النتائج 1 إلى 13 من 13

الموضوع: هشترى جهاز جديد ومحتاج منكم مساعدة فى تحديد نوع كارت الشاشة المناسب لميزانيتى

عضوية جديدة

Smile هشترى جهاز جديد ومحتاج منكم مساعدة فى تحديد نوع كارت الشاشة المناسب لميزانيتى

سلام عليكم , انا قررت اجيب جهاز جديد ومحتاج حد يساعدنى فى معرفة نوع الشاشة المناسب ليا , اولا الجهاز اللى هجيبة هيكون كالتالى بروسيسور كور اى 3 + بوردة تناسب البروسيور ده ايا يكون نوعها تقريبا الاي سي روك وهجيب باور 400 واط عشان عرفت ان كارت الشاشة بيحتاج باور عالى ورامات 4 جيجا

, انا قريت شوية ف الموضوع ووصلت لكارت محترم هو ati 6770 واتفرجت على اليوتيوب تجارب العاب بالكارت ده لقيتها كويسة جدا ودخلت ع موقع فيه مقارنات وحاجات كدا عشان تعرف مميزات كرت الشاشة وبيشغل لعب ايه, ده الموقع

https://www.notebookcheck.net/Comput...s.13849.0.html

والكروت فى الموقع ده مرتبة حسب قوتها من الاعلى الى الاقل ولقيت فى كروت محطوطة اعلى من الكارت ati 6770 وسعرها تقريبا نفس سعره زي NVIDIA GeForce GTS 450 وعملت مقارنة بينهم ع الموقع ده لقيت ان الكارت الجى فورس اداءه اعلى

هل معنى كدا ان الكارت الجى فورس ده افضل من الكرت ati الاتنين تقريبا فى حدود 700 وكسور ودى ميزانيتى بالنسبة لكارت الشاشة
    ممكن اعرف منكم اى الكرتين احسن من التانى وانسب ليا ف الجيمز العاااالى وياريت حد يقولى الفرق ما بين الكارتين دول ليه الاتنين بنفس السعر وفيهم واحد اعلى من التانى , او لو فى كرت افضل منهم كلهم ati او جى فورس بالسعر من 700 ل 800

علما بأنى محتاج كارت شاشة محترم عشان العب كل الالعاب العالية ع الهاااى وعايز كارت يعد اطول فترة معايا عشان مش بحدث جهازى على طول

عضوية جديدة

رد: هشترى جهاز جديد ومحتاج منكم مساعدة فى تحديد نوع كارت الشاشة المناسب لميزانيتى

احسن خيار ليك هو
    powercolor hd6850 1 gb بسعر 900 جنيه
    https://www.newegg.com/Product/Produc...82E16814131374

عضوية جديدة

رد: هشترى جهاز جديد ومحتاج منكم مساعدة فى تحديد نوع كارت الشاشة المناسب لميزانيتى

حلو بس افضل ان الميزانية لا تتعدى ال800
    بس الكارت ده صورته مفيهاش المخرج العادى بتاع الشاشة اللى متعود عليها المخارج اللى منه شكلها مختلف , ازاى هيشتغل ع اشاشة العادية لالى عندى ولا لازم اجيبلة شاشة معينة ؟!

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islam0o0o0 مشاهدة المشاركة
    بس الكارت ده صورته مفيهاش المخرج العادى بتاع الشاشة اللى متعود عليها المخارج اللى منه شكلها مختلف , ازاى هيشتغل ع اشاشة العادية لالى عندى ولا لازم اجيبلة شاشة معينة ؟!
    بيشتغل على الشاشات العاديه لانه بيجى معاه كونفرت

عضوية جديدة

عضو الصورة الرمزية Amir A.Fattah

السلام عليكم

أخي الكريم

بداية أرجو منك أن تقوم بموضوع في طلبات تجميع الأجهزة

وأرجو ذكر مواصفات الجهاز القادم بإذن الله ودقة الشاشة التي سيتم العمل عليها إن شاء الله

وبالنسبة للشاشات الـ CRT

فهناك محول بهذا الشكل يأتي مع البطاقة المنتقاة

مبدأيًا أنصحك ببطاقة Galaxy GTX 550 Ti

بسعر 800

وهذا مراجعة لها

مقارنة بينها وبين الـ 6770

ولكن تحتاج إلى مزود طاقة
    Power Supply 400W
    فعلي من شركة جيدة

لا تنس قراءة سورة الكهف
    ليلة الجمعة أي من بعد مغرب كل خميس

عضوية جديدة

متشكر جدا يا اخ امير يعنى من رأيك اتوكل على الله واجيب الكارت ,Galaxy GTX 550 Ti وياريت تقولى ممكن اجيبه منين بالظبط ؟!
    طيب ممكن اعرف نوع باور كويس يناسب الكروت العالية زى الكارت ده واجيبه منين

عضوية جديدة

دلوقتى يا اخ امير انا دخلت على ايجى برايز عشان اشوف سعر الكارت ده واقرا عنه لقيت فى كذا حاجه ولسها نفس الاسم واسعرها تختلف ممكن اعرف الفرق؟! واشترى اى نوع منهم وعلى اى اساس ؟ وهل انت متاكد ان عمليا بالفعل الكارت ده افضل من الكارت 6770 ?!

ده اللى جالى

Store
    Price
    Galaxy GeForce® GTX 550 Ti 1024MB GDDR5
    from Maximum Hardware
    800 L.E
    Gigabyte GeForce GTX 550 Ti OC 1GB GDDR5
    from Technology House Computers
    825 L.E
    EVGA GeForce GTX 550 Ti Superclocked 1024MB GDDR5
    950 L.E
    Galaxy GeForce® GTX 550 Ti 1024MB GDDR5
    950 L.E
    ASUS GTX 550 Ti DirectCU TOP 1GB GDDR5
    from Maximum Hardware
    925 L.E
    Gigabyte GeForce GTX 550 Ti 1GB GDDR5
    from Compu Art
    850 L.E
    EVGA GeForce GTX 550 Ti 2048MB GDDR5
    1,200 L.E
    from Maximum Hardware
    950 L.E
    Gigabyte GeForce GTX 550 Ti 1GB GDDR5
    925 L.E
    from High End
    970 L.E

عضو الصورة الرمزية Amir A.Fattah

Smile رد: هشترى جهاز جديد ومحتاج منكم مساعدة فى تحديد نوع كارت الشاشة المناسب لميزانيتى

بالنسبة لاختلاف الأسعار الطفيف فهذه عملية عرض وطلب
    أما الاختلاف بحد 100 جنيه فيكون بسبب اختلاف المشتت
    وطريقة تبريد البطاقة وأحيانًا أخرى أن يكون الكارت مكسور السرعة مصنعيًا
    وهنالك أيضًا اختلاف آخر بأمر ذاكرة البطاقة التي في بعض البطاقات
    2GB
    وهذه نسخ للعمل على شاشات كبيرة الحجم
    بالنسبة للأفضل فاشتري الأرخص
    من أية شركة
    وسؤال أيضًا ما هي دقة الشاشة التي ستشتريها إن شاء الله؟

أما بالنسبة للفرق بين GTX 550 Ti
    و 6770
    فمع تصفح العديد من المراجعات للبطاقتين فالفارق بينهما ضئيل

فإن كنت تهتم بالـ
    PhysX
    والـ CUDA
    فاتجه إلى GTX 550 Ti

أما إن كنت لا تهتم فاتجه إلى 6770

أما بالنسبة لمزود الطاقة
    هذا الرابط
    ستحتاج إلى 450W بحد أدنى
    و 500W بحد أقصى
    وعند شرائك أي من مزودي الطاقة
    اختر الأفضل ضمانًا
    بالنسبة لرأيي الشخصي فأفضل الـ Corsair
    وOCZ

الروابط

رابط 1
    رابط 2
    رابط 3
    رابط 4
    التعديل الأخير تم بواسطة Amir A.Fattah ; 25-01-2012 الساعة 03:10

لا تنس قراءة سورة الكهف
    ليلة الجمعة أي من بعد مغرب كل خميس

عضو ذهبي الصورة الرمزية Muhamad Amru Eldan

اخي الكريم كرت 6850 سيقدم فرق جيد في الاداء عن 6770 و gtx 550 وفارق 100 جنيه ستكسب بدال فارق محترم بالاداء لا انصحك بغير 6850 هو افضل خيار موجود بالسوق
    [CENTER][B][FONT=arial][COLOR=DeepSkyBlue][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253782"]العديد من مخارج الساتا والرام والقليل من التحسينات هذه هي معالجات SB-E ومنصاتها X79

[/URL][/B][/COLOR][COLOR=#ff0000][B][SIZE=2][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254032"]الى كل المقبلين على شراء رامات او منصات جديدة هذا الموضوع ان شاء الله سيفيدك : الزيادة في تردد الرام لا تؤدي للزيادة في الاداء هذا هو الحال مع SB "كيف تختار الرام "[/URL][/SIZE][/B][/COLOR][/FONT][/B][/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#000000][B][SIZE=2][B][FONT=arial][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=245708&p=1947638#post1947638"]عودة الملك Samsung Galaxy S II مع طريقة عمل روت و Unlock (مراجعة شخصية)[/URL][/FONT][/B][/SIZE][/B][/COLOR][/CENTER]
    [B][SIZE=2][/SIZE][/B][CENTER][COLOR=#00ffff][B][B][FONT=arial][URL="https://www.tvquran.com/maher_2.htm"]موقع للاستماع الى القران الكريم [/URL][/FONT][/B][/B][/COLOR][/CENTER]
    [CENTER][B][B][FONT=arial][/FONT][/B]
    [/B]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

فإن كنت تهتم بالـ
    PhysX
    والـ CUDA
    فاتجه إلى GTX 550 Ti

انا اصلا لا اعرف فائدة هذه الامور كى اهتم بها , لكن استخدامى سيكون لكل الجيمز الجديد على اعلى الاعدادات

__

طيب لو الفرق 100 جنية ممكن يكون 6850 اختيارى بس هل الفارف بينه وبين 6770 فرق واضح يستاهل انى ادفع الفرق ال 100 جنية ولا مش هيكون فارق ملحوظ ؟؟
    انا استخداماتى هتكون للجيمز الجديد وهلعبه كله ع HIGH زى IV وباتلفيلد وغيرهم م الجيمز العالى

انا شاشتى شاشة عادية 17 بوصة وشغال عليها برزليوشن 1152 * 864 هل هتكون مناسبة مع الكروت دى ؟!

ولو فكرة اغير الشاشة هتكون 19 بوصة بس انا اصلا مش عارف ايه اهمية الرزليوشن بتاع الشاشة اللى انا بشتغل عليه للالعاب ؟
    التعديل الأخير تم بواسطة islam0o0o0 ; 25-01-2012 الساعة 13:47

عضو ذهبي الصورة الرمزية Muhamad Amru Eldan

اخي الفارق يستاهل اكثر من 200 جنيه والصفقة ممتازة انصحك ان تغتنمها والريزلوشين للشاشات 19 يكون في الغالب 1440*900 ومع كرت 6850 ستطتيع تشغيل جميع الالعاب على اعلى اعدادات ممكنة
    [CENTER][B][FONT=arial][COLOR=DeepSkyBlue][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253782"]العديد من مخارج الساتا والرام والقليل من التحسينات هذه هي معالجات SB-E ومنصاتها X79

[/URL][/B][/COLOR][COLOR=#ff0000][B][SIZE=2][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254032"]الى كل المقبلين على شراء رامات او منصات جديدة هذا الموضوع ان شاء الله سيفيدك : الزيادة في تردد الرام لا تؤدي للزيادة في الاداء هذا هو الحال مع SB "كيف تختار الرام "[/URL][/SIZE][/B][/COLOR][/FONT][/B][/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#000000][B][SIZE=2][B][FONT=arial][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=245708&p=1947638#post1947638"]عودة الملك Samsung Galaxy S II مع طريقة عمل روت و Unlock (مراجعة شخصية)[/URL][/FONT][/B][/SIZE][/B][/COLOR][/CENTER]
    [B][SIZE=2][/SIZE][/B][CENTER][COLOR=#00ffff][B][B][FONT=arial][URL="https://www.tvquran.com/maher_2.htm"]موقع للاستماع الى القران الكريم [/URL][/FONT][/B][/B][/COLOR][/CENTER]
    [CENTER][B][B][FONT=arial][/FONT][/B]
    [/B]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

شكرا يا شباب انا الحمد لله اشتريت 6770 سافاير والحمد لله كنت اتمنى انى اشترى ال 6850 لكن الميزانية باظت خالص وبقى صعب جدا ازودها الحمدلله على كل شىء وهو كارت محترم ايضا