النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: عاوز شاشة مناسبة للجييمز وتكون بتشغل تقنية 3d كويس ياريت حد يقولى انسب شاشة لكده

عضوية جديدة

Smile عاوز شاشة مناسبة للجييمز وتكون بتشغل تقنية 3d كويس ياريت حد يقولى انسب شاشة لكده

سلام عليكم ,,

انا كنت بفكر اجيب لاب بس مع النكش الكتير حسيت ان اللاب مش هيكون عملى معايا خصوصا ان كنت هركز ع موضوع الجيمز , بفكر ف تجميع جهاز ديسك توب يكون مخصص للجيييمز واكيد هكون محتاج شاشة كويسة , لانى سمعت ان فى شاشات مش بتكون حلوة ف الجيمز وحاجات كدا ليها علاقة بالرزليوشن والكلام اللى مش فاهمه ده , المهم عايز شاشة محترمة lcd تشغل الالعاب كويس اوى وتكون بتشغل تقنية 3d كويس وف نفس الوقت مش بحب الشاشات اللى حجمها كبير عايز اصغر حجم يقدر يشغلى متطلباتى بشكل كويس

مستنى ردودكم يا رجالة

عضو فضي

رد: عاوز شاشة مناسبة للجييمز وتكون بتشغل تقنية 3d كويس ياريت حد يقولى انسب شاشة لكده

اخى حسب الجهاز الى هتجيبه الشاشة هتبقى يعنى مثلا لو انت هتجيب جهاز فىيه كرت شاشة amd يبقى هتشترى شاشة سامسونج 3d بوصة 23 اما لو هتشترى جهاز به كارت شاشة نيفيديا يبقى مش ادامك غير شاشة asus 23 fبوصة معاها النظارة
    ومعتقدش ان فى شاشات اقل من 23 بوصة هتدعم ثرى دى

عضوية جديدة

رد: عاوز شاشة مناسبة للجييمز وتكون بتشغل تقنية 3d كويس ياريت حد يقولى انسب شاشة لكده

شكراااا , بس المشكلة ان الحجم الكبير مش مريح لما بتصفح النت وكدا فى الجيمز بيكون رهيب لكن غير الجيمز يبيقى صعب

عضو الصورة الرمزية DreAmO

بالنسبه لحجم الشاشه

بجد مستحيل ارجع اتعامل مع شاشه اقل من 23 بوصه .. بل انا عايز اجيب 27 بوصه كمان

بالعكس تصفح النت والاستخدام العادي على الشاشه الكبيره متعه . . وافضل .. والدنيا بتتقدم والمواقع بتطور

عموماً قريب خلال شهر فبراير نازل شاشه اسوس 27 بوصه مع النظاره الخاصه بانفيديا الفيجن التاني وير ليس .. نازله قريب مصر بسعر تقريبي 4500 جنيه

ودي افضل شاشه معتمداها انفيديا لتشغيل الثري دي

مصدر المعلومه .. شركة ماكسمم هاردوير المحترمه

وخلي بالك انت تلعب على رزيلوشن عالي 1920*1080 مثلاً

لكن ماينفعش تستخدم الجهاز والنت على الرزيلوشن دة مع شاشه 23 بوصه او حته 27 بوصه

لأن كل حاجة هتبقى صغيره اوي ومش طبيعيه

لكن التصفح الطبيعي والاستخدام العادي مع شاشه 23 بوصه مثلا هو على رزيلوشن 1440*900

ودة هيخليك تشوف الايكونات والدنيا بنفس الحجم اللي كان على شاشه 17 بوصه .. بس الفرق انك هتشوف مساحه اكبر .. يعني محتويات اكتر
    التعديل الأخير تم بواسطة DreAmO ; 03-03-2012 الساعة 23:14
    .
    .
    .
    سبحانك ربي ... لا اله الا انت

عضوية جديدة

متشكر جدا على اضافاتك المفيدة يا اخ دريمو شكلك هتغير وجهة نظرى عن الشاشات الكبيرة

مخالف للقوانين

Oklahoma City Drug Recall Lawyers

Countries Legalized Drugs , buy quetiapine online Some patients will not experience all side effects while others will. https://www.craftnicity.com/ - seroquel cost

مخالف للقوانين

Medications Banned From Blood Donations

Online Rn Drug Administration Instructons , temazepam for sale Restoril should never be used in pregnancy as it is believed to cause harm to the growing fetus. https://www.restorilonlinesale.com/ - cheapest temazepam

مخالف للقوانين

Drugs By Alphabet For Mt

High Blood Pressurs Pills Toperal , https://moviesatrapid.com/ - ambien cr If you have trouble sleeping then talking with your doctor is the first thing that you should do as they will be able to prepare you for what might take place. ambien 10mg

مخالف للقوانين

Animal Medicine Card Elk

Paw Drug Term , https://www.tycoonnyc.com/ - generic ambien no prescription Another thing that Ambien (Zolpiden) is used for is to get soldiers in the United States Armed Forces to fall asleep. cheap ambien no prescription

مخالف للقوانين

Medication Addiction

Cholestrol Lowering Medication , order imitrex Perhaps much of the reason that the United States Food and Drug Administration will not allow for Imitex to be sold over the counter is that it is known to cause some unintended side effects. https://claimsadjuster411.org/ - sumatriptan without prescription

عضو الصورة الرمزية DreAmO

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islam0o0o0 مشاهدة المشاركة
    متشكر جدا على اضافاتك المفيدة يا اخ دريمو شكلك هتغير وجهة نظرى عن الشاشات الكبيرة

تعرف زمان كان عندي شاشه 15 بوصه .. واي حد يكلمني على 17 بوصه افضل اطلع عيوب الدنيا كلها في ال 17 بوصه

وقول يا رااجل .. دي كبيرة ومش مريحه .. هفضل انا انقل عيني يمين وشمال الخ

ولما جبت ال 17 .. استحقرت اوي ال 15 .. ونفس الكلام اطلع عيوب الدنيا في الشاشات الكبيره

ولما جبت ال 23 .. حسيت ان مكنش عندي كمبيوتر قبل كدة

وكنت فرحات جدا بالشاشه ال 23 بوصه .. بجد مفرحه ومتعه

في الاول هتحس انها كبيره اوي .. لكن مش مضيقاك .. بالعكس مفرحاك

مع الوقت .. هتحس انها مش بنفس الكبر اللي انت كنت مبهور بيه في الاول .. وانك محتاج 32 بوصه مثلا مش 23 بوصه

المهم بقى انك ماتعملش زي الناس اللي بنشوفها عاليوتيوب

تلاقيه بيستخدم الجهاز والنت على رزيلوشن عالي جدا .. وكل حاجة عالشاشه صغيره .. دة مش صح خالص ومش طبيعي

انا عامل الاتي

موصل الشاشه على كارت الشاشه بكبلين

واحد VGA العادي .. والتاني DVI

كدة كارت الشاشه قاري شاشتن .. يعني كأني مشغل شاشتين على الكارت

فبقدر اتحكم في خصائص كل شاشه منهم على حدى

شاشه ال VGA .. على رزيلوشن 1440*900 ( للتصفح والاستخدام العادي للجهاز وكارت الدش كمان )

شاشه ال DVI .. على رزيلوشن 1920*1080 ( للجيمز .. وممكن افلام الاتش دي .. مش فارقه مع الافلام )

طبعاً بتقدر تنقل بين الشاشتن من ريت كليك على الديسك توب وتجيب خصائص الرزيلوشن ... وخلي بالك في اوبشن في الخصائص دي .. يخلي الشاشتن شغالين بنفس الوقت

انت تخليه يشغل الشاشه اللي انت مختارها فقط ويقفل التانيه علشان ماتحملش الكارت طاقه اكبر وتشيله حمل شاشتين

طبعا بعد ماتنقل للشاشه اللي انت عايزها من الويندوز .. الشاشه نفسها هتضلم وهتقولك مفيش سيجنل او اشاره داتا

لييييييييييه

علشان انت لازم تنقل من الشاشه نفسها بردو على الوضع اللي انت مختاره ( في زرار للتنقل بين مخارج الشاشه الموصله )

وانا مقلل الاضائه شويه على اعدادات ال VGA علشان التصفح وعيني وكدة

تقدر تتحكم في اعدادات كل مخرج لوحده من الشاشه عادي

القصه والفيلم اللي فات دة كله سهل جدا وروتيني بالنسبالي .. كأني بعمل ريت كليك ورفريش بالماوس .. في ثانيتين بكون ناقل من شاشه للتانيه

انت بس هتعيش تجارب في الاول لحد ماتفهم طريقة الظبط .. وتعملها مره واحدة اول مره وخلاص
    .
    .
    .
    سبحانك ربي ... لا اله الا انت