النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: ادرس اي تراك من دول في اوراكل !

عضوية جديدة

ادرس اي تراك من دول في اوراكل !

السلام عليكم
    انا لسه خريج جديد
    ودرست اوراكل ديفلوبر وقدمت ال CV في كذا مكان ومفيش جديد
    عموما اانا قررت ادرس حاجه تانية مع اوراكل ديفلوبر لان زي ما اتقالي السوق مليان ديفلوبر ومعاهم خبره
    فالناس الفريش مش محتاجينهم !
    عموما انا عايز حد يساعدني في القرار دا
    هل ادرس JDeveloper ولا HRMS ولا Supply Chain Management ??
    لاني حدرسهم في اوراكل والموضوع حيكلفني انا عارف فعايز حاجه اشتغل بيها مع العلم اني في البرجرامينج مفيش مشكل عندي لاني خريج it
    فعندي دراية كويسة

عضو

رد: ادرس اي تراك من دول في اوراكل !

سؤال مهم جدااااااا

الخطوه بعد الانتهاء من دراسة الكورس

ماذا بعد ؟؟؟

وازاي الواحد يتغلب علي مشكله انه لسه جديد في المجال حتي لو كانت خبرته كويسه

لاني انا كمان فكرت في نفس المشكله دي اني ممكن اخلص الكورس وعند التقديم في اي وظيفه هيطلب خبره

ازاي بقي نقدر نتغل علي المشكله دي؟؟؟؟

عـضـو تـقـنـي - الشهادات العلمية
    Oracle
    الصورة الرمزية Ahmed Habib

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    احب ابدأ كلامي بان الشغل والارزاق دي نصيب وان لكل مجتهد نصيب وان كل حاجه بتيجي بوقتها بس بشرط اننا نعمل اللي علينا.
    بالنسبه للشغل فهو موجود سواء للخبره او للفريش والدليل علي كده ان لسه شركه باعته ليا من فتره بسيطه جدا كانت عاوزه ناس وارسلت اليهم السيفيهات الخاصه بيهم وعاوزاهم فرش اي بدون خبره .
    طبعا الموضوع بقي في مصر والخليج ماشي بالمعارف بمعني ان لو فيه شركه عاوزه ديفلوبر مثلا وانا شغال هناك اقوم جايب صاحبي ده للاسف بقي اللي بيحصل ولكن بيحصل برضه ان فيه ناس بيطلب منها ناس في المجال . فانا ان شاء الله لو اطلب مني حد هعمل موضوع الوظيفه وتبعتوا عليها باذن الله .

اما بالنسبه ايه بعد الكورس المفروض الشغل بس لو اتاخر الشغل يبقي اخد حاجه تانيه كمان ادرس كورس تاني ومتكلفشي نفسك في الكورسات الا لو فيه سيوله معاك ماديه لو مافيش شوف حد تكون بتثق في شرحه وحاول تجيب منه فيديوهات بس تكون كامله وبالنسبه لمجال الـ ERP انا من وجهه نظري ترتيب الكورسات علي التوالي في الاهميه
    Financial
    Supply Chain Management
    HRMS
    ولكن بلاش Jdeveloper لانه يعتبر معاك اداه تطوير وهي الديفلوبر ولو حابب المجال التطوير ممكن تدرس Apex وهو بعمل ابلكيشن غايه في الروعه وسهل الاستخدام جدا وكمان تقدر تربطه بموقع وفري ولكن للاسف ليس مشهورا في الشرق الاوسط ولكن اوربا وامريكا يعتمدون عليه بشكل واضح وان شاء الله عامل حسابي اني اشرحه باذن الله في المنتدي وبالتوفيق

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Habib مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    احب ابدأ كلامي بان الشغل والارزاق دي نصيب وان لكل مجتهد نصيب وان كل حاجه بتيجي بوقتها بس بشرط اننا نعمل اللي علينا.
    بالنسبه للشغل فهو موجود سواء للخبره او للفريش والدليل علي كده ان لسه شركه باعته ليا من فتره بسيطه جدا كانت عاوزه ناس وارسلت اليهم السيفيهات الخاصه بيهم وعاوزاهم فرش اي بدون خبره .
    طبعا الموضوع بقي في مصر والخليج ماشي بالمعارف بمعني ان لو فيه شركه عاوزه ديفلوبر مثلا وانا شغال هناك اقوم جايب صاحبي ده للاسف بقي اللي بيحصل ولكن بيحصل برضه ان فيه ناس بيطلب منها ناس في المجال . فانا ان شاء الله لو اطلب مني حد هعمل موضوع الوظيفه وتبعتوا عليها باذن الله .

اما بالنسبه ايه بعد الكورس المفروض الشغل بس لو اتاخر الشغل يبقي اخد حاجه تانيه كمان ادرس كورس تاني ومتكلفشي نفسك في الكورسات الا لو فيه سيوله معاك ماديه لو مافيش شوف حد تكون بتثق في شرحه وحاول تجيب منه فيديوهات بس تكون كامله وبالنسبه لمجال الـ ERP انا من وجهه نظري ترتيب الكورسات علي التوالي في الاهميه
    Financial
    Supply Chain Management
    HRMS
    ولكن بلاش Jdeveloper لانه يعتبر معاك اداه تطوير وهي الديفلوبر ولو حابب المجال التطوير ممكن تدرس Apex وهو بعمل ابلكيشن غايه في الروعه وسهل الاستخدام جدا وكمان تقدر تربطه بموقع وفري ولكن للاسف ليس مشهورا في الشرق الاوسط ولكن اوربا وامريكا يعتمدون عليه بشكل واضح وان شاء الله عامل حسابي اني اشرحه باذن الله في المنتدي وبالتوفيق
    يعني مفيش امل ولا ايه
    طيب مثلا الخليج ايه المطلوب فيه اكتر ADF ولا SCM ولا HRMS ??

Oracle

يا احمد اللي يقولك خد الكورس ده وهشغلك فيه اما انه بيشتغل نفسه او انه صاحب الشركه اللي هتشتغل فيها :D ولو عن رايي الشخصي تاخد انهي فيهم انصحك بالـ SCM .وربنا يوفقك يارب

عضوية جديدة

يا احمد اللي يقولك خد الكورس ده وهشغلك فيه اما انه بيشتغل نفسه او انه صاحب الشركه اللي هتشتغل فيها :D ولو عن رايي الشخصي تاخد انهي فيهم انصحك بالـ SCM .وربنا يوفقك يارب
    للامانه مفيش حاجه زي كدا
    بس انا متخرج من فترة ومفيش اي شغل بالديفلوبر
    عايز حاجه معاه تسنده فمحتار بين اني ادخل برمجه سواء جافا او سي شارب وبين اني اكمل اوراكل لاني حابب مجاله !
    ياريت يا بشمهندس تكون فاهم قصدي

Oracle

انا عشان فاهك قصدك قولتلك خد حاجه في الـ ERP
    بمعني انت لو اخدت اي مجال برمجه تاني يبقي انت كانك ادامك طريقين في النهايه الطريقين بيوصلو لحاجه واحده فيبقي انا ايه اللي كسبته !!!
    انما لما تاخد مجال مختلف طريق مختلف يبقي معايا طريقين بيودوا علي حاجتين مختلفتين فده فرصته اكبر وكورس الـ SCM مجاله جميل جدا وبيطلب وربنا يكرمك يارب .

عضوية جديدة

انا عشان فاهك قصدك قولتلك خد حاجه في الـ ERP
    بمعني انت لو اخدت اي مجال برمجه تاني يبقي انت كانك ادامك طريقين في النهايه الطريقين بيوصلو لحاجه واحده فيبقي انا ايه اللي كسبته !!!
    انما لما تاخد مجال مختلف طريق مختلف يبقي معايا طريقين بيودوا علي حاجتين مختلفتين فده فرصته اكبر وكورس الـ SCM مجاله جميل جدا وبيطلب وربنا يكرمك يارب .
    ربنا يخليك وشكرا عالمعلومات
    انا بس حابب اطور نفسي لاني لسه فريش ومعيش غير شهادة الجامعة ودي لوحدها مش كفايه
    وربنا يكرمك انت كمان ان شاء الله :ah4:

Oracle

امين يارب وبالتوفيق يا ابو حميد

عضوية جديدة

يا جماعة الخير لو عايز ادرس الكورس اللي هو DBA administrator

لو عايزه مكثف ياخد قد ايه ومكان يكون مضمون و اخد المعلومة صح و استفيد منه بس اهم حاجو مكثف جدااا ساعدني يا بشمهندس

عضو

الـ SCM تخصص إداري جديد عامل سمعة كبيرة كتراك للدراسة في البكالوريوس أو الماجستير في تخصص البزنس ( في الجامعات الأمريكية و البريطانية )
    و أكيد لكل بزنس معاه انفورميشن تكنولوجي و إنفورميشن انتجلنس تمشي معاه
    و هذا هو دور الـ ERP
    أشهر ERP هو الـ SAP ( شركة ألمانية أسسها مهندسين ألمان انفصلوا من IBM في الثمانينات الميلادية ) و هو سوليوشن غالي جدا و لا يأخذه إلا جهات كبرى و الساب هذا له دورات مهمة جدا و لكن غالية جدا على ما سمعت
    الأوراكل تنافس ايضا في الـ ERP لكن ما أعرف ايش حجمها في السعودية
    الأوراكل منافس قوي أيضا في حلول أخرى غير الـ ERP
    قبل أسبوع تقريبا أوراكل عاملين لنا برزنتيشن عن سوليوشن لما يسمى OSS و هذا نظام لإدارة العمليات لأي خدمة ممكن تقدمها شركة كبيرة
    أخي الكريم اللي اعتقد أن الأخ أحمد يحاول يفهمك اياه هو انك تبحث عن تطوير ذاتك في أنظمة كبيرة مش تطور نفسك في مهارة أو أداة
    التعديل الأخير تم بواسطة أ بـو بـد ر ; 11-04-2012 الساعة 09:15

Oracle

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gsaas مشاهدة المشاركة
    يا جماعة الخير لو عايز ادرس الكورس اللي هو DBA administrator

لو عايزه مكثف ياخد قد ايه ومكان يكون مضمون و اخد المعلومة صح و استفيد منه بس اهم حاجو مكثف جدااا ساعدني يا بشمهندس
    بالنسبه ليا انا مش بشرح كورس الادمن ولكن اعطيني معلوماتك وانا باذن الله هقولك علي شخص ممتاز
    بس ابعتلي قولي انت من بلد ايه داخل مصر طبعا وكمان محتاج تدرسه في وقت اد ايه وان شاء الله سوف تقوم شركه اوت بوكس بعمل شروحات اون لاين لمن يريد اخذ كورسات وهو في بلدان اخري فبدلا من ان ينزل اجازه مخصوص عشان الكورس يدرسه اون لاين من المكان اللي موجود فيه

Oracle

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ بـو بـد ر مشاهدة المشاركة
    الـ SCM تخصص إداري جديد عامل سمعة كبيرة كتراك للدراسة في البكالوريوس أو الماجستير في تخصص البزنس ( في الجامعات الأمريكية و البريطانية )
    و أكيد لكل بزنس معاه انفورميشن تكنولوجي و إنفورميشن انتجلنس تمشي معاه
    و هذا هو دور الـ ERP
    أشهر ERP هو الـ SAP ( شركة ألمانية أسسها مهندسين ألمان انفصلوا من IBM في الثمانينات الميلادية ) و هو سوليوشن غالي جدا و لا يأخذه إلا جهات كبرى و الساب هذا له دورات مهمة جدا و لكن غالية جدا على ما سمعت
    الأوراكل تنافس ايضا في الـ ERP لكن ما أعرف ايش حجمها في السعودية
    الأوراكل منافس قوي أيضا في حلول أخرى غير الـ ERP
    قبل أسبوع تقريبا أوراكل عاملين لنا برزنتيشن عن سوليوشن لما يسمى OSS و هذا نظام لإدارة العمليات لأي خدمة ممكن تقدمها شركة كبيرة
    أخي الكريم اللي اعتقد أن الأخ أحمد يحاول يفهمك اياه هو انك تبحث عن تطوير ذاتك في أنظمة كبيرة مش تطور نفسك في مهارة أو أداة
    بارك الله فيك

عضوية جديدة

شكرا لك يا بشمهندس انا في بلد خارج مصر اصل كورسات الاوراكل غالية جدا و صعب الواحد يا خدها
    اعرف ازاي بقي نظام شركه اوت بوكس و حتبدا امتى

Oracle

ان شاء الله سوف اوافيك بالتفاصيل قريبا جدا