النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: الرجاء المساعده يا آل شبكآت ^^

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضوية جديدة

الرجاء المساعده يا آل شبكآت ^^

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حدخل في الزبده على طول

انا ربي بلاني بأُستاذه تدرسني شبكات حاسب وانا مبتدئه لساتي بتاني سنه :ah8: المهم انها ماتشششششششششششششششششرح ابداً

وتطلب منا اننا نشرح لأنفسنا عن طريق البحث في النت وانا صراحه ما احب كدا ابغى اشوف الشي قودامي:mad:

فطلبت من اني اسوي شبكه سلكيه بين اكتر من جهاز بإستخدام SWITCH

طبعاً روحت ادور في النت مالقيت شرح كافي وافي لانها الاستاذه دي تبغى كمانه اني اشرح لصحباتي لمن اغلق بحثي طيب انا اشرح لهم كيف وانا مش فاهمه اصلاً !!!

وانا ادور << اصبروا بقص لكم قصة حياتي

المهم لقيت برنامج اسمو Packet Tracer البرنامج شكلوووو رائع جداً بس مني خبيره فيه يعني جلست عليه امس ولعبت فيه فهمت اشياء بسيطه وكدا

المهم ادا يسمح احد يشرح لي عمل الشبكه السلكيه بين اكتر من جهاز بإستخدام SWITCH لأجهزه نظامها وندوز 7 خطوه بخطوه >> خلوني اشرح للبنات صح :rolleyes:

يعني اول شي اعمل ايه وكدا

هيا بليييز ماحدن يطنشني :ah8:

عضو فضي

رد: الرجاء المساعده يا آل شبكآت ^^

وعليكم السلام اختى الكريمه
    اولا الموضوع ببساطه شديده ستحضرى سوتش عادى جدا وتقوم بتوصيل جميع الاجهزه به وتقومى بعمل مشاركه للملفات وكده الاجهزه اصبح كلها فى شبكه وواحده ولكن الاجهزه كلها مش طلعه نت
    اذا اردتى ان الاجهزه تطلع نت زياده على انتى عملتيه انك هتوصلى السوتش بالروتر ولكن
    انتى بتقولى مبتدا يبقه الاول هتدخولى على قسم الشهادات العلميه وهتدخلى على قسم شهادات CompTIA
    وبعدين القسم الفرعى قسم Network+
    دى هتفهمك الاساسيات بتاعت الشبكات بالكامل والى انصح بيه اى مبتدا فى العالم الشبكات البدايه به
    ثانيا اذا اردتى التعمق اكثر فى مجال الشبكات فعلكى بقسم شهادات Microsoft
    وده هتدخلى فيه داخل القسم الفرعى الخاص ب MCSE+MCITP
    وللتمرن على هذه الكورسات من ميكروسوفت فبرنامج VMware هو المناسب لك وهو عباره عن برنامج محاكه تقدرى بيه تنزلى ويندوز وعمل اكثر من جهاز على جهاز الحقيقى مش هتعمق اكثر فى شرحه وساتركه لانه بيبقه مشروح فى بدايه الكورسات الى نصحتك بها الى هما MCSE+MCITP
    ثالثا اذا اردتى العمق اكثر واكثر فى الشبكات وربطها فعلكى بقسم شهادات CISCO
    والقسم الفرعى بتاعه CCNA وده مخصص لربط الشبكات

لكن نرجع للبرنامج الى انتى نزلتيه الى هوه Packet Tracer اولا هو برنامج محاكه مخصص فقط للتدرب على الكورس الى قولتلك عليه سابقا مخصص بفقط لشهاده CCNA
    فعندما تدرسى الكورس ستفهمى كيفيه عمله وجميع الاشياء التى به
    ارجو ان اكون اوصلت فكره من اين تبداء ومن اين تنتى بس علشان تتاسسى شبكات صح فعلكى بكورس Network+