النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: هل يمكن توصيل سماعات الكرييتيف على lcd tv

عضو الصورة الرمزية AlaaGhost

هل يمكن توصيل سماعات الكرييتيف على lcd tv

السلام عليكم
    انا عندى تليفزيون lcd و نوعه LG-ld650 ـ 32 بوصة
    و عندى صب Creative T6200 5.1 و كنت عايز اعرف يا ترى اقدر اوصلها بالشاشة ؟

ولا لازم سماعات هوم ثيتر ؟

رد: هل يمكن توصيل سماعات الكرييتيف على lcd tv

ماحدش يعرف خالص يا جماعة ؟
    طيب نعكس السؤال ، لو بعت الصب و كارت الصوت و اشتريت بدالهم هوم ثيتر عشان اشغله على التلفزيون فهل ينفع اشغل الهوم ثيتر كمان على الكمبيوتر
    بحيث انه يبقى عندى حاجة واحدة مشغلها على كل الاجهزة

عضو

يمكنك استعمال هذه القطعة

توصل الـ RCA الأبيض والأحمر بالـشاشة بالتحديد في مخرج AUDIO OUT
    وهذه القطعة في الأغلب تكون موجودة مع سماعات لوجيتك 5.1
    وتوجد مشاركة لأحد الأعضاء يبين أن هذه القطعة موجودة مع 5.1
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=252899

عضو

بعد البحث عن هذه القطعة تبين لي أنها تباع لوحدها تحت مسمى
    5.1game console adapter
    for sorround sound speakers

شكراً يا استاذ انس على الرد و انا ردايو شاك قريب جداً منى و ممكن اروح و اسأله
    بس المهم انها تكون بتشغل الخمس سماعات 5.1 ،، عشان انا سمعت تقريباً ان الوصلة دى بتشغلها و كأنها سماعات 2.1
    هاروح واسأل و الف شكر مرة تانية

عضو

أنا في خدمتك عزيزي ... أشكرك

مشرف سابق الصورة الرمزية weaamx

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AlaaGhost مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    انا عندى تليفزيون lcd و نوعه LG-ld650 ـ 32 بوصة
    و عندى صب Creative T6200 5.1 و كنت عايز اعرف يا ترى اقدر اوصلها بالشاشة ؟

ولا لازم سماعات هوم ثيتر ؟
    زى ما أنس قالك ,, و هتشغل ال 5 سماعات و لكن بتوزيع 2.1 يعنى مش توزيع محيطى ,, لأن أصلا الصوت خارج من الشاشة 2.1 (ليفت و رايت فقط ) فيتسحب و يُوزع على ال 5 سماعات ..

طيب نعكس السؤال ، لو بعت الصب و كارت الصوت و اشتريت بدالهم هوم ثيتر عشان اشغله على التلفزيون فهل ينفع اشغل الهوم ثيتر كمان على الكمبيوتر
    بحيث انه يبقى عندى حاجة واحدة مشغلها على كل الاجهزة
    حسب نوعة و لكن فى معظمهم هينفع توصل الإتنين ...
    بالتوفيق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة weaamx مشاهدة المشاركة
    زى ما أنس قالك ,, و هتشغل ال 5 سماعات و لكن بتوزيع 2.1 يعنى مش توزيع محيطى ,, لأن أصلا الصوت خارج من الشاشة 2.1 (ليفت و رايت فقط ) فيتسحب و يُوزع على ال 5 سماعات ..

حسب نوعة و لكن فى معظمهم هينفع توصل الإتنين ...
    بالتوفيق

بالأضافة الى ان الوصلة دى هاتشغل السماعات بدون دولبى و كأنها 2.1 و كمان مالقتهاش فى راديوشاك
    طيب هو مافيش اى حل يا باشمهندس زى جهاز وسيط مثلا و رخيص او وصلة بسيطة تخلى الصب يشتغل على التلفزيون 5.1 دولبى
    لأنى سألت فى راديو شاك على الهوم ثيتر و لقيته اسعار من 1500 و 3500 جنيه و المشكلة ان معظم التكلفة بتبقى فى جهاز amplifier اللى بيبقى مع السماعات ،،
    مع انى انا مش محتاج جهاز amplifier ده لأنى انا مش هاشغل الافلام من على DVD ولا من جهاز ps3
    العملية ابسط من كدة كتير انا بشغل الافلام عن طريق الكمبيوتر وصلة Dlna او عن طريق منفذ usb فلاشة مثلاً

و التلفزيون به مخرج OPTICAL DIGITAL AUDIO OUT هل يمكن ان يفيد بهذا الموضوع ؟

بالأضافة الى ان الوصلة دى هاتشغل السماعات بدون دولبى و كأنها 2.1 و كمان مالقتهاش فى راديوشاك
    طيب هو مافيش اى حل يا باشمهندس زى جهاز وسيط مثلا و رخيص او وصلة بسيطة تخلى الصب يشتغل على التلفزيون 5.1 دولبى
    لأنى سألت فى راديو شاك على الهوم ثيتر و لقيته اسعار من 1500 و 3500 جنيه و المشكلة ان معظم التكلفة بتبقى فى جهاز amplifier اللى بيبقى مع السماعات ،،
    مع انى انا مش محتاج جهاز amplifier ده لأنى انا مش هاشغل الافلام من على DVD ولا من جهاز ps3
    العملية ابسط من كدة كتير انا بشغل الافلام عن طريق الكمبيوتر وصلة Dlna او عن طريق منفذ usb فلاشة مثلاً

و التلفزيون به مخرج OPTICAL DIGITAL AUDIO OUT هل يمكن ان يفيد بهذا الموضوع ؟

أى حل عن طريق وصلات ,, هيبقى نفس الوضع 2.1 لأن تلفزيونك هو اللى بيخرج كده ,, فالبتالى أرخص الحلول هو ده و شوف الوصلة أو أى حاجة مشابه عند أى حد بتاع تصليح تلفزيونات هتلقيها إن شاء الله ,,

الأمبلفير أو الجهاز اللى مع الهوم ثيتر ده مش عشان الDVD بس ده بيكود و يوزع الصوت كمان ,,

أنا شفت مخارج تلفزيونك ,, و الأوبتيكال نفس القصة عشان تستخدمه 5.1 لازم هوم ثيتر , و ممكن تلاقى حجات بتدأ من 1300 ..

عضو

أخ AlaaGhost أكيد ستشتغل السماعات بدون نظام دولبي لأنه باختصار (فاقد الشيئ لا يعطيه)
    وكان اقتراحي لك بالنسبة للـ(RCA ستيريو)
    أما إذا كنت تريد تشغيل الصوت المحيطي فعليك إذن بال(الديكودر)
    تعمل على إدخال الأوبتيكال بالديكودر ومن ثم يقوم الجهاز بفك ترميز الإشارة ويوزعها حسب المطلوب
    حتى يشتغل نظام الدولبي
    أتركك مع الصور

وهذا رابط الجهاز في أمازون
    https://www.amazon.com/Digital-Analo.../ref=pd_cp_e_0

عضو

ويوجد أيضاً ديكودر من Creative واسمه Decoder DDTS-100
    وهذا أفضل بكثير ولكن لا أعلم إذا متوفر عندك أم لا (لأنه الجهاز نزل في السوق من عدة سنوات)

@انس
    شكراً يا باشا هو ده اللى كنت بدور عليه فعلاً

الجهاز الثانى : -

الجهاز ديكودر حقيقى و من 2004 أو قبل ذلك و ثمنه حينها كان ما يعادل 1000 ج ,, فطبعاً غير معقول أجيب ديكودر لسماعات T6200 ب 1000 ج -ضعف ثمنها- ,, فكما موضح حتى من الصورة الديكودر متوصل على سماعات 7.1 ثمنها فى حدود 3000 ج

أما الجهاز الأول :-

1- ثمنة 400 ج فى أمريكا ,, سيصل ل 550 ليك ,, ثم كابل أوبتيكال و تمن نظامك ,, إذن كله تعديت ال 1100 و نظام 5.1 غير حقيقى ,, عندك سامسونج C330 ب 1000 و هوم ثيتر حقيقى و فيه أوبتيكال

2- من الخطأ إطلاق كلمة ديكودر علية و لا هو مستوفى لأى لوجو من الشركتين لا دولبى و لا DTS ,, فمثل هذه الأجهزة ما هى أجهزة صينى لا تغنى و لا تسمن من جوع و بإمكانك النظر على الريفيوهات كم شخص لم يفلح معه و أحدهم يظهر أنه محترف متحدثاً عن الجهاز أن إسم الشيبة الداخلية مكتوب على مكان غير مكانه و مكتوب غلط ...

3 - بنسبة كبيرة أشك إن أغلب من شكر فى هذا الجهاز لا يدرك الفرق فى طريقة التوزيع بين الدولبى و ال DTS ,, و مادام الصوت خرج من 5 سماعات إذن تم تكويد الصوت ..

و على الهامش أن لن تستفيد من ديكودر ال DTS إلا إذا كان لديك ريسيفر HD ,, و فى هذ الحالة فينبغى أن تكمل نظامك على نفس الجودة .. أما لو موصل إيريال أو ريسيفر عادى فهذا أمر اخر ... حينها الصوت كده كده خارج من الأوبتيكال قناتين فقط فأى حل سيمترى لتوزيع الصوت على ال 5 سماعات سيكون مناسب ..

بالتوفيق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة weaamx مشاهدة المشاركة
    الجهاز الثانى : -

الجهاز ديكودر حقيقى و من 2004 أو قبل ذلك و ثمنه حينها كان ما يعادل 1000 ج ,, فطبعاً غير معقول أجيب ديكودر لسماعات T6200 ب 1000 ج -ضعف ثمنها- ,, فكما موضح حتى من الصورة الديكودر متوصل على سماعات 7.1 ثمنها فى حدود 3000 ج

أما الجهاز الأول :-

1- ثمنة 400 ج فى أمريكا ,, سيصل ل 550 ليك ,, ثم كابل أوبتيكال و تمن نظامك ,, إذن كله تعديت ال 1100 و نظام 5.1 غير حقيقى ,, عندك سامسونج C330 ب 1000 و هوم ثيتر حقيقى و فيه أوبتيكال

2- من الخطأ إطلاق كلمة ديكودر علية و لا هو مستوفى لأى لوجو من الشركتين لا دولبى و لا DTS ,, فمثل هذه الأجهزة ما هى أجهزة صينى لا تغنى و لا تسمن من جوع و بإمكانك النظر على الريفيوهات كم شخص لم يفلح معه و أحدهم يظهر أنه محترف متحدثاً عن الجهاز أن إسم الشيبة الداخلية مكتوب على مكان غير مكانه و مكتوب غلط ...

3 - بنسبة كبيرة أشك إن أغلب من شكر فى هذا الجهاز لا يدرك الفرق فى طريقة التوزيع بين الدولبى و ال DTS ,, و مادام الصوت خرج من 5 سماعات إذن تم تكويد الصوت ..

و على الهامش أن لن تستفيد من ديكودر ال DTS إلا إذا كان لديك ريسيفر HD ,, و فى هذ الحالة فينبغى أن تكمل نظامك على نفس الجودة .. أما لو موصل إيريال أو ريسيفر عادى فهذا أمر اخر ... حينها الصوت كده كده خارج من الأوبتيكال قناتين فقط فأى حل سيمترى لتوزيع الصوت على ال 5 سماعات سيكون مناسب ..

بالتوفيق

شكراً يا باشا على التوضيح
    طيب بالنسبة C330 home theater هى متوفرة فعلا دلوقتى و يا ترى نقاء صوتها وكفائتها زى صب الكريتتف t6200
    طبعاً انا مش بدور على حاجة احترافية و غالية و لكن على الاقل تكون فى مستوى السماعات اللى عندى دلوقتى

و هو فيه مشكلة عامة بتلفزيونات LG وهى انها مش بتعرض صوت الافلام بصيغة DTS لأن على حسب ما سمعت انهم مش شارين الحقوق بتاعتها ، و بشوف الفيلم صورة بس من غير صوت و بضطر ان يا اما اغير امتداد الصوت لac3 او بشغل الفيلم على الكمبيوتر بالتزامن مع التلفزيون و بشوف الصورة فى ال LG وبسمع من الكمبيوتر بس طبعاُ بتبقى مزعجة جداً لو حبيت اوقف الفيلم او اقدم او آاخره
    فهل الهوم ثيتر بيتغلب على المشكلة دى

ومعلش انا تاعبك معايا بأستفساراتى
    التعديل الأخير تم بواسطة AlaaGhost ; 18-03-2012 الساعة 21:01

شكراً يا باشا على التوضيح
    طيب بالنسبة C330 home theater هى متوفرة فعلا دلوقتى و يا ترى نقاء صوتها وكفائتها زى صب الكريتتف t6200
    طبعاً انا مش بدور على حاجة احترافية و غالية و لكن على الاقل تكون فى مستوى السماعات اللى عندى دلوقتى

و هو فيه مشكلة عامة بتلفزيونات LG وهى انها مش بتعرض صوت الافلام بصيغة DTS لأن على حسب ما سمعت انهم مش شارين الحقوق بتاعتها ، و بشوف الفيلم صورة بس من غير صوت و بضطر ان يا اما اغير امتداد الصوت لac3 او بشغل الفيلم على الكمبيوتر بالتزامن مع التلفزيون و بشوف الصورة فى ال LG وبسمع من الكمبيوتر بس طبعاُ بتبقى مزعجة جداً لو حبيت اوقف الفيلم او اقدم او آاخره
    فهل الهوم ثيتر بيتغلب على المشكلة دى

ومعلش انا تاعبك معايا بأستفساراتى
    1- أه متوفرة فى توكيل سامسونج و فيرجين ,, طبعاً أفضل من الكريتف -المقارنة لا تجوز 70 وات و ده 330 وات- و هى مش إحترافية -كل أنظمة سامسونج و سونى و فيليبس دى تقع خارج نطاق الإحترافية فى الهوم ثيتير- و تمنه 999 و كانت ب 1300 من شهور ..

2- بالظبط فحتى إبريل 2010 كانت LG مشترتش الليسنس عشان كده مش هتلاقى كلمة DTS عندك و لا بتكوده ,, بس مادام هتوصل أوبتيكال ,, التلفزيون مش هيبقى ليه أى علاقة بالصوت أو بتكويده ,, ده هيبقى عمل الديكودر .. و النظام ده داعم حتى Pro Logic II -مش داعم DTS - فأفضل لو هتشغل فيلم من الفلاشة يتحول AC3 لأنه افضل مع الدولبى 2 و جودتة عالية جداً و معرفش هل ممكن يقبله كديجيتال بس و يعالجه و لا لأ ..

* لا مفيش تعب ولا حاجة ,, بالتوفيق