صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 23

الموضوع: عرب هاردوير : صف دراسي لماده الـExchange2010, برجاء قراءه شروط الانظمام

  1. #1
    عضو الصورة الرمزية ZaraLinks
    تاريخ التسجيل
    Apr 2005
    المشاركات
    985
    الدولة: Australia
    معدل تقييم المستوى
    20

    عرب هاردوير : صف دراسي لماده الـExchange2010, برجاء قراءه شروط الانظمام



    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    بالنيه تكوين صف دراسي مكون من 12 طالب / طالبه لماده الاكسجينج 2012 امتحان 70662
    الصف ليس تقليدي بمعنى انه سيكون محاكي للانظمه العمليه وبالنتيجه سيكون هنالك حاجه ماسه لتلبيه شروط الانظمام والالتزام بالتعليمات وكالاتي

    1- الصف الدراسي يتكون من 12 طالب / طالبه كما اسلفنا, سيتم افتتاح الصف الدراسي حالما يتم الانتهاء من تجميع العدد الكلي للطلبه.
    2- يشترط الحصول على شهاده MCITP Server كشرط للانظمام ويتم التاكد من ذلك من خلال ارسال الـTranscript على الخاص بالمتقدم لاجل منحه المقعد وعلى المتقدم في نفس الوقت ابداء رغبته في هذا الموضوع كي يكون الاخرون على اطلاع.
    3- يشترط للمتقدم امكانيه الوصول الى جهاز يتيح له تشغيل 8 اجهزه فيرتجول لمحاكاه كافه التطبيقات المتقدمه.
    4- المنهج غير مقيد بكتاب محدد وكون فكره الصف هي محاكاه انظمه العالم الواقعي فهنالك الكثير من المفاجئات.
    5- على المتقدم ارسال بريده الالكتروني ويفضل ان يكون على الياهو.
    6- على المتقدم ان يتاكد من توفر مايعادل 10 ساعات اسبوعيا مخصصه للدراسه لاجل متطلبات انجاز الواجبات.
    7- يمنع تسريب المحاضرات خلال مده الدراسه ويسمح بذلك فور الانتهاء من الكورس بعد التاكد من فهم الطلبه للشهاده بالشكل الذي يتيح لهم الاجابه عن الاستفسارات.

    ملاجظه - بعد تجمع العدد المطلوب هنالك امتحان بتم ارساله يوم الجمعه الموافق "يتم تحديد ذلك لاحقا" في الساعه 2 ظهرا بتوقيت القاهره على جميع المتقدمين الاجابه عن الاستفسارات خلال مده 8 ساعات واعادتها بالبريد الالكتروني والغرض من ذلك التاكد من الامكانيه العلميه للطلبه للتاكد من قبول من لهم الاحقيه في الدراسه.

    مده ومكونات المنهج الدراسي
    1- مده الكورس 10-15 محاضره فيديو بمعدل محاضره اسبوعيا , الا فيما يتعلق ببعض المحاضرات تكون المده اسبوعين بين محاضره واخرى نظرا للحاجه لاعطاء الفرصه للطلبه لانهاء الواجبات المطلوبه منهم
    2- يتم طرح المحاضره مساء الجمعه تتبعها مباشره قائمه من الاسئله والواجبات والمطلوب من الطلبه الاجابه عنها قبل موعد المحاضره التي تلي
    3- سيتم منح الطلبه المجال لارسال 3 اسئله اسبوعيا الى المحاضر وقد يتم تسجيل حلقات خاصه بالاجوبه فيديويا.
    4- هنالك امتحان شامل بعد الانتهاء من الكورس عباره عن مجموعه كبيره من السيناريوهات والمطلوب حلها وسيتم شرح التفاصيل في حينه.
    5- الدراسه ستكون على الطريقه الاستراليه , فشل مرتين في حل الواجب يعني الانهاء الفوري للمقعد الدراسي ولن يتم التسامح مع اي تاخير او تقبل ايه اعذار.

    معلومات عن المحاضر

    محاضركم سيكون محدثكم وهو محاضر معتمد من مايكروسوفت MCT وايضا مهندس انظمه اقدم ولااطيل الكلام كي لايبدو الامر كدعايه لكن اكتشفوا الامر بانفسكم

    الهدف من الصف الدراسي
    ان تاخذوا الموضوع بجديه وتتذوقوا طعم النجاح باستحقاق او تتعلموا من الفشل الذي قد يصادفكم نتيجه لضعف الهمه او الكسل

    رسوم الكورس
    حفظ سوره يس للمسلمين , ولغير المسلمين غير مطلوب منهم شيء اهلا وسهلا

    مايناله الطلبه الناجحون

    نترك الامور لوقتها فانتم تنظمون لاجل التعلم اليس كذلك .؟!!!!!!!!!!!!!!!!

    اسئله واجوبه
    س. ماهي مواصفات الجهاز الذي احتاجه .؟
    يجب ان يحتوي جهازك كحد ادنى على 8GB RAM ويفضل ان يكون 12 نظرا لعدد الاجهزه الفيرتجول التي سنحتاج اليها.


    كلمه في النهايه للجميع , يمر علي طلبه من مختلف الدول منهم هنود وصينين واسترال وايرلنديين وغيرهم الكثير ولااظن انهم بافضل منكم بشيء وان كنت انا عربي وادرس هولاء فاظن بامكانكم فعل نفس الشيء ان اتيحت لكم الفرصه , كل مااقوله لكم ساعدوني ان اساعدكم وسترون الانتقاله في الكورسات الي اي مستوى سوف تاخذنا , لااريد مجرد تسجيل محاضرات وطرحها لانكم في احسن الاحوال سوف تروها ثم تنسوها سريعا بل يجب ان تتعلموا وتطبقوا كل مااطرحه لكم فالكورس الذي اطرحه ياخذكم مباشره الى المجال العملي وليس مجرد محاضرات اكاديميه حسب منهج معين الهدف منها اجتياز الاختبار مثلا.
    عموما الكره كما يقول المثل في ملعبكم والامر متروك لكم بالنهايه
    التعديل الأخير تم بواسطة ZaraLinks ; 23-02-2012 الساعة 14:28

    ____________



  2. #2
    عضو ذهبي
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    المشاركات
    1,756
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    15

    رد: عرب هاردوير : صف دراسي لماده الـExchange2010, برجاء قراءه شروط الانظمام

    رائع اخى وربنا يوفق الجميع
    - يشترط للمتقدم امكانيه الوصول الى جهاز يتيح له تشغيل 8 اجهزه فيرتجول لمحاكاه كافه التطبيقات المتقدمه.
    جهازى Core I3 Ram 6 G
    4- المنهج غير مقيد بكتاب محدد وكون فكره الصف هي محاكاه انظمه العالم الواقعي فهنالك الكثير من المفاجئات.
    يعنى الاعتماد هيكون على فيديوهات حضرتك فقط واسئلة الامتحان هتكون من خلال شرح الفيديو
    5- الدراسه ستكون على الطريقه الاستراليه , فشل مرتين في حل الواجب يعني الانهاء الفوري للمقعد الدراسي ولن يتم التسامح مع اي تاخير او تقبل ايه اعذار.
    ما هو مقياس الفشل فى الامتحان . يعنى نسبة مئويه ولا عدد الاسئلة الخطأ
    وهل مرتين متتالية ام منفصلين

    حضرتك هترفع الفيديوهات وتبعتهلنا على الخاص ولا ايه ؟
    ايه رأيك حضرتك نعمل جروب خاص بالكورس على الفيس ونتابع مع بعض شرح الحلقات ومناقشتها وطرح الاسئلة

    بأذن الله معاكم فى المجموعة ان لسه ببدأ دلوقتى فى دراسة الاكسيتشنج 2010
    ابعتلك على الخاص ال
    الـTranscript والميل ايه ؟
    التعديل الأخير تم بواسطة ellassy ; 23-02-2012 الساعة 12:00
    [CENTER]
    [B][URL="http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"] [/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]مراجعة للشاشة الرائعة

    [/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]Samsung SyncMaster S24B750V Series 7 [/URL][/B]

    [/CENTER]

  3. #3
    عضو الصورة الرمزية ZaraLinks
    تاريخ التسجيل
    Apr 2005
    المشاركات
    985
    الدولة: Australia
    معدل تقييم المستوى
    20

    رد: عرب هاردوير : صف دراسي لماده الـExchange2010, برجاء قراءه شروط الانظمام

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ellassy مشاهدة المشاركة
    رائع اخى وربنا يوفق الجميع
    جهازى Core I3 Ram 6 G
    يعنى الاعتماد هيكون على فيديوهات حضرتك فقط واسئلة الامتحان هتكون من خلال شرح الفيديو
    ما هو مقياس الفشل فى الامتحان . يعنى نسبة مئويه ولا عدد الاسئلة الخطأ
    وهل مرتين متتالية ام منفصلين

    حضرتك هترفع الفيديوهات وتبعتهلنا على الخاص ولا ايه ؟
    ايه رأيك حضرتك نعمل جروب خاص بالكورس على الفيس ونتابع مع بعض شرح الحلقات ومناقشتها وطرح الاسئلة

    بأذن الله معاكم فى المجموعة ان لسه ببدأ دلوقتى فى دراسة الاكسيتشنج 2010
    ابعتلك على الخاص ال
    الـTranscript والميل ايه ؟
    السلام عليكم اخي
    ياريت لو كان بالامكان ان يترقى جهازك الى 12G للذاكره لان الاكسجينج ثقيل حبتين ونحتاج الى الاقل 3 فيرتجول اكسجينج كل واحده 2 جيجا
    نعم الاعتماد كليا سيكون على ماساوفره لكم
    النجاح 60% بالنسبه للامتحان الاول فقط اتاكد من فهم كل شخص للاساسيات الخاصه بالسيرفر والاكتف دايركتوري
    اما الامتحان الاخير فبصراحه صعب ان تصل لليوم الاخير ولاتنجح لانك اساسا ستكون خضت العديد من الامتحانات والطلبات الاسبوعيه فالاسبوع الاخير كانه مذاكره لكل ماسلف

    طريقه اداره الكورس والتواصل اتركها لي تعدد الاراء مجرد تاخير قد يكون انا ساعلمكم بكل خطوه في وقتها
    نعم بانتظار الترانسكربت والايميل بتاع حضرتك على الخاص
    وشكرا لك

    واي اسئله اخرى اهلا وسهلا

    ____________



  4. #4
    عضو ذهبي
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    المشاركات
    1,756
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    15

    رد: عرب هاردوير : صف دراسي لماده الـExchange2010, برجاء قراءه شروط الانظمام

    جزاك الله كل خير
    ياريت لو كان بالامكان ان يترقى جهازك الى 12G للذاكره لان الاكسجينج ثقيل حبتين ونحتاج الى الاقل 3 فيرتجول اكسجينج كل واحده 2 جيجا
    للاسف مش هينفع علشان لابتوب
    حضرتك كده هتعمل كل Roule على سيرفر لوحده ممكن نعملهم كلهم على سيرفر لوحده ماعادا ال Edge

    راجع الخاص انا بعتلك رسالة
    [CENTER]
    [B][URL="http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"] [/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]مراجعة للشاشة الرائعة

    [/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]Samsung SyncMaster S24B750V Series 7 [/URL][/B]

    [/CENTER]

  5. #5
    عضو الصورة الرمزية ZaraLinks
    تاريخ التسجيل
    Apr 2005
    المشاركات
    985
    الدولة: Australia
    معدل تقييم المستوى
    20

    رد: عرب هاردوير : صف دراسي لماده الـExchange2010, برجاء قراءه شروط الانظمام

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ellassy مشاهدة المشاركة
    جزاك الله كل خير

    للاسف مش هينفع علشان لابتوب
    حضرتك كده هتعمل كل Roule على سيرفر لوحده ممكن نعملهم كلهم على سيرفر لوحده ماعادا ال Edge

    راجع الخاص انا بعتلك رسالة
    السلام عليكم
    نحتاج نظام افضل لان في المنهج سنحتاج الى عده سيرفرات
    ليس بالامكان الاكتفاء بجهاز اكسجنج واحد وفقا للمنهج الذي ننوي الخوض فيه

    ____________



  6. #6
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Feb 2009
    المشاركات
    439
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    11

    رد: عرب هاردوير : صف دراسي لماده الـExchange2010, برجاء قراءه شروط الانظمام

    انا عاوز اشارك فى الكورس ممكن ولا ما ينفعش

  7. #7
    عضو الصورة الرمزية Eng.Eslam Mohamed
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    المشاركات
    276
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    12

    رد: عرب هاردوير : صف دراسي لماده الـExchange2010, برجاء قراءه شروط الانظمام

    السلام عليكم

    اولا الفكره جميله جداا والاجمل واللى انا ملاحظه انها هتكون جاده وبشكل جيد يعنى مش مجرد شرح وخلاص والشروط اللى انت حاطتطها كويسه جدااا وهتحمس الناس كتير وهتشجع الكل على التنافس والمذكره حصه بحصه طبعا كويس اووى

    ولكن يمكن التخفيف شويه على الناس يعنى شرط مواصفات الجهاز دة اوك والقران برضه تمام ولكن شرط الحصول على سيرتيفكت اعتقد مش ضرورى يعنى ممكن واحد يكون فاهم كويس الانفرا بشكل عام ولكن مش معه شهادات ويمكن دة ينطبق عليا انا فاهم 2008 وشغال بيها بس مفيش وقت امتحن عمتا ربنا يسهل وامتحنها خلال الشهر القادم او قبل كدة كمان


  8. #8
    عضو الصورة الرمزية ZaraLinks
    تاريخ التسجيل
    Apr 2005
    المشاركات
    985
    الدولة: Australia
    معدل تقييم المستوى
    20

    رد: عرب هاردوير : صف دراسي لماده الـExchange2010, برجاء قراءه شروط الانظمام

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة minamkina مشاهدة المشاركة
    انا عاوز اشارك فى الكورس ممكن ولا ما ينفعش
    السلام عليكم
    اقراء شروط الانضمام وان كانت مناسبه لك اهلا وسهلا , قم بارسال معلومات الترانسكربت الخاص بشهاداتك وايميلك على الخاص ان وافقتك شروط الانتساب للصف الدراسي

    ____________



  9. #9
    عضو الصورة الرمزية ZaraLinks
    تاريخ التسجيل
    Apr 2005
    المشاركات
    985
    الدولة: Australia
    معدل تقييم المستوى
    20

    رد: عرب هاردوير : صف دراسي لماده الـExchange2010, برجاء قراءه شروط الانظمام

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.Eslam Mohamed مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

    اولا الفكره جميله جداا والاجمل واللى انا ملاحظه انها هتكون جاده وبشكل جيد يعنى مش مجرد شرح وخلاص والشروط اللى انت حاطتطها كويسه جدااا وهتحمس الناس كتير وهتشجع الكل على التنافس والمذكره حصه بحصه طبعا كويس اووى

    ولكن يمكن التخفيف شويه على الناس يعنى شرط مواصفات الجهاز دة اوك والقران برضه تمام ولكن شرط الحصول على سيرتيفكت اعتقد مش ضرورى يعنى ممكن واحد يكون فاهم كويس الانفرا بشكل عام ولكن مش معه شهادات ويمكن دة ينطبق عليا انا فاهم 2008 وشغال بيها بس مفيش وقت امتحن عمتا ربنا يسهل وامتحنها خلال الشهر القادم او قبل كدة كمان

    السلام عليكم اخي
    كلامي ليس موجه لك هنا بشكل شخصي ولكن
    هل بوسعك لما تحاول الالتحاق بجامعه مثلا ان تقول لهم ليس ضروري ان اكون حاصل على الثانوي .؟ فالحياه علمتني .؟
    واليس هذا المنطق يفتح الباب لبعض التماهل ونوع من الكسل , تعلمنا هنا ان نجد الوقت حتى لو اقتطعناه من نومنا لفتره

    بالنهايه الفائده لكم لما تجتاز الامتحان وتكون حاضر للكورس ان شاء الله تكون بالاساس اجتزت موضوع انت كنت بحاجه لاجتيازه من فتره الا وهو الحصول على شهاده السيرفر

    اتا هنا اريد مجموعه معي هي من تصنع الظروف لا الظروف تصنعها
    لهذا الشروط من البدايه هي اساس لعمل تنقيه لمن لديه نفس طويل ولمن ظروفه لن تساعده لنقل ذلك .....
    بقيه الشروط مثل مواصفات الجهاز هي للطالب اساسا فمالفائده ان لم يكن لديه جهاز وانا اطلب واجبات ولن يقدر على حلها عدم تسليم الواجب مرتين بالنسبه لي ينهي التزامي مع الطالب , والقران قبل ان يكون لي اجر ذلك هو خير لحامله
    الهدف هنا ليس فقط حاله علميه بل التعود على الالتزام واحترام الوقت وامور اخرى

    ملاحظه/ انا لاحظت في توقيعك انك حاصل على MCSE بصراحه هذا يكفي لو كنت اجتزت جميع امتحاناتها بدلا عن الMCITP
    التعديل الأخير تم بواسطة ZaraLinks ; 25-02-2012 الساعة 00:28

    ____________



  10. #10
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Mar 2010
    المشاركات
    129
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    9

    رد: عرب هاردوير : صف دراسي لماده الـExchange2010, برجاء قراءه شروط الانظمام

    جاري ارسال Transcript بصيغة pdf الميل على الخاص هل يوجد شئ اخر؟ واشكرك على هذة المبادرة واود ان اعرف اين يتم عمل هذة الصفوف الدراسية

  11. #11
    عضو الصورة الرمزية ZaraLinks
    تاريخ التسجيل
    Apr 2005
    المشاركات
    985
    الدولة: Australia
    معدل تقييم المستوى
    20

    رد: عرب هاردوير : صف دراسي لماده الـExchange2010, برجاء قراءه شروط الانظمام

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam amer مشاهدة المشاركة
    جاري ارسال Transcript بصيغة pdf الميل على الخاص هل يوجد شئ اخر؟ واشكرك على هذة المبادرة واود ان اعرف اين يتم عمل هذة الصفوف الدراسية
    وصل بريدك اخي وشكرا لك وتم الرد عليه
    الصف الدراسي الذي نعمله هو هنا عبر الانترنت لهذا طلبت منكم اجهزه بمواصفات جيده

    ____________



  12. #12
    عضو الصورة الرمزية M-Helal
    تاريخ التسجيل
    Jul 2006
    المشاركات
    195
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: عرب هاردوير : صف دراسي لماده الـExchange2010, برجاء قراءه شروط الانظمام

    أنا داخل علشان أشكرك على اهتمامك بمساعدة الناس
    بارك الله فيك و جعله في ميزان حسناتك

  13. #13
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Sep 2009
    المشاركات
    24
    الدولة: Canada
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: عرب هاردوير : صف دراسي لماده الـExchange2010, برجاء قراءه شروط الانظمام

    بما ان الشروط لم و لن تنطبق عليا ؛ اذن:
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ZaraLinks مشاهدة المشاركة
    7- يمنع تسريب المحاضرات خلال مده الدراسه ويسمح بذلك فور الانتهاء من الكورس بعد التاكد من فهم الطلبه للشهاده بالشكل الذي يتيح لهم الاجابه عن الاستفسارات.
    في انتظار المحاضرات بعد انتهاء الكورس

  14. #14
    عضو الصورة الرمزية ZaraLinks
    تاريخ التسجيل
    Apr 2005
    المشاركات
    985
    الدولة: Australia
    معدل تقييم المستوى
    20

    رد: عرب هاردوير : صف دراسي لماده الـExchange2010, برجاء قراءه شروط الانظمام

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M-Helal مشاهدة المشاركة
    أنا داخل علشان أشكرك على اهتمامك بمساعدة الناس
    بارك الله فيك و جعله في ميزان حسناتك
    وبك اخي وبرزقك يبارك الله ان شاء الله

    ____________



  15. #15
    عضو الصورة الرمزية ZaraLinks
    تاريخ التسجيل
    Apr 2005
    المشاركات
    985
    الدولة: Australia
    معدل تقييم المستوى
    20

    رد: عرب هاردوير : صف دراسي لماده الـExchange2010, برجاء قراءه شروط الانظمام



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة h0sam مشاهدة المشاركة
    بما ان الشروط لم و لن تنطبق عليا ؛ اذن:


    في انتظار المحاضرات بعد انتهاء الكورس
    ان شاء الله قور انتهاء الكورس تجد كل شي هنا

    ____________



صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 13-03-2007, 22:47
  2. مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 13-03-2007, 22:47
  3. مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 13-03-2007, 22:46
  4. مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 13-03-2007, 22:44
  5. مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 13-03-2007, 22:44

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •