النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: أتوسل إليكـــم !!

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضو

أتوسل إليكـــم !!

سعيد بالتعامل مع حضراتكم ومع منتدى متميز زي ده , واسف على ازاعجكم ,

كل الموضوع , اني لسه جايب من شهرين " sony vaio i3 vpceb42fm "
    وبسمع :
    1- صوت "صفارة - تيـــــــــــــــــــــــــــت- بسيطة أوي نسبياً ومستمرة طوال تشغيل اللاب " خارجه من اللاب .. , وأقدر اسمعها من جميع الاتجاهات في اللاب .,
    لكن الصوت عاملي أزعاج وتوتر لانه "حاااد جـــــداً" رغم انه واطي جداً ومحدش يعرف يسمعه في الدوشة .

و2- "خروشة بسيطة أوي أوي" من على الشمال اادام وغير مستمرة طوال تشغيل الجهاز - بسمعها على فترات متقطعة يعني -, وبتتناسب مع "لمبة الهارد" اللي بترعش على طول دي ..

(~مع العلم اني بسمع الشكوتين دول لأن الغرفة اللي انا قاعد فيها هاديه أوي أوي ~ )

----------------------------لكن الجهاز شغال بكفائة عاليه ومفيهوش أي مشكلـــــــــــــــــــــــة ---------------------------------------

ولاحظت :
    - ان أنا لما بضغط (أحيانــاً) على زرار من زراير الماوس ان "الصوت بيختفي" لغاية ما اشيل أيدي من عليه , وترجع الزنة تـــاني !!!
    - وأن انا بسمع " لغوشة بسيطة " أوي كده بتخرج برده من الهاند فري لما بوصله في الجهاز ومش بكون مشغل أي صوتيات .!!
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    كل الموضوع ان انا عندي (عقدة) من أي صوت بيخرج من اللاب غير ( صوت المروحــة / أو صوت الـDVD لما بيزعق) ,

وده لأني كان عندي لاب -dell i5- , كان بيطلع منه صوت "تكته عاليه الا حد ما نسبياً " من على شمال اللاب من أدام..!
    والبعض أفتوا انه عادي , والبعض الاخر قالي دي ميديا الهارد هتبوظ
    لحد ما اتخنقت من اللاب وبعته للأسف وجيبت مكانه الــi3 !!!! (
    ----------------------------------------------------------------------------
    فأرجوك , أتوسل اليك , انهيلي الوسوسة دي وريحني , وخصوصاً ان انا مش لاقي حد محل ثقة أو خبرة أسأله السؤال ده , وقولي أرجوك بعد ازنك:

هل اللاب بيطلع منه صوت غير صوت المروحة والـ DVD ؟!!!!!
    صوت تكتكتــه , صوت زنه , صوت وشوشة بسيطة ,
    أي صوت حتى ! وطمني أرجوك

وخصوصا صوت الزنة دي , لأني والله ودني أتأذت , وضغطي بيعلى من الاصوات اللي ترددها عالي دي لأنه بجد صوت مستفز ! (,

والمشكلة أني كل ما أروح لحد يكون المحل عنده فيه دوشه , ولا يسمع الزنة ولا يسمع الخروشـة , ويطلعوني مجنون والله (
    ولو حد سمعها , بيقولي عادي ياعم مادام الجهاز شغال كويس !!!

----------------------------------------------------------------------------

وأسف حقيقي على الازعاج وعلى الاستفاضة في الشرح , بس انا حبيت أشرحلك الموقف كله عشان تعرف تشخص المشكــلة .. وتفيدني ,

سلام عليكم , ربنا يبارك فيكم

التعديل الأخير تم بواسطة Ahmed.Elsayed ; 27-04-2012 الساعة 22:26 سبب آخر: تم تصغير حجم الخط.

عضوية جديدة

رد: أتوسل إليكـــم !!

بسم الله الرحمن الرحيم
    اخي الفاضل لا داعي للتأسف انا كان عندي دي المشكله و عدت علي و الحمد لله تم حلها
    و برده الجهاز كان لابتوب سوني فايو
    كانت المشكله بالمروحه
    اخي الكريم لو الجهاز ضمن الكفاله و ديه اقرب وكاله خاصه بالسوني فايو و هم هناك ممكن يتأكدولك من الموضوع
    لو في اي مشكله بالمروحة او البفلات الخاصه بالصوت
    هيحلولك الموضوع ان شاء الله

و اي جديد يحصل معاك اعلمنا بيه
    وان شاء الله الموضوع سهل بإذن الله

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhdshalaby مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم
    اخي الفاضل لا داعي للتأسف انا كان عندي دي المشكله و عدت علي و الحمد لله تم حلها
    و برده الجهاز كان لابتوب سوني فايو
    كانت المشكله بالمروحه
    اخي الكريم لو الجهاز ضمن الكفاله و ديه اقرب وكاله خاصه بالسوني فايو و هم هناك ممكن يتأكدولك من الموضوع
    لو في اي مشكله بالمروحة او البفلات الخاصه بالصوت
    هيحلولك الموضوع ان شاء الله

و اي جديد يحصل معاك اعلمنا بيه
    وان شاء الله الموضوع سهل بإذن الله
    ربنا يخليك بجد , مش عارف أقولك أيه , حقيقي ألف الف شكر ليك ,
    بس بجد والله أنا معدتش عارف أعمل ايه يعني ! ((
    اشمعنى بيحصل معايا أنا كده , ليه حرقة الدم اللي بتحصلي دي وخصوصاً ان انا بتعامل مع اللاب بطريقة محترمه , مش عاوز أقولك أني أعتبر مش باخده بره البيت خالص !!

يعني حضرتك شايف ان الموضوع مش خطير أوي يعني ؟!
    وهل كان بيحصل معاك نفس الزنة دي برده ؟!!

عضو فضي

أخى العزيز . أنا ليه واحد صحبى مشكلته الدئمه هى الموبايلات كل ما يجيب موبايل يبوظ.اما أنا فانا بخاف لما درجه حراره الجهاز تعلى و سبحان الله جبت جهاز جديد amd تخيل درجات الحراره كانت ولعه و لما رحت الشركه قالو دى عادى .المهم بعد سنه اكتشفت ان البروسيسور الفولت بتاعه عالى جدا جدا و الحمد لله عرفت المشكله و حلتها .الشاهد من كلامى : ان اللى انت جايب منه الجهاز عارف ان الحاجه فيها مشكله بس بستهبل يعنى من الاخر ما بيسدق يبيع .و أن شاء الله الامر بسيط كما قال أخى .

عضوية جديدة

بسم الله الرحمن الرحيم
    لا شكر على واجب وزي ما قلتلك المشكله بسيطه ما تخفش كتير
    المهم انا سؤالي ليك انته اللابتوب بتاعك جديد بعلبته ولا شريه مستعمل دي اول نقطه
    النقطه التانيه لازم تتأكد من 3 حاجات ممكن تعمل الصوت يلي تكلمت عليه
    1- المروحة المعالج
    2- الهارد
    3-مشكله بالبفلات الصوت او الدرايفر الخاص بتاع الصوت

جاوبني على السؤال الاول عشان لو مش مكفول و مستعمل يبقى لازم تصلحو
    واي حاجه تحصل معاك بخصوص الموضوع ده قلي عليه و انا متابعك ان شاء الله

إداري سابق الصورة الرمزية Ahmed.Elsayed

صوت الكومبيوتر يعصبنى أحياناً خصوصاً فى حالة أستخدام الكومبوتر فى جو هادئ ولكن ما عصبنى فى هذا الموضوع هو وجود 3 مخالفات فى موضوع واحد (أستخدام خط أكبر من 4 - أستخدام أكثر من 5 ألوان - عنوان مخالف)

والعصبية من الأصوات تكون بسبب القاولون العصبى أو بسبب وجود ثقب صغير فى الأذن الوسطى بسبب كثرة أستخدام التليفون فعلاجك عند دكتور وليس مهندس صيانة وربنا معك ومعنا.

المفضلات