صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 23

الموضوع: تحذير من التعامل مع شركة كمبيوتر شوب ComputerShop

عضو

تحذير من التعامل مع شركة كمبيوتر شوب ComputerShop

بحذر اي شخص من التعامل مع شركة كمبيوتر شوب خصوصاٌ فرع سيتي ستارز الموجود بالدور الأرضي بداخل محل راديو شاك للخداع و سؤ المعاملة و عدم احترامهم لقانون حماية المستهلك و ديه قصتي معاهم :

قمت بشراء جهاز لابتوب و لقيت به عدة عيوب و هي وجود مشكلة تهنيج و وجود باد سيكتور في الهارديسك و عدم وجود نسخة ريكافري علي الجهاز و توجهت بعد ذلك للبائع قبل ان تنتهي فترة الاستبدال و قلت له اريد الاستبدال لوجود هذه العيوب فقام بخداعي و قال لي سنرسل الجهاز لمركز الصيانة للتأكد من هذه المشاكل بالجهاز فقولت له ولكن الجهاز ممكن ان يأخذ وقت كبير في مركز الصيانة وعندها ستنتهي فترة الاستبدال و يضيع حقي في الاستبدال فقال لي سأعطيك ايصال يثبت هذا الكلام فالبفعل تححق شكوكي و قعد الجهاز في الصيانة مدة طويلة و هي 30 يوم لأسباب غير مقنعة و عندما توجهت للمحل لاستلام جهاز اخر جديد فوجئت بقوله لي انه تم تصليح المشاكل الموجودة بالجهاز و تم عمل ريكافري لدي الوكيل للجهاز فقولت له و لكن ليست هذه المشكلة الوحيدة بالجهاز يوجد مشكلة هاردوير بالهارديسك فقال لي لا يا فندم المشكلة كانت سوفتوير فقولت له انا من حقي الاستبدال فقال لي لا يوجود يا فندم ضمان علي السوفتوير فقولت له و لكن انا من حقي الاستبدال خلال فترة 14 يوم من شراء الجهاز لوجود اي عيب بالجهاز يحرمني من الاستفادة من الجهاز كما ينص قانون حماية المستهلك فقال لي طيب يا فندم جرب الجهاز و لو حصل مشكلة مرة اخري سنقوم بابدال الجهاز و بعد استلامي الجهاز واجهت مشكلة في الهارديسك مرة اخري فتوجهت للمحل مرة اخري بعد 5 ايام من استلامي للجهاز و قولت له اريد الاستبدال لتكرار نفس المشكلة فقال لي سنرسل الجهاز للصيانة مرة اخري لنبحث المشكلة و من ساعتها الي الان الجهاز مازال في مركز الصيانة و قمت بالاتصال بهم وقولت لهم لماذا تأخذون وقت طويل في الصيانة فافوجئت انه قال لي سنقوم بتغير الهارديسك لوجود عيب صناعة به فقولت له ولكني اريد الاستبدال بجهاز اخر جديد و لماذا تأخزون وقت طويل فقال لي لانه لا يوجد قطع غيار لهذا الجهاز و سنقوم بأستيراده من الخارج فقولت له و لاكن هذا سيأخذ وقت طويل جدا بالاضافة لأنتظاري كل هذه المدة و هي 22 يوم فقولت له بما انه لا يتوفر قطع غيار للجهاز من حقي ان استبدل الجهاز بجهاز اخر و لكنه لم يصغي .

* الجهاز Lenovo Ideapad Z570 كنت مشتريه ب 4099 جنيه حسبي الله و نعم الوكيل.

* و طبعاٌ انا مسكتش عن حقي و قدمت شكوي لجهاز حماية المستهلك لأن الساكت عن الحق شيطاناً أخــــــــرس.

*ياريت كل الناس تدخل على الصفحة ديه و تعمل لايك و شير عشان نفضح الشركة النصابة ديه

http://www.facebook.com/pages/تحذير-...46859855362146
    التعديل الأخير تم بواسطة md3000 ; 13-04-2012 الساعة 11:02

عضو برونزي الصورة الرمزية ahmedelsabbagh

رد: تحذير من التعامل مع شركة كمبيوتر شوب ComputerShop

ربنا معاك ..

ومع انها شركة كبيرة المفروض تكون حريصة على سمعتها ..

لكن انت محاولتش تسأل عن الوكيل مباشرة او تتصل بيهم ..

وياريت تقولنا ايه هو الجهاز وموديله ..
    [CENTER][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=181830"]سمحاً إذا باع .. سمحاً إذا اشترى[/URL]
    [URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=181988"],,, هل نحن من نصنع الغباء ؟[/URL]
    [URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=176623"]الفاكهـــة ... ... ... و فـــوائدهــــا... ... ...[/URL] [URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=116628"]الكوكب الجائع [/URL]
    [B][FONT=Times New Roman][SIZE=3]{ قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالاً * الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً } الكهف
    [/SIZE][/FONT][/B]

[/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedelsabbagh مشاهدة المشاركة
    ربنا معاك ..

ومع انها شركة كبيرة المفروض تكون حريصة على سمعتها ..

لكن انت محاولتش تسأل عن الوكيل مباشرة او تتصل بيهم ..

وياريت تقولنا ايه هو الجهاز وموديله ..

الجهاز Lenovo Ideapad Z570 كنت مشتريه ب 4099 جنيه حسبي الله و نعم الوكيل , و انا محاولتش اتكلم مع الوكيل لان انا واخد الجهاز ده بضمان كمبيوتر شوب 12 شهر و مليش دعوة بحوار الوكيل ده هما المفروض اللي يتكلمو معاه

عضو

و ياريت كل اللي يشوف الموضوع ده يعمله شير على الفيسبوك لتفادي وقوع حد تاني في المشكلة ديه و عشان الشركة ديه تعرف من هو المواطن المصري و تحترم حقوقه

و ده جروب انا عملته على الموضوع و ياريت كل الاعضاء يشتركو فيه ليساعدوني اني اجيب حقي و ربنا يكرمكم http://www.facebook.com/groups/252253314868266
    التعديل الأخير تم بواسطة md3000 ; 23-03-2012 الساعة 17:27

عضو

up up up

عضو

للرفع:ah7:

عضو

انت اتصرفت صح بتقديمك شكوي لحماية المستهلك و صبرك عليهم للاسف مبالغ فيه , هو أسبوع لو الجهاز متظبطش يرجع للشركة وتاخد غيره انما شهر و 22 يوم دا عمر تاني

عضو

اه ما غلطتي اني صبرت عليهم كتير اصل كنت فاكرهم شركة محترمة و مكنتش متصور ان شركة ب الاسم ده يكونو نصابين كده

عضو

للرفع:ah7:

عضو الصورة الرمزية @7oud

حسبى الله ونعم الوكيل
    الف شكر على التنبيه والتحذير من التعامل معاهم
    ومعلش ربنا يعوض عليك

عضوية جديدة

شكرا ع التحذير

عضو

انت الي غبي
    كان المفروض ففترة الاستبدال تصر على الاستبدال من اول مرة رحت فيها الفرع بتاع الشركة
    واذا البائع رفض وهايط معاك
    تطلب مقابلة رئيس الفرع بيكون موجود على فكرة فالمحل
    وتحكيلة المشكلة وتصر على موقفك وكان اكيد اكيد هيلبي طلبك

ولو مكانش استجاب لطلبك كان المفروض تروح تشتكي الفرع فالشركة الام بتاعتهم و تعمل محضر فالقسم بالواقعة بالاضافة لبلاغ في حماية المستهلك

مش تستنى شهر و 22 يوم !!!

عموما ربنا معاك بجد موضوع يضايق جدا وابقى اطلعنا على اخر التطورات مع ولاد الوس ....دول
    نزيد واحد ... ننقص واحد ... مفيش فايدة .

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة silentassassin مشاهدة المشاركة
    انت الي غبي
    كان المفروض ففترة الاستبدال تصر على الاستبدال من اول مرة رحت فيها الفرع بتاع الشركة
    واذا البائع رفض وهايط معاك
    تطلب مقابلة رئيس الفرع بيكون موجود على فكرة فالمحل
    وتحكيلة المشكلة وتصر على موقفك وكان اكيد اكيد هيلبي طلبك

ولو مكانش استجاب لطلبك كان المفروض تروح تشتكي الفرع فالشركة الام بتاعتهم و تعمل محضر فالقسم بالواقعة بالاضافة لبلاغ في حماية المستهلك

مش تستنى شهر و 22 يوم !!!

عموما ربنا معاك بجد موضوع يضايق جدا وابقى اطلعنا على اخر التطورات مع ولاد الوس ....دول
    طبعاً انا معترف اني غبي لان الطيب و المحترم في الزمن ده يبقي اهبل بس هما بيعملو حركة نصب بنت كلب و هتخيل على اي حد ( نصابيين محترفيين)

انو يقولك هنبعت الجهاز مركز الصيانة عشان نتأكد من وجود العيب و يفضل الجهاز عندهم شهر عشان يضيع عليك فترة الاستبدال و في الاخر يقولك صلحنا المشكلة ( و ياريت اتصلحت اي تطلسقة)

و طبعا انا عمري ما عملت محضر في القسم و ده اللي مشجعنيش اعمل محضر و مكنتش عاوز اعمل مشاكل (عارف طبعا موقف سلبي و بدفع ثمنه)

و كمان انا كنت فاكر ان فترة الاستبدال 14 يوم ديه حاجة عاملها المحل من عنده و مكنتش اعرف ان ده قانون حماية المستهلك ( ياريتني كنت اعرف ساعتها كنت فشختهم)

و المشكلة دلوقتي ان زي ما كنت متوقع ان المشكلة هاردوير مش سوفتير زي ماهما قالو

و بيقولو ان مفيش قطع غيار و هنجيبوه من بره (ولاد الكلب بقالهم شهرين و مجاش اي قطع غيار)

و بالنسبة لحتتة اني اشتكي للفرع الرئيسي مكنش هيجيب نتيجة لان ديه السياسة المتبعة في كل الفروع بدليل ان لقيت بوست على الفيسبوك بتاريخ 2 مارس 2012 مبعوت من واحدة اسمها داليا محمد بتشتكي من نفس المشكلة و عاملو معاها زي ما عملو معايا http://www.facebook.com/computershop...50567770211744

و انا كلمتها و عرفت منها ان المشكلة كانت مع فرع المعادي يعني مش نفس الفرع اللي اتنصب عليا فيه (يعني سياسة النصب ديه متبعة في كل الفروع)

بس هي مطلعتش سالبية زي و حلت المشكلة عن طريق الشرطة . خدت معاها امين شرطة و النصابين قعدو يماطلو معاه بردو راح امين الشرطة قالهم هجيب الشرطة و نعملكو محضر اثبات حالة راح ولاد النصابة خافو و ادوها فلوسها (ياريتي كنت عملت كده)

املي دلوقتي ان جهاز حماية المستهلك يحل المشكلة (يارب انصرني على النصابين دول)

و الله الواحد بيستغرب انا شركة كبيرة زي كمبيوتر شوب و فرع في مكان محترم زي سيتي ستارز يطلعو نصابيين مش عارف اغبية دول مش خايفين على سمعتهم

و على فكرة موبيل شوب و راديو شاك تبعهم و عمري ما هشتري منهم حاجة تاني ولاد النصابة دول
    التعديل الأخير تم بواسطة md3000 ; 09-04-2012 الساعة 20:49

عضو فضي الصورة الرمزية wish master

الله يعينك وان شاءا لله يرجعلك حقك

وشكرا عالتحذير

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wish master مشاهدة المشاركة
    الله يعينك وان شاءا لله يرجعلك حقك

وشكرا عالتحذير

ان شاء الله

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة