النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: استفسار بخصوص الهيدرا والفيزكس والكروس فاير

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضو

استفسار بخصوص الهيدرا والفيزكس والكروس فاير

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لدى بوردة Sapphire p67 pure black hydra
    انا انوى شراء كرت شاشة جديد والبوردة فيها 4 اماكن لكروت الشاشة منهم مكان بسرعة 16xومكانين بسرعة 8xومكان بسرعة 4xوبها تقنية كروس فاير وهيدرا وليس بها اس ال اى
    هل يمكن تركيب كرتين او ثلاثة بتقنية كروس فاير والمكان الاخير لكارت نفيديا للفيزيكس
    2-اريد ان استفيد ب 3d vision هل تنصحى بتفعيل الهيدرا يعنى اركب كارت 560Tiمع كارت اخر 560Ti او كارت 560Ti مع كارت 6850 فى الوضعية x
    وهل اذا فعلت الهيدرا ساستفيد بمكانيه الكارتين مع العلم انى قرأت العديد من المراجعات قالت ان خاصية الهيدرا فى البودرة بتعتى مش قوية
    وماهو اقصى عدد لكروت عند تفعيل الهيدرا وهل الكروت هتشتغل بالخواص بتاعتها كاملة 3dvision ,eyeinfinty,PhysX,cuda
    3-ما فائدة cuda وارى shader فى برنامج GPU-Z ولا اعرف ما هى اهميته ولماذا لايوجد فى كروت ATI ؟

عضو ذهبي

رد: استفسار بخصوص الهيدرا والفيزكس والكروس فاير

اول شيء البوردة لديك ممتازة جدا :ah7:

ما هوة كرتك الحالي ؟؟ وما الكرت الذي تنوي شرائه ؟؟

تقنية كروس فاير وهيدرا وليس بها اس ال اى
    طالما البوردة فيها تقنيه هايدرا فانك تستطيع تركيب اي كرتين في العالم مهما كانت شركتهم :ah4:

هل يمكن تركيب كرتين او ثلاثة بتقنية كروس فاير والمكان الاخير لكارت نفيديا للفيزيكس
    نعم يمكن ذالك :ah40:

اريد ان استفيد ب 3d vision هل تنصحى بتفعيل الهيدرا يعنى اركب كارت 560Tiمع كارت اخر 560Ti او كارت 560Ti مع كارت 6850 فى الوضعية x
    بصراحه انا ارى ان تركب كرتين 560ti افضل لك و اقوى و سيكون التوافق رائع جدا جدا لانهم نفس الشركة وهاذا لا يعين انه لا يمكن ذالك مع 6850 ولاكن نسبة التوافق ستكون 100% :ah7:

وهل اذا فعلت الهيدرا ساستفيد بمكانيه الكارتين مع العلم انى قرأت العديد من المراجعات قالت ان خاصية الهيدرا فى البودرة بتعتى مش قوية
    نعم اخي ستستفيد من امكانية الكرتين الى اقصى حد ممكن و الكلام عن بوردتك غير صحيح ابدا ............ لانه في اول صدور التقنيه كانت بها مشاكل في التعريفات اما الان صدرت تعريفات جديدة و حلت 90% من مشاكل الهيدرا فلا تقلق

وماهو اقصى عدد لكروت عند تفعيل الهيدرا وهل الكروت هتشتغل بالخواص بتاعتها كاملة 3dvision ,eyeinfinty,PhysX,cuda
    بصراحه انا لا اعرف عدد الكروت في تقنيه الهيدرا ولاكن بلنسبة للتقنيات نعم ستعمل جميعها

3-ما فائدة cuda وارى shader فى برنامج GPU-Z ولا اعرف ما هى اهميته ولماذا لايوجد فى كروت ATI ؟
    ال cuda هية مهمة لاصحاب برامج التصميم و تحويل الفيديو فهية تعمل كمسرع للعمل و تخفف الضغط عن المعالج اما لماذا لا توجد في ati لانها حصريا لشركة انفيديا

