النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: ما هو ضرر كسر السرعة على ال motherboard

مشاهدة المواضيع

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضو

ما هو ضرر كسر السرعة على ال motherboard

دلوقتى انا قمت بكسر البروسيسور amd phenom ii x4 955 ل 3.8 بالمعالج الأفتراضى عن طريق زيادة ال multiplier وتم اختبار الثبات عن طريق prime 95 و ال motherboard عندى msi 770 c-45

سوالى هوا ما هو التاثير الضار على ال motherboard اذا تم الكسر عن طريق ال multiplier لأن طبعا ال motherboard دية تبريدها مش جامد اوى و سعرها مش غالى قوى و مش من فئة

ال high end انا خايف ان لأ قدر الله يحصل حاجة فجاة لل motherboard نتيجة الكسر المستمر للبروسيسور فهل هيبقى فية ضرر افتراضا ان الكسر دة هيفضل بصفة مستمرة انا خايف ان

ال motherboard فجاة تودع
    و لو حد كاسر السرعة بصفة مستمرة على ال motherboard دية يقول تجربتة

استفسار اخر

انا كان عندى حاجة غريبة فى مروحة البروسيسور هى ان لما كنت بضغط عليها ب prime 95 كانت الحرارة بتزيد جدا وبتوصل 60 و المروحة لأ تتخطى حاجز 3480 rpm كانت بتعلى من 2680

الى 3480 اخرها و
    لما طبعا كنت بكسر كانت بتزيد الحرارة و تتخطى الحاجز الأمن اللى هوا 62 و كانت بتوصل ل 68 بس انا كنت بوقف الأختبار

المهم انهاردة جبت مروحة ال x4 955 ثانية من واحد صحبى و حطيت thermal paste بتاع coolermaster و الحرارة فى الكسر لأ تتعدى 49 بس بردو المروحة اخرها 3500 تقريبا انا طبعا مش

قادر اعرف المروحة الأخرى فيها مشكلة ولأ اية و حاجة غريبة جدا ان المرحتين لأ يتخطوا حاجز ال 3500 rpm (مع العلم انى لأغى cool 'n' quiet ) انا عايز اعرف العيب من المروحة بتاعتى

ولأ من البوردة

اسف جدا على الأطالة
    التعديل الأخير تم بواسطة HESHA2015 ; 22-02-2012 الساعة 14:50