النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: ارجو المساعدة مع tp-link 741n

عضوية جديدة

Unhappy ارجو المساعدة مع tp-link 741n

السلام عليكم...
    انا ما عنديش خط ارضي و بالتالي مكونتش عارف ادخل DSL .... و بالصدفة تعرفت على شركة بتقدم خدمات النت عن طريق توصيل جهاز لا سلكي عندي...و بيستقبل من عندهم...و حسب السرعة اللي انت عايزها...و بيخرج من الجهاز ده سلك lan عادي و بيخش على الكمبيوتر و المهندس برمج الجهاز على انه يشتغل على جهاز و احد بس...و لو عاوز اشغله على اكتر من جهاز...يبقى لازم اشتري نوع روتر معين...طبعا الجهاز عنده...بس غالى جدا...المهم عرفت اوصل لنوع الجهاز...و هو TP-Link 741n ... و سالته...هو علشان يشتغل لازم برمجة...قالي ايوة...بس سهلة و ممكن بالتليفون...ومن ساعت ماعرف اني جبت الجهاز و هو بيتهرب مني...و مش عارف اعمل ايه...انا حاولت مع نفسي بس فشلت...فهل ممكن مساعدة...
    دي بيانات الكمبيوتر اللي عليه النت...

IPv4:200.200.200.147
    IPv4 subnet mask:255.255.255.255
    IPv4 default gateway:9.9.9.1
    IPvs DHCP:200.200.200.1
    IPv4 DNS Server:208.67.222.222
    208.67.220.220

لما عملت quick setup من الروتر جابلي كل المعلومات دي ما عدا IPv4 كان 200.200.200.150

فهل من مساعدة؟؟؟؟....و اسف على الاطالة

عضوية جديدة

رد: ارجو المساعدة مع tp-link 741n

للأسف في النوع ده من التوصيل الشركة بتسمح لجهاز واحد بس انه يدخل على الانترنت ولو وصلت جهاز تاني مش هيدخل على النت
    ده بيحصل عى طريق انهم بيحددوا MAC address معين هو اللي بيكون مفتوح ليه الانترنت وال MAC address ده عبارة عن كود وحيد محدد لكارت الشبكة ولو كبل النت اللي جاي من الشركة اتوصل في كارت شبكة تانى (يعني بالبلدي جهاز كمبيوتر تاني) فالجهاز التاني مش هيتوصل بالنت لأن ال MAC address بتاعه مختلف

وده له ميزات وعيوب
    الميزة ان لو الخاصية دي مش موجودة ممكن اي حد ببساطة يقطع كبل النت و ياخد وصلة من غير ما تحس
    اما العيوب فهي منحصرة في انك متقدرش توصل غير جهاز واحد متفق عليه مع الشركة وعلشان تغير الجهاز لازم ترجع للشركة (وأكيد كله بحسابه :D:D:D )

طب لو عايز توصل أكثر كم جهاز في نفس الوقت ايه الحل؟

زي ما انت عملت بالضبط. تستعمل access point زي اللي انت اشتريته بس المشكلة انك لو جبته من الشركة بيكون أغلى من بره بحوالي 100 جنيه وده طبعا استغلال لأنهم لازم يغيرو ال MAC address اللي المفروض مفتوح له النت واللي هو بتاع الجهاز بال MAC address الجديد بتاع ال access point يعني كده كده صباعك تحت ضرسهم

وهم طبعا بيتهربو منك عشان انت ضيعت عليهم المكسب لو كنت اشتريته منهم

لو ما لقيتش فايدة معاهم أعرض عليهم انك تدفعلهم مقابل انهم يفتحوا النت لل access point بدل الجهاز وعوضك على الله وحسبي الله ونعم الوكيل في جشع الشركات

عضوية جديدة

رد: ارجو المساعدة مع tp-link 741n

اخيرا قفشت واحد منهم...و تكلمت معاه انه لو المشكلة دي ما تحلتش انا هالغي الاشتراك و اشوف شركة تاني...و فعلا...بعتوا واحد من عندهم فتح البورت بتاع الروتر...و شغله تمام:ah4:

المفضلات