النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: مساعدة عاجلة

عضوية جديدة

مساعدة عاجلة

انا بدأت من كام يوم اتعلم تصميم المواقع وكنت حابب انى اتعلم اوى فالناس فى المنتدى نصحونى اتعلم لغة html كبداية واتعلمتها فعلا وخلصتها وعملت موقع بسيط ورفعته
    بعد كدا اكتشفت ان فى حاجة اسمها html 5 هل دى مهمة ولازم اتعلمها?? ولا اكمل adobe photoshop - java script -adobe flash -swich max -dream waver cs5-xhtml -css-

وعندى استفسار تانى معلش برنامج dream waver cs5 بيقدر يصمم صفحات الويب بدون الحاجة الى كتابة لغات برمجة فا ما الفائدة من تعلم لغات البرمجة ؟.....
    التعديل الأخير تم بواسطة abdelrhmaan ; 29-03-2012 الساعة 02:06

عضو الصورة الرمزية Michael Youssef

رد: مساعدة عاجلة

أخي الكريم ، أولا HTML او XHTML هي اللغة المستخدمة في الوقت الحالي و كل المواقع تستخدمها. اما النسخة الخامسة الجديدة لازالت جديدة جدا و لن تحتاجها الان. كمل في مشوارك اولا و تعلم كل الاشياء التي تنتمي لتصميم المواقع بالادوات الحالية.
    تعلم لغات البرمجة طبعا مفيد جدا و لكنك لا تقصد لغات البرمجة و لكن علي الاقل تقصد scripting languages و هناك فرق كبير بينهما.
    لغة البرمجة مثل VB.NET علي سبيل المثال هي كود تكتبه انت و بعد ذلك تستخدم اداة تحول هذا الكود للغة يفهمها الحاسب و هذه العملية تحدث مرة واحدة فقط ، و لذلك تجد البرامج تنتهي بالامتداد exe. و داخل هذا الملف ليس الكود الذي كتبته ب VB.NET و لكن تم تحويله الي لغة اخري يفهمها الحاسب

و لكن ال scripting language هي شيء مختلف تماما و مستخدمة في برمجة المواقع و فيها الكود الذي تكتبه تخزن كملف نصي مثلا ينتهي ب asp. او php. و بعد ذلك عند طلب صفحة الانترنت التي تحتوي علي كود برمجي يتم علي السيرفر تشغيل برنامج معين لديه القدرة علي تنفيذ البرمجة المكتوبة (و لكن دون تجميع الكود في صورة ملف اخر يفهمه الجهاز و لكن مجرد تنفيذ الكود البرمجي كل مرة تفتح فيها الصفحة) و طبعا هيرجعلك عن طريق المتصفح كود html مش اكتر من كدا.

حاولت اكون مختصر جدا في الفرق بين السكربتينج و لغات البرمجة الاخري ، الفرق بينهم كبير جدا في كل شيء.
    و بالتوفيق ان شاء الله

عضوية جديدة

انا فهمت الفرق بين scripting language ولغات البرمجة بس برضو معرفتش اجابة سؤالى انا عرفت ان برنامج dream waver cs5 اقدر منه اصمم الصفحات من غير ما اكتب بنفسى يعنى مش لازم اكتب لغات زى php او asp او غيرها هل المعلومة دى صحيحة واذا كانت صحيحة ايه فايدة انى اتعلم لغة php او غيرها طالما البرنامج بيكتبها من تلقاء نفسه وانا عليا انى اصمم واظبط الموقع بأيدى

عبد ا لرحمن افهمني كويس ، انا اعتقد بيدعم كتابة اكواد ASP.NET بس حتي لو هو الكيتبها بنفسه لازم تكون فاهمها كويس جدا و تقدر تكتبها بايدك. مش معني ان في اداة هتساعدك في كتابة كود يبقي تعتمد عليها هي و بس لا لا غلط خالص.
    هو انت عايز تتعلم تصميم المواقع بس؟ ممكن طبعا مفيش مشكلة

كمان ASP.NET مش عبارة عن اكواد مثلا زي Javascript تجيبها و تلصقها في مكان في الصفحة و خلاص ، لا لا الوضع مختلف تماما. ASP.NET بتستخدم هيكل مايكروسوفت البرمجي المسمي ب NET Framework. و المقصود بذلك انك لازم تستخدم لغات برمجة زي #VB.NET or C جوا اكواد ال ASP.NET يعني لازم تتعلم الاول البرمجة و بعدين تتعلم برمجة المواقع.

عضوية جديدة

فهمت ياااااه دا حوار طويل اوى بس شكرا على المعلومااات

ايوا طبعا العملية مش بسيطة

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelrhmaan مشاهدة المشاركة
    انا بدأت من كام يوم اتعلم تصميم المواقع وكنت حابب انى اتعلم اوى فالناس فى المنتدى نصحونى اتعلم لغة html كبداية واتعلمتها فعلا وخلصتها وعملت موقع بسيط ورفعته
    بعد كدا اكتشفت ان فى حاجة اسمها html 5 هل دى مهمة ولازم اتعلمها?? ولا اكمل adobe photoshop - java script -adobe flash -swich max -dream waver cs5-xhtml -css-

وعندى استفسار تانى معلش برنامج dream waver cs5 بيقدر يصمم صفحات الويب بدون الحاجة الى كتابة لغات برمجة فا ما الفائدة من تعلم لغات البرمجة ؟.....

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بالنسبة ل HTML5 مش لغة جديدة ولا حاجة ولو كنت بحثت عنها شوية كنت حتعرف انها اخر فيرجن من ال HTML و معنى كده طالما انك عارف HTML
    معنى كده انك عارف HTML5 بس ناقصلك شوية تاجات جديدة زي <audio> او <vedio> ودول لوضع ملف صوت او فيديو في الصفحة وممكن تذاكر التاجات الجديدة في يومين بس

اما بالنسبة للاستفسار التاني فانت بتعلمك HTML و CSS مع بعض برامج الديزاين فانت كده بتعمل ويب سايت كامل بس استاتيك يعني المحتوى اللي فيه ثابت
    اما لغات البرمجة بتخلي الموقع دايناميك يعني المحتوي اللي فيه بيتغير حسب حاجات انت بتحددها وانت بتبرمج الموقع وكمان تقدر تعمل قاعدة بيانات تستخدمها في تسجيل
    اعضاء على الموقع وعمل login وكل ده شغل برمجة

ولغات البرمجة للويب كتير ممكن تستخدم PHP او ASP.net او JSP

واي سؤال انا تحت امرك

معلش هو ASP.NET مش لغة برمجة خالص ، هي تكنولوجيا فقط. اسف بس هي معتقد خاطيء بنقوله كتير.