النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: مراجعة وتجربة لهاردي الجديد seagate barracuda st1000dm003 1tb 7200 sata 6gb/s hdd

عضو

مراجعة وتجربة لهاردي الجديد seagate barracuda st1000dm003 1tb 7200 sata 6gb/s hdd

بسم الله الرحم الرحيم
    أنا الحمد لله اشتريت هارد seagate barracuda st1000dm003 1tb 7200 sata 6gb/s hdd
    ثمن الهارد : 600 جنية
    الضمان : سنة
    ملاحظاتي علي الهارد

أناقسمت الهارد عن طريق الويندوز سفن واول ما جبت الهارد لما كنت بشغل اى فيديو على الاكس بي كان بيقطع لو فتحت صفحة نت معاه والمشكلة اتحلت لما سطبت نسخة غير معدله اكس بي

معدل النