صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 20

الموضوع: CCIE R&S OR JUNIPER ?

عضو

CCIE R&S OR JUNIPER ?

السلام عليكم

اولا انا دخلت عالم الشبكات من سنه او سنه ونص تقريبا ولم اكن اعلم شئ عنها حاليا انا حصلت علي شهاده ccna &ccnp مع العلم اني يادوب لسه مخلص وبدأ رحله البحث عن وظيفه بالمؤهلات دي فقط
    حاليا الموضوع شكلو صعب شويه بالنسبه لحال البلد الخ الخ...
    في الفتره الاخيره بعض المتخصيين نصحوني ان اخد mcitp بجانب شهادات سيسكو اللي معايا والبعض الاخر نصحني ب JUNIPER حتي الشهاده التي تعادل CCNP عندهم

المهم انا حاليا محتار جدا

فاتمني الناس اللي عندها الخبره تنصحني بس ارجوكم راعو الاتي

كلنا عارفين ان الواحد يبقه معاه الشهادات دي كلها كويس جدا لكن ايه اللي محتاجه سوق العمل او اللي بيفرض نفسه حاليا
    لانه للاسف اول مبدأت CCNA الدنيا كانت ربيع ولكن لما ركزت في سيسكو بدأت اشوف ناس بتشتكي الخ حتي لو معاهم CCIE

انا عارف ان الارزاق بتاع ربنا لكن ممكن من قرايه حال سوق العمل حاليا الواحد ييعمل الخطوه الجايه صح بدل اني اعمل حاجه بدون تخطيط وفي الاخر اقعد في البيت برضو

انا حاليا محتار بين الاتي مع العلم اني خبرتي لا شئ لان مشتغلتش لسه
    اني وانا بحاول الحصول علي وضيه اعمل الاتي لاني مش ناوي اقف ان شاء الله علي ال CCNP

-1 ابدأ احضر لل CCIE R&S
    2-ابدأ اذاكر JUNIPER لغايه الحصول علي مستوي ال professional بما يعادل ccnp
    3- اني ابدا في mcitp

فاتمني اصحاب الخبره توضيح الصوره لي والف شكر مقدما

عضو فضي الصورة الرمزية ahab

رد: CCIE R&S OR JUNIPER ?

أولا ربنا يوفقك ويصلح حالك

صراحة الوضع يختلف من بلد للآخر

يعني لو انت في السعودية هقولك كمل ال CCIE لأنه حتى بدون خبرة ممكن تحصل راتب لا يقل عن 10000 ريال أساسي يعني ممكن يوصل بالبدلات ل 14000 ريال ودا بسبب كثرة ال cisco partner هنا في السعودية وكثرة مشاريع سيسكوا

أما في مصر فأعتقد أن فرص العمل متوفرة أكثر في مايكروسوفت وبالتالي لو واحد فاهم سيسكو ومعاه mcipt فسيكون مرغوب من صاحبي العمل

والله أعلم

عضو الصورة الرمزية سعيد يوسف

بالنسبة لمصر أنصح انك تكمل JUNIPER مع ال CCNP

مثال لو قدمت في TEDATA

هيختاروا اللي معاه JUNIPER

حتي لو جديد سيكون أفضل من سيسكو فقط

لأنهم بيعتمدوا كثير جدا علي JUNIPER

وفي شرح عربي ل JUNIPER بالمنتدي

وموفق ان شاء الله

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahab مشاهدة المشاركة
    أولا ربنا يوفقك ويصلح حالك

صراحة الوضع يختلف من بلد للآخر

يعني لو انت في السعودية هقولك كمل ال CCIE لأنه حتى بدون خبرة ممكن تحصل راتب لا يقل عن 10000 ريال أساسي يعني ممكن يوصل بالبدلات ل 14000 ريال ودا بسبب كثرة ال cisco partner هنا في السعودية وكثرة مشاريع سيسكوا

أما في مصر فأعتقد أن فرص العمل متوفرة أكثر في مايكروسوفت وبالتالي لو واحد فاهم سيسكو ومعاه mcipt فسيكون مرغوب من صاحبي العمل

والله أعلم
    الف شكر يا بشمهندس
    هوه بصراحه موضوع الشغل دا سألت اكتر من واحد وقالي ان الشغل بره افضل بكتير من هنا في مصر في مجال الشبكات فبصراحه لو حتي علي المدي البعيد انا ناوي اني اسافر

طيب بالنسبه لي juniper في السعوديه ايه وضعها هل انا لو اخدت juniper مع cisco وروحت السعوديه شهاده juniper هتكون قيمتها ضعيفه في السعوديه ؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سعيد يوسف مشاهدة المشاركة
    بالنسبة لمصر أنصح انك تكمل JUNIPER مع ال CCNP

مثال لو قدمت في TEDATA

هيختاروا اللي معاه JUNIPER

حتي لو جديد سيكون أفضل من سيسكو فقط

لأنهم بيعتمدوا كثير جدا علي JUNIPER

وفي شرح عربي ل JUNIPER بالمنتدي

وموفق ان شاء الله

الف شكر يا بشمهندس
    انا فعلا سمعت ان تي داتا بتفضل juniper عشان بتستخدم اجهزتها اكتر من سيسكو
    طبعا الشغل في تي داتا حاجه جميله جدا بس المعوقات اللي الواحد بيسمع عنها عشان يشتغل هناك تحبط بصراحه
    طيب هوه حضرتك تعرف حد معاه juniper ؟ وخدها في وقت قد ايه لانو بصراحه اللي مشجعني ل juniper ان الاساسيات هيه هيه الفرق ان الواحد هيتعلم ازاي يتعامل مع اجهزتهم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة anduril87 مشاهدة المشاركة
    الف شكر يا بشمهندس
    هوه بصراحه موضوع الشغل دا سألت اكتر من واحد وقالي ان الشغل بره افضل بكتير من هنا في مصر في مجال الشبكات فبصراحه لو حتي علي المدي البعيد انا ناوي اني اسافر

طيب بالنسبه لي juniper في السعوديه ايه وضعها هل انا لو اخدت juniper مع cisco وروحت السعوديه شهاده juniper هتكون قيمتها ضعيفه في السعوديه ؟
    حسب الشركة اللي أنا فيها ( gold partner )
    أنا شايف مشاريع سيسكو أكثر بكثير من جوينبر
    ولو حسبت عدد المهندسين ممكن تجد في القسم عندنا 12 واحد سيسكو و 2 جونيبر

هل الوضع هكذا في كل الشركات - الله أعلم

عضو الصورة الرمزية سعيد يوسف

الله ينور عليك
    زي ماقلت الفكرة كلها ازاي تعمل config ليها مش اكتر

النتورك كلها واحد دا بالنسبة لمصر

عضو محترف

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخى الكريم الرائع فى سيسكو انها فى مناهجها بتشرحلك التكنولوجى بالكامل وبعدين تكلمك على اجهزتها يعنى التكنولوجى دى موجودة فى اى Vendor بتاع شبكات الموضوع كلها مثلا بدل ما هكتب امر بطريقة سيسكو

هكتبه بطريقة juniper حقيقة وده الانا لمسته فى معظم الشركات هنا فى السعودية ومش بتكلم على partner ان احتياجهم الحقيقى لسيسكو ومايكروسوفت حقيقة انت كتير اوى وانت شغال على اجهزة سيسكو

بيكون شغلك مجرد Monitoring انما شغل مايكروسوفت يكاد يكون يومى ومهم جدا وبالتالى الشركة مش هتجيب موظفين للاتنين هى عايزه واحد يقوم بالعملين وفعلا فى ناس دلوقتى CCIE ومش عارفة توصل للعمل

الفعلى ده مش معناه انى بقلل من الشهاده دى بالعكس انا بعترف انها اكبر شهاده فى مجال الشبكات ولكن حاليا لم تعد تكفى للعمل الفعلى نصحتى ليك توكل على الله وادخل فى MCITP وجمع منهجين الشبكات

من الناحيتين سسيكو ومايكروسوفت وربنا يوفقك باذن الله

CISCO : CCNA R&S CCNA security CCNP Security
    CCNP R&S CCIP CCIE R&S in Progress

MICROSOFT : MCT MCTS MCITP Enterprise Admin Exchange 2010 Virtualization administrator SharePoint administrator

تعقيبا على كلام أخي محمد

في البداية لازم تحدد إنت عايز تشتغل فين ، لأن رغبتك في عمل محدد قد تحدد اتجاهك

وسأتكلم عن نفسي

كنت أعمل كمدرس حاسب وقررت تغيير اتجاهي ولكن حددت هدفا هو أنني أريد أن أعمل في cisco partner يعني أعمل installation
    حينها قررت أن شهادات مايكروسوفت لن تنفعني بشيئ ولكن هذا لم يمنعني من متابعة الفيديوهات الموجودة هنا في عرب هاردوير من باب المعرفة لكني لم أهتم بالشهادة

الخلاصة

لما بتشتغل في شركة فيها نظام جاهز وانت هتكون من ضمن فريق الإدارة لهذا النظام فإن التنوع يكون مطلوب ويسهل الحصول على وظيفة
    أما لو ناوي تشتغل في partner فهنا لو معاك ccie هيكون أفضل من لو معاك 3 شهادات احترافية في سيسكو ومايكروسوفت كمان
    لأنه في الحالتين إنت بالنسبة للشركة ليس لديك خبرة عملية حقيقية ولكن لاحتياج ال partner لل CCIE فسيكون راتبك جيدا

والله أعلم

عضو محترف

تمام كده لو بتفكر تشتغل فى Partner يبقى توكل على الله وابداء CCIE لو عايز شغل فى الشركات يبقى MCITP

MICROSOFT : MCT MCTS MCITP Enterprise Admin Exchange 2010 Virtualization administrator SharePoint administrator

عضو الصورة الرمزية Hammani72

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

أرجوا من الإخوة الذين لهم خبرة بسوق العمل في السعودية الإجاية على سؤالي :

هل هناك فرص للعمل في " Cisco Partners " أو غيرها من الشركات للحاصل على CCIE ولكن بدون خبرة عملية

حتى و إن لم يكن مواطنا سعوديا . و أرجوا كذلك ذكر بعض مزايا العمل في Cisco Partner .

و جزاكم الله خيرا .
    قال الإمام مالك بن أنس -إمام دار الهجرة-:
    " لا يصلح آخر هذه الأمة إلا بما صلح به أولها
    "

https://www.tvquran.com/banr/tvquran_6.gifhttps://www.alandals.net/tosee/adv_2.jpg

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hammani72 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

أرجوا من الإخوة الذين لهم خبرة بسوق العمل في السعودية الإجاية على سؤالي :

هل هناك فرص للعمل في " Cisco Partners " أو غيرها من الشركات للحاصل على CCIE ولكن بدون خبرة عملية

حتى و إن لم يكن مواطنا سعوديا . و أرجوا كذلك ذكر بعض مزايا العمل في Cisco Partner .

و جزاكم الله خيرا .
    الأرزاق بيد الله ، ولكني رأيت الكثير ممن لا يوجد لديهم خبرة عملية مسبقة وبمجرد حصولهم على ال CCIE يتم تعيينهم

الشغل في cisco partner يمتاز بسرعة اكتسابك للخبرة نظرا لكثرة المشاريع التي تعمل فيها وأيضا تفتح أمامك مجالات أخرى للتعلم
    يعني ممكن تكون رايح الشركة وانت شغال routing, switching تلاقي نفسك خلال سنة اشتغلت معاها cctv و wirless وغيره بمجهودات ذاتية أو من خلال إعطاءك دورات متخصصة

العيب فيها : هو ضغط العمل لأنك بتكون في أكثر من مشروع في نفس الوقت وممكن تنتقل من مكان لآخر

من يوم ما اشتغلت معاهم وأنا دخولي للمنتدى أصبح قليل ، ما عدا هذا الأسبوع لأني واخذ أجازة ( ترييح أعصاب )

بالتوفيق

عضو محترف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahab مشاهدة المشاركة

الأرزاق بيد الله ، ولكني رأيت الكثير ممن لا يوجد لديهم خبرة عملية مسبقة وبمجرد حصولهم على ال CCIE يتم تعيينهم

الشغل في cisco partner يمتاز بسرعة اكتسابك للخبرة نظرا لكثرة المشاريع التي تعمل فيها وأيضا تفتح أمامك مجالات أخرى للتعلم
    يعني ممكن تكون رايح الشركة وانت شغال routing, switching تلاقي نفسك خلال سنة اشتغلت معاها cctv و wirless وغيره بمجهودات ذاتية أو من خلال إعطاءك دورات متخصصة

العيب فيها : هو ضغط العمل لأنك بتكون في أكثر من مشروع في نفس الوقت وممكن تنتقل من مكان لآخر

من يوم ما اشتغلت معاهم وأنا دخولي للمنتدى أصبح قليل ، ما عدا هذا الأسبوع لأني واخذ أجازة ( ترييح أعصاب )

بالتوفيق
    الكلام ده بالظبط البيحصل فى كل cisco partner يعينى متبهدلين سفر هنا :D ممكن كل يوم يبقى عنده مشروع فى اماكن مختلفة ومش عايز اقولك هنا المسافات :eek: ايه رهيبة يعنى الواحد كان بيسافر

من مصر لاسكندرية بيقول انا سافرت هنا المشوار ده ممكن من البيت للشغل مثلا :ah40:

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng\M.said مشاهدة المشاركة
    الكلام ده بالظبط البيحصل فى كل cisco partner يعينى متبهدلين سفر هنا :D ممكن كل يوم يبقى عنده مشروع فى اماكن مختلفة ومش عايز اقولك هنا المسافات :eek: ايه رهيبة يعنى الواحد كان بيسافر

من مصر لاسكندرية بيقول انا سافرت هنا المشوار ده ممكن من البيت للشغل مثلا :ah40:
    هو مش كل يوم يعني

بعدين الشركة بتراعي أحيانا ظروف المتزوجين واللي عندهم أولاد في المدارس مثلي

لكن الجماعة العازبين -- مقولكش - ابعت يا ريس - الجبيل - تبوك -

لكن لو مفيش غيري هروح يعني هروح

عضو الصورة الرمزية Hammani72

جزاك الله خيرا أخي AHAB على الرد الرد المفيد و السريع . بقيت نقطة واحدة كانت هي الأهم بالنسبة لي في سؤالي

, وهي قضية كوني من خارج السعودية . و بالتالي يوجد عائق إضافي إلى جانب قضية الخبرة و هو ما يتعلق بإجراءات

الحصول على الإقامة أو الكفالة أو ماشابه ,

أرجو إفادتي في هذه الناحية لكوني لا أعلم شيئا عن الإجراءات .
    قال الإمام مالك بن أنس -إمام دار الهجرة-:
    " لا يصلح آخر هذه الأمة إلا بما صلح به أولها
    "

https://www.tvquran.com/banr/tvquran_6.gifhttps://www.alandals.net/tosee/adv_2.jpg

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة