صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 22

الموضوع: مساعدة فى كسر سرعة جهازى

عضو

Lightbulb مساعدة فى كسر سرعة جهازى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    مساء الخير أخوانى الكرام

رجاء أنا محتاج مساعدتكم بخصوص كسر السرعة
    أولاً انا عمرى ماكسرت سرعة جهاز قبل كده .. وديماً بسمع عن الموضوع ده بس عمرى ماجربته
    انا قرأت مواضيع كتير هنا بتقول انه الجهاز بعد كسر سرعته بيفرق كتير .. علشان كده قررت أكسر سرعة الجهاز

انا المواصفات بتاعتى كالتالى .. ياريت تقولوا لى ينفع كسر السرعة لها ولا لا .. ولو ينفع هتفرق كتير ولا ايه ؟

المازر بورد جيجا بايت GA-MA770T-UD3P
    البروسيسور AMD Phenom II X4 965
    الرامات Kingston 8 GBهايبر اكس
    كارت الشاشة 512 ATI Radeon HD 4810
    باور سبلاى ocz fatal1ty 750w

دى صورة من برنامج cpu z صراحة انا مش فاهم انتوا بتعملوا بيها ايه بس قولت احطهالكم برده
    :p

ودى صورة كمان من برنامج HWMonitor

ملحوظة أنا مفيش عندى مشتت .. المشتت اللى عندى الرئيسى اللى جاى مع البروسيسور
    وياريت تقولوا لى المشتت مفيد بدرجة كبيرة ولا لأ .. ولو مفيد تنصحونى بمشتت ايه لجهاز بالمواصفات دى علماً أنى هحدث كارت الشاشة قريب

مش عارف كده المعلومات مفصلة ولا هتحتاجوا تعرفوا حاجة تانية
    أتمنى مساعدتكم ليا وتقولولى طريقة كسر السرعة بالتفصيل
    جزاكم الله كل خير ولكم كل الشكر
    التعديل الأخير تم بواسطة bassemsat ; 13-05-2012 الساعة 17:32

عضو محترف

رد: مساعدة فى كسر سرعة جهازى

عليكم السلام
    هل نتائج الحرارة كانت مع الضغط على المعالج أم في الخمول أخي ؟
    إن كانت في الخمول فقم بإعادة إختبار الحرارة لمدة 10 دقائق وضع صورة من قراءة برنامج Everest للحرارة .
    بخصوص المعالج فهو إصدار C2 وهو بالعادة يحتاج لفولت عالي مع الكسر لذلك ستحتاج لمشتت إحترافي بحال رغبت بالوصول لترددات عالية .
    كن مع الله ولا تبالي

The Ωverclocker

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Extreme2 مشاهدة المشاركة
    عليكم السلام
    هل نتائج الحرارة كانت مع الضغط على المعالج أم في الخمول أخي ؟
    إن كانت في الخمول فقم بإعادة إختبار الحرارة لمدة 10 دقائق وضع صورة من قراءة برنامج Everest للحرارة .
    بخصوص المعالج فهو إصدار C2 وهو بالعادة يحتاج لفولت عالي مع الكسر لذلك ستحتاج لمشتت إحترافي بحال رغبت بالوصول لترددات عالية .
    كل الشكر لك أخى على ردك
    بخصوص الحرارة كانت فى الوضع العادى ماستخدمتش برنامج ايفرست .. بس حاضر هستخدمه وهرفع لحضرتك صورة تشوفها برده

أما بخصوص المشتت حضرتك ترشح لى مشتت ايه .. علماً انى متواجد فى مصر .. ايه المشتت الكويس اللى موجود فى مصر يمشلا مع مواصفات جهازى وسعره حوالى كام
    ثانياً أخى أتمنى أن تخبرنى فى حالة كسر السرعة هل سيكون هناك فرق كبير أم لا .. وهل يمكن كسر السرعة حالياً بدون مشتت .. ولك جزيل الشكر

عضو محترف

بخصوص فارق الأداء بعد الكسر فلن تشعر به لأنك لا تعاني مما يسمى بعنق الزجاجة , فالمعالج بتردد إفتراضي 3.2g وهو تردد كافي لكرت الشاشة المستخدم .
    بخصوص المشتت فإما Thermaltake Contac 29 وسعره أعتقد 170 جنيه أو Cooler Master Hyper 212 وسعره أعتقد 190 \200 جنيه , والاثنين ممتازين .
    وإمكانية الكسر على وضعك الحالي تحدده درجات الحرارة مع الضغط .
    كن مع الله ولا تبالي

