صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 20

الموضوع: ما رايكم فى xperia neo

عضو

ما رايكم فى xperia neo

السلام عليكم
    المره الماضيه اشتريت موبايل نوكيا وبعد ان قمت بفتحه سالتكم عن رايكم فيه ...... والذى جاء سلبيا بالطبع مما اشعرنى بالاحباط الشديد (وبما ان اللى اتلسع من الشربه ينفخ فى الزبادى) قررت انى اسالكم عن رايكم فى الموبايل قبل ان اشتريه...وارجو ان تفيدونى بخبرتكم

ملحوظه: انا اعلم انكم قد تنصحونى ب xperia arc مثلا ....ولكن للاسف سيؤدى هذا لعجز فى الميزانيه لدى حيث ان ثمنه الان 2800 جم وميزانيتى لا يمكن باى حال من الاحوال ان تتعدى 2500 جم كحد اقصى .....ولذا اذا اردتم ان تنصحونى بجهاز اخر ارجو ان تضعوا فى اعتباركم الميزانيه التى تحكمنى الان

ملحوظه2: لو سمحتم وقبل ان يكون ردكم كالاتى: ( اخى العزيز انتظر قليلا حتى يمكنك شراء جهاز احسن) ....انا لا استطيع الانتظار ولو حتى لاسبوعين بسبب ظروف شخصيه قاهره

وشكرا لتفهمكم

عضو برونزي الصورة الرمزية mostafa_mhmoud7

رد: ما رايكم فى xperia neo

طبعا الجهاز ممتاز معايا اخوه الصغير neo v الفرق بينهم الكاميرا بس فهى فى النيو 8 ميجا و النيو فى 5 ميجا لو متهمكش الكاميرا هات الneo v هو عليه عرض حاليا من موبايل شوب ب 2030 بدل من 2222 انا جبته من عندهم و كمان هينزله التحديث بتاع اخر نسخة اندرويد الايس كريم توكل على الله و اشتريه
    [CENTER]
    [/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية Ma7moud9

أنا و الله كنت لسا بعمل Search على ال Neo V ... بسم الله ما شاء الله الموبايل ( جاحد ) بمعنى الكلمة !!!
    It's The chosen One in its price range ..... هات الموبايل على ضامنتي ..

.....

....
    و لو دخلت على GSMARENA و شوفت تعليقات الناس هاتلاقي 4/5 منها تعليقات إيجابية و القليل جدا من يقابله مشكلة في الموبايل !!!
    التعديل الأخير تم بواسطة Ma7moud9 ; 11-02-2012 الساعة 20:02
    لا يأس مع الحياة ... و لا حياة لمن تنادي

عضو

شكرا على ردودكم والحمد لله طمنتونى ....(وبما انى غنى ومعايا فلوس) ... حشترى النيو مش النيو فى ..... لانى الصراحه اللى كان عاجبنى فى الموبايل كامرته وانا غاوى تصوير اصلا .... بس الحمد لله ان الماركه بشكل عام عجبتكم...ودى حتكون اول مره اشترى حاجه اندرويد......اخويا معاه ويندوز موبايل وانا كان معايا سيمبيان ....... ويارب يطلع احسن من الاتنين

استفسار بسيط: مش فاهم!!......ازاى سونى اريكسون تنتج نسختين متطابقتين من نفس الموبايل باستثناء الكاميرا فقط....والفرق بينهم مش كبير فى الثمن (لو قارنا الثمن بالدولار مثلا وللا باليورو) حيطلع الفرق مثلا عشرين دولار او حاجه زى كده....بس على العموم ...وانا مالى....خير وبركه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phantom 0 مشاهدة المشاركة
    شكرا على ردودكم والحمد لله طمنتونى ....(وبما انى غنى ومعايا فلوس) ... حشترى النيو مش النيو فى ..... لانى الصراحه اللى كان عاجبنى فى الموبايل كامرته وانا غاوى تصوير اصلا .... بس الحمد لله ان الماركه بشكل عام عجبتكم...ودى حتكون اول مره اشترى حاجه اندرويد......اخويا معاه ويندوز موبايل وانا كان معايا سيمبيان ....... ويارب يطلع احسن من الاتنين

استفسار بسيط: مش فاهم!!......ازاى سونى اريكسون تنتج نسختين متطابقتين من نفس الموبايل باستثناء الكاميرا فقط....والفرق بينهم مش كبير فى الثمن (لو قارنا الثمن بالدولار مثلا وللا باليورو) حيطلع الفرق مثلا عشرين دولار او حاجه زى كده....بس على العموم ...وانا مالى....خير وبركه
    أولا : العفو طبعا و لو في واحد من خبراء الموبايل في المنتدى هايفيدك أحسن أكيد !!
    ثانيا : معتقدش أنك هاتلاقي ال Neo لأن مصنع الlens بتاع ال 8mega pixel تقريبا إدمر بعد الزلزال و علشان كدا عملوا ال Neo V ... نفس الموصفات و كل حاجة بالظبط ماعدا الكاميرا أصبحت 5mp ... و ده على حسب علمي ... أكيد في ناس هنا تعرف أحسن مني ... فحضرتك ممكن تستنى و إن شاء الله هايردوا عليك !!

عضو

الفرق واضح بين ال5 و ال8 خاصة لو عملت zoom و بصراحة افضل كاميرا فى الموبايل شوفتها فى السونى (جربت سامسونج - نوكيا - htc - black berry -dell ) لو غلبت و مش لاقيه تعالى بورسعيد موجود على شارع مشهور جدا اسمه الممشى السياحى محل اسمه sim card ده تخصص sony ericsson موجود ب2500 بالضمان و لو فاصلت ممكن ينزلك 200 جنيه و المحل ده مضمون جدا

عضو

اتوكل على الله واشترى النيو هوه معايا وبسم الله ما شاء الله موبايل جامد فى كل حاجة و كمان هينزله التحديث بتاع اخر نسخة اندرويد الايس كريم توكل على الله و اشتريه

عضو

انا املك هذا الهاتف منذ 3 اشهر تقريبا ...... واؤكد لك انه اكثر من رائع .......... لم تواجهني معه اي مشكلة والحمد لله
    ( يمكن عيبه الوحيد ان شاشته ليست بنفس وضوح شاشات سامسونج ال super amoled كما ان الصوت متوسط )

عضو برونزي الصورة الرمزية M_HaFeZ

نصيحى ليك بلاش لكذا سبب
    1- الذاكره الداخليه 320 ميجا بس ودى هتقرفك جدا فى تنزيل البرامج
    2- البروسيسور 1 جيجا snapdragon وده يعتبر كسرعه الاجيال الاولى فى البروسيسورات للاندرويد

الافضل هو https://www.gsmarena.com/samsung_i90..._plus-3908.php واعتقد فى نفس الشريحه السعريه
    مقدرش افتى فى موضوع الكاميرا
    بس السامسونج بيتميز ببروسيسور 1.4 جيجا وذاكره داخليه 8 جيجا وشاشه 4 بوصه super amoled
    ودور اكتر واقرأ ريفيوهات ومتاخدش كلامى ولا كلام غيرى مسلم بيه ولا تجيب حاجه بس علشان انت حاببها
    دور على خبرات اللى اشتروا الموبايل قبل كده علشان بيحطوا مشاكل مش هتلاقيها فى ريفيو سريع من موقع

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M_HaFeZ مشاهدة المشاركة
    نصيحى ليك بلاش لكذا سبب
    2- البروسيسور 1 جيجا snapdragon وده يعتبر كسرعه الاجيال الاولى فى البروسيسورات للاندرويد

الافضل هو https://www.gsmarena.com/samsung_i90..._plus-3908.php واعتقد فى نفس الشريحه السعريه
    بس السامسونج بيتميز ببروسيسور 1.4 جيجا وذاكره داخليه 8 جيجا وشاشه 4 بوصه super amoled
    ودور اكتر واقرأ ريفيوهات ومتاخدش كلامى ولا كلام غيرى مسلم بيه ولا تجيب حاجه بس علشان انت حاببها
    دور على خبرات اللى اشتروا الموبايل قبل كده علشان بيحطوا مشاكل مش هتلاقيها فى ريفيو سريع من موقع
    هوه انا مش اققدر انزل البرامج علي الميموري كارد ولا مقدرش؟؟

عضو

السلام عليكم
    انا من سنتين كنت عايز اشتري n96 وفي واحد في موبايل شوب قال لي ان الموبايل كل لما الذاكرة الداخلية بتاعتوا كبرت بيزود من بطئ وتهنيج الجهاز وقال لي n86 افضل منه في السرعة عشان خاطر الذاكرة قليلة
    مخدتش بكلامه ومشيت ورا رايا """ الاسم علي الفاضي و ضمان ملوش لازمة """ قالولي لأ طبعا ده كلام فاضي الموبايل زي الفل
    والحمد لله بدلت الموبايل ده ثلاث مرات خلال ال14 يوم بتوع عيوب التصنيع ومعرفتش قيمة كلام الراجل الاولاني غير لما جبت n86 """ معلش طولت عليك بس حبيت اقدم لك النصيحة """
    سيبك من كل الكلام اللي هتسمعة والعيوب والمشاكل والكلام الفاضي ده
    افضل حل خش علي اليوتيوب واتفرج علي المراجعات اللي هناك و هتلاحظ تأكيد كلامي """ ان الموبايل ده هتلاقيه اسرع من تليفونات كتير البروسيسور بتاعها اعلي """
    وركز اكتر علي التعليقات اللي في الفيديو , انا عملت زيك كده في كذه حاجه ومستفدش في اي حاجة كل واحد ليه وجهة نظر *** لكن لما بتشوف الحاجه وهي شغالة قدام عينك ومقارنتها مع باقي الموبايلات بتعرف فعلا ايه الافضل
    sony ericsson xperia arc بـ 2400 عند سيليك في اسكندرية
    https://www.youtube.com/watch?v=SWq9mgpI_Xg حتي لو مش في نفس قوته بس عنده قدرة علي المنافسة
    https://www.youtube.com/watch?v=v4oP1IkOzC0&feature=relmfu
    ده رابط تاني واتفرج
    التعديل الأخير تم بواسطة alexandro ; 13-02-2012 الساعة 23:07

عضو

الموبايل النيو معايا من شهرين بصراحة تحفه
    بالنسبة للبرامج والذاكرة اغلب(90%) البرامج بتنزل على الكارت .. متقلقش من الحته دى خالص.
    الكاميرا رائع جدا .... تحفه.
    هاينزله التحديث فى شهر مايو اندرويد الايس كريم 4 .
    اشتريته من محل فى شارع شريف 2400 بالضمان (اسود ×ازرق) الفضي كان 3350..اكيد رخص دلوقتى .
    اتوكل على الله واشتريه
    Tarek Ahmad Mohamad Mohamad
    Visit my resume at

نصيحى ليك بلاش لكذا سبب

https://www.********.com/product.php?id=10621

الgalaxy s plus ب 3000 !!!
    في الفئة السعرية بتاعت ال 3000 يبقى ال Arc أو Arc S أو أي HTC .....!!
    كما أن سامسونج لاتنوى التحديث إلي ال android ice cream في القريب !!!
    الneo v لا يعاني من ضعف البروسيسور No lagging at all .... كما أن بطارية السامسونج ضعيقة لإستخدامها معالج Geforce (nvidia)الرسومي المروف بإستخدامه الكثير من الطاقة لتحسين الآداء الرسومي ....
    ال samsung لم تحظى بنظام أندرويد ثابت stable حتى الآن ....
    أنا لا أدافع عن السوني و لا أتحامل على السامونج لكن الكلام كله حقائق ...
    و للعلم أنا من مشجعي سامسونج و معي wave 525

عضو برونزي الصورة الرمزية M_HaFeZ

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esorady مشاهدة المشاركة
    هوه انا مش اققدر انزل البرامج علي الميموري كارد ولا مقدرش؟؟

تقدر تنزلها بس فيه شوية ضوابط لما تيجى ناحيه القصه دى فى اندرويد
    الموضوع ده ممكن يفيدك وانا جاهز لأى سؤال ان شاء الله

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=258664

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ma7moud9 مشاهدة المشاركة
    https://www.********.com/product.php?id=10621

الgalaxy s plus ب 3000 !!!
    في الفئة السعرية بتاعت ال 3000 يبقى ال Arc أو Arc S أو أي HTC .....!!
    كما أن سامسونج لاتنوى التحديث إلي ال android ice cream في القريب !!!
    الneo v لا يعاني من ضعف البروسيسور No lagging at all .... كما أن بطارية السامسونج ضعيقة لإستخدامها معالج Geforce (nvidia)الرسومي المروف بإستخدامه الكثير من الطاقة لتحسين الآداء الرسومي ....
    ال samsung لم تحظى بنظام أندرويد ثابت stable حتى الآن ....
    أنا لا أدافع عن السوني و لا أتحامل على السامونج لكن الكلام كله حقائق ...
    و للعلم أنا من مشجعي سامسونج و معي wave 525

طيب نتكلم بالحقائق زى ماقولت
    اولا: السعر انا مش متأكد منه فى السوق كام هو فعلا زى مانت بتقول (2950) على سيليكت فممكن يكون اقل فى السوق وبالتالى تحديد الفئه السعريه للمناقشه

ثانيا: موضوع ضعف البروسيسور ده شئ نسبى جدا ... ازاى؟ دلوقتى انا شغال على اندرويد 2.1 الجهاز سريع جدا .... نقلت ل 2.2 سريع جدا بس اقل شويه ... 2.3 الجهاز سريع
    طيب وبالنسبه للايس كريم؟ متقدرش تحكم لأن معظم البروسيسورات الجديده اعلى من كده بكتير .... انا مبقولش ان ال S Plus مثالى ولكن السرعه اعلى ب 40% وده رقم مش صغير ابداً .... فاللى شغال كويس على نظام ممكن يبقى ابطئ فى نظام تانى (وخصوصا مع تفعيل Data2ext مثلا بيبان البطئ على حق)

ثالثا: مقدرش احكم على البطاريه وان كان فعلا بالارقام النيو استهلاك بطاريته افضل ... النقطه المهمه اوى مين قال ان الجرافيك بروسيسور فى السامسونج هو انفيديا جى فورس؟ الاتنين النيو والاس بلس بيستخدموا نفس الجرافيك بروسيسور بالظبط Adreno 205

رابعاً:
    ال samsung لم تحظى بنظام أندرويد ثابت stable حتى الآن
    كلام حضرتك مرسل جدا لأن سامسونج اكبر مصنع للاندرويد فى العالم بالارقام ومسمعتش عن الموضوع ده

خامساً: التحديث للايس كريم ساندوتش نقطتك صح وفعلا سامسونج بتعاند وماعلنتش رسمى عن التحديث ليه رغم ان الهاردوير يستحمل اوى ... وان كانت الرومات اعتقد متاحه من دلوقتى (رومات الايس كريم ساندوتش متاحده من فتره للجالاكسى اس العادى رغم انه اقل فى البرسيسور)
    مع العلم طبعاً الروم الاصليه بتبقى افضل من المطبوخه

سادساً: انا مش من محبى سامسونج رغم ان معايا تابليت سامسونج وبافكر لو حدثت لموبايل قريب هنتظر Sony xperia S
    بس كل واحد ياخد حقه
    لو حد حابب يعرض خيارات تانيه ونناقشها يبقى شئ جميل

المقارنه هنا https://www.gsmarena.com/compare.php...&idPhone2=3734
    الاختيار الاخير لصاحب المشاركه وزى ماقولت انا كلامى من وجهة نظرى وفيه عوامل تانيه بتأثر على الاختيار
    - جوده التصنيع والفخامه
    - جوده الكاميرا
    - الراحه النفسيه وخبرة التعامل مع كل ماركه من الاتنين
    الحاجات دى ممكن تأثر على الاختيار النهائى بشده
    التعديل الأخير تم بواسطة M_HaFeZ ; 14-02-2012 الساعة 09:16

المقارنه هنا https://www.gsmarena.com/compare.php...&idPhone2=3734
    الاختيار الاخير لصاحب المشاركه وزى ماقولت انا كلامى من وجهة نظرى وفيه عوامل تانيه بتأثر على الاختيار
    - جوده التصنيع والفخامه
    - جوده الكاميرا
    - الراحه النفسيه وخبرة التعامل مع كل ماركه من الاتنين
    الحاجات دى ممكن تأثر على الاختيار النهائى بشده
    :ah7::ah7::ah7: .....
    بالنسبة لموضوع الثبات فهو عن تجربة ... و بعد بحث على الإنترنت وجدت أنها مشكلة منتشرة و خاصة بالتحديد في S II .....
    بالنسبة للGPU فهذا خطأ مني فقد كنت أقصد نوع آخر من السامسونج

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة