النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: سؤال بخصوص الاماكن المعتمدة

عضوية جديدة

سؤال بخصوص الاماكن المعتمدة

بسم الله الرحمن الرحيم

لو سمحتم كان لي سؤال بخصوص الاماكن المعتمده من سيسكو او ما يكروسوفت هل الاعتماد المقصود به في الامتحانات الدوليه اي مركز معتمد في الامتحانات ولا يوجد اعتماد بحضور الشرح من مايكروسوفت . لاني سالت في الجهاز المركزي للتعبئة والاحصاء وهو معتمد كمركز امتحانات من سيسكو ومايكروسوفت عن دورة mcitp شرح فقال الشهاده بالشرح معتمده من المركز فقط وليس مايكروسوفت . سؤالي هل هناك مراكز معتمده تعطي شهادة حضور الشرح معتمده من سيسكو او مايكروسوفت غير شهادة الامتحان ؟ ؟؟؟؟؟ يا ريت تفيدوني جزاكم الله خيرا لو حد اخد في مركز كبير ذي نيو هورايزن او سينرجي يفيدنا هل هناك درجات مختلفة من الاعتماد ؟؟
    وتقبلوا مروري وشكرا
    :ah38:

عضو الصورة الرمزية Michael Youssef

رد: سؤال بخصوص الاماكن المعتمدة

أهلا طارق ،
    أخي العزيز الاعتماد بشهادة مايكروسوفت او غيرها هو بحضور الامتحان في مركز معتمد ليس أكثر. اذا كنت تريد ان تذاكر بدون حضور الدورات و حضور الامتحان اهلا بك ، و لكن بعض الاشخاص يفضلون الدورات. الموضوع يرجع إلي الشخص.
    و لكن في حالة شهادة امن الشبكات كــ CEH لابد من حضور الدورة لحضور الامتحان. و لكن هذه حالة شاذة عن باقي الشركات كمايكروسوفت و سيسكو.
    تحت الخدمة في أي سؤال أخي

عضوية جديدة

متشكر جدا ليك ميشيل لردك واهتمامك:ah7:
    كنت عاوز اعرف كمان موضوع ان فيه مراكز بتقول الكورس الاوفشيل بسعر كذا والعادي بسعر اقل هل الفرق في الماتريال اللي بيدوها للواحد فقط ؟ وكمان حكاية كورس ccna و ccna academy الفرق بينهم وبين الكورس presss اللي بيكون عدد ساعاته حوالي 80 ساعة والاكاديمي بيبقي اكتر من 180 ساعة ببعض الاماكن .
    اخر حاجة هل من الممكن دراسة ccna self study لانه فيه بعض الناس قالوا انه مينفعش والا هيكون دراسة نظريه ومتعرفش تعمل بيها حاجة وان السميولتر وحده مش كفاية لازم تتدرب علي اجهزة عملي
    اسف اذا طولت وشكرا

عضو الصورة الرمزية Michael Youssef

أخي العزيز طارق اسأل كما تريد و علينا الاجابة
    في البداية يمكنك دراسة ال CCNA في البيت و من غير أي كورس ، بس هتتعب شوية علشان مش عندك الهاردوير و لكن برنامج GNS3 كافي جدا حتي لمذاكرة CCNP و انا اعتقد ان كلما تتعب اكثر تجد اكثر خصوصا في مجالنا. أنصحك ب +Netowrk اولا كمذاكرة و ليس كشهادة قبل الشروع في سيسكو و احسن كتاب وجدته هو Sybex Network+ a
    أيضا لل CCNA كتاب Sybex هو فعلا افضل مرجع و يوجد العديد و العديد من دورات الفيديو و اعتقد يوجد بالعربية منها أيضا هنا
    تحت امرك في اي استفسار