النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: كلاكيت تالت مرة .. هارد جديد يبوظ وكالعادة الداتا هتضيع .. ايه الحل يا جماعة

عضو

كلاكيت تالت مرة .. هارد جديد يبوظ وكالعادة الداتا هتضيع .. ايه الحل يا جماعة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا بصراحة يا جماعة خلاص مش عارف اعمل ايه .. تالت هارد يبوظ معايا فى فترة بسيطة

بعد ما هارد 640 اخضر ضرب وجاب ميديا فجأة جبت هارد تيرا اسود على اساس انه اعلى واحسن هارد موجود فى السوق

وبعد ما حطيت الداتا بتاعتى عليه هنج فجأة قفلت الجهاز وفتحته والهارد مش راضى يتقرى خالص

فكيته وغيرت الكابلات وكل شىء مفيش مبينطقش ولا فى باور داخل ليه خالص

ايه الحل يا جماعة فى موضوع الهاردات دى مش حاجة طبيعية

انا زهقت وعاوز اشوف حل نهائى لموضوع خسارة الداتا ده .. ايه احسن طريقة احفظ بيها الداتا عندى وما اقلقش عليها

انا لسه كنت هجيب هارد 3 تيرا اخضر عشان اخد باك اب كل فترة عليه من الداتا المهمة اللى عندى لكن اهو ملحقتش الهارد ده ضرب

ياريت لو حد يقولى افضل حل موجود عشان احفظ بيه الداتا ومتضربش كل شوية الهاردات كده اعمل جيبت هارد اخضر ضرب وهارد اسود وضرب اعمل ايه طيب

وكان معايا هارد اكسترنال برضه ضرب فجأة من غير اى مقدمات

بجد مبقتش عارف اعمل ايه ؟ حد عنده حل ؟ هل فى طريقة لحفظ الداتا افضل من الهاردات مثلاً ؟ او انواع معينة من الهاردات فعلاً وحقيقى بتعيش ومحترمة

مع العلم ان الداتا بالجيجات وبتتحدث كل فترة فهيبقى صعب جدا موضوع ان اعمل ديفيدهات بالاضافة الى ان الديفيدهات بتتجرح ومش مضمونة برضه فى اى وقت

ياريت يا جماعة ضرورى حد يقولى حل لمشاكل الهاردات والداتا دى

عضو برونزي

رد: كلاكيت تالت مرة .. هارد جديد يبوظ وكالعادة الداتا هتضيع .. ايه الحل يا جماعة

مشكلتك غريبة صراحة، لاأدري ماذا تقصد بأنّ الهارد قد ضرب ؟!، على كلّ حال مشكلتك هي إمّا في اللوحة الأم (هناك خلل في آليّة عمل الجسر الجنوبي) أو من مزوّد الطاقة (جهود الخرج غير مستقرّة).

ماهي مواصفات الجهاز خصوصاً مزوّد الطاقة ؟؟، وهل حالات تلف الأقراص كلّها واحدة ؟؟.

عضو فضي

رد: كلاكيت تالت مرة .. هارد جديد يبوظ وكالعادة الداتا هتضيع .. ايه الحل يا جماعة

اذا لم تكن المشكلة في الباور صبلاي لديك فهذا أكيد سوء حظ ....

عموما هذا الموقف حدث معي أكثر من مرة أيضا ......وأنصحك في هذه الحالة بإستخدام الهاردات الخارجية فهي أكثر أمانا بسبب انضباط التيار الكهربي الذي يغديها ........
    سبحــــــــــــــــان الله و بــحــــــمــــــده
    سبحــــــــــــــــان الله الـعــظــــــــــيــم

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The Mysterious مشاهدة المشاركة
    مشكلتك غريبة صراحة، لاأدري ماذا تقصد بأنّ الهارد قد ضرب ؟!، على كلّ حال مشكلتك هي إمّا في اللوحة الأم (هناك خلل في آليّة عمل الجسر الجنوبي) أو من مزوّد الطاقة (جهود الخرج غير مستقرّة).

ماهي مواصفات الجهاز خصوصاً مزوّد الطاقة ؟؟، وهل حالات تلف الأقراص كلّها واحدة ؟؟.
    الكيسة جاما بمزود الطاقة بتاعها الـ 300 وات وهو المفترض انه باور سبلاى احترافى ومحترم وهو كذلك لانى انا عندى هارد 1 تيرا وهارد 500 جيجا تانى شغالين الحمدلله تمام زى الفل ومجرالهمش اى حاجة .. مش معقول يعنى يكون الباور سبلاى بينقى هاردات وهاردات لا
    البوردة g41 وبروسيسور c2d
    لكن الباور سبلاى ده مفهوش غير كابل واحد للباور الساتا والكابل ده فيه 3 سوكيتات فكنت موصل الهاردات بيهم يعنى كلهم بكابل واحد .. هل الموضوع ده فى مشكلة مثلا وممكن يكون هو السبب ؟!!!!!!!!!!!

لى سؤال بقى مفيش زى راك كده احط فيها كذا هارد ديسك عادى واوصل الراك ده بالكمبيوتر عن طريق الـ usb مثلاً ؟ لانى بصراحة عاوز اعمل زى نظام كده للباك اب بتاع الداتا كل اسبوع مثلا اوصل الراك ده واخد باك اب عليه وافصله بعد كده .. هل فى حاجة زى كده ولا جيب سيرفر للباك اب ولا ايه افضل حل بالظبط ؟ وهل الافضل انى اجيب مثلا هارد واحد 3 تيرا ولا اجيب كذا هارد بمساحات اقل ؟

انا عاوز اعمل نظام محترم بحيث يضمن لى باكبر نسبة انى مخسرش الداتا

عضو فضي

الحمد لله عرفنا المشكلة فين ......عليك بتغيير الباور صبلاي سريعا لأنه غالبا هو السبب وقم بشراء بور أعلي يعني 450 وات مثلا ........

عضو فضي

بالنسبة لوجود راك لربط الهاردات بالكمبيوترر عن طريق USB .......بالفعل يوجد مثل هذه الأنظمة وأيضا أحدث حيث تستطيع استخدام وصلة الشبكة وتستفيد بسرعة أكبر في نقل البيانات .........ولكن يعيب هذه الأنظمة سعرها الغالي جدا جدا مقارنة بسعر الهاردات

فالأفضل لك هو استخدام هاردات خارجية لتخزين الداتا وفصلها عند عدم الحاجة إليها .........وطبعا يفضل هاردات كثيرة بمساحة صغيرة بدلا من هارد واحد كبير....... (فالمثل يقول لا تضع البيض كله في سلة واحدة )

عضو برونزي

أخي أنت قلتها بنفسك...
    لكن الباور سبلاى ده مفهوش غير كابل واحد للباور الساتا والكابل ده فيه 3 سوكيتات
    هل يعقل أن يكون...
    باور سبلاى احترافى ومحترم
    بكبل ساتا وحيد ومتفرّع إلى أكثر من موصّل ؟!.

أخي الكريم الأقراص الصلبة ذات واجهة الربط ساتا تأخذ حاجتها من الطاقة من كلا الخطيّن الموجبين 12V و 5V (الأوّل ذو اللون الأصفر والثاني أحمر)، توصيل ثلاثة أقراص على منبع واحد سيؤدي إلى زيادة الحمل (بالتالي عدم استقرار جهود الخرج مع مزوّدات الطاقة التجاريّة)، هذا ما نقوله عن مزوّد طاقة محترم بحيث إن زاد الحمل سيغلق نفسه إن تجاوز الحدود المسموح بها ارتفاعاً أو انخفاضاً سواءً في الجهود أو الشدّة، فما بالك بمزوّد طاقة تجاري كالذي لديك .

عضو الصورة الرمزية is master

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The Mysterious مشاهدة المشاركة
    أخي أنت قلتها بنفسك...

هل يعقل أن يكون...

بكبل ساتا وحيد ومتفرّع إلى أكثر من موصّل ؟!.

أخي الكريم الأقراص الصلبة ذات واجهة الربط ساتا تأخذ حاجتها من الطاقة من كلا الخطيّن الموجبين 12V و 5V (الأوّل ذو اللون الأصفر والثاني أحمر)، توصيل ثلاثة أقراص على منبع واحد سيؤدي إلى زيادة الحمل (بالتالي عدم استقرار جهود الخرج مع مزوّدات الطاقة التجاريّة)، هذا ما نقوله عن مزوّد طاقة محترم بحيث إن زاد الحمل سيغلق نفسه إن تجاوز الحدود المسموح بها ارتفاعاً أو انخفاضاً سواءً في الجهود أو الشدّة، فما بالك بمزوّد طاقة تجاري كالذي لديك .
    اخى مزود الطاقه الذى لديه جاما 300 وات

عضو

ما هو مش تجارى لو كان تجارى كنت غيرته على طول هو احترافى اللى هو الـ HEC اللى بيجى مع الكيسة الجاما

عموماً لو فعلاً دى المشكلة طيب اجيب باور سبلاى ايه محترم افضل من الـ HEC ده مع العلم انى مش محتاجه لتركيب كارت شاشة خارجى عالى مثلا او حاجة .. ايه النوع الافضل من الـ
    HEC هل هو الـ coller master مثلا ولا ايه ؟

حاجة كمان عاوز اجيب كيسة تهويتها كويس بحيث انى اقدر احط فيها 3 او 4 هاردات ومفيش حاجة فيهم تسخن فى الصيف يعنى يكون فيها مروحة وتهوية كويسة على الهاردات .. اجيب كيسة نوع ايه ؟ ويفضل يعنى لو فى كيسة بباور سبلاى محترم يعنى اجيب الاتنين مع بعض على طول بدل ما اجيب كل حاجة لوحدها او ايا يكن

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Aboud_Mokh مشاهدة المشاركة
    ما هو مش تجارى لو كان تجارى كنت غيرته على طول هو احترافى اللى هو الـ HEC اللى بيجى مع الكيسة الجاما

عموماً لو فعلاً دى المشكلة طيب اجيب باور سبلاى ايه محترم افضل من الـ HEC ده مع العلم انى مش محتاجه لتركيب كارت شاشة خارجى عالى مثلا او حاجة .. ايه النوع الافضل من الـ
    HEC هل هو الـ coller master مثلا ولا ايه ؟

حاجة كمان عاوز اجيب كيسة تهويتها كويس بحيث انى اقدر احط فيها 3 او 4 هاردات ومفيش حاجة فيهم تسخن فى الصيف يعنى يكون فيها مروحة وتهوية كويسة على الهاردات .. اجيب كيسة نوع ايه ؟ ويفضل يعنى لو فى كيسة بباور سبلاى محترم يعنى اجيب الاتنين مع بعض على طول بدل ما اجيب كل حاجة لوحدها او ايا يكن
    قول ميزانيتك
    مبدئيا ممكن تجيب cooler Master elite 371 + 400 W PSU 360 L.E

عضو برونزي

هك جاما، لم أكن أعلم أنّ هك هي ذاتها جاما (لستُ من مصر)، على كلّ حال لا علم لدي بمواصفات جهازك!، ويبدو أنّ المشكلة هي في تزويد جميع الأقراص لديك من خلال منبع وحيد لتغذية الأجهزة ذات منفذ الربط ساتا، اذكر لنا مواصفات جهازك تفصيليّاً حتّى نستطيع مساعدتك في اختيار الأنسب

عضو

مواصفات الجهاز

Case Gamma + HEC 300 W
    Motherboard gigabyte g41
    Processor core2duo E8400
    Ram 2GB*2
    HD 500 GB blue
    HD 1TB Green

وكان فى هارد 1 TB Black لسه جايبه بقاله 10 ايام بالظبط وهو ده اللى ضرب وهرجعه الضمان ان شاء الله

انا ناوى اجيب هارد او اتنين تانى ان شاء الله للباك اب

فالسؤال دلوقتى هل اجيب هارد خارجى اكسترنال احسن ولا هاردات عادية
    ولو هجيب هارد خارجى اكسترنال .. اجيب العادى اللى بيتوصل بالـ usb بس ولا التانى اللى بياخد باور + الـ usb
    انا عاوز حاجة اوصلها اخد بيها باك اب كل اسبوع مثلا وافصلها تانى