النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: ولا distribution راضية تتسطب على الجهاز

عضو

ولا distribution راضية تتسطب على الجهاز

الواحد من فتره بدأ يبص ع اللينكس , و اتعاملت على vmware والدنيا كانت زى الفل ,لحد ما فكرت اسطبه فعليا على الجهاز واعمل dual boot مع الوندوز سفن, وأهو الواحد يتعامل بجد معاه ,وكفايه وهم وvirtualization
    جربت اسطب RH9,openSUSE 12.1,Fedora 15 إن distribution منهم ترضى تتسطب للاخر ابدا
    كلهم بيقولوا كدا ف الاول :
    Language settings,Keyboard type,HDD partitonning scheme مفيش فيهم أى مشكله لاكن بعد كده الكلام بيتحول و الـinsaller يفاجئنى ويقولى إن مفيش CD فى ال CD/DVD drive مع إن الـDVD فى الدُّرج والله الـDVD فى الدرج , حلفتله بالله برضه مش مصدقنى .وكمان فاكرنى معايا دريفر وعاوزنى isert into Floppy Drive والاتنين مش معايا ولا FDD ولا driver disk
    الجهاز مواصفاته:
    core i5,motherboard gigabyte P61A-D3,8 gigs of RAM,
    DVD:Samsung TSSTcorp CDDVDW SH-S223C
    وعلى فكره الاسطوانه اللى جايه مع الديفيدى بتدعم كل الوندوز ومش جايبه سيره لللينكس ,بصيت ع الموقع مفيش سيرة لينكس كل الدريفرز للويندوز, حاولت اكامهم ع life chat لقيتهم نايمين (فرق توقيت) ,
    google اشتكى منى وبرضه مفيش driver
    iهل حد واجه المشكله دى قبل كده ؟!!!
    يفيدنا وجزاه الله خيرا

التعديل الأخير تم بواسطة ibrahimovic22 ; 18-03-2012 الساعة 19:43

مشرف سابق الصورة الرمزية A Beautiful Mind

رد: ولا distribution راضية تتسطب على الجهاز

اللى قدرت افهمه من كلامك انك مش عارف تصطبه وانى الجهاز مش قابل ال DVD بتاعك صح
    طب ما جربتش تصطب اى توزيعه عن طريق الفلاشه ابسط واسهل واسرع
    جرب على فلاشه وباذن الله هتشتغل تمام بس انت اعمل بوت من الفلاشه بدل ال DVD بتاعك
    عنك برنامج unitbootin-win
    جرب كده واحنا معاك ان شاء الله لحد ما اللينكس ينزل على جهازك

بس انت عاوز تنزل توزيعه ايه بالظبط
    ممكن تقولنا ؟ لان ممكن يكون الملف نفسه اللى محمله من على الانترنت فيه مشكله !
    التعديل الأخير تم بواسطة A Beautiful Mind ; 18-03-2012 الساعة 20:58
    Closed

عضو

لا إله إلا الله
    والله يابشمهندس اول حد جه على بالى هو حضرتك شكرا لاهتمامك
    انا اخر ما توصلت اليه انى كنت هجرب اسطب RH9 على جهاز قديم على اساس ان الDistribution يكون عندها فكره عن الDVD اللى عليه وبالمره اسطب FTP server واعمل crossover cable بين الجهازين أو استلف hub من الراجل اللى موصلى نت علشان اوصل الجهازين واشاور على FTP server علشان اسطب منه
    و بالنسبه لصلاحية الملف دايما كنت :
    MD5sum file.iso$
    diff md_on_site md_my_download$
    وكانو متطابقين والحمد لله
    #طيب لما هو مش قابل الDVD ايه اللى مخليه يفك الـinstaller مثلا anaconda لما كنت بسطب RH9 ولا حتى فى openSUSE 12.1 أو Fedora 15 انا مش فاهم الـDVD شغال ازاى ,كان يمشى تمام وانا مستنيه يظهرى اختيارت الـinstallation personal ,workstation or server افاجأ بانه بيقولى: "there is no CD in your CD/DVD drive"
    #مبدئيا انا عاوز انزل Redhat و اخوتها Centos,Fedora و ناوى اشترى HDD كبير ونزل اكبر عدد ممكن من التوزيعات multi-boot #بالنسبه للفلاشه هل اعمل extract لملف الـ iso عليها وايووت منها ولا حضرتك تقصد حاجه تانيه؟
    التعديل الأخير تم بواسطة A Beautiful Mind ; 19-03-2012 الساعة 00:16 سبب آخر: + تعديل قول " لا إله إلا الله "

مشرف سابق الصورة الرمزية A Beautiful Mind

العفو اخى العزيز
    طب تمام بس ممكن بردو تحاول المحاوله دى قبل ما تعمل اللى انت بتقول عليه ده
    شوف فلاشه تكون مساحتها 4 جيجا علشان لو التوزيعه اللى انت عاوز صطبها كبيره او اى فلاشه باى مساحه المهم انها تكفى الحجم بتاع التوزيعه وجرب وباذن الله هتنفع معاك ويشتغل تمام
    جرب وانا متابع معاك باذن الله وكل شىء هيبقى تمام
    Closed

عضوية جديدة

Arrow رد: ولا distribution راضية تتسطب على الجهاز

الواضح انك بتستب من أسطوانه البوت مش من اسطوانة الداتا بمعنى .. مثال للتوضيح

rhel-server-6.2-i386-boot.iso
    rhel-server-6.2-i386-dvd.iso
    rhel-server-6.2-source-dvd1.iso
    rhel-server-6.2-source-dvd2.iso
    rhel-server-6.2-x86_64-boot.iso
    rhel-server-6.2-x86_64-dvd.iso

الكلام اللى انت بتقول عليه يحصل فى حالة استخدامك للاسطوانه الأولى ,, ياريت تدينا معلومات اكتر عن الاسطوانه وهل هى 32 بت ام 64

عضوية جديدة

اعتقد حل مشكلتك كما قال الأخ Eng/G.Mohammad

انك تنزل توزيعه اللينكس من الفلاشه وانصحك تجرب على توزيعه اوبونتو لآنها اسهل واحده فى التنزيل وبتدعم عدد اكبر من الدرايفرات وهى مصممه للتنزيل من الفلاش بدون برامج
    هتحطها فى الديفيدى بتاعك وتفتحها من الويندز هتفتح معاك اوتورن بتول اسمها wubi وهتساعدك تنزل التوزيعه بسهوله ولو محتاجها ممكن تلاقيها على الموقع التالى
    https://www.ubuntu.com/download
    يارب اكون قدرت افيدك

عضو

اشكر جميع الاخوه على اهتمامهم جربت الفلاشه ومفيش فايده المشكله كانت ف الـ DVD وممكن تكون ف المازر بورد نفسها خصوصا وان البيوس من النوع الجديد UFI مع ان معلوماتى انه افضل علشان مشكلة 1024 cylinder limitation مع lilo ع العموم rh9 بتستخدم GRUB
    المهم انا سطبت redhat9على جهاز قديم (بنفس الاسطوانات التلاته) ومفيش اى مشكله
    التعديل الأخير تم بواسطة ibrahimovic22 ; 05-04-2012 الساعة 00:43