النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: ◄◄◄نظره على الراوتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر بورد .......( الملك )►►►

عضو برونزي الصورة الرمزية ™EL HOSIENY

◄◄◄نظره على الراوتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر بورد .......( الملك )►►►

النهرده نتكلم على منتجات شركه مايكروتيك الاوربيه واهم منتجاتها هى منتجات الراوتر بورد ب جميع انواعها بس هنركز على الانواع الى بتستخدم فى بث الواير ليس ويوجد بها mini pci وتم تركيب كروت عليها مثل ال xr2 و alfa و كروت مايكروتيك نفسها زى R52Hn R52H

واهم الانواع دى الى وصل لينا مصر واشتغلنا بيه
    rb433 ah rb 433 uah rb 493 g rb 411 وغيرهم بس دول اكتر شعبيه شويه وفى المتناول

طيب الناس الى متعرفش الروتر بورد هو جهاز هاردوير عادى جدا عليه ( المعجزه ) وهو السوفت الخاص بيه
    RouterOS
    وده يعتبر سر الراوتر بورد وشبايه البروسيور بتاعته عاليه جدا وحساسه جدا جدا Atheros
    بنستخدم الراوتر بورد ف مصر ل حالتين 1/ نبث بيه الانترنت لاسلكيا ب كروت اmini pci 2/ وكمان نشغله سيرفر هوت سبوت فى نفس الوقت عشان نستغل النسخه الموجوده عليه والترخيص بتاعها

الراوتر بورد موجود فى مصر من فتره طويله ومكنش واخد حقه شويه نظرا ل بعض المشاكل الخاصه بيه زى الكروت الى تركب عليها وسخونتها وكمان الاداابتور وكابلات من الكارت للانتنه الى هتبث ودى كلها مشاكل نقدر نتغلب عليها بحيث نستفيد باجمد واقوى سوفتوير ف العالم ( فى رايى ) وهو سوفت الراوتر بورد طيب انت عايز تشتغل بالراوتر بورد يلزمنى ايه ؟؟؟ يلزمك راوتر بورد فيه mini pci وكمان كارت يركب فيه وهو المسئول عن الارسال واشهر تلك الكروت هو كارت ال xr2 المارد كما يقال عليه الجهاز فيه اوبشن بلا حدود ممكن تركب فيه كروت تردد 2.4 وتشتغل بيها وكمان كروت 5.8 وتشتغل بيها تقدر تشتغل ب شبكات ال mesh networks وكمان فيه vpn وكمان ممكن تركب فيه usb modem وتسحب نت 3g الجهاز بينزل ب نسخه اصليه زى 3.20-3.22-3.30-4.11-4.17-5.5 وانت بتجيبه وبتقدر تعمله upgrade وترقى النسخه بتاعتك وطبعا كل نسخه فيها اوبشن وشغل جديد بس قريت قريب ان النسخ ال 4 ليها تحديثات على كروت كتير وممتازه جدا فى بث الانترنت لاسلكيا السعوديين اكتر ناس فى الوطن العربى بيستخدموه ونقدر نقول بقوا اساتذه فيه بيقدروا يعملوا فيه كل حاجه من نقل انترنت ب 5.8 ويرجه يبث ب 2.4 كل حاجه ماخلوش الصراحه واحنا بنتعلم ونعلم ان شاء الله المهم عندنا فى مصر استخدامه ف بث الانترنت لاسلكيا ( البث لاسلكيا بالراوتر بورد ) الراوتر بورد بورده صغيره جدا يمكن تكون قد كف الايد كده بنقدر نركبها تحت الانتنه فى وتر بروف هى والادابتور ودى صور ل التركيب احد الاعضاء الكرام ارسلها ليا ولازم الناس تشفها عشان تعرف تركب جهازها

ودى صور الجهاز ف الووتر بروف فيه نقطه مهمه ان الراجل المحترم خلى الادابتور ف علبه لوحده عشان بس ما يسخنش البورده مش ياثر على الكارت بتاعنا بتركب الوتر بروف دى تحت الانتنه مباشره ب كابلات منها كابل مباشر م الكارت لانتنه او كابل female الاول بيبقى مع الكارت ومنه كارت كبير كبير لانتنه ايضا نقطه مهمه سمعنا عنها كتير وقرينا كلنا عنها يستحسن الادابتور الموجود مع الجهاز مش يقل خرج الباور بتاعه عن 1 امبير ودى مهمه جدا جدا عشان الكارت يطلع شغل مظبوط فيه حلين لاعدادات اما تعمل سيرفر هوت سبوت منفصل وده برجحه وتخلى الراوتر بورد ل البث فقط او تخليه يبث وكمان يشتغل هوت سبوت لو هتخليه يبث فقط بنعمل حاجه اسمها bridge ما بين كارت الواير ليس وكروت الان يعنى بنقله اعملنا كوبرى انقل الداتا خدها م كارت الان ووصلها ل كارت الواير ليس

ف الصورتين السابقتين بتختار برديدج الاول وبتجى ف ال ports تدخل كل الكروت الى عندك وهو هيعمل بينهم كوبرى نيجى ل طريقه عمل اعدادات الارسال لل الكارت بتاعنا

الصوره السابقه اهم اعداد وده بنركز فيه على وضع المود b - b/g وكمان التردد بتاعنا 5.8 ولا 2.4 وبتدخل اسم اشارتك ف ssid وتحاول تخلى بلد الارسال japan بحيث تشوف اكبر عدد م القنوات وممكن تخلى gain الانتنه 15 او حسب الانتنه الى راكبه معاك

ف الصوه دى وهى الادفانسد بتاعتنا بنخلى ال preamble mode نخليها long بحيث نوصل لاعلى اشاره معانا وفيه فوها اعداد اسمه adaptive noise انا بحب اخليه none ممكن لو عندك نويز ف المكان مكن تفعله معاك مافيش مشكله منه اما بقيه الاعدادت يفضل نخليها ديفولت

ده اعداد ال wds ل ظهور الماكت ول ربط اجهزه ب المود wds انا هنا مخليه ديناميك ومختار البرديج بتاعتى الى انا عاملها قبل كده ف الحاله دى بنروح مثلا ع اى اكسس اير ليف او الفا ونختار فيها المود ap+wds ونكتب فيها ماك كارت البث ونبقى عملنا ريبتير wds بين الراوتر بورد وبين الالفا وف الحاله دى ماك الاير ليف او الالفا هيتسجل ع الراوتر بورد اوتوماتيك ممكن نعملها استاتيك زى الصوره الجايه

لاحظ عملنا استاتيك وبردوا اخترنا البريدج بتاعتنا ف الحاله دى هنختار ماكات الاكسسات الى هنربطها علينا wds سواء تى بى لينك او اير ليف وندخلها مانوال ف البرديج بتاعتنا التى بى يلنك ممكن تربط wds ع الراوتر بورد ع الوضع bridge وتدخل ماك كارت الارسال

زى ف الصوره السابقه بتضيف كل اكسس عندك مانوال عايز تربطها wds وتضيف الماك بتاعها مكان العلامه السمرا الى فوق وبعدين تروح ف البرديج بتاعتنا ف ال ports وتضيف ال wds 1 او wds 2 حسب عدد الاكسسات الى انت ضايفها ده ف حاله الاستاتيك مش هيتبقى لينا غير اعداد الباور وده ف معظم الكروت خليه ديفولت مش تغيره كده احنا خلصنا اعدادات الارسال وكمان ال wds والبريدج كمان لو اى حد هيشتغل بيه هوت سبوت يبقى مش هنعمل البريدج ونعمل اعدادات الارسال عادى وتيجى تختار كارت الوان بتاعك وكارت الان وتعمل 2 هوت سبوت واحد للواير ليس منفصل وواحد ل الان لو هتخرج ارضى بس يفضل ( ف رايى ) تخلى سيرفر هوت سبوت منفصل ل كارت الواير ليس يعنى متعملش بينهم بريدج ويبقى سيرفر واحد تفادى ل مشاكل كتير جدا ووصولا ل اقوى ربط بين الهوت سبوت والواير ليس وتعامل قوى جدا مع الاكسسات الطريقه سهله جدا وبسيطه بس امشى مع الخطوات مظبوط جدا الراوتر بورد جهاز قوى وعايز فهم ف التعامل معاه ف حاول تتعامل معاه ببساطه ومش تخاف منه الكلام ده للمبتدئين الى بيحبوا يجيبوا الجهاز ويشتغلوا بيه طيب الراوتر بورد يشيل كام اتصال اون لاين معظم المعلومات الاكيده بتقول من 30-35 اتصال مباشر اون لاين سواء اكسسات اوكروت او لالاب توب وفيه اراء بتقول ان الكارت هوالى بيشيل بس ع حد اعتقادى م كذا تجربه ان الكارت والراوتر بورد هم الى بيحددوا الشغل ده وكل لما كان ليفيل البورده عالى مكاك يعنى 4 احسن من 3 و5 احسن من 4 وهكذا يبقى احسن اكيد انا حاولت اكتب الى فى دماغى حاليا واكيد لو فيه اى عضو عنده استفسار ممكن يضيفه ونبدا نرد عليه ونفكر فيه واكيد اى معلومه هتحضر جديده هبدا انزلها اول ب اول ان شاء الله بس معلومه الى يحب يجيب الراوتر بورد يعنى ف رايى يكون اشتغل واير ليس قبل كده سواء ان دور او بوليت او غيره عشان يبقى عنده خلفيه شويه مش يجى من الدااااار ل النار والا هيقع بدرى بدرى ودلوقتى دى شويه صور من شبكه شغاله انا تعبت كتير عشان اتصل بصاحبها واروح اخد منه الصور دى وانزلها ...ل سبب واحد انه دايما عنده من 18- 25 عميل اونلاين طول الوقت وبيسحبوا داتا وعامل سرعات من 254 ل 512 ف حبيت اضع صور من شبكه شغاله فعليا من مده وعليها عملاء شغالين وسرعه الشبكه دى ع حد تذكرى خط 2 ميجا .... مع الصور

.

اكيد كلنا لازم نتوخى الحذر عند التعامل مع اى جهاز ومحدش يتهاون ب مساله الكهربا عشان دى اول عامل لازم تشيك عليه كويس جدا دى كانت نظره بسيطه على الراوتر بورد واستخدامه ل بث الانترنت لاسلكيا واكيد فيه تكمله ليها قريب باذن الله تعالى

بالتوفيق تحياتى للجميع

محمود الحسينى

التعديل الأخير تم بواسطة ™EL HOSIENY ; 13-03-2012 الساعة 17:35

عضو الصورة الرمزية محمد أبو خضرة

رد: نظره على الراوتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر بورد .......( الملك )

المجهود جميل
    والخط اللى انتا كاتب بيه يا ريت كنت تعدله علشان أنا شايف منه بالعافية
    والسلام ختام

عضو برونزي الصورة الرمزية ™EL HOSIENY

رد: نظره على الراوتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر بورد .......( الملك )

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد أبو خضرة مشاهدة المشاركة
    المجهود جميل
    والخط اللى انتا كاتب بيه يا ريت كنت تعدله علشان أنا شايف منه بالعافية

تم تعديل الخط وان شاء الله الموضوع يفيدك

عضو

رد: ◄◄◄نظره على الراوتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر بورد .......( الملك )►

شكرا الموضوع مفيد جدا رغم انى فى حاجات كتير مش فاهمها بس مش بسبب تقصير منك انما بسبب قلة خبرتى انا فى المجال دة
    انا عندى كام سؤال
    هوه الروتر بورد بيركب فيه كروت ؟؟؟ كروت ايه دى وبتعمل ايه وانواعها ايه معلش انت كاتب فوق بس لو فيه توضيح اكتر ولو فيه صورة للروتر متركب فيه كارت يكون افضل
    انا عندى فلاشة يو اس بى فودافون وعايز استخدمها مع خط الدى اس ال بتاع البيت وادمجهم مع بعض بالروتر بورد واستفاد من السرعه ممكن ؟؟؟ الزاى ؟؟؟؟
    شكرااا ليك جدااا

عضوية جديدة

رد: ◄◄◄نظره على الراوتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر بورد .......( الملك )►

السلام عليكم
    اخى الكريم اتمنى النظر فى هذا الموضوع كى استمر معك فى تكوين شبكتى الجديدة
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=284488