عضو

اولا شكرا لك على الرد

1- ده جهاز جديد و انا لسه ما اشترتش كارت شاشة الى حد الان ولكن انا بشتغل على الكارت الجهاز القديم وهو 430GT
    2- تقنية الهيدرا مازالت فى طور البداية ولا تدعم العاب كثيرة حتى الان انا ارى ان تقنية SLI او Crossfire هما الاقوى حتى الان مع ان التعريفات الجديدة نزلت ودعمة عدد اكثر من الالعاب ولكن مزال العدد قليل,عكس تقنية SLI و Cross Fire فعدد الالعاب والبرامج المتوافقة معها كثير
    3- حضرتك رديت فى اجابتك انى استطيع تشغيل اى كرتين مع بعض وهذه الكلام خطا مثلا لاتستطيع تشغيل 560Ti مع HD6950
    راجع جدول الكروت المتوافقة صفحة 14 https://www.lucidlogix.com/download/...011%202011.pdf
    4- لقد شاهدت العديد من المراجعات عن توصيل الكروت ب Cross fire و SLI مقارنة بالهيدرا فهم احسن فى الاداء
    5- للاسف المعلومات المتوافرة عن الهيدرا على الانترنت قليلة حتى من على موقع الشركة المنتجة
    6-تشكل البطاقات ثنائيات يعنى ممكن تلاقى بطاقة Nividiaمع بطاقة ATI الاداء 160% وممكن تلاقى فى بطاقتين اخريين الاداء 120% وممكن لاتحس بالفرق فى بطاقات اخرى

انا كنت عاوز اعرف قبل ما اشترى
    1-اداء كرتين 560Ti هيكون كام فى المية يعنى هيكون قوى ولا ميسحقش الفلوس اللى بتدفع
    2-كارت 430 GT كويس ككارت فيزكس ولا ,ده فى حالة استخدمه لو استخدمت الكروس فاير

عضو ذهبي

عضو

ثانيا : ايه معنى الجدول بتاع ال1 وال0 قصدى كانوا يكتبوا الكروت المقترحة كاتبه تحت بعض احسن من الجدول غير لو كان للصفر اهمية فى تعريف المستخدم شىء والله اعلم:confused:

عضو ذهبي

3- حضرتك رديت فى اجابتك انى استطيع تشغيل اى كرتين مع بعض وهذه الكلام خطا مثلا لاتستطيع تشغيل 560Ti مع HD6950
    ممكن اعرف من وين حضرتك جبت هلحكي انو ما بتقدر تركب كرت 6950 مع 560 ؟؟؟
    اذا كان من ملف pdf الي انتا وضعتو فاقرئو منيح و اتاكد من كلامك

يمكن تركيب اي كرتين في العالم مع بعض وعلى هلاساس التقنية شغاله

لصفحتك عن الكروت همة كاتبين suggested gpu combination يعني مجموعة مقترحة او بمعنى اصح مجموعه تم التجريب عليها مش معناتو كل الكروت الي مش موجودة لا تعمل صحح معلوماتك اخي :ah38:

2- تقنية الهيدرا مازالت فى طور البداية ولا تدعم العاب كثيرة حتى الان انا ارى ان تقنية SLI او Crossfire هما الاقوى حتى الان مع ان التعريفات الجديدة نزلت ودعمة عدد اكثر من الالعاب ولكن مزال العدد قليل,عكس تقنية SLI و Cross Fire فعدد الالعاب والبرامج المتوافقة معها كثير
    هاي النقطة انا معك فيها تماما

عضو

طب ايه معنى السطر التالت فى الكلام ده (صفحة 13)
    Common mistakes
    • Not using latest HYDRALOGIX driver
    • Trying to run non-qualified graphics card combinations
    • Running non-qualified games
    دلوقتى مكتوب ان من الاخطاء الشائعة تركيب كروت غير معتمدة معنى الكلام ده ايه بدام كل الكروت معتمدة؟!!!:ah46:

عضو ذهبي

اخي انا كانت عندي بوردة msi و فيها التقنيه و كنت اجرب عليها كروت من جميع الانواع و حتى الي مش مذكورة في القائمة الي عندك و كلو كان شغال تمام التمام بس طبعا اكيد مش بقوة sli او cf لان التقنية محتاجه شوية شغل عليها لتصبح كاملة و الكمال لله وحده

عضو

شكرااا لك وفى انتظار المزيد من الاراء