النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: مســـاعدة بخصوص مشكلة واجهتني بعد " التنصيب " !!

عضوية جديدة

Exclamation مســـاعدة بخصوص مشكلة واجهتني بعد " التنصيب " !!

انا خلاص والله ما قادر امسك نفسي ، انا شوية و حاعيط والله :ah8:

الحكاية اني كنت عايز انزل ويندوز جديد و ديه كانت اول مرة ليا ، علشان مهندس الكمبيوتر هو اللي كان بينزلهولي دائما ، و حدثت بعض المشاكل بيني و بينه

و قررت انزلها انا ، و استاعنت ببعض الأعضاء هنا " و لهم جزيل الشكر " ، و قمت بتحميل هذه النسخة :

Windows 7 SP1 ISO تحميل مباشر - روابط رسمية - مع التفعيل

و هي نسخة :Windows 7 Ultimate SP1-U ISO (English) 64
    ----------------------------------------------------------------------------------
    و قمت بحرقها على اسطوانة " DVD " ببرنامج " POwer isO " و لكن بسرعة 16x

و بعد ذلك قمت بتنصيبها , و عند مرحلة الـ " expanding windows files " ظلت كما هي %0 (( ثلاثة ســـاعــــات و نصف )) و بعد ذلك ظهرت هذه الرسالة

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Windows cannot install required files error 0x80070570
    The file may be corrupt or missing.. Make sure all files required for installation are available and restart installation.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------

انا كنت حاسس انها حاتطلعلي ... فعادي دوست Ok أو Next مش فاكر و قولت أفتحوا تاني !!

الــمــــــــــشـــــــــــكلة !!!!!! اني و انا بفتحوا واجهتني مشكلة تانية و هي : BOOTMGR is missing

و بصراحة وقتها حاسيت اني حاموت والله ، و روحت أدور على الحل في GOogle لقيت المشكلة مواجهة كثير من الناس . و قلت كويس حاحلها ، انما عملت زي ما الخطوات بتقول و معرفتش أعمل حاجة و كل ما يقولي
    " ... Press Any Key to Boot from CD or DVD" بدوس enter بس كأني مادوستش و يجيبلي الرسالة تاني !! (( المشكلة اني قرأت اني ادخل السي دي بتاع الويندوز القديم ، و انا زي ما انا كاتب في الموضوع فوق مش انا اللي منزلوا و اللي منزلهولي انا اتخانقت معاه و مش حاينفع اروحلوا تاني ))
    الحل ايه دلوقتي علشان يعلم ربنا انا حالي عامل ازاي دلوقتي لأني والله ما حيجيلي نوم من كمية الزعل و الحصرة على خيبتي ..

طريقة الحل اللي جربتها اهي :
    https://www.mazameer.com/vb/t89174.html
    و لما دوست enter لما ظهرلي : " ... Press Any Key to Boot from CD or DVD"
    التعديل الأخير تم بواسطة xX The kinG Xx ; 04-03-2012 الساعة 03:35

بانتظار تفعيل البريد الإلكتروني

رد: مســـاعدة بخصوص مشكلة واجهتني بعد " التنصيب " !!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة [URL="https://windows7forums.com/members/saltgrass.html"
    Saltgrass[/URL];2165983]
    You can't upgrade using 64 bit files from a 32 bit system without a bootable DVD. If the DVD you are using now did not boot your system, it won't work. It is a little curious you did not get anerror message.

Check the tutorials or stickys to find out how to make a bootable DVD from your downloaded files.
    اقرأ ما بداخل الأقتباس

بانتظار تفعيل البريد الإلكتروني الصورة الرمزية Amro.Mustafa

ينهار ابيض يا احمد 3 ساعات مش مشكلة عادي انت دلوقتي قدامك خيارين :- بس وحده وحده كده :-

عن طريق برنامج الايفريست شوف المعالج بتاعك بيدعم Intel x64 و تحتيه AMD x64 هتلاقيهم في قايمة المعالج ( CPU ) اذا بيدعمهم يبقي كده تمام .
    و
    عن طريق الأداة دي هتقدر تعرف اذا كان المعالج بيدعمها بتكون بالمنظر ده x86,x86 ,x 64 وكذا شيء جمبه .......المهم اول ماتفتح الاداه دي هتلاقي عندك المنظر ده :-
    واسم الأده Intel(R) 64 Architecture
    وهي تقنية خاصة بالمعالجات الحديثة لدعم معمارية 64 بت المُزدوجة من أجل
    الحصول على ضعف آداء المستخدم في معمارية 32 بت القديمة.
    وهتلاقيها في الرابط ده https://www.mediafire.com/?5qdt9f94cyqz4e0

هتظهرلك كده في حالة دعم لنواة 64 اكس بالمنظر ده :-

هتلاقيها مكتوب جمبها Yes يعني المعالج بيدعم نواة 64 اكس ( وده الي متاكد منه اصلا )
    .................................................. .................................................. ..................................
    ماكو مشكلة عادي هنستبها من اول تاني مع تغير الاسطوانة .بس الحوار علي كده . قبل ده خلي البوت من الهارد ديسك بدل السي دي روم
    التعديل الأخير تم بواسطة Amro.Mustafa ; 08-03-2012 الساعة 00:57

بانتظار تفعيل البريد الإلكتروني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amro.Mustafa مشاهدة المشاركة
    ينهار ابيض يا احمد 3 ساعات مش مشكلة عادي انت دلوقتي قدامك خيارين :- بس وحده وحده كده :-

عن طريق برنامج الايفريست شوف المعالج بتاعك بيدعم Intel x64 و تحتيه AMD x64 هتلاقيهم في قايمة المعالج ( CPU ) اذا بيدعمهم يبقي كده تمام .
    و
    عن طريق الأداة دي هتقدر تعرف اذا كان المعالج بيدعمها بتكون بالمنظر ده x86,x86 ,x 64 وكذا شيء جمبه .......المهم اول ماتفتح الاداه دي هتلاقي عندك المنظر ده :-
    واسم الأده Intel(R) 64 Architecture
    وهي تقنية خاصة بالمعالجات الحديثة لدعم معمارية 64 بت المُزدوجة من أجل
    الحصول على ضعف آداء المستخدم في معمارية 32 بت القديمة.
    وهتلاقيها في الرابط ده https://www.mediafire.com/?5qdt9f94cyqz4e0

هتظهرلك كده في حالة دعم لنواة 64 اكس بالمنظر ده :-

هتلاقيها مكتوب جمبها Yes يعني المعالج بيدعم نواة 64 اكس ( وده الي متاكد منه اصلا )
    .................................................. .................................................. ..................................
    ماكو مشكلة عادي هنستبها من اول تاني مع تغير الاسطوانة .بس الحوار علي كده . قبل ده خلي البوت من الهارد ديسك بدل السي دي روم
    هو عندو C2D ...
    نسخة الويندز اللنزلها بيظه لأما نزلها غلط انا مش فاكر
    بس هو قلي ان في مشكله ان الويندز اصلاً مبيعملش بوت ....
    و انا قلتله كلمني قبل ما تعمل بس بقى الفات مات....
    دلوقتي هو محتاج نسخة ويندز جديده ....
    و مبيفتحش الياهو ...
    عشان اديهالو :o
    الله يعوض عليك..

عضو

يا باشا وان تبتحرقها خليها على اقل سرعة اقل سرعة عشا الملفات لا تتلف منك النسخة انت اكيد منزلها صح وكل حاجة ب ساحرقها على اقل شى وشوف برنامج Intel(R) 64 Architecture

عضو

بس ممكن سوال Amro.Mustafa
    ازاى انت منزل ويندوز سفن التمت يعنى اتقل نسخة وسريعة معاك اكيد سريع عشان لو مش سريعة هتسمحها تانى وتنزل اكس بى
    يا جماعة انا بعانى من الويندوز سفن لدرجة انى شكيت ان النسخة اصلا نزلها من الشركة تقيلة
    انا عندى برسيسور بانتيوم فو 3.00 ghz 2cah
    4 giga ram ddr3
    وويندوز سفن التمت بطى
    معنى نزلتها من كام موقع ومرة نزلتها من قلب ميكروسفت نفسا وبفعلها صح هل مشكلة انى مش بنزلها من البوت اصل انا مش بنزلها من البوت بنزلها كدا عادى
    انا شكيت فى البرسيسور وقولت دة بطى جدا وبلاش انزلها تانى عشان البرسيسور
    وكمان جربت x32 , x64
    ومفيش فايدة
    وجربت هوم برميوم عشان بيقولو سريعة شويا
    وبردة بتخنق بسرعة
    معنى متاكد ان مفيش فيروسات لانى بعمل سكان كاسبر سكاى انتى فيروس 2012 والافيرا ومفيش فايدة بردة انا شاكك انى بنزلها غلط ؟ ولا البيوس عايز يتحدث ؟

النسخة التي قمت بتنصيبها عندي هيا الاصدار الاخير من ويندوز 7 . ومعها الهاش كي وتم مقارنته . المهم .
    ثقل النظام عند التنصيب بيكون من القرص الذي تحرقها عليه وليس النسخة . المهم ..
    طريقة حرق النظام يفضل حرقة علي فلاشة يو اس بي وبعدين اغلب مشاكل ويندوز 7 هيا عملية التنصيب . والحرق . يرجي تحميل النسخ المضمونة اي التي لا تكون مكركة او مبرمجه الي اخره طبعا . اذا احتجتم مساعده انا موجود سلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

اخي الفاضل ماهو نوع الهارد الذي لديك ؟

وماهو الموديل الذي لديك . يعني ازرق ام اسود ام اخضر ؟
    التعديل الأخير تم بواسطة Amro.Mustafa ; 24-03-2012 الساعة 00:59