النتائج 1 إلى 15 من 18

الموضوع: السلام عليك ارجو الافادة اكمل ولا لا

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضوية جديدة

السلام عليك ارجو الافادة اكمل ولا لا

بسم الله الرحمن الرحيم
    يا جماعة انا محتار بالله عليكم حد يدلنى علشان خلاص انا تعبت انا خصصت بالنتورك منذ عام 2010اخذت ccna و Mcitp و mcsa ولسة مش لاقى اى عمل ومشتغلتش غير كول سنتر فى احدى شركات الانترنت انا شايف ان كل الشركات عاوزة خبرة وانا مش معايا الخبرة طيب اعمل اية فانا بفكر اغير المجال خالص وادخل فى الويب .Net انا شايف اته مجال مفتوح وفرصة كويسة واغلبة بدون خبرة
    فهل دلوقتى اخد الخطوة دى ولا لا
    شكرا

عضو

رد: السلام عليك ارجو الافادة اكمل ولا لا

أخى الكريم ... للرد الكامل ومساعدتك فضلاً حدد سنة التخرج ..
    now i am in Egypt

عضوية جديدة

سنة تخرج 2010

عضو

اخي الكريم انت مش لازم تشتغل سيستم ادمن او مهندس نظم في بادئ الامر انت ممكن تدور علي وظائف اقل من كدة في الاول حتي لو معاك الشهادات دي ، علشان تاخد الخبرة بيها ، يعني دور علي help desk او technical support او حتي فني نظم معلومات

وربنا يوفقك ان شاء الله ويرزقك

عضو

كما قال لك اخي الحبيب Eng.mhussien82 مش لزمن تشتغل سيستم ادمن او مهندس نظم في اول حياتك اطلع السلم مناول سلمه
    واعلم ان الرزق بايد ربنا مش بايد عبد من عبادة واصبر وطور نفسك
    ونزل دور علي شغل عادي لما متلقيش شغل انا اعرف ناس اعدت سنه من غير ما تشتغل في مجلها
    بس في الاخر خد رزقه وماشاء الله دلوقتي شغلين في اماكن اي حد يتمني انو يشتغل فيها
    واعلم ان الرزق بيدي الله اولا واخيرا
    واسمع الفديو دا جميل جدا

https://www.youtube.com/watch?v=HNilxoJrlyQ

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    في رعايه الله وحفظه

عضوية جديدة

الف شكر ليكم جميعا انا فعلا يا جماعة بدور على اى حاجة ليها علاقة بالمجال help desk or technical بس المشكلة محدش بيكلمنى اعمل حتى انترفيو غير شركات الكول سنتر دعم فنى فانتم رايكم اصبر واستنى ولا اغير المجال واتجة الى برمجة المواقع
    الفديو اكثر من رائع يا احمد شكرا ليك

عضو

الأخ العزيز ... بما إنك خريج 2010 فنصيحة لإنك سترفض فى أى مكان تقدم له ال cv لأسباب أساسية ومنها كيف لك أن تكون خريج 2010 وإجتزت امتحانات هذه الشهادات مع إحترامى وتقديرى لك هذه الشهادات ذكرها فى ال cv خاصتك ستسبب لك مشاكل ولن تكون عامل مساعد كما تعتقد فى تعيينك أو فى سهولة الحصول على مهنة .. بالنسبة لتغيير التخصص الى برمجة مواقع او ماسواها من تخصصات فى مجال ال IT >> فنصحية أخرى .. ( إتقان عمل ما مرتبط بحب هذا العمل والإخلاص له والإيمان به وليس تغيير الوظيفة او حقل التخصص لمجرد الحصول على فرصة عمل ) ... وسواء تخصصت فى هذا او ذاك فيحب أن تحب ما تعمل .. وربنا يوفقك إن شاء الله
    now i am in Egypt

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة el_rehab مشاهدة المشاركة
    الأخ العزيز ... بما إنك خريج 2010 فنصيحة لإنك سترفض فى أى مكان تقدم له ال cv لأسباب أساسية ومنها كيف لك أن تكون خريج 2010 وإجتزت امتحانات هذه الشهادات مع إحترامى وتقديرى لك هذه الشهادات ذكرها فى ال cv خاصتك ستسبب لك مشاكل ولن تكون عامل مساعد كما تعتقد فى تعيينك أو فى سهولة الحصول على مهنة
    انا لا اعتقد هذا يا اخي الحبيب ان سبب رفضهم له هوا حصوله علي هذة الشهادات
    بل يتم رفضه لانه يبحث عن عمل في مصر ((
    وانا واثق انو لو دور برة مصر عن شغل بالشهادات دي هيتقي شغل كتير وهيشتغل
    اذا كان بقي دول الخليج او دوله اجنبيه(وانا افضل الدول الاجنبيه لو كانت اللغه كويسه لانهم يعطون كل شخص حقه ومكانته المناسبه بعلمه ومعرفته ولا ينظرون لاي شئ اخر مثل عدد الشهادات ومقارنتها بسنه)
    وهذا هوا رأيي
    فنصحتي ليك دور علي شغل برا مصر يبني
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    في رعايه الله
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmed20105689 ; 12-01-2012 الساعة 17:31

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed20105689 مشاهدة المشاركة
    انا لا اعتقد هذا يا اخي الحبيب ان سبب رفضهم له هوا حصوله علي هذة الشهادات
    بل يتم رفضه لانه يبحث عن عمل في مصر ((
    وانا واثق انو لو دور برة مصر عن شغل بالشهادات دي هيتقي شغل كتير وهيشتغل
    اذا كان بقي دول الخليج او دوله اجنبيه(وانا افضل الدول الاجنبيه لو كانت اللغه كويسه لانهم يعطون كل شخص حقه ومكانته المناسبه بعلمه ومعرفته ولا ينظرون لاي شئ اخر مثل عدد الشهادات ومقارنتها بسنه)
    وهذا هوا رأيي
    فنصحتي ليك دور علي شغل برا مصر يبني
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    في رعايه الله
    سواء فى مصر او خارج مصر الأمر وأحد لأن التوصيف الوظيفى قياسى مش محلى حبيبى
    تحيانى
    now i am in Egypt

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة el_rehab مشاهدة المشاركة
    سواء فى مصر او خارج مصر الأمر وأحد لأن التوصيف الوظيفى قياسى مش محلى حبيبى
    تحيانى
    يا استاذي الفاضل انا اتكلم عن تجربه وكلام من ناس شغلين بره
    في ايطاليا وامريكا وانجلترا
    وفي السعوديه والامارات والكويت
    اهم حاجة تعدي الانتر فيو وتعرفهم انك فاهم مش حافظ وخلاص
    دا الاهم هناك
    مش زي عندنا مصر معاك وسطه تشتغل حتي لو ممعكش شهادات
    معكش وسطه ونبي لو معاك ايه منتش شغال
    وللاسف دول الخليج بدات تتجه للنظام دا
    ومعلش لا تضع مصر في قائمه الدول التي تستخدم التوصيف الوظيفي
    تحياتي
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmed20105689 ; 12-01-2012 الساعة 18:31

عضو

الأخ الكريم بعد التحية
    وأنا اتكلم وفقا لدرجاتى التقنية فى عدة بلدان ... وخبرة 15 عام ... والعمل فى عدة دول عربية ...,وزيادة على ذلك أنا أول مشرف لقسم الشهادات العلمية لعرب هاردوير عند إنشائه
    بالنسبة للشهادات أحمل الشهادات الكثير ولله الحمد 8 شهادات تقنية حصلت على أولها بعد العمل فى المجال ب 5 سنوات .. لذلك ردى هو ناتج عن معلومات كاملة عن السوق العربى وليس عن معرفة سمعية
    فى امان الله
    now i am in Egypt

عضو

اخي الحبيب محمود لا اقدر صراحتا ان اصف سعادتي علي تكلمي معك بعد ردك هذا علي
    وكلام صحيح الخبرة اذا لم تتماشى مع الحديث بتبقى شىء عتيق
    ولكن اعزرني لم افهم مقصدك من هذة الجمله(ال hr الذين اعتبر انهم احد اهم أسباب تدمير المهنة)
    كما انني اعتقد ان لم تعطي الشركات الفرص للشباب حديثي التخرج فرصه للعمل او للتدريب والابداع فهذة البلد سوف تبقي هكذا ولن نتقدم شئ للامام ابدا
    واجعلني اطلب منك طلب
    من حيث خبرتك الكبيرة هذة ما هي مقترحاتك التي تحث الشباب الحاصل علي شهدات تقنيه حديثا في الشبكات
    ماذا يفعل ليحصل علي اول وظيفه له في سط هذة الظروف التي بها نحن من رفض الشركات لفتح التدريب وعدم اعطاء الشباب فرصه في الانتر فيو !!
    وانا من نظري ان يسافراذا امكنه ويعمل بالخارج في دول الخليج لان هناك الفرص افضل من مصر
    كما انصحه بالسفر للدول الاجنبيه اذا كان يملك لغه جيدة جدا فهناك من نظري يقدرون الشخص حسب معرفته وفهمه
    وليس حسب الوسطه والمحسبيه
    فما رايك انت ؟

عضو

معلش نقطه رقم سبعه نسيتها وهي ايه بقي
    انا من احلامي ابقي كبير مهندسين شركه سيسكو ابقي الكبير بتعهم يعني
    وفي الوقت دا هعرض عليهم مشروع ان اي حد واخد شهادات سيسكو وانا اقصد شهادات تبداء من ccnp
    وانت طالع ان يدخلو في مرحله اختبار عملي لمدة معينه حسب شهر 4 شهور حسب ما تتحدد بقي والاختبار دا هيكون معد بحيس ميعديش منه الا الناس اللي فهمه صح
    واللي يمر من الاختبار دا بنجاح هياخد شهادة خبرة والشخص دا هوا المفروض اللي يشتغل علي اجهزة سيسكو بس و الناس التنيه مش مسمحلهم العمل علي اجهزة سيسكو
    اعتقد بكدا قلصنا حجم الاشخاص في المجال دا وشلنا منهم الناس اللي حفظه ومش فمهمه او اللي وخدين الشهادات دي بحفظ الباس فور شور وغيرة وبكدا خلينا الشركات تثق باللي حاصل علي الشهادات دي

عضو

بعد التحية

أعتقد أخى الكريم اننى ربما أكون وأحد من أصحاب التجارب الثرية فى مجال ال IT ودعنى اتكلم بما تعانى منه هذه المهنة من داخل وخارج بدون أى توصيف أو تدرج والموضوع كبير يحتاج الى مشاركة وفتح قسم كامل وليس مجرد موضوع .. فقد جذبنى العنوان فقررت المداخلة والتفاعل
    .... نبدأ من النقطة الأولى .... التخرج والبحث عن فرص عمل .... وخلينا واقعين وهذا مايحدث فى 90 % من الشركات ... وكما قال الفيلسوف ابن حزم التعميم فى الأمور العامة غير جائر فلن نعمم النسبة ...
    ... النقطة الخاصة بال HR >>>> صدقاً أصحب هذه المهنة الخاصة بالموارد البشرية مهنة من ليس له مهنة ... لماذا
    1- الأساس ووفقا لما يسمى التوصيف الوظيفى المعتمد للمهنج والمنهجية الغير مطبقة باى درجة فى عالمنا العربى ... يستلم ال hr ال cv طبعاً يقراها بدون أى يفهم 80 % من محتواها ... لإنه اساسا ليس تقنى وهل تعلم أخى الكريم أن الأساس فى هذه المهنة فى الدول الأجنبية أن ال cv يستلمها شخص فى الأساس عمل لمدة طويلة جدا فى المجال التقنى ويكون عنده علم واسع بموضوع الشهادات ولو طبعا تكلمنا فيه سنجد بحر من العلم فعندمها تقول لى انا عايز شهادة فى السكيورتى ستجد الرد سيكون بسرعة وعلى طول حذ cissp ولا giac وطبعا الرد فى الأساس خطاً لأنه لم يسال اساسا اى سكيورتى ( شبكات - ادارة معلوماتية - ويب ) وهكذا .. فنفس الشىء ال hr لازم يكون إستشارى تقنى بعدها بيتخصص فى إدارة الموارد البشرية وأساس هذا العلم إنى اعرف اكتشف الشخص وال cv بتكون عنصر مش رئيسى فى التقييم لإنى فى خريجين كثير مابيكونش ليهم خبرة فى هذه النقطة لإنى هذه أساسا فى الأساس فى العمل التقنى هى ورقة تسويقية وليست ورقة تثبت معرفة ... ويكون أساس التعيين أنت ممكن تبدع فى إيه وتقدر تطلع ايه وعايز توصل لفين كهدف .. طيب ليك فترة قدرها كذا وكذا نشوف شغلك وبعدها بيطلع ليك معامل اسمه kpi و على أساسه بيحسب معامل اسمه معامل الكفاءة .. والسكور كارد وبيتحدد درجة ابداعك بدون عواطف ولا مجاملات وطبعاً هذا مابيحصلش ولا أساسا ال hr يعرف عنه اى شىء الا شوية كلام نظرى ومايملكش يطبقه لإنه بيحكمه علم واسع جدا ... وهنا يكون الضحية المبدع وطبعا اللى مايعرفش حد يشغله ... وهذه الطامة الكبرى ... توريث المهن وفلان يجيب فلان وعلان يعيين فلان ..( سأل أحد المسئولين السابقين فى دولة تشيلى ابان الحكم العسكرى لها كيف دمرتم البلاد رد بكلمات موجزة وضعنا الشخص الغير المناسب فى المكان الغير المناسب ) وطبعا فى اغلب الشركات الأمور معرفية وعاطفية ويحكمها الأهواء
    هناك نقطة اخرى ربما يجهلها الأخوة الأفاضل الذين يرسلون كل يوم ل 100 بريد ومافيش حد بيرد عليهم ( على تعلم أن هناك تجارة رائجة يقوم بيها مسئولين ال hr الأن وهى مايسمى بالكلولكت cv .... وطبعا هذه موضوع اخر اذا تحدثنا عنه سيستريح الجميع نفسياً ويعرف لماذا لا يتم الرد عليهم او طلبهم لمقابلات او أو ( لأن الأمر برمته أن الوظيفة وهمية ,وقد إنتقلت هذه الوظيفة من الويب ومن مواقع التوظيف الى الجرائد وغيرها من وسائل الطلب ..
    بالنسبة للسفر للخليج ... النصيحة للخليج اعمل فى شركة لها اسم وبراتب قليل فى البداية علشان تعمل تحسين وتوثيق جيد للمعرفة لديك بيتطبيقها فى مجال بيئة عمل بعدها ستنتقل فى الوظائف ويزداد الراتب بشكل متتابع وستجد فرص افضل .. ولا انصحك بالشركات المغمورة وطبعا سهل تعرف الشركة ومعلومات عنها ووضعها المالى وتعاملها ومشاكلها وغيرها من معلومات عنها
    _ السفر لدولة أجنبية ... طور لغتك ونفذ كم مشروع فى البداية زود بيهم ال resume تبعك وما تكتبش كثير واسعى ل سبونسر او طلب هجرة هذا شىء ممتاز اذا كنت ترغب فى ذلك وطبعا المهنة عالمياً هناك يعنى التقييم منزه عن الأهواء اكيد والفرص قوية والرواتب فى المجال لا تقارن بمستوى الدول العربية فى الأساس
    وإن شاء الله نحاول فتح موضوع كامل لهذه الموضوع الثرى ..
    تقديرى لكم اخى الحبيب
    now i am in Egypt

عضو

اخي محمود الصراحه معرفش ارد عليك اقولك ايه بجد لقد عجز لساني عن الكلام وعن شكرك
    وارجو ان نكون اخوة
    ولا اجد شئ اعظم من ان اقول لك
    اني احبك في الله وبصدق وعن طيب خاطر ونيه صافيه لوجه الله عز وجل
    اشكرا كثيرا ومهما كتبت لن استطيع ان اوفيك حقك علي ما عرفته لي من معلومات لم اكن اعرفها وشكرا لاعطائي جزء من وقتك