صلو ا على النبى يا جماعه , انا بقالى 3 ايام قاعد على النت عشان الاقى بوليسى اقفل بيها الفلاشه عن طريق اكتيف ديركترى 2008 جروب بوليسى بس للاسف مش لاقى حاجه مرنه:
فى الاول لقيت ملفين ريجسترى بس منفعوش لان المستخدم المحدود ملوش انه يلعب فى الريجيسترى فمينفعش انى احطها فى لوجن سكربت......فشلت
وبعدين حاولت انى ادى تصريح لكل المستخدمين على الusbstore فى الريجسترى ولكن برضه منفعتش.........فشلت
وبعدين حاولت انى اعملها عن طريق computer setting>preferences>windows setting> registry واضفت الكى SYSTEM\CurrentControlSet\Services\UsbStor واديت start القيمه 4 ...المره دى اشتغلت بس قفلتها بطريقه بايخه لانى دخلت على الكمبيوتر مانج لقيت usbstore limited عليها مثلث اصفر والفلاشه فعلا مش شغاله...بس فى حاجه انها كده اتقفلت تماما وكان لازم عشان اشغلها اعمل ديليت للusb store من الmanage وارجع اشغلها تانى ,وكمان لو الفلاشه متعرفه على الجهاز البوليسى مش بتشتغل,الطريقه دى مش مرنه اصلا عشان تقف وتفتح الفلاشه زى مانت عاوز ...........فشلت ولا اى حاجه نافعه

بعد الفحص والتمحيق والتدقيق وصلت لان اعظم طريقه عشان تقفل الفلاشه وتفتحها تانى انك تغير قيمة start فى ملف الريجيسترى substor الى 4 للقفل و3 للفتح بس مشكلتها ازاى اطبقها على الاجهزه عن طريق الجروب بوليسى "على الlimited users" ويا ريت لوفى اى حد عنده طريقه مرنه اخرى يفيدنا بيها جزاكم الله كل خير
اكيد فى حد فيكم مطبق بوليسى تقفل الفلاشه فى شركته ...ازاىىىىىىىىىىىى؟
اللى غايظنى انى لما بسرش على جوجل بيطلع لى 370000 نتيجه ومفيش حاجه بتنجح فيهم مش عارف ليه ,انا حاسس انى بدور على حاجه المفروض تكون تقليديه ومعروفه بس انا مش فاهم ليه بيحصل كده؟
افيدونى افادكم الله