The Ωverclocker

عضو

بخصوص فارق الأداء بعد الكسر فلن تشعر به لأنك لا تعاني مما يسمى بعنق الزجاجة , فالمعالج بتردد إفتراضي 3.2g وهو تردد كافي لكرت الشاشة المستخدم .
    بخصوص المشتت فإما Thermaltake Contac 29 وسعره أعتقد 170 جنيه أو Cooler Master Hyper 212 وسعره أعتقد 190 \200 جنيه , والاثنين ممتازين .
    وإمكانية الكسر على وضعك الحالي تحدده درجات الحرارة مع الضغط .
    كل الشكر لك على سرعة الرد
    بخصوص كارت الشاشة انا هغيره الشهر ده ان شاء الله وهجيب كارت شاشة جديد
    وان شاء الله هجيب المشتت بإذن الله بدل حضرتك بتنصحنى به

أما عن الضغط على البروسيسور انا جربت اضغط بس ما استمرتش .. لأن من اول دقيقة لقيت الحرارة وصلت 100 % مش عارف هو ده صح ولا لأ
    ولا اللى انا بعمله ده اصلا قياس لحرارة البروسيسور ولا ايه .. انا اول مرة استخدم برنامج الايفرست
    على كل حال دى الصور حضرتك تشوفها وتقولى رأيك

عضو محترف

عزيزي هذة قراءة نسبة استخدام المعالج وليست الحرارة , إختار من على القائمة على اليسار الخيار Sensor لتظهر الحرارة وعيد إختبار الضغط .
    كن مع الله ولا تبالي

The Ωverclocker

عضو

للأسف لما بضغط على كلمة sensor مش بيظهر لى حاجة على اليمين خالص

عضو محترف

حمّل اخر إصدار للبرنامج هنا .
    كن مع الله ولا تبالي

The Ωverclocker

عضو

جزاك الله كل خير أخى
    بعد تحميل أخر اصدار من البرنامج ظبط معايا

الصورة دى قبل الضغط وفى وضع الخمول

أما الصورة هذه بعد الضغط لمدة 15 دقيقة مع العلم انه الحرار اقصى وصول لها كان 68 ولم تزد عن ذلك

ياترى إيه الأخبار كده .. ان شاء الله يكون خير

عضو محترف

للأسف أخي الحرارة لا تسمح بالكسر , معالجك المفروض انه لا يتخطى 65 درجة باقصى الظروف وعندك بدون كسر وصل الى 68 .
    لكن لفت نظري حرارة كرت الشاشة المرتفعة وهذا يسبب ارتفاع الحرارة داخل الكيس عموما ويؤثر على باقي المكونات أهمها المعالج , فممكن لو حليت مشكلة كرت الشاشة بتنظيفه أو تحسين تهوئة الكيس تتحسن حرارة المعالج .
    أيضا ممكن أن نقوم بتخفيض فولت المعالج شيئ بسيط الى 1.34 أو 1.36 بدل 1.40 وهذا ايضا سيساهم بتخفيض الحرارة لكن بعد أن تحل مشكلة حرارة كرت الشاشة وتحسين وضع التهوئة في الكيس .
    كن مع الله ولا تبالي

The Ωverclocker

عضو

للأسف أخي الحرارة لا تسمح بالكسر , معالجك المفروض انه لا يتخطى 65 درجة باقصى الظروف وعندك بدون كسر وصل الى 68 .
    لكن لفت نظري حرارة كرت الشاشة المرتفعة وهذا يسبب ارتفاع الحرارة داخل الكيس عموما ويؤثر على باقي المكونات أهمها المعالج , فممكن لو حليت مشكلة كرت الشاشة بتنظيفه أو تحسين تهوئة الكيس تتحسن حرارة المعالج .
    أيضا ممكن أن نقوم بتخفيض فولت المعالج شيئ بسيط الى 1.34 أو 1.36 بدل 1.40 وهذا ايضا سيساهم بتخفيض الحرارة لكن بعد أن تحل مشكلة حرارة كرت الشاشة وتحسين وضع التهوئة في الكيس .
    مممم كان نفسى أكسر السرعة :ah8:
    يلا الحمد لله على كل شئ

بخصوص درجة حرارة كارت الشاشة فعلاً شايفها مشكلة بالنسبة لى
    انا الكيسة اللى عندى نوعها جاما ودى صورتها
    https://imageshack.us/photo/my-image...amidtower.jpg/

من وجهة نظرك وخبرتك الكيسة دى كويسة ولا لأ ؟
    يعنى مع مواصفات جهازى وانى هجيب كارت شاشة 2 جيجا اليومين دول ترشح لى اكمل مع الكيسة دى ولا أبيعها واجيب نوع تانى انت شايفه ؟
    بخصوص ارتفاع الحرارة أحب أيضاً انوه ان الغرفة لايوجد بها تكييف فقط مجرد مروحة وليس أكثر

بحكم خبرتك برده لو جبت المشتت الهايبر هيكون درجة الحرارة كام مع الضغط ؟
    ومعلهش انا مش فاهم النقطة الخاصة بتخفيض فولت المعالج .. ياريت تقولى بيتم عمل ده منين وايه خطواته وان شاء الله هعملها

أخيراً .. ان شاء الله بعد شراء المشتت وتظبيط التهوية والحرارة ما المتوقع بعد كسر السرعة .. كم سيصبح البروسيسور وكارت الشاشة .. الخ

فى النهاية انا بشكر حضرتك جداً على سعة صدرك وبجد ربنا يبارك فيك وجزاك الله كل خير
    التعديل الأخير تم بواسطة bassemsat ; 14-05-2012 الساعة 02:05

عضو محترف

للأسف الكيس سيئ جدا ولا جدوى من اضافة مراوح بداخله أو حتى تركيب مشتت إحترافي لانه غالبا سيتعارض مع اغلاق الغطاء .
    تحتاج لكيس إحترافي مزود بمروحة إدخال امامية واخرى خلفية لطرد الهواء , ويكون ذات مساحة أكبر لإستيعاب المكونات وترتيب الكوابل حتى لا تعيق عملية التهوئة .
    بخصوص الحرارة بعد تركيب المشتت فلا انصحك بشراء المشتت قبل شراء كيس محترم حتى يعطي المشتت اداءه بالكامل .
    كن مع الله ولا تبالي

The Ωverclocker

عضو

جزاك الله كل خير .. انا كنت شاكك برده ان المشكلة من الكيسة هيا السبب فى ارتفاع الحرارة
    وللأسف فعلاً من الداخل مساحتها صغيرة جداً علشان كده فعلاً مش عارف أظبط الكابلات بداخلها وحاسس انها غير منظمة
    طيب ياريت أخى تقولى على نوعين أو 3 أنواع من الكيس أنت تفضلهم .. ويكونوا طبعا متوافقين مع اى تحديثات مستقبلية
    وياريت تقولى على حاجات تكون متواجدة فى مصر بوفرة علشان اقدر أحصل عليها .. ويفضل لو كانت شكلها كويس
    يعنى ياريت تحط لى كام حاجة كده بأسعار مختلفة وتقولى اسعارهم حوالى كام وأكون مشكور جداً جداً ليك
    وان شاء الله اقوم بالتحديث خلال الاسبوعين دول واجى هنا اعمل موضوع تانى بقى علشان نكسر سرعة الجهاز .. :ah7:

عضو

تـــحديـــــــــــث

بعد الإستماع لنصيحتك قمت بفك الغطاء عن الكيسة ووجدت بها عالماً اخر .. غابة من التراب ههههههه
    قمت بتنضيف الكيسة كلها من التراب بالبلاور .. وبعد ذلك قمت بتشغيل الجهاز ولكن بدون أن أركب الغطاء الجانبى
    وكانت هذه نتائج الحرارة الخاصة بالجهاز بعد الضغط لمدة 15 دقيقة

كارت الشاشة حرارته انخفضت حوالى 20 درجة والبروسيسور حوالى 10 درجات واللوحة بصفة عامة حوالى 8 درجات
    أعتقد أن التراب + عدم التهوية الجيدة بالكيسة كانت السبب فى الأرتفاع الكبير ده
    ان شاء الله سأقوم بشراء كيسة من اللى هتقولى عليهم .. وأتمنى تكون جيدة التهوية وأماكن المراوح موزعة بها جيداً .. حتى لو فيها 6 مراوح تكون جميلة اوى

وبالمناسبة تفضل ان احنا نكسر السرعة دلوقتى بعد انخفاض درجة الحرارة كده .. ولا نستنى لغاية ما أحدث الكيسة والمشتت ؟

عضو محترف

نعم الان الوضع أفضل بكثير واحرص دائما على تنظيف الأتربة وتحسين تهوئة الكيس حتى لا تضر بالقطع خاصة الهاردات لانها تتاثر بالحرارة العالية ما بعد 45 ويصيبها bad sector .
    ونعم يمكنك كسر السرعة بالوضع الحالي لكن بشرط أن لا تتخطى الحرارة 65 مع الضغط , إدخل البيوس ثم للقائمة الرئيسية M.I.T ستجد خيار بإسم CPU Clock Ratio اضبطه على 18 واحفظ الإعدادات ثم ادخل الوندوز وعيد إختبار الضغط مع نفس الصورة .
    كن مع الله ولا تبالي

The Ωverclocker

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات