صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 39

الموضوع: ايهم افضل وبما تنصحوني بالنسبة للجهازين

  1. #1
    عضو فضي الصورة الرمزية ashraf_shivo
    تاريخ التسجيل
    Jan 2010
    المشاركات
    1,367
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    10

    ايهم افضل وبما تنصحوني بالنسبة للجهازين



    الاولي
    __________

    BOARD
    / GA-78LMT-S2P
    processor

    / AMD Phenom II X2 560 3.3GHz/ 7MB

    _________________________________________
    الثانية
    _______________________
    BOARD/

    P8H61-M LE/USB3

    +
    PROCESSOR

    INTEL PENTIUM G620 2.6/ CASHE 3 MEGA

    خلي بالك

  2. #2
    عضو الصورة الرمزية ibrahimpop
    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    المشاركات
    252
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    10

    رد: ايهم افضل وبما تنصحوني بالنسبة للجهازين

    الثانية
    _______________________
    BOARD/

    P8H61-M LE/USB3

    +
    PROCESSOR

    INTEL PENTIUM G620 2.6/ CASHE 3 MEGA
    بنجامين فرانكلين: «هؤلاء الذين يستبدلون الحرية بالأمن لا يستحقون أياً منهما»

    http://img219.imageshack.us/img219/1...6857521379.jpg

  3. #3
    عضو فضي الصورة الرمزية ashraf_shivo
    تاريخ التسجيل
    Jan 2010
    المشاركات
    1,367
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    10

    رد: ايهم افضل وبما تنصحوني بالنسبة للجهازين

    طب ياجماعة بالنسبة للشريحة h61 ممكن اي حد يقولي مميزاتها وهل الكارت المدمج بها افضل من الكارت المدمج ati 3000
    خلي بالك

  4. #4
    عضو محترف الصورة الرمزية unexpected
    تاريخ التسجيل
    Jul 2011
    المشاركات
    19,576
    الدولة: Palestinian Territory
    معدل تقييم المستوى
    223

    رد: ايهم افضل وبما تنصحوني بالنسبة للجهازين

    اخي الكريم الافضل من الاثنين وانصحك بة معالج i3 2100
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out


  5. #5
    عضو فضي الصورة الرمزية ashraf_shivo
    تاريخ التسجيل
    Jan 2010
    المشاركات
    1,367
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    10

    رد: ايهم افضل وبما تنصحوني بالنسبة للجهازين

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unexpected مشاهدة المشاركة
    اخي الكريم الافضل من الاثنين وانصحك بة معالج i3 2100
    شكرا لك اخي الكريم UNEXPECTED واود معرفة اسم حضرتك
    _________________________________________
    اعلم ان المعالج i3 2100 هو الافضل ولكن سعره باهظ بالنسبة الي G 620
    اقصد لو اشتريت المعالج I3 2100 مع البورة سيكون الاجمالي 1200
    انما المعالج G 620 مع البوردة ستكون التكلفة اقل حوالي 870 فقط لا غير
    ___
    ياريت حضرتك تفيدني الافضل بمبلغ 900 جنيها العرض الاول ام العرض الثاني ام هل لديك عرض افضل منهم
    خلي بالك

  6. #6
    عضو محترف الصورة الرمزية unexpected
    تاريخ التسجيل
    Jul 2011
    المشاركات
    19,576
    الدولة: Palestinian Territory
    معدل تقييم المستوى
    223

    رد: ايهم افضل وبما تنصحوني بالنسبة للجهازين

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf_shivo مشاهدة المشاركة
    شكرا لك اخي الكريم UNEXPECTED واود معرفة اسم حضرتك
    اسمي حنا
    تفضل المقارنة بين المعالجين
    http://www.anandtech.com/bench/Product/187?vs=406
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out


  7. #7
    عضو فضي الصورة الرمزية ashraf_shivo
    تاريخ التسجيل
    Jan 2010
    المشاركات
    1,367
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    10

    رد: ايهم افضل وبما تنصحوني بالنسبة للجهازين

    متشكر جدا جدا جدا اخ حنا
    وانا استقرت علي العرض التاني بوردة h61 +G 620
    هل لك اي اقتراحات في حدود 900 جنيها اخ حنا
    خلي بالك

  8. #8
    مخالف للقوانين
    تاريخ التسجيل
    Sep 2010
    المشاركات
    167
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ايهم افضل وبما تنصحوني بالنسبة للجهازين

    اخي العزيز انا عندي جهاز amd‏ البروسيسور موديله sempron ‎140‎ ‎‏ وبدون كارت شاشه وشغال معايا جامد جدا
    وعندي جهاز intel core i3‎ ‎2100‎ ‎وبدون كارت شاشه وقارفني
    بروسيسور amd ‎ثمنه 220‎ ‎جنيه
    بروسيسور core i3‎ ‎ثمنه 705 جنيه
    بروسيسور amd ابو 200 جنيه مشغل crisys ‎2‎ ‎
    لذلك بعد تجربتي ل amd ‎و intel ‎‏ أقدر اقولك إشتري amd ‎وانت مغمض عينك ايا يكن موديل البروسيسور المهم amd
    وعلى رأي المثل إسأل مجرب ولا تسألش دكتور

  9. #9
    مخالف للقوانين
    تاريخ التسجيل
    Sep 2010
    المشاركات
    167
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ايهم افضل وبما تنصحوني بالنسبة للجهازين

    نصيحه أخيرة خليك في amd ‎ولو عايز أرشحلك موديل يبقا تاخد phenom ‎‎|‎‎| x4‎ ‎925‎ ‎
    ده ثمنه 650 جنيه وفي وجهه نظري انه احسن بروسيسور بالنسبه لسعره لأنه ببيحتوي على 4 أنوية
    أما
    g620 و ‏core i3
    يحتون على 2 نواة فقط

  10. #10
    عضو محترف الصورة الرمزية unexpected
    تاريخ التسجيل
    Jul 2011
    المشاركات
    19,576
    الدولة: Palestinian Territory
    معدل تقييم المستوى
    223

    رد: ايهم افضل وبما تنصحوني بالنسبة للجهازين

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الرجولة مشاهدة المشاركة
    اخي العزيز انا عندي جهاز amd‏ البروسيسور موديله sempron ‎140‎ ‎‏ وبدون كارت شاشه وشغال معايا جامد جدا
    وعندي جهاز intel core i3‎ ‎2100‎ ‎وبدون كارت شاشه وقارفني
    بروسيسور amd ‎ثمنه 220‎ ‎جنيه
    بروسيسور core i3‎ ‎ثمنه 705 جنيه
    بروسيسور amd ابو 200 جنيه مشغل crisys ‎2‎ ‎
    لذلك بعد تجربتي ل amd ‎و intel ‎‏ أقدر اقولك إشتري amd ‎وانت مغمض عينك ايا يكن موديل البروسيسور المهم amd
    وعلى رأي المثل إسأل مجرب ولا تسألش دكتور
    معالج الsempron ‎140‎ افضل من i3?? كيف ذلك؟؟؟؟
    معلومة بسيطة وباختصار انتل متفوقة على AMD وتستطيع القول ان الAmd ماتت منذ اصدار معمارية الbulldozer على الاقل كان انصح الاخ بمعالج مثل phenom 955
    التعديل الأخير تم بواسطة unexpected ; 29-02-2012 الساعة 17:05
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out


  11. #11
    عضو ذهبي الصورة الرمزية MrTom
    تاريخ التسجيل
    Dec 2011
    المشاركات
    2,905
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    171

    رد: ايهم افضل وبما تنصحوني بالنسبة للجهازين

    نصيحة لو AMD جيب AMD PHENOM II X4 955 أو 965
    لانه ذو معمل ضرب مفتوح والكسر معاه تمام
    لو INTEL جيب INTEL CORE I3 2100 أو CORE I5 2500
    لانهم جامدين فى كسر السرعة
    [CENTER]
    [/CENTER]

  12. #12
    عضو محترف الصورة الرمزية unexpected
    تاريخ التسجيل
    Jul 2011
    المشاركات
    19,576
    الدولة: Palestinian Territory
    معدل تقييم المستوى
    223

    رد: ايهم افضل وبما تنصحوني بالنسبة للجهازين

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MrTom مشاهدة المشاركة
    لو INTEL جيب INTEL CORE I3 2100 أو CORE I5 2500
    لانهم جامدين فى كسر السرعة
    لن يستطيع كسر السرعة اكثر من 200Mhz مع الi3 2100 ولا حتى i5 2500
    لكي يستطيع الكسر علية بمعالج من فئة الK والاهم من ذلك لوحة بشريحة p67 او z68
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out


  13. #13
    عضو فضي الصورة الرمزية ashraf_shivo
    تاريخ التسجيل
    Jan 2010
    المشاركات
    1,367
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    10

    رد: ايهم افضل وبما تنصحوني بالنسبة للجهازين

    للاسف تشتت افكاري بالنسبة للشراء واصبحت في قمة الحيرة مابين amd واintel
    ارجوكم اخواني الاعزاء رجاء ترشيح معالج ولوحة ام في حدود 900 جنيها
    خلي بالك

  14. #14
    مخالف للقوانين
    تاريخ التسجيل
    Sep 2010
    المشاركات
    167
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ايهم افضل وبما تنصحوني بالنسبة للجهازين

    يا استاذ unexpected
    الأخ كاتب ميزانية 900 جنيه وعايز كارت شاشة مدمج
    إذا amd ‎الافضل
    الدليل
    انا عندي لعبه pes ‎2011‎ ‎‏ على جهاز sempron ‎140‎ ‎وبرفع الريزوليشن على الآخر واللعبه شغاله نار

    اما
    بروسيسور core i3‎ ‎لو تيجي بزود الريزوليشن او حتى تخليه ميديم يقولك عفوا كارت الشاشه ضعيف وتحتاج كارت شاشه

    انا عارف ان i3‎ ‎قوي لكن ال phenom || x4‎ ‎اقوى منه

  15. #15
    عضو محترف الصورة الرمزية unexpected
    تاريخ التسجيل
    Jul 2011
    المشاركات
    19,576
    الدولة: Palestinian Territory
    معدل تقييم المستوى
    223

    رد: ايهم افضل وبما تنصحوني بالنسبة للجهازين



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الرجولة مشاهدة المشاركة
    يا استاذ unexpected
    الأخ كاتب ميزانية 900 جنيه وعايز كارت شاشة مدمج
    إذا amd ‎الافضل
    الدليل
    انا عندي لعبه pes ‎2011‎ ‎‏ على جهاز sempron ‎140‎ ‎وبرفع الريزوليشن على الآخر واللعبه شغاله نار

    اما
    بروسيسور core i3‎ ‎لو تيجي بزود الريزوليشن او حتى تخليه ميديم يقولك عفوا كارت الشاشه ضعيف وتحتاج كارت شاشه

    انا عارف ان i3‎ ‎قوي لكن ال phenom || x4‎ ‎اقوى منه
    عزيزي انا نصحت الاخ بالمعالج الافضل
    على جهازك اي كرت تستعمل؟؟؟
    اما بخصوص معالج الphenom افضل خيار هو ال955 اصدار c3
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out


صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. ايهم افضل بالنسبة للوقت الحالى
    بواسطة amrdio في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 08-11-2011, 17:05
  2. ايهم تنصحونى n97 vs n86
    بواسطة ahm_8 في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 15-03-2011, 16:32
  3. ايهم افضل
    بواسطة shacky_4 في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 18-03-2008, 16:10
  4. ايهم صح!P4S او TK بالنسبة لامتحان 70-270
    بواسطة البلبل اليماني في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 05-03-2008, 09:01
  5. ايهما أفضل وبما تنصحوني؟؟؟
    بواسطة الفجر القادم في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 17
    آخر مشاركة: 02-09-2005, 17:29

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •