النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: ارجو الافادة اريد ان احصل علي شهادة ceh

عضوية جديدة

Lightbulb ارجو الافادة اريد ان احصل علي شهادة ceh

السلام عليكم انا اخوكم محمد من السودان ارجو من يعرف معلومة تفيدني ان لا يبخل علي
    في البداية انا مبرمج لكن اريد دارسة certified ethical hacker و قد ذهبت الى احدي المهاهد في السودان و اخبرتهم عن رقبتي في دارسة هذه الشهادة مع العلم انى لا اعرف اي شى عن الشبكات و طلبو منى في البداية دراسة mcitp حتى اتمكن من فهم ceh و الحمد لله هنالك من نصحني بي الدخول علي موقعكم الغني عن التعريف و الحمد لله وجت ان الاخ المهندس محمد امين قام بوضع فيديوهات لشرح mcitp و له كل الشكر و التقدير وادعو الله ان تكون في ميزان حسانته و الحمد لله ما زلت اقوم بتحميل تلك الشروحات
    و لكن اريد ان اعرف هل mcitp مهم لي ام لا و هل هنالك كورسات اخري علي دراستها و شكرا لكم

عضو

رد: ارجو الافادة اريد ان احصل علي شهادة ceh

انا نفسى بردو ادرس الشهاده دى ودورت كتير على ماتريالز على النت بس حاليا مش لاقى المهم اللى فهمتوا انك لازم تكون فاهم نتورك كويس وفاهم ليونكس وا ى لغة برمجه وبكدا تقدر تدخل على الكورس مرتاح ونصيحه خد comptia network+ وبعد كده comptia linux+ و الكورسين موجودين هنا على المنتدى واعتقد انك هتمشى فيه حلو باذن الله . اتمنى اكون فيدت حضرتك

عضو الصورة الرمزية Michael Youssef

السلام عليكم ،
    دراسة آمن الشبكات من أصعب التخصصات في تكنولوجيا المعلومات ، فعلي الدارس ان يكون ملم غالبا بكل ما يتعلق بتكنولوجيا المعلومات لينجح في هذا المجال. عليكم أن تبدأ بدراسة مباديء الشبكات ، Windows Server and Active Directory ، و أيضا Linux
    لا اعتقد انك تحتاج MCITP علي الاطلاق كشهادة ، المهم ان تفهم ال Active Directory و كيف يعمل الويندوز.
    الان عليك ب Security Plus
    بعد ذلك عليك بدراسة CCNA و CCNA Security ، فلابد من فهم تكنولوجيا شركة سيسكو جيدا
    الان يمكنك أن تبدأ رحلتك إلي عالم ال CEH و آمن الشبكات ، يجب أن احذرك الطريق طويل و ليس سهل بالمرة و لكن اذا كنت تحب ما تفعل سوف تنجح بلا شك.
    تحذير: دورة ال CEH هي للمحترفين فقط و أعني محترفين آمن الشبكات و ليس فقط محترفين الشبكات. بمعني آخر: هذه الدورة ليست للمبتدئين ابدأ

عضوية جديدة

شكرا اخي محمد علي المعلومة الطيبة

عضوية جديدة

شكرا اخي مايكل علي تلك المعلومات القيمة :ah7::ah4:

عفوا أخي الكريم و بالتوفيق ان شاء الله

عضو الصورة الرمزية عادل شبل

تعقيب بسيط جدا على كلام الاخ مايكل
    يفضل ان تدرس شهادة CEH بين CCNA و CCNA Security _ ليه؟
    جميع وسائل الحمايه مهما كانت لا تستطيع ان تحميك الا اذا كنت انت ملما بألاعيب ال Hackers
    يبقى اولا لازم تكون حضرتك عارف كل تصرفات الهاكرز عشان تقدر تحمى نفسك فى حالات كتير مفيش اى وسائل حمايه ممكن توفرهالك انما انت بس اللى عارفها وعارف ازاى تتصدى لها
    هقولك مثال بسيط _ فيها نوع من انواع ال DoS Attack اسمه ال smurf attck
    فى الهجوم ده ايه اللى بيحصل_ الهاكر عاوز يوقع جهاز الايبى بتاعه وليكن 192.168.1.3 موجود فى شبكه الbroadcast address بتاعها 192.168.1.255
    الهاكر هيفضل يبعت Ping packets من جهازه _ والpackets دى معدله عن طريق اى برنامج زى ال packet generator مثلا وهيعمل ال source address بتاعها 192.168.1.3 اللى هو ايبى الضحيه وال destination address بتاعها هو ال broadcast address بتاع الشبكه بتاعته 192.168.1.255
    ال packets دى هتطلع من جهازه لحد ما توصل للروتر الواصل بالشبكه دى وبالتالى هيقوم الروتر بارسالها لكل الاجهزه فى الشبكه دى وفجأه كل الاجهزه اللى فى الشبكه هتعمل ping reply على الجهاز الضحيه اللى لا حول له ولا قوه ولا بعت لهم اى حاجه لكن الهاكر كان باعت بأسمه وتستمر العمليه دى حتى يسقط جهاز الضحيه
    لو انت فاهم الكلام ده كويس فى شهادة CEH هتعرف توقفه بنفسك لما تدرس شهادة CCNA Security بأنى مثلا هقولك عشان نوقف ال smurf attack هنعمل access list على الروتر نمنع فيها دخول بيانات للشبكه ال source address بتاعها هو ايبى داخلى وساعتها انت هتبقى فاهم ليه ؟
    يبقى عشان تقدر تحمى نفسك فعليا لازم قبل ما تستخدم برامج الحمايه اللى انا شايف ان قدراتها فى صد الهجوم ضعيفه لازم تكون انت عارف ازاى الهجوم بيحصل وبالتالى هتعرف تحمى نفسك منه بجانب مساعدة الاجهزه دى ليك زى Firewalls, IPS, Anti-viruses وغيرها
    يبقى الاصح فى الترتيب يا اخ مايكل من واقع خبرتى هو CCNA ثم CEH ثم CCNA Security ثم CCNP SEcurity ان اردت استكمال المشوار

انتي ادري يا باشمهندس ده مجالك و شكرا علي المشاركة الجميلة التفصيلية دي :D
    SQL Server Enthusiast
    MCSE & MCSA WINDOWS Server 2000
    MCDBA SQL Server 2000
    MCAD & MCSD .NET
    MCPD C# Windows App Developer
    MCITP SQL Server 2005 Developer
    MCITP SQL Server 2008 Administrator
    MY C# & ASP.NET Articles

عضو

اضيف على كلام البشمهندس عادل تعليق على كلام الاستاذ مايكل ان شهادة ceh متصلحش الا للمحترفين دا كلام مش صحيح!!
    كورس ceh انا بعتبره مجرد بداية طريق علشان تكون هكر ولو كنت محترف انت في غنى عنه اساسا, والكورس بيبدا معاك من التعريفات للتطبيقات البسيطه, ودا عمره ما كان احتراف
    يعني حاجه زي buffer overflow تعتقد ان الي مشروح في الكتاب دا هو الاحتراف؟ دي مجرد مباديء ولو مكنتش تعرف برمجه عمرك ما هتبقى محترف فيه(ودا ردا على كلام الاستاذ عادل في موضوع سابق بانه مش لازم الهكر يعرف برمجه,)لا لازم الهكر يعرف برمجه! وعلى الاقل يعرف لغتين مهمين في نظري لغة php علشان هتنفعه في فهم ثغرات الويب, ولغه زي C ودي مبني عليها تطبيقات كتير وحاجه زي البفر اوفرفلو مش هيفهمها كويس الا لو كان عارف برمجه
    وهكذا مع كل ميدول في الكورس هتلاقي انه مجال دراسة لوحده وممكن تحتاج انك تقرا في حاجه زي sql injection كتب كامله وهي مجرد نوع من انواع ثغرات الويب
    بس مش معنى كده نعقد الناس ونقولهم كورس ceh مينفعش الا للمحترفين امال ايه الي هينفع للمبتدأين ؟

أخي الكريم ، انت فهمتني غلط خالص. انا اقصد انه مش ينفع واحد مبتدأ لسا مش عارف اي حاجة ياخد الدورة دي او يفكر في الشهادة اصلا.
    الشهادة للمحترفين في مجال الشبكات ، الشهادة بداية طريق امن الشبكات و لكنها ليست للمبتدئين
    فهمت قصدي؟
    SQL Server Enthusiast
    MCDBA SQL Server 2000
    MCAD & MCSD .NET
    MY C# & ASP.NET Articles

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Michael Youssef مشاهدة المشاركة
    أخي الكريم ، انت فهمتني غلط خالص. انا اقصد انه مش ينفع واحد مبتدأ لسا مش عارف اي حاجة ياخد الدورة دي او يفكر في الشهادة اصلا.
    الشهادة للمحترفين في مجال الشبكات ، الشهادة بداية طريق امن الشبكات و لكنها ليست للمبتدئين
    فهمت قصدي؟
    استاذ مايكل حضرتك ليه حصرت الشهاده في الشبكات بس؟
    الشهاده بتتكلم عن حجات كتير وفي حجات منها ملهاش علاقه بالشبكات, ومن وجهة نظري الي محترف شبكات يتخصص في مجاله افضل من انه يدرس مجال متشعب زي الEthical Hacker
    وانا معاك ان الceh بتحتاج يكون عندك خلفيه بسيطه عن المنهج الي هتدرسه في الشهاده, لكن كلمة احتراف كبيره على شهادة زي ceh

الشبكات و ادراة الشبكات و انظمة الويندوز و اللينكس اساس احتراف امن الشبكات ، مرة أخري انا مش بتكلم عن الشهادة كمنهج. مش كتاب و كورس 40 ساعة هم الاحتراف البتكلم عليه اخي العزيز.
    كل موديول من الشهادة عايز دورة كاملة ، انا بتكلم عن العلم نفسه مش عن الشهادة كورقة.
    SQL Server Enthusiast
    MCDBA SQL Server 2000
    MCAD & MCSD .NET
    MY C# & ASP.NET Articles

عضو الصورة الرمزية عادل شبل

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phplockit مشاهدة المشاركة
    (ودا ردا على كلام الاستاذ عادل في موضوع سابق بانه مش لازم الهكر يعرف برمجه,)لا لازم الهكر يعرف برمجه! وعلى الاقل يعرف لغتين مهمين في نظري لغة php علشان هتنفعه في فهم ثغرات الويب, ولغه زي C ودي مبني عليها تطبيقات كتير وحاجه زي البفر اوفرفلو مش هيفهمها كويس الا لو كان عارف برمجه
    الاخ العزيز phplockit
    أحب أوضح لحضرتك وجهة نظرى بخصوص الهاكنج مع البرمجه _ أنا رأيى واضح وصريح فى الموضوع ده والكلام ده من خبرتى فى المجال ده
    " يفضل ان يكون الدارس للهاكنج معاه لغة برمجه أى لغة برمجه مش شرط ال C انما يفضل ال C_لكن لو مش معاه لغة برمجه مش مهم_ ليه؟"
    لانه معاك ال Tools اللى هتجيبلك الثغره وال Tools اللى هتعمل exploit أو هتستغل الثغره دى يبقى مش عشان شرح مودويل ال web hacking او ال Tojans هخلى الطالب يقعد يدرس برمجه سنتين وعشان يدرس موديول ال Hacking wireeless يقعد 6 شهور يدرس CWNA وعشان يدرس موديول ال Hacking Linux يقعد سنه ونص يدرس RHCE _ يبقى كده هيقضى عمره بيحضر للدراسه وفى الاخر هييأس ومش هيلحق يدرس
    أنا معاك انه فيه حاجات لازم يكون الطالب عارفها لكن مش كل حاجه _ اما اللى المفروض يكون عارف كل حاجه هو المدرس لانى انا اللى هوصل معلومه محدده فى المنهج وبالتالى لازم اكون دارس ومتعمق فى كل حاجه _ يبقى لما الطالب يسألنى عن مثلا ال Omni-directional antenna ككلمه قابلته فى المنهج او معنى ال buffer لازم اوضح له معناها وده يتطلب انى اكون انا اللى دارس كل حاجه كويس واوضح له الاساسيات اللى هو محتاجها وده اللى خلانى قصدت ارد على الاخ مايكل فى الموضوع ده

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=283729

على شرح الكورس فى 5 أيام وانا بشرحه فى شهرين ونص عشان اعرف اخد وقتى مع الطالب ونتناقش فى كل حاجه ونجهز كل موضوع قبل ما نتكلم عن اختراقه_ لان الموضوع مش "افتح كذا ثم اكتب كذا وبعدين دوس enter هيعملك كذا" ده مش هاكنج _ دى مجرد لابات انما الاصعب من عمل الابات هو فهم الموضوع أصلا وتبقى عارف انت بتعمل ايه بالضبط _ وأسف جدا على الاطاله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل شبل مشاهدة المشاركة

على شرح الكورس فى 5 أيام وانا بشرحه فى شهرين ونص عشان اعرف اخد وقتى مع الطالب ونتناقش فى كل حاجه ونجهز كل موضوع قبل ما نتكلم عن اختراقه_ لان الموضوع مش "افتح كذا ثم اكتب كذا وبعدين دوس enter هيعملك كذا" ده مش هاكنج _ دى مجرد لابات انما الاصعب من عمل الابات هو فهم الموضوع أصلا وتبقى عارف انت بتعمل ايه بالضبط _ وأسف جدا على الاطاله
    بالظبط يا باشمهندس ، مدام بتاخد وقتك مع الطالب هيبقي دورتك رائعة. بس حرام 2500 جنيه
    المفروض كل واحد ياخد حقه. لو بتديها في مجموعة من 10 اشخاص تبقي معقولة لانك بتدي 160 ساعة بالشكل دا.
    SQL Server Enthusiast
    MCDBA SQL Server 2000
    MCAD & MCSD .NET
    MY C# & ASP.NET Articles

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل شبل مشاهدة المشاركة
    الاخ العزيز phplockit
    أحب أوضح لحضرتك وجهة نظرى بخصوص الهاكنج مع البرمجه _ أنا رأيى واضح وصريح فى الموضوع ده والكلام ده من خبرتى فى المجال ده
    " يفضل ان يكون الدارس للهاكنج معاه لغة برمجه أى لغة برمجه مش شرط ال C انما يفضل ال C_لكن لو مش معاه لغة برمجه مش مهم_ ليه؟"
    لانه معاك ال Tools اللى هتجيبلك الثغره وال Tools اللى هتعمل exploit أو هتستغل الثغره دى يبقى مش عشان شرح مودويل ال web hacking او ال Tojans هخلى الطالب يقعد يدرس برمجه سنتين وعشان يدرس موديول ال Hacking wireeless يقعد 6 شهور يدرس CWNA وعشان يدرس موديول ال Hacking Linux يقعد سنه ونص يدرس RHCE _ يبقى كده هيقضى عمره بيحضر للدراسه وفى الاخر هييأس ومش هيلحق يدرس
    أنا معاك انه فيه حاجات لازم يكون الطالب عارفها لكن مش كل حاجه _ اما اللى المفروض يكون عارف كل حاجه هو المدرس لانى انا اللى هوصل معلومه محدده فى المنهج وبالتالى لازم اكون دارس ومتعمق فى كل حاجه _ يبقى لما الطالب يسألنى عن مثلا ال Omni-directional antenna ككلمه قابلته فى المنهج او معنى ال buffer لازم اوضح له معناها وده يتطلب انى اكون انا اللى دارس كل حاجه كويس واوضح له الاساسيات اللى هو محتاجها وده اللى خلانى قصدت ارد على الاخ مايكل فى الموضوع ده

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=283729

وجهة نظر حضرتك تحترم
    شكرا على الرد