صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 46 إلى 60 من 72

الموضوع: نقاش حول منحة الرخصة الدولية للتدريب ITL : اتفضل اسأل أو شارك بالرأي

عضوية جديدة

رد: نقاش حول منحة الرخصة الدولية للتدريب ITL : اتفضل اسأل أو شارك بالرأي

موضوع تجميع 10 ده صعب جدا ازاى 100 الف متدرب على مستوى الجمهورية يجمعوا 10 افراد يعنى مليون واحد يدرب خلال 6 شهور وكمان لازم يكون تقيمهم للمدرب لا يقل عن 70 فى المئة

لاكن عندى سؤال نفرض انى عايزه استفيد من المادة العلمية هل الكورس ده قوى وهل الشهادة تاتى من امريكا مباشرة اصلية عايزه حد يكون سبق اتعامل مع الشبكة الاهلية ويقول بصراحه رايه
    التعديل الأخير تم بواسطة رواء الإسلام ; 17-01-2012 الساعة 23:08

عضو

السلام عليكم
    الكورس طبعا قوى والشهاده من ميكرو سوفت
    بس اعتقد ان الشركه لسه بادئه والله اعلم

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البوشى مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أولا :أحي إخواني وأخواتي جميعا مهندسين ومهندسات فنيين وفنيات هاويين وهاويات
    ثانيا :وهو واجبي تجاهكم بحكم أننا أخوة وتجمعنا أقلها صلة الإنسانية
    أريد أن أنقل إليكم ما انطبع عندي من تلك المنحة وباعتبار أنني أصبحت واحد من ضمن فريق المنحة الذين تم قبولهم ولله الحمد
    المنحة...........؟؟؟؟
    ما هي إلا منحة تقدمها شركة NEN باتفاق وتعاون من شركة مايكروسوفت وITL
    لكن الأهم فى ذلك وهو مارأيته
    ما هي مدي أهمية الشهادات التي تعطي من قبل الجهه المانحه
    1--شهادة حضور معتمدة من مايكروسوفت
    ومن أراد أن يعرف مدي قيمة تلك الشهادة عليها بالنزول لسوق العمل وسؤال المهندسين وهى أقل إجابة مختصرة على ذلك السؤال
    2--شهادة خبرة من شركة NEN((شهادة الشبكة الأهلية للتعليم))
    وهى هامة جدا فى سوق العمل حيث أنها من ثاني أكبر الشركات فى مصر
    3--بطاقة المدرب الدولي
    4--خطاب التذكية
    5--الرخصة الدولية للتدريب
    وتلك هي أهم شهادة بعد شهادة الحضور
    6--شهادة الخبرة الموثقة
    7--عضوية الشبكة الأهلية للتعليم
    تلك كلها امتيازات أود أن تقرؤها جيدا
    ثالثا :الإمتحانات
    الإمتحانات عبارة عن أربع إمتحانات
    IQ-IT-ENG-S.skilse
    +Inter view
    أقول لكم بإختصار شديد لا يهم فى ذلك إلى المقابلة الشخصية حيث تستعرض مهاراتك على عرض المعلومة فقط لاغير
    وهذه هي الإجابة على كل ما يخص الإختبارات
    رابعا:المبلغ التأميني وال10أشخاص

تابعوني بإذن الله
    لكن وصيتي لكم لا تضيعوا الفرصه حيث أنهم يريدون متدربين كثر
    lw sam7t fe el interview ask about routing and switching and security in ccna or just the introduction

عضو

السلام عليكم
    هو الامتحان فى الاساسيات
    المقابله تعتمد على نجاحك فى الامتحان

عضو

بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله علية وسلم
    ياجماعة بالنسبة للأسئلة الكتير عن أمتحانات القبول (E - iq - مادة التخصص - soft skils ) الأمتحان بيكون على الأنترنت مثل أى أمتحان دولى والأمتحانات كلها بالأنجليزى والحقيقة الأمتحانات صعبة شويتين لكن فى النهاية هما مبيركزوش على نتيجة الأمتحانات يعنى أنا مثلاً أكثر درجة جبتها فى أمتحان كانت تقريبا 400 من 1000 وفى حاجات جبت فيها 150 من 1000 وفى الأخر قبلت فى المنحة الحمد لله وهبدأ يوم 5/2 وكمان الأنترفيو سهل وكلام عادى عبارة عن مناقشة بس حضر أى حاجة تشرحها قبل ماتروح لأنة هيطلب منك شرح أى حاجة حتى لو هتشرح طريقة عمل كيكة الشو
    أما أنطباعى عن الموضوع أنا روحت شفت المكان ودخلت على موقع مايكروسوفت أتأكدت من أنهم معتمدين من ميكروسوفت وفى النهاية أنا مستبشر خير
    أما موضوع التأمين وأستردادة أنا فكرت فى الموضوع ولقيت أننا إن شاء الله مش خسران حتى لو مرجعوليش التأمين المهم أننا أحصل على تدريب جيد

معلش أنا أسف على الرغى

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gohar مشاهدة المشاركة
    ياجماعة بالنسبة للأسئلة الكتير عن أمتحانات القبول (E - iq - مادة التخصص - soft skils ) الأمتحان بيكون على الأنترنت مثل أى أمتحان دولى والأمتحانات كلها بالأنجليزى والحقيقة الأمتحانات صعبة شويتين لكن فى النهاية هما مبيركزوش على نتيجة الأمتحانات يعنى أنا مثلاً أكثر درجة جبتها فى أمتحان كانت تقريبا 400 من 1000 وفى حاجات جبت فيها 150 من 1000 وفى الأخر قبلت فى المنحة الحمد لله وهبدأ يوم 5/2 وكمان الأنترفيو سهل وكلام عادى عبارة عن مناقشة بس حضر أى حاجة تشرحها قبل ماتروح لأنة هيطلب منك شرح أى حاجة حتى لو هتشرح طريقة عمل كيكة الشو
    أما أنطباعى عن الموضوع أنا روحت شفت المكان ودخلت على موقع مايكروسوفت أتأكدت من أنهم معتمدين من ميكروسوفت وفى النهاية أنا مستبشر خير
    أما موضوع التأمين وأستردادة أنا فكرت فى الموضوع ولقيت أننا إن شاء الله مش خسران حتى لو مرجعوليش التأمين المهم أننا أحصل على تدريب جيد
    معلش أنا أسف على الرغى
    ربنا يكرمك و يوفقك
    بس المشكلة ان الشهادات مش هتاخدها إلا بعد ما تدرب ال10 اللي انت مفروض تدربهم بعد انتهاء الكورس
    يعني كده كده لازم تدربهم عشان تسترد وعشان الشهادات

عضو

معلش أنا أسف على الرغى

الامتحانات فعلا صعبة جدا لدرجة ان ال IQ تقدر تقول تعجيزي
    آسف جدا
    دخول م ت ق ط ع .... لظروف شخصية

هذا ما أمكن إيراده، وتيسر إعداده، وقدر الله لى قوله

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zico12 مشاهدة المشاركة
    ربنا يكرمك و يوفقك
    بس المشكلة ان الشهادات مش هتاخدها إلا بعد ما تدرب ال10 اللي انت مفروض تدربهم بعد انتهاء الكورس
    متهيألي انك ستأخذ بعض الشهادات حتى لو ماكملتش تدريب العشر أفراد منها شهادة حضور مايكروسوفت
    آسف جدا

عضو

انا اتصلوا بيا بس مرضتش اروح بسبب موضوع العشرة دول مش هيدوك شهادات غير بيهم .

عضو

بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله علية وسلم
    بالنسبة للتساؤلات الخاصة بالمنحة
    أولاً : فى بعض النقط نبتدى نتكلم على أساسهم - المنحة هدفها تخريج مدرب فى( مجال ما) ينجح فى تدريب مجموعة على الأقل 10 أفراد (هو دة شرط الحصول على المنحة من الأخر).
    - أذن ممكن ننظر للأمر على أنة صفقة ممكن تخرج منها بمكسب كامل أوبجزء من المكسب أوتخسر تماماً كيف
    مكسب كامل(أستكمال جميع مراحل الكورس بنجاح من ضمنها تدريب 10 أفراد)
    جزء من المكسب(النجاح فى 3 مراحل من المنحة والفشل فى تجميع وتدريب 10 أفراد)
    خسارة(عدم أكمال مراحل المنحة أى الأنقطاع عن حضور الدراسة)
    تكسب :1- التدريب على الكورس
    2- شهادة حضور الكورس من ميكروسوفت3- الكتب الأصلية للكورس
    4- كورس كيفية التدريب TOT5- ممارسة التدريب على الكورس فى تدريب 10 أشخاص فى لابات الشركة مع توفير كل ماتحتاجة 6 – الحصول على نسبة مقابل تدريب 10 أشخاص7 – الحصول على نسبة 55 مقابل أحضار المتدربين 8 – رجوع مبلغ 1500 جنية التأمين
    تكسب :1- التدريب على الكورس 2- شهادة حضور الكورس من ميكروسوفت3- الكتب الأصلية للكورس 4- كورس كيفية التدريب TOT وبالتالى مطالب بدفع ثمن الكورس بالكامل 4000 جنية .
    المقابل 0 جنية المقابل 1500 جنية المقابل 4000 جنية
    على فكرة المميزات دية من وجهة نظرى لأنة يوجد مميزات أخرى مثل ( خصم على كورسات وخصم على منتج لميكروسوفت و(Recommendation Letter) .......ألخ

ثانياً أنا وأنا بقدم فى المنحة ناقشت الشخص الذى كان يعمل معى المقابلة الشخصية فى موضوع أحضار ال10 متدربين كان ردة أن السنتر سوف يبذل أقصى مجهود لمساعدتنا فى أحضار المتدربين وفى أنجاح العملية التدريبية

أخيرا ً أنا تعبت من الكتابة :ah46: بعض الردود من أدمين صفحة المنحة ( طبعاً الأدمين دة متبهدل والناس عمالة تتهمهم بالنصب والعمالة والتجسس لصالح أطراف أجنبية
    :cool:

https://www.facebook.com/itlegypt §
    منحة الرخصة الدوليةللتدريب الاستاذ أحمد حسين موضوع تجميع العشرة متدربين مسئولية مشتركة بين حضرتك وبين مركز التدريب التابع وبين ادارة المنحة كلنا لازم نشترك في التوعية وتجميع العشرة متدربينSaturday at 3:34pm · LikeUnlike§
    منحة الرخصة الدوليةللتدريب لان المنحة دي هدفها صناعة مدرب مش عايز اي حد يدخل المنحة غير لما يكون هدفه التوعية بفايدة التكنولوجيا وانه يكون حريص انه يكون مدرب ... وثاني سبب المتدرب يتكلف علي إدارة المنحة 4000 جنيه يتم تغطيتها من مؤسسات المجتمع المدني بموجب برتكول اسمه برتكول نقل التكنولوجيا يعني لما المتدرب يدرب 10 افراد في نفس البيئة التي يعمل ويعيش بها باخد عليه دعم ... علشان كدا كان لازم نلزم المتدرب انه يكون حريص معانا علي التوعية ونقل التكنولوجيا ولم نجد حلا اخر غير التامين وقبلنا انه في حالة عدم توفر النقود للدفع النقدي يمكن إحضار خطاب ضمان بنكي من اي بنكSaturday at 3:46pm · LikeUnlike§
    منحة الرخصة الدوليةللتدريب أستاذ محمد دون الدخول في جدل كثير .... تحديد سعر كورس موحد لمنحة تتم علي مستوي الجمهورية شيء مستحيل ... هل مركز التدريب في المعادي او في مدينة نصر سوف يتقاضي نفس التكلفة عن نفس الدورة التي تتم في اسيوط ... طبعا لأ لان التكلفة تختلف من مكان لمكان لذلك تم وضع مدي لسعر الدورة يترواح من 100 الي 500 حسب عدد ساعات الكورس والامكانيات المتاحة له والمكان كل هذا يتدخل في سعر الكورس ... ثاني حاجة يا سيدي الفاصل محدش قال خالص اني مطلوب ال 10 متدربين ينجحوا المطلوب انهم يدربوا وانهم يقولوا اني تدريبك كويس ... يعني في التقييم بتاعهم للتدريب بتاع حضرتك ... ويا سيدي الفاضل هذه هي شروط المنحة نسعد بكونك معنا فيها وفي حالة عدم رغبتك الاشتراك نتفهم هذا ونقدره ... لك وللجميع خالص التحيةSaturday at 6:46pm · LikeUnlike
    التعديل الأخير تم بواسطة gohar ; 24-01-2012 الساعة 15:12

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zico12 مشاهدة المشاركة
    ربنا يكرمك و يوفقك
    السؤال دة موجود على صفحة أسئلة شائعة على موقع المنحة

- ماهي المعيايير الموضوعة للنجاح في تدريب عشرة متدربين اخرين ؟ وماذا يحدث في حالة الفشل في التدريب؟
    وفي تلك الحالة لا يحق للمتدرب المطالبة بمبلغ التامين الخاص به كما لا يحق له المطالبة بشهادة الخبرة أو بكارنية المدرب الدولي المعتمد من الشبكة الاهلية للتعليم ويكون من حقه الحصول علي باقي الشهادات والمميزات كما يكون من حقه الحصول علي عمولة 5 % الخاصة بالتسويق (قمت بأختصار جزء من أجابة السؤال)

عضوية جديدة

المقابله و اسئلة منحة itlegypt _ ضروري

لو سمحتم اي حد دخل امتحانات المنحه و نجح في المقابله يساعدني ول في اي روابط او اي حاجه تساعدني يبعاتها .. انا عايزه ادخل web developer‏

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsema1985 مشاهدة المشاركة
    المقابله و اسئلة منحة itlegypt _ ضروري

لو سمحتم اي حد دخل امتحانات المنحه و نجح في المقابله يساعدني ول في اي روابط او اي حاجه تساعدني يبعاتها .. انا عايزه ادخل web developer‏
    أنا قدمت فى المنحة وقبلت الحمد لله روحى أمتحنى مفيش نجاح وسقوط وحضرى أى حاجة تشرحيها فى المقابلة الشخصية وأقرئى الردود السابقة لأنها هاتفيدك جداُ

عضو

بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله علية وسلم
    بالنسبة للتساؤلات الخاصة بالمنحة
    أولاً : فى بعض النقط نبتدى نتكلم على أساسهم - المنحة هدفها تخريج مدرب فى( مجال ما) ينجح فى تدريب مجموعة على الأقل 10 أفراد (هو دة شرط الحصول على المنحة من الأخر).
    - أذن ممكن ننظر للأمر على أنة صفقة ممكن تخرج منها بمكسب كامل أوبجزء من المكسب أوتخسر تماماً كيف
    مكسب كامل(أستكمال جميع مراحل الكورس بنجاح من ضمنها تدريب 10 أفراد)
    جزء من المكسب(النجاح فى 3 مراحل من المنحة والفشل فى تجميع وتدريب 10 أفراد)
    خسارة(عدم أكمال مراحل المنحة أى الأنقطاع عن حضور الدراسة)
    تكسب :1- التدريب على الكورس
    2- شهادة حضور الكورس من ميكروسوفت3- الكتب الأصلية للكورس
    4- كورس كيفية التدريب TOT5- ممارسة التدريب على الكورس فى تدريب 10 أشخاص فى لابات الشركة مع توفير كل ماتحتاجة 6 – الحصول على نسبة مقابل تدريب 10 أشخاص7 – الحصول على نسبة 55 مقابل أحضار المتدربين 8 – رجوع مبلغ 1500 جنية التأمين
    تكسب :1- التدريب على الكورس 2- شهادة حضور الكورس من ميكروسوفت3- الكتب الأصلية للكورس 4- كورس كيفية التدريب TOT وبالتالى مطالب بدفع ثمن الكورس بالكامل 4000 جنية .
    المقابل 0 جنية المقابل 1500 جنية المقابل 4000 جنية
    يعني أتوكل عل الله و أقدم وعلي الله التساهيل
    أنا هروح أمتحن يوم الأربعاء القادم وربنا يكرم

عضو

يا جماع ده رد ادارة المنحة عند سؤاله عن عدم تدريب العشر متدربين

"بعد أن ورد الي ادارة المنحة العديد من الاستفسارات والتساؤلات حول الموقف من الحصول علي الشهادات في حالة عدم تدريب 10 متدربين نؤكد للجميع ان تدريب 10 غير مرتبط بالحصول علي الشهادات وجميع المتدربين الذين تم قبولهم في المتحة سوف يحصولون علي كافة الشهادات والمميزان بعد الانتهاء من التدريب مباشرة .... بمعني أنه سوف يحصل علي التدريب والكتب الاصلية وشهادة مايكروسوفت الاصلية وكافة الشهادات والكارنيهات والمميزات الخاصة بالرخصة الدولية والشبكة الاهلية للتعليم ... والاشياء التي يخسرها المتدرب في حالة عدم تدريبه للعشر متدربين هو ثلاثة اشياء فقط وهي شهادة الخبرة وعدم ترشيحة الي مايكروسوفت ليكون مدرب معتمد منها ومبلغ التأمين"
    آسف جدا

صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة