النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: ارجو استفسار ضروووري عن Samsung SyncMaster S22A300B

عضو

ارجو استفسار ضروووري عن Samsung SyncMaster S22A300B

بسم الله الرحمن الرحيم
    اشتريت شاشه Samsung SyncMaster S22A300B
    الحمد لله شغاله كويس جدا وصورتها والالوان جميله جدا و الاضاءه جيده جدالاكن ملاحظ انها بتسخن شويه من علي جانب الشاشه الجانب الآيمن
    ويوجد ضي ظلي خفيف جدا يكاد لا يلاحظ بنفس الجانب كانه بداية الاضاءه ولا هو مش ازي الصوره او يظهر عليها ولا يوجد في اي مكان اخر من جوانب الشاشه
    فهل هذا طبيعي لاني خايف انه عيب فيه
    ا
    انا عرفت انها لازم تسخن شويهياريت لو حد عانده نفس الموديل او شبيه ليه يطمني
    التعديل الأخير تم بواسطة manmoon ; 15-03-2012 الساعة 21:13

عضو

رد: ارجو استفسار ضروووري عن Samsung SyncMaster S22A300B

ايه يا جماعه مفيش حد يرد عليا ويطمني

مشرف سابق

لا تقلق ان شاء الله ما فيش حاجه

عضو الصورة الرمزية oscartel1111

عندي شاشة سامسونج 23 led ومفيش اي اثر لحرارة بالعكس شاشة باردة كانها مطفية
    اذا كان الله معك فمن عليك

عضو الصورة الرمزية Hafeez

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة manmoon مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيماشتريت شاشه Samsung SyncMaster S22A300Bالحمد لله شغاله كويس جدا وصورتها والالوان جميله جدا و الاضاءه جيده جدالاكن ملاحظ انها بتسخن شويه من علي جانب الشاشه الجانب الآيمن ويوجد ضي ظلي خفيف جدا يكاد لا يلاحظ بنفس الجانب كانه بداية الاضاءه ولا هو مش ازي الصوره او يظهر عليها ولا يوجد في اي مكان اخر من جوانب الشاشه فهل هذا طبيعي لاني خايف انه عيب فيه اانا عرفت انها لازم تسخن شويهياريت لو حد عانده نفس الموديل او شبيه ليه يطمني
    انا عندي شاشه سامسونج samsung syncmaster بس ال 20 بوصه وهي فعلا بتسخن شويه من ناحيه اليمين بس ده تقريبا عادي - والله اعلم- اما بخصوص الضي الظلي مفيش اي حاجه عندي--- بس المهم انك تحمل برنامج بيعمل اختبار لشاشات ال لاني اشتريت شاشه وبالصدفه دخلت على موضوع فى المنتدي بخصوص البيكسلات الي بتكون فى الشاشه وكان صاحب الموضوع منزل برنامج لاختبار الشاشه حملت البرنامج وعملت اختبار للشاشه تطلع فيها بيكسل صغير جدا وعشان الشاشه كنت شريها من اسبوع بس روحت رجعتها للمحل وخت الفلوس منه ورحت على اكتر من محل اشتري منه بشرط اني اجربها الاول كله يقولي احنا لو هنجرب كل شاشه يبقى مش هنبيع ... فى الاخر روحت لواحد رضي يخليني اجربها وجبت واحده كويسه
    فانت متوهمش نفسك بموضوع السخونه ( لانه تقريبا شئ عادي - وانتظر راي الخبراء )
    اما بخصوص الضي حاول تجرب ضبط الشاشه والاضائه وشو ف
    اهم حاجه اتاكد ان مفيش فيها بيكسيلات مضيئه ادخل ع الموضوع ده بخصوص البكسيلات المضيئه https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=178603
    التعديل الأخير تم بواسطة Hafeez ; 21-03-2012 الساعة 14:10

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hafeez مشاهدة المشاركة
    انا عندي شاشه سامسونج samsung syncmaster بس ال 20 بوصه وهي فعلا بتسخن شويه من ناحيه اليمين بس ده تقريبا عادي - والله اعلم- اما بخصوص الضي الظلي مفيش اي حاجه عندي--- بس المهم انك تحمل برنامج بيعمل اختبار لشاشات ال لاني اشتريت شاشه وبالصدفه دخلت على موضوع فى المنتدي بخصوص البيكسلات الي بتكون فى الشاشه وكان صاحب الموضوع منزل برنامج لاختبار الشاشه حملت البرنامج وعملت اختبار للشاشه تطلع فيها بيكسل صغير جدا وعشان الشاشه كنت شريها من اسبوع بس روحت رجعتها للمحل وخت الفلوس منه ورحت على اكتر من محل اشتري منه بشرط اني اجربها الاول كله يقولي احنا لو هنجرب كل شاشه يبقى مش هنبيع ... فى الاخر روحت لواحد رضي يخليني اجربها وجبت واحده كويسه
    فانت متوهمش نفسك بموضوع السخونه ( لانه تقريبا شئ عادي - وانتظر راي الخبراء )
    اما بخصوص الضي حاول تجرب ضبط الشاشه والاضائه وشو ف
    اهم حاجه اتاكد ان مفيش فيها بيكسيلات مضيئه ادخل ع الموضوع ده بخصوص البكسيلات المضيئه https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=178603

انها ليست البيكسلات المضيئة ولكنها dead pixel وهذا تراه اذا شغلت برنامج dead pixel البرنامج ده بيديك الوان للشاشه اسمر واحمر وازرق وابيض وغير انته بين االالولان لو لقيت نقطة داخل الشاشة في اي جهة منها غير مضيئة

فهذه تكون deadpixel لو كانو اكتر من اكتر من 5 يحق لك ارجاع الشاشة الي الضمان ولعلمك كل شاشة بتطلع من المصنع المفروض يكون معمولها الاختبار ده واذا كانت الشاشة ليس بها نقاط ميته فمبروك عليك الشاشة

عضو الصورة الرمزية Hafeez

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmels مشاهدة المشاركة
    انها ليست البيكسلات المضيئة ولكنها dead pixel وهذا تراه اذا شغلت برنامج dead pixel البرنامج ده بيديك الوان للشاشه اسمر واحمر وازرق وابيض وغير انته بين االالولان لو لقيت نقطة داخل الشاشة في اي جهة منها غير مضيئةفهذه تكون deadpixel لو كانو اكتر من اكتر من 5 يحق لك ارجاع الشاشة الي الضمان ولعلمك كل شاشة بتطلع من المصنع المفروض يكون معمولها الاختبار ده واذا كانت الشاشة ليس بها نقاط ميته فمبروك عليك الشاشة
    اه هو ده فعلا الي اقصده بس الشاشه الي اشترتها الاول كان فيها نقطه اوحده ورجعتها والشاشه التانيه صممت اني اعملها اختبار فى المحل نفسه وجربت كذا واحد لحد ملقيت شاشه خاليه من deadpixel انما بالنسه للحراه فى الجزء الايمن ( ناحيه زر بور الشاشه ) فهل ده عادي
    التعديل الأخير تم بواسطة Hafeez ; 21-03-2012 الساعة 16:10

مشرف سابق

متقلقش ان شاء الله
    نوع شاشتك ايه بالضبط
    التعديل الأخير تم بواسطة mmels ; 22-03-2012 الساعة 19:31