النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: مشكلة فى بروسيسور amd II x2 560 3.30GHZ

عضوية جديدة

مشكلة فى بروسيسور amd II x2 560 3.30GHZ

السلام عليك ورحمة الله وبركتة انا دلوقتى فتحت الانوية المغلقة فى هذا البروسيسور المذكور اسمه فى العنوان وفتحت الانوية على بوردة GA_78lmt_s2p بس لما جيت فتحت الانوية الاتنين لفيت الجهاز بيهنج وبعدين يجيب شاشة زرقاء كده ولازم اعملو ريستارت جربت ورفعت الفولت وبردو مفيش فايدة قفلت نواة واحدة منها واشتغل وعادى جدا علما بانى شغال على wi7 64bit بس المشكلة انا الكمبيوتر والالعاب بيقروا الكرت على انو amd II x4 B60 3.30GHZ بس لما باجى اخش على برنامج cpuz بيبقى مكتوب تحت 3 كورا يعنى معنى كده انو ثالثى النواة مش رباعى طب ليه بقى هنا الكمبيوتر والالعاب بيقروا على انو رباعى وهل بكده يكون فى الالعاب بيشتغل بقوة معالج رباعى ولا ثلاتى ارجو الرد للاهمية

عضو برونزي

رد: مشكلة فى بروسيسور amd II x2 560 3.30GHZ

لا أخي لا تهم بالمسمّى بعد تفعيل الأنوية المعطّلة، المهم الآن أنّ لديك نواة إضافيّة سليمة، لكن رغم ذلك تأكد من أنّها تعمل بثبات و استقرارٍ تام من خلال الضغط على المعالج (راجع المواضيع المثبّتة في قسم كسر السرعة).

عضو برونزي الصورة الرمزية khaled_sha6er

انصحك ان تطلب من المشرفين نقل الموضوع لقسم كسر السرعة وسيفيدك الاخ نواف والاعضاء ذوى الخبرة فى هذا المجال
    [CENTER][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=269738&p=2116339#post2116339"][SIZE=3][COLOR=#008000][B]Asus k42jz laptop review
    [/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=3][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=259263&p=2042711#post2042711"][COLOR=#008000]Adata s102 8g usb3 review

[/COLOR][/URL][/B][/SIZE][URL="https://imageshack.us/photo/my-images/444/111gd.png/"][/URL][URL="https://www.0zz0.com"][/URL]

[/CENTER]

إداري سابق الصورة الرمزية Ahmed.Elsayed

أحياناً فتح الأنوية يفشل فى بعض الأجهزة وينجح فى أجهزة أخرى، تم نقل الموضوع لقسم كسر السرعة.

عضوية جديدة

طب انا عايز اسئل سؤال النواة الواحدة اللى انا فتحتها لازم اضغط عليها علشان اعرف اذا كانت مستقرة ولا لا ولا مش لازم مع العلم انى شغلت الالعاب التقيلة وحسيت بفرق حلو الى حد ما مثال لعبة battlefield 3 لما كنت بشغلها على الالترا والمعالج ثنائى كانت بتشتغل بس فى معظم الاوقات كان فى بعض الشخصيات مش بتبان بس بعد لما فتحت الانوية اللعبة اشتغلت وزى الفل وشوفت حاجات اول مرة اشوفها كشخصيات والصوت كان بيقطع بردو لما بعملها على الالترا بس اتعدل الى درجة كبيرة

أضغط على المعالج ببرنامج Prime95 لمدة ساعة على الأقل للتأكد من الثبات التام، وطبعاً 3 أنوية أفضل من نواتين وقم بتقليل ال Effects الخاصة باللعبة لأنها تعتمد بشكل كبير على المعالج،

وقم بتنزيل أحدث تعريف بيتا للعبة للحصول على أفضل أداء للعبة وقم بكسر سرعة المعالج إلى أعلى كسر يمكنك الحصول عليه.
    التعديل الأخير تم بواسطة Ahmed.Elsayed ; 26-01-2012 الساعة 17:54

عضوية جديدة

انا منزل احدث تعريف لكرت الشاشة ال ati 5450 و هو 12.1 بس انا بردو عايز اعرف هو انا لازم اضغط على الجهاز مع العلم انو شغال زى الفل ومفهوش اى حاجة علشان انا خايف يحصل اى حاجة عند الضغط ولو لازم كيفية عمل الضغط وانا عايز اعرف كيفية كسر السرعة وماهى المتطلبات المطلوبة لكسر السرعة معلش انا عارف انا هتعبكو معاية بس ومنكم نستفيد وشكرا جزيرا مقدما

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

اخي الكريم فتح الانوية حظ يعتمد على باتش المعالج وعلى اللوحة
    هل البيوس لديك محدث الى اخر اصدار؟؟
    ان كان جوابك لا جرب تحديث البيوس الى اخر اصدار.
    الى اي قيمة رفع الفولت مع اخر تجربة؟؟
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

شرح كيفية الضغط على المعالج موجود بهذا الموضوع >>> https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=248137

عضوية جديدة

شكرا جزيرا على ردكم وفى انتظار مزيد من الاراء. بس انا عايز ققول حاجة فى ناس فهمنى غلط انا سؤالى كان انى انا فتحت الانوية بتاعت البروسيسور يس لما جيت اشتغل على اربع انوية كان بيهنج وبتظهر شاشة زرقاء (1)>>> اول حاجة عايز اعرف ده من ايه
    2)>>> بالنسبة للرد على الاخ: (unexpected) انا زودت الفولت على (1.350) و الجسر الشمالى على (1.2) وجربت فتح الجهاز فكان بردو نفس المشكلة
    فدخلت تانى على البيوس وزودت الفولت على (1.400) و الجسر الشمالى على (1.3) و جربت افتح الجهاز حصل بردو نفس المشكلة
    فجربت تانى ودخلت على البيوس وجربت غلق نواة واحدة من الاتنين واشتغل عادى وشغلت عليه الالعاب التقيلة وكله تمام
    فمفكرتش بقى انى اضغط على الجهاز ببرنامج (prime95) بس كده
    فلقيت بعض الاخوة بيقولو انى لازم اضغط علية فا انا بسئل هل لازم اضغط علية علشان انا مش عايز اضغط عليه بسسب انى انا خايف لحسن يحصل حاجة علشان انا سمعت انى انا لازم اخود بالى من الحرارة علشان بتزيد عند الضغط على البروسيسور فخايف ليتحرق وانا لسه جايبو من قريب
    ( 3)>>> بالنسبة لتحديث البيوس له علاقة بعملية فتح الانوية ولا لا
    مع العلم انى فاتح النواة التالتة ومفيش اى مشكلة فامش لازم احدث البيوس علشان خاطر افتح النواة الرابعة
    مع العلم انى انا بردو خايف احدثو علشان بسمع بردو انى اى غلطه فى اضرار جامدة على البوردة وممكن اخسر البوردة وانا لسه بردو شاريها
    هى والبروسيسور والرمات ماعدا كرت الشاشة والشاشة بس قريب ان شاء الله هغيرهم
    وبردو سئلت سؤال (4) انى انا فاتح نواة واحدة بس بس الكمبيوتر والالعاب بيقروا على انو رباعى
    فهل بكده هيشتغل بقوة (معالج رباعى ولا هيشتغل بقوة معالج ثلاثى)
    فى اخ رد علية و هو الاخ: (The Mysterious) وقالى (ملهاش دعوة) وانا بشكره وبشكر جميع الاعضاء الذين قامو برد
    بس انا عايز اكتر من اراء وارجو الرد على جميع الاسئلة ومعلش مرة اخرى انا عارف والهى انى انا تقلت عليكم بس انا عايز اللى يفدنى بجد علشان انا لسه فى حوارات فتح الانوية والضغط وكسر السرعة والكلام ده لسة جديد فيه
    اه ونسيت (5) انا بردو سئلت سؤال بخصوص كسر السرعة وما متطلبته علشان يشتغل تمام وبالنسبة للاخ: (terbo) انت قولتلى
    (وقم بتقليل ال (Effects) الخاصة باللعبة لأنها تعتمد بشكل كبير على المعالج) فهل ده بيأثر على المعالج ولا انت بتقولى كده علشان خاطر احصل على اداء افضل
    وبردو لخبرتى القليه انا انا بسمع انى اعدادت اللعبة سوء على اخر حاجة او ققل حاجة بتعتمد على كرت الشاشة فى المقام الاول
    ثم البروسيسور فى المقام التانى بس لما بقلل الريزليوشن هنا بيبقى الاعتماد الاكبر على المعالج
    ده من خبرتى القليلة بس مش عارف ولو غلط ارجو التصحيح وشكرا جزيرا لكم (ارجو الرد على جميع الاسئلة بالترتيب)
    (قمت بالتعديل) شكرا لك اخ: (terbo) للتنبيه
    التعديل الأخير تم بواسطة El Joker ; 26-01-2012 الساعة 22:13

نظم ردك الأخير لأنه عامل زى الشوربة :ah46: