النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: مش فاهم موضوع الـ Rooming Profile ؟

عضو

مش فاهم موضوع الـ Rooming Profile ؟

السلام عليكم

لو سمحتوا يا شباب انا كريت يوز عندى على الدومين وسميته Kamel بعد كده ظبط البروفايل بتاعه على المكنة الـ XP بعد كده حبيت اعمله Profile Path فى الـ AD
    ثم عملت الآتى :-
    1 - انشاء File باسمه واديتله الـ Sharing & Security واديتله Full control عليه
    2- روحت على الـ AD وفى Profile Path كتب الباس بتاع ملفه وليكن \\dc\kamel
    بالنسبة للـ XP عملت الاتى rc on my computer-properties-advanced-user profile-copy to Kamel
    المفروض كده اليوزر اللى اسمه Kamel لو فتح اى مكنه فى الـ AD هيلاقى البروفايل بتاعه
    لكن انا قابلتنى مشكلة هو كل لما Kamel يعمل LOG ON على المكنة بياخد وقت طويل قوى عقبال لما المكنة تشتغل
    تانى حاجة لما غيرت الملف NTUSER.DAT الى .MAN فعلاً مبقاش يحفظ الـ update بتاعه على البروفايل لكن بعدما رجعته لحالته الاولى اللى هى .DAT الجهاز هيس
    ومبقاش حتى يحفظ ال update وحتى مبقدرش اغير الخلفية بتاعة الشاشة .. فما هو الحل يا اخوانى ؟
    اتمنى تكونوا فهمتوا السؤال بتاعى ومعلش انا طولت عليكم

عضوية جديدة

رد: مش فاهم موضوع الـ Rooming Profile ؟

هو انت كدة عامل كل الخطوات صح ولو فى حاجة فى الغالب هتبقى تهيسة من برنامج الفيرتشول ..

بس اتاكد انك مخلى اليوزر الى اسمة كامل هو الــ Owner بتاع فولدرة الى ع الشيرنج . و طبعا بتخلى الدومين ادمنز ليهم فول برميشن ع الفولدر بردة
    علشان بعد كدة تعرف تدخل باكونت الادمنستريتور وتعمل كوبى للفولدر الشيرنج زى ما انت قلت وبعد كدة اعمل ريستارت للمكنة الاكس بى علشان تاخد الابديت الى حصل للرومنج

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة parto مشاهدة المشاركة
    هو انت كدة عامل كل الخطوات صح ولو فى حاجة فى الغالب هتبقى تهيسة من برنامج الفيرتشول ..

بس اتاكد انك مخلى اليوزر الى اسمة كامل هو الــ Owner بتاع فولدرة الى ع الشيرنج . و طبعا بتخلى الدومين ادمنز ليهم فول برميشن ع الفولدر بردة
    علشان بعد كدة تعرف تدخل باكونت الادمنستريتور وتعمل كوبى للفولدر الشيرنج زى ما انت قلت وبعد كدة اعمل ريستارت للمكنة الاكس بى علشان تاخد الابديت الى حصل للرومنج
    مش عارف هى شكلها تهيسة من الفيرتشوال زى ماحضرتك قولت

عضوية جديدة

لو شغال بــ vmware فهو برنامج رائع بس ساعات بيعلق فى حاجات هايفة يعنى مثلا مكنش بيقبل يسطب معايا Windoes Server 2003 Enterprise Sp2 x64
    مع العلم ان كنت مفعل خاصية الــ Virtualization وكلة تمام .

خلاصة الموضوع انة ساعات بيعلق وعلشان تنزل النسخة الجديد 8.2 حجمها فوق ال 800 ميجا " ع فكرة انا منزلها وبردة بتعلق "
    نصيحة ممكن تجرب برنامج Virtual Box برنامج مجانى وخفيف وحجمة ميعديش 100 ميجا من هنا :
    https://www.virtualbox.org/

عضو

خلاصة الموضوع انة ساعات بيعلق وعلشان تنزل النسخة الجديد 8.2 حجمها فوق ال 800 ميجا " ع فكرة انا منزلها وبردة بتعلق "
    ماهو انا اساسا بستخدم نسخة 8.2 ولسه برده مهيس معايا فى موضوع الـ DHCP
    يعنى تخيل حضرتك الـ DHCP عمل Deploy للـ Client ورفض يعمله مع الـ Ad مش عارف ازاى يعنى

عضوية جديدة

اعتقد انة الافضل تجرب Virtual Box ... وياريت توضح يعنى اية الـ DHCB عمل ديبلوى للكلينت ومعملش للاكتف ؟؟؟

تقصد اتسجل جواة ريكورد بيشاور ع الكلينت ومفيش ريكورد للاكتف ؟؟؟ ولا اية ؟

عضو

اعتقد انة الافضل تجرب Virtual Box ... وياريت توضح يعنى اية الـ DHCB عمل ديبلوى للكلينت ومعملش للاكتف ؟؟؟

تقصد اتسجل جواة ريكورد بيشاور ع الكلينت ومفيش ريكورد للاكتف ؟؟؟ ولا اية ؟
    انا اقصد ان الـ dhcp رمى ip لليوزر ومرماش ip للسيرفر
    بالنسبة للفيرشوال بوكس هو احسن من ال فى ام وار اصلى انا اول مرة اسمع عنه

عضوية جديدة

الاكتف ديركتورى المفروض يبقى Static IP علشان هو الى هيلعب DNS

ع الرغم من كدة لو الدومين كنترولر متحطلوش Static IP " مع العلم انة فى الريل لايف مينفعش لان زى ما قلت هو هيبقى الـ DNS فمينفعش يبقى دينامك " هيسحب من الـ DHCP

طيب هو واخد ايبيهات من الـ APIPA ولا اية ؟؟

عضو

الاكتف ديركتورى المفروض يبقى Static IP علشان هو الى هيلعب DNS

ع الرغم من كدة لو الدومين كنترولر متحطلوش Static IP " مع العلم انة فى الريل لايف مينفعش لان زى ما قلت هو هيبقى الـ DNS فمينفعش يبقى دينامك " هيسحب من الـ DHCP

طيب هو واخد ايبيهات من الـ APIPA ولا اية ؟؟
    كلام حضرتك طبعا مظبوط جدا .. بس انا مش ممكن اعمل exclusive for Ad او reservation يعنى تغنينى عن حكاية الـ static
    معلش انا مبتدىء فاستحملنى ممكن يكون سؤالى ساذج شوية

عضوية جديدة

لا ياباشا ولا ساذجة ولا حاجة

مهو الــ Reservation يعنى بتقول للـ DHCb كل ما المكنة دى تجيلك .. اديها الـ IP دة .. طيب وهيعرف المكنة من اية ؟؟؟ من الـ Mac Address بتاعها

يعنى بأختصار بتقولة كل ما يجيلك الماك دة اديلة الاى بى دة .. يعنى كأنك عاملة Static IP بس بطريقة طويلة شوية .. وكمان فى الـ Real Enviroment بتكون حاجز اول

30 IP للسيرفرات زى الدومين والاكستشينج والـDHCb وكدة وبتخلى الـ DHCb يوزع مثلا من 192.168.1.30 لحد 192.168.245 واول 30 IP دول للسيرفرات زى ما قلنا .

عضو

شكرا جزيلا اخى parto على الردود والمتابعة

المفضلات