعم للاس 2 لمدة طويلة قدام لان المعالج بتاعه جبار
    معالج الرسوميات فى الاس2 يتفوق على البلس و ده هتلاحظه فى الالعاب الجديدة
    المميزات العامة طبعا الاس 2 يتفوق و منها مثلا الnoise cancellation ده بيفصل صوتك و انت بتتكلم عن الاصوات العالية الى حواليك عشان يديك جودة عالية فى المحادثات والباقى مش فاكره بصراحة
    البطارية على الجالاكسى اس 2 و البلس متساوية فى السعة (1650 ملى امبير) بس طبعا على الاس 2 بتقعد معاك اطول لان زى ما قلتلك شاشة الاس 2 بتستهلك بطارية اقل من البلس و تعقيب على كلام الاستاذ mask_of_fear الشاشة على الs2 نوعها super amoled plus و على الgalaxy plus نوعها super amoled و طبعا فرق رهيب بين الاتنين لصالح الاس 2
    ايه بقى مستنى ايه روح هات الاس2 :p

عضو

ملحوظة اخيرة لو عايز تجيب موبايل كويس بس مش خارق ممكن تجيب الnexus s انا عن نفسى شغال بيه و نزله الandroid 4.0 رسميا و ليه دعم رهيب و رومات خارجية كتيرة
    و سعره ارخص من الجالاكسى اس بلس بس الفرق فى البروسيسور و ان النيكسس عليه الاندرويد النقى الى نازل من جوجل دون اى تعديل على خلاف الجالاكسى الى متعدل من سامسونج كاضافة الtouch wiz الى موديها فى داهية و مخليها مش عارفة تنزل الاندرويد 4 على الجالاكسى اس و الاس بلس و اسف على الاطالة

عضوية جديدة

شكراً لكل الردود و التوضيحات

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samehhesham4 مشاهدة المشاركة
    ملحوظة اخيرة لو عايز تجيب موبايل كويس بس مش خارق ممكن تجيب الnexus s انا عن نفسى شغال بيه و نزله الandroid 4.0 رسميا و ليه دعم رهيب و رومات خارجية كتيرة
    و سعره ارخص من الجالاكسى اس بلس بس الفرق فى البروسيسور و ان النيكسس عليه الاندرويد النقى الى نازل من جوجل دون اى تعديل على خلاف الجالاكسى الى متعدل من سامسونج كاضافة الtouch wiz الى موديها فى داهية و مخليها مش عارفة تنزل الاندرويد 4 على الجالاكسى اس و الاس بلس و اسف على الاطالة
    طيب سؤال معلش هو سعره كام دلوقتى انا شفته فى سيليكت بـ 3300 !؟ و كمان انا ده كان اول تفكير ليا ، بس هل دعمه هيمون بدرى زى HTC Nexus one ؟
    يعنى لو على نفس الخطى يبقى المفروض دعمه هيكموت على أول السنة اللى جاية ، بإعتبار هتبقى أقل حاجة فى السوف الدوال كور !؟

عضو ذهبي

طيب سؤال معلش هو سعره كام دلوقتى انا شفته فى سيليكت بـ 3300 !؟ و كمان انا ده كان اول تفكير ليا ، بس هل دعمه هيمون بدرى زى HTC Nexus one ؟
    يعنى لو على نفس الخطى يبقى المفروض دعمه هيكموت على أول السنة اللى جاية ، بإعتبار هتبقى أقل حاجة فى السوف الدوال كور !؟
    اخي الكريم بلنسبة للجهاز فهوة ممتاز و الدعم حدث ولا حرج فهوة الجهاز الاول في شركة جوجل من ناحية الدعم و قد نزل اليه الايس كريم ساندويش قبل اي جهاز اخر

عضو

هو يا سيدى موجود فى بورسعيد من غير الضمان بسعر يتراوج ما بين ال2200 الى ال2500
    التعديل الأخير تم بواسطة samehhesham4 ; 06-02-2012 الساعة 01:02