صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 35

الموضوع: Group of CCIE R&S Written and Lab

عضو محترف

Group of CCIE R&S Written and Lab

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخوانى الكرام اعتقد العنوان واضح حقيقة انا حاليا ناوى ابداء باذن الله تعال فى المذاكرة الفعلية للامتحان ده ان شاء الله هبداء Written وبعد كده باذن الله Lap فالحابب يشاركنا المجموعة دى اهلا وسهلا بيه طبعا

وان شاء الله نفيد بعضنا ونكون اكبر منتدى CCIE باذن الله ولكن ان شاء الله الموضوع جاد جدا والعايز يشارك فعلا يكون عنده العزيمة قوية ويدعو لله عز وجل ان يساعده ويسانده فيه

الفكرة ان شاء الله عبارة عن :

اولا : يكون المشترك حاصل على CCNP بكفائة وليس حفظ الامتحان :D
    ثانيا : ان شاء الله نبداء بفديوهات CBT Nuggets CCIE Combo Pack
    وده اللينك بتاعه
    https://thepiratebay.se/torrent/43871...CIE_Combo_Pack رفعه الاخ الكريم BeKoO

ان شاء الله هنشوف الفديوهات دى الاول لمرة واى حد مش فاهم حاجة فيها نيجى فى الموضوع كنا وناقشها كلنا مع بعض باذن الله
    دى ان شاء الله هتكون اول خطوة نخلصها باذن الله وبعدين ندخل فى التانى باذن الله

اتمنى ان فعلا يكون حد عنده النية وان شاء الله اذا اتجمعنا 5 اشخاص نبداء على طول والله المستعان

ندعو من الله عز وجل ان يوفقنا فى هذا الموضوع ويكون بمثابة مرجع بعد كده ان شاء الله كل من يريد ان يسلك هذا الطريق وفقنى الله واياكم لما يحب ويرضى

CISCO : CCNA R&S CCNA security CCNP Security
    CCNP R&S CCIP CCIE R&S in Progress

MICROSOFT : MCT MCTS MCITP Enterprise Admin Exchange 2010 Virtualization administrator SharePoint administrator

عضو

رد: Group of CCIE R&S Written and Lab

Dear Valuable Brother,
    Thanks for your warm encouragement But i have some points to add
    First - no need for CCIE Certification requirements to even have a CCNA as long as he got the knowledge "not like CCNP/IP needs CCNA to get the Certificate not just by a history in your Cisco website but by receiving the Card for it" knowing that personally i know someone who is a CCIE without Even having CCNA and he is like my Godfather in this CCIE Track and he is working in Cisco Abu Dhabi "3obalna ya rab"
    Also am not yet done with either CCNP or CCIP from a Certificate point of View, knowing that am done with switching, MPLS and BGP as a certification so this makes me out of this honorable Group knowing that am done with CCNP from a study point of view.

once i had this chance to talk to asasel who made the IOU Pod and told him about my intentions for talking CCIE knowing that am not done with Either CCNP or CCIP, he told me to talk a big steps into smaller steps meaning at the time of studying CCIE i can Certify CCNP and CCIP because in both cases for the studying of CCIE you will have to start from professional part and in sometimes you will have to even go back to CCNA "Rarely but it can happen"

Second for the CCNP Dumps and CCIP and Even IE's Dumps, Knowledge is different that the exam, meaning that even if you understand 100% mostly you will need to read dumps for many reasons first of all is that English is not our mother tongue and i was talking to an American friend of mine told him that i have to revise the dumps before any Cisco exam Because Cisco's English needs translation to even English to be understood, he then laughed and agree, so if you are saying to not use the dumps trust me you will need them in all Cisco Exams but if you mean by having this dumps with an understanding is what you were aiming for then i totally agree with you.

Third and not least, Thanks for your kind action for having a group in which i will be honored to be a part of it in which it can be a personal honor before having the numbers of CCIE insha'Allah but don't put restrictions for the benefits of all of us because Allah Subhanhu watala didn't put restrictions for any knowledge to usHope that you can understand my point and will be honored to be corrected in any point from your side.

Warmest Regards dear bro

Ahmed Bakir
    التعديل الأخير تم بواسطة BeKoO ; 22-02-2012 الساعة 09:17

عضو محترف

اشكرك اخى الكريم على ردك وعلى توضيحاتك ولكن اسمحلى اوضح وجهه نظرى

طبعا الشرط الانا حطه فى الموضوع باختصار هو مش شرط ولكن فكرته ببساطة ان الشخص العايز ينضم لينا يكون على وعى وفهم كبير بالمنهج بمعنى انه كده هيكون ملم بنسبة 60 الى 70 % من جزء CCIE

تمام كلنا استخدمنا BDump فى كل امتحاناتنا وده لان السهولة مطلوبة ومش هننكر ده ولكن انا بقول ان لازم تكون مذاكر بجد والامتحان مش مقياس لفهمك علشان كده انا بقول لازم يكون فاهم مش حافظ انا اعرف

ناس حفظته صم ودخلت جابت اعلى درجة بس لو سالته اى سؤال بسيط جدا مش هيعرف يرد طيب تفتكر واحد زى ده هيكمل معاك فى CCIE ازاى يبقى الشرط بتاعى للفائدة مش للتعجيز

ثانيا حضرتك بتقول ان فى ناس كتير دخلت على CCIE مباشرة بدون اختبار NP or IP تمام انا معاك كام واحد فيهم كان كل تدريبه على Real Devices كام واحد فيهم فرصة التدريب والتعلم السهل كانت متاحة ليهم

احنا هنا كل تعاملنا مع برامج محاكاة وياريت مكفية يعنى نسبة تغطيتها للمنهج مش كبيرة يعنى معظم الاوامر هتكتبها بايدك على ورق ومش هتشوف تطبيقها العملى الا لو حضرتك استاجرت لاب

عنى احنا بعتمد على المذاكرة النظرية والفهم والتطبيق لما تتاح الفرصة يعنى نسبة الفهم عندنا اكبر من نسبة التطبيق ولا مفر ان التطبيق هو الاهم والاقوى لانك مهما كنت فاهم مع قلة التطبيق هتلاقى نفسك نسيت

يبقى ينفع لا يبقى فهم ولا تطبيق لا اعتقد ذلك غير كده تعال هات واحد CCNA ومعندوش اى فرصة يجيب اجهزة يدرب عليها ودخله فى CCIE لا يمكن هيكمل معاك وهتلاقى موضوع الجروب ده فى الاخر اتقفلت ولم يكتمل

حقيقة انا بقولك الكلام ده لان فى المنتدى من زمان وعارف ان فى مواضيع كتيرة بنفس المحتوى واتقفلت لانها صارت بهذا المنوال فيعنى انا بتعلم من اخطاء الاخرين شرط الحصول على CCNP هو مش شرط الحصول على

الشهادة ولكن شرط الحصول على مفهوم الكورس كاملا او حتى Routing & Switching علشان فعلا نبداء بداية صحيحة والناس تبقى بتذاكر وفاهمة هى بتسمع او بتقراء ايه

ارجوا ان تكون وجهه نظرى وضحت واعتقد انك هتلاقى من الاعضاء من يحدثك على نفس هذه المواضيع التى انتهت ولم تجد لها طريقا بسبب هذه الفكرة

اسف على الاطالة ووفقنا الله واياكم الى مايحب ويرضى

MICROSOFT : MCT MCTS MCITP Enterprise Admin Exchange 2010 Virtualization administrator SharePoint administrator

عضو

all what you have said was correct. i apologize just i want to ask you to start with INE or IPexpert as CBT Nuggets in CCIE part is not that strong as it was in CCNP, also it's an old version and doesn't cover all the parts as it is in INE or IPExpert , but i didn't check the lab part in it

عضو محترف

اخى الكريم لا تعتذر حضرتك اتكلمت من وجهه نظرك وانا اتكلمت من وجهه نظرى والاهم فى الموضوع اننا نوصل لاعلى فايدة لينا كلنا سواء كانت اى فينا وجهه نظره صحيحة

ثانيا بالنسبة اننا نبداء INE طبعا هى الاقوى والاحدث والافضل على الاطلاق ولكن انا قولت نبداء CBT ليه لان جيرمى اسلوبه لذيذ وسهل طبعا هو عمتا مش بيغطى كل حاجة لانى وانا بذاكر من الكتاب بلاقى

حاجات كتير هو مش مغطيها بس علشان تبقى البداية سهلة ومفيدة برده لانه وهو بيبداء معاك فى الكورس بتكلم عن الكورسات والمواضيع السابقة فكانه بيعملك Refresh على المعلومات العندك فانا قولت بدل ما نراجع من CCNP

نبداء بجيرمى وكانت هتبقى الخطوة الثانية على طول INE والخطوة الثالثة ان شاء الله الكتاب شوفت انا حرقت الموضوع ازاى :D بس علشان محدش يتقعد من اولها ونبقى ماشين فى خطوات ثابتة باذن الله

ووفقنى الله واياكم لما يحب ويرضى

عضو

Post رد: Group of CCIE R&S Written and Lab

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شبكآتي مشاهدة المشاركة
    ممكن اسأل سؤال وأعتذر عن خروجي عن الموضوع

ما رائيكم في البـدء بـCCIE بدون خبره عمليه حقيقيه ؟

الخبره بالتعامل مع اجهزة سيسكو عن طريق لاب منزلي

هل ينصح ان يتجه لـ CCIE دون خبره ؟؟

Dear Brother,

no way to have CCIE without being an Expert, but the only way between you being an expert or not is you. If you want start reading and understand and do your part and no worries you can do it, CCIE is about reading a lot, Watching videos A lot, understanding every single technique and having lots and lots of labs and by that you will gain experience by time no worries bro

عضو

انا شوفت اول كام فيديو من فيديوهات جيرمي ولحد دلوقتي مفيش جديد
    انا يادوب مخلص CCNP
    طبعا الموضوع مشجع مع اني عارف ان جيرمي مش بيشرح كل حاجه
    بس برضو عارف انو بيشرح ال backbone والحجات اللي انته محتاجها
    يعني علي الاقل 60% ودي نسبه كويسه جدا بالنسبه لوقت الفيديوهات وطريقه جيرمي الجباره في اصل المعلومه
    بالتوفيق للجميع

عضو

بسم الله الرحمن الرحيم
    جميل جدا يا بشمهندس
    ولكن عن نفسي انا هبدأ بكتاب cisco press
    CCIE Routing and Switching Exam Certification Guide 4th Edition

وان شاء الله كل شهر هعدي على الصفحه دي ونناقش مع بعض الحاجات الواقفه معانه
    وده لسبب ظروف عندي تمتد لمدة سنه تمنعني من الدخول اليومي او غيره :-)

وعشان كده هدخل كل شهر

بس ان شاء الله يكون الموضوع شكله اختلف
    ونلاقي مشاركات كتير ودراسه جديه
    والمنهج بحمد الله خفيف وسهل ( ولكنه طويل حبتين وغالي شويتين )
    اما بالنسبه لموضوع CCNP
    انا كنت بقول زيك
    ولكن الكتاب شامل شرح منهج ال CCNA كمان :-))
    ان شاء الله خير

واحسبني واحد

عضو برونزي الصورة الرمزية م/ أحمد بخيت

انا معاكم يا جماعة لكن كنت عاوز اعرف السيستم لأني داخل ف جروب تاني مع اخي بيكو
    وممكن نوسع الجروب بتاعنا برضو
    [CENTER][B]Move - 2- Improve[/B]
    [/CENTER]
    [FONT=Tahoma][SIZE=4] اللهم اشفي مرضانا وجميع مرضى المسلمين[/SIZE][/FONT]
    [CENTER][SIGPIC][/SIGPIC] [/CENTER]

عضو محترف

ياباشا انت قائدنا منورنا والله ياريت ياباشا نكبر الجروب بس نبداء بجد ونمشى على منهج ثابت علشان باذن الله تعال نوصل

عضو

أنا عامل 2 جروبس في السكيب واحد لينا كعرب هردوير و واحد مع ناس أجانب و أنتو الاتنين فيه

عضو

طب متقولولنا يا جماعه ايه النظام اللي ماشيين او ناويين تمشو عليه ان شاء الله في الجروبين ؟
    عشان نستفيد برضو

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة anduril87 مشاهدة المشاركة
    طب متقولولنا يا جماعه ايه النظام اللي ماشيين او ناويين تمشو عليه ان شاء الله في الجروبين ؟
    عشان نستفيد برضو
    الجروب بتعنا أن شاء الله هنمسك سبجيكت و نعمل ليه وقت و بعد كدا نسأل بعض
    الجروب التاني بتاع كولو

ضفني علي السكيب ah.bakir

عضو

الحمد الله خلصت اول 5 شباتر من كتاب ال cisco press
    الكتاب غير كافي نهائي
    وضعيف مقارنه بكتب ال ccna و ccnp
    لانه بيديلك معلومه سريعه ومختصره عن الموضوع
    ويمتاز ان اخر كل شابتر في حاجتين
    1- Definitions
    ودي بيقولك سمع كده في سرك او لخص المواضيع التاليه
    ومن هنا تتأكد انت فهمت الموضوع بنسبة كام وفي نفس الوقت بتعرف
    ايه المفروض تكون فهمه كويس وايه الحاجات الممكن تكون بين السطور وانت عدتها
    ومريت عليها مرور الكرام

2-Further Reading
    بما ان كتاب سيسكو غير وافي وملخص
    فبيقولك لو عايز تعرف معلومه بالتفاصيل ارجع للكتاب الفلاني او الموقع الفلاني

ومن مميزات الكتاب
    انه يفهمك الموضوع نظري بصوره جميله وسهله
    ولكنه غير كافي في العملي
    ومن هنا
    ان شاء الله انا هكمل الكتاب ده
    بحيث اعرف ccie بتتكلم عن ايه
    وافهم المواضيع بصوره نظريه كويس جدا

وان شاء الله هخلصه كمان شهرين او 3 بالكتير

وبعد كده هلخص الكتاب
    واحدد الكتب المفروض اقرأها والمواقع المفروض اتصفحها
    بالاعتماد على further reading

وبعد كده باذن الله
    هدي لنفسي اسبوع اتصفح فيه العديد من الكتب
    عشان اختار كتاب ازاكره واطبقه عملي

وغالبا هيكون tcp/ip
    -----------------------------------
    عايز اعرف ايه الجديد :-))
    وايه الاقتراحات

عضو محترف

اخى الكريم الكتاب البتذاكره ده رائع انه ينشط مذاكرتك السابقة انا شغال فيه برده بس ده علشان writing مش الاب حقيقة انا الموضوع هنا مش لاقى فيه حماس من الناس بس انا كل لما الاقى حاجة مفيدة

هاجى اكتبها هنا انا شوفت شوية من الفيديوهات INE بصراحة اكثر من رائعة يعنى انا شايف انها مع كتاب TCP/IP كفاية اوى لامتحان الاب باذن الله

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة