النتائج 1 إلى 14 من 14

الموضوع: بفكر اشتري sony xperia p لما ينزل هو هيكون ف حدود 2700 اعتقد ولا اجيب بروسيسور اقل

عضو فضي الصورة الرمزية ant_gamal

بفكر اشتري sony xperia p لما ينزل هو هيكون ف حدود 2700 اعتقد ولا اجيب بروسيسور اقل

بفكر اشتري sony xperia p ثنائي النواه البروسيسور

انا محتاج موبيل انرويد يكون كويس علشان النت عليه وكاميراته حلوه وسريع يتحمل الشغل عليه كتير بالاضافه الي اني مهندس مدني ف التليفون بيقع مني كتير

هو هيكون بحدود 2700

ولا اشتري دماغي واجيب ray توفير للفلوس باعتبار اني مش هاستفيد بحكايه ثنائي النواه لو مفيش تطبيقات

هل الثنائي النواه هيفرق لو هيشغل الموسيقي وف نفس الوقت تصفح وحاجات كده اشتريه خصوصا انه فيه تقنيه Active noise cancellation with dedicated mic

وانا بحتاجها كتير لاني بحب اسجل محاضرات وفيديوهات لندوات بحضرها

هو نزل مصر ولا لسه واحسن مكان اجيبه منه علشان الضمان ولا مش هيفرق الضمان

وهل استبدله ب Htc one سواء x او xl لو في نفس السعر

انا المهم جوده الصوت والصوره لاني بسجل ندوات كتير وكمان بحب اسمع موسيقي كتير وطبعا تصوير
    Civil Eng . Antony Gamal

عضوية جديدة

Post رد: بفكر اشتري sony xperia p لما ينزل هو هيكون ف حدود 2700 اعتقد ولا اجيب بروسيسور اق

حضرتك مهندس مدني وبطبيعة الحال بتوقع الموبايل كتير و اندرويد enthusiast
    وأي موبايل عادي وقعتين بس في construction site كفيلين بانهم يقضوا عليه
    يبقي مفيش قدام حضرتك الا ان حضرتك تشتري موبايل rugged يعني مقوي و محمي ضد العوامل الجوية
    و دي كل الموبايلات الاندرويد ال rugged
    1. Sony Ericsson Xperia Active

This device features a scratch resistant 3 inch touch screen and is powered by a 1GHz processor. It runs on Android 2.3 Gingerbread and encompasses a 5 mega pixel camera at the back. This device is water and dust resistant making it perfect for fitness freaks.2. Motorola Defy+

The Motorola Defy + is a IP67 certified water and dust proof phone. The Motorola Defy + is powered by a 1GHz processor and runs on Android 2.3 Gingerbread.

3. Motorola Defy

The Motorola Defy is the predecessor of Motorola Defy +. It features a 800Mhz processor and 2GB built in storage. The device runs on Android 2.2 Froyo and has a large 3.7 inch touch screen with Gorilla Glass protection. The Motorola Defy is water and dust resistant making it perfect for outdoor adventure junkies.4. Motorola i1

The Motorola i1 is undoubtedly the grand daddy of rugged Android phones available in the market. The Motorola i1 sports a 600 MHz processor with 256MB RAM. It has a 5.0 megapixelcamera with LED flash at the rear. This device is 801f military cerified phone. What this means is that the Motorola i1 can survive rain, humidity, shocks and vibrations with ease.5. Casio G’zOne Commando

This is the first smart phone offering from watch manufacturer Casio and features a 3.6 inch touch screen with 800MHz processor under the hood. The device runs on Android 2.2 Froyo. The device is solar radiation resistant, salt fog resistant and can withstand extreme temperature fluctuations.
    وانا شخصيا ارشح لحضرتك xperia active فيه WET FINGER TRACKING ملاحضة مفهوش Active noise cancellation with dedicated mic
    او
    Motorola DEFY+ توافر Active noise cancellation with dedicated mic و هذه المواصفات الدقيقة للاثنين
    الاكتف
    https://www.gsmarena.com/sony_ericss...ctive-3998.php
    و ديفاي + https://www.gsmarena.com/motorola_defy+-4098.php
    ومقارنة لقدرة تحملهما الاثنان :https://www.youtube.com/watch?v=rMev...eature=related
    في راي XPERIA ACTIVE افضل RUGGED PHONE وسعره اليوم في المحل اللي تحت بيتي 1700 و ربنا يوفق حضرتك للافضل
    التعديل الأخير تم بواسطة karoom95 ; 09-04-2012 الساعة 20:42
    bugatti veyron
    16 cylinders ,, 4 turbo chargers ,, 8000 cc,, 1001 horse power,, 0 to 100 km in 2.5 seconds ,, price 1 million euro

رد: بفكر اشتري sony xperia p لما ينزل هو هيكون ف حدود 2700 اعتقد ولا اجيب بروسيسور اق

عملي مش قاصي لهذه الدرجه لشراء مثل هذه الاجهزه اللي مش بتكون مدعومه بشكل جيد من قبل الشركات ف مصر

فلي تجربه معي نوكيا 5500 مضاد للصدمات هو ممتاز ولكن دعمه سي جدا

انا افكر بشكل كبير ف sony xperia p او ال HTC one xl او HTC one S

كنت اود شراء htc one x لكنه اعلي من الميزانيه بكثير
    Civil Eng . Antony Gamal

عضوية جديدة

رد: بفكر اشتري sony xperia p لما ينزل هو هيكون ف حدود 2700 اعتقد ولا اجيب بروسيسور اق

انا بس كنت بحاول الوضح لحضرتك راي الشخصي المتواضع
    عموما لو حضرتك عايز مفاضلة بين الثلاثة
    فالxl افضل من one s بس بفارق ضئيل https://www.gsmarena.com/compare.php...&idPhone2=4572
    والاثنان افضل من xperia p بفارق لا باس به https://www.gsmarena.com/compare.php...&idPhone2=4574
    *ملاحضة هامة :الوحيد اللي متوفر وله سعر حاليا و نظريا سيكون الارخص هو one s وارخص سعر له بالدولار550 مما يعادل 3300 جنيه مصري بدون الجمارك و الضرائب
    وبالنسبة لسؤال حصرتك حول فرق الاداء بين ثنائي النواة و احادي النواة فالفرق ليس بكبير وليس بملاحظ وسوف يظهر فقط في الالعاب المتقدمة حدا التي تحتوي علي الكثير من الجرافكس وانا شخصيا املك xpera x8 بمعالج احادي النواة بسرعة 600 ميجاهرتز وهو بشغل كل حاجة
    bugatti veyron
    16 cylinders ,, 4 turbo chargers ,, 8000 cc,, 1001 horse power,, 0 to 100 km in 2.5 seconds ,, price 1 million euro

هو ال xl مميز جدا ولكن للاسف سيعمل ف امريكا فقط علي حد علمي ومخصص ل AT&T

مش عارف هيتكسروا شفره ولا لا بس هو معمول لامريكا فقط

ام ال one s فهيكون فرق السعر رهيب عن ال xperia p ف المتوقع ان xperia p في حدود 2700 كما اني ابحث عن المعالج وحفاظه ع الطاقه من خلال النت ولسه مش عارف انهي الاحسن

لان كل واحد فيهم بيستخدم تقنيه ومعالجات مختلفه ف بالتالي انت مش بتحكم علي حاجتين نفس النوع

انا بس اللي مخليني متررد فرق السعر يساوي اللي هيدفع ياعني لو ثنائي هيفرق جامد في النت والتطبيقات لاني بستخدم الموبيل بكثر ف النت وكمان بحب اسمع موسيقي واغاني اثناء التصفح

لكن جميز مليش فيها قوي

فهل الثنائي النواه هيشتغل بكفائه عند استخدام برامج متعدده ام مش هيفرق عن الاحادي كتير

الحاجه المهم انا يهمني التسجيل والتصوير لاني بسجل محاضرات كتير فيديو او صوت

علشان كده انا بدور ع النوعيين دول

لو مش هتفرق كتير هاجيب سوني ray
    Civil Eng . Antony Gamal

عضوية جديدة

سعر xperia p طبقا ل : https://www.gsmarena.com/here_are_th...-news-3911.php €449 وهو موقع موثوق جدا
    و بالنسبة ل الفرق في الاداء فكما قلت سابقا ان الفرق غير واضح و غير مجزوم وانه يتضح فقط في الالعاب ذات الجرافكس العالي وفي اندرويد لايمكن الاستفادة من قدرات المعالج ثنائي النواة الا اذا كان honeycomb 3.0 او اعلي (ics 4.0) وبالنسبة للنقطة الاخيرة المتعلقة بالتسجيل فانا راي الشخصي ان التخصص هو الجل اي ان افضل كاميرا هاتف و المك الداخلي حتي بوجود noise canceling mic لا يقارب حتي اداء كاميرا احترافية (مع استثناء Nokia 808 pureview )

اوكيه ترشيحاتك ايه حتي معي رفع الميزانيه بتاعتي قليلا معي الاعتبار ان موديلات سوني القديمه او الحديثه ستترقي ال ندرويد 4 ايس

الحاسم هو منصات البروسيسور معي كرت الشاشه بالاضافه الي تقنيات المدمجه الخاصه بمعالجه الصوت والتصوير
    Civil Eng . Antony Gamal

عضوية جديدة

بدون منازع في هذه الفئة السعرية Samsung I9100 Galaxy S II

وهو ثنائي النواة و يمكن تحديثه ل ics 4.0 يعني هنستفيد من تعدد الانوية بالكامل و ذو Active noise cancellation with dedicated mic و كاميرا ممتازة فهو الافضل
    المواصفات الكاملة :
    https://www.gsmarena.com/samsung_i91..._s_ii-3621.php
    ريفيو : https://www.gsmarena.com/samsung_i91...review-597.php
    ريفيو بعد التحديث ل ics : https://www.gsmarena.com/samsung_gal...review-737.php
    واهم حاجة ان اذا حضرتك قررت تشتريه ان حضرتك تحرص علي ان يكون موديله I9100 وليس I9100G
    اما لو حضرتك هتجيب حاجة من خارج مصر ف قدام حضرتك الكثير من الاقتراحات :https://www.gsmarena.com/results.php...e=0&sFreeText=
    التعديل الأخير تم بواسطة karoom95 ; 18-04-2012 الساعة 14:03
    bugatti veyron

عضو

شكرا للموضوع
    بس هو الاكسبيريا بي متوقع ينزل امتى تقريبا
    عشان انا كمان مستنية هو وال وان اس

عضوية جديدة

الاكسبيريا بي و ون اكس متوقع ينزلوا ف شهر مايو

التعديل الأخير تم بواسطة karoom95 ; 23-04-2012 الساعة 23:23
    bugatti veyron

عضوية جديدة

تصفح وتصوير ونت وموسيقى
    انصحك ب XPERIA ARC S
    يوجد به خاصية Active noise cancellation with dedicated mic
    وتصويره رائع وينافس الجالكسي 2 في التصوير
    وشاشة رائعه
    واندرويد 4
    وسعر ارخص
    :D

واظن ان استخدامك الحالي لا يتطلب معالج ثنائي النواة

عموما لو تقدر تنتظر افضل لك

عضو

htc one s ثنائي النواة في السرعة متفوق عليس htc one x رباعي النواة
    الاحسن انك تستني نزوله

افكر جديا ف xperia P او one xl

وبعدهم One s

لسه محسمتش
    Civil Eng . Antony Gamal

عضو

هو سعر one s فى مصر كام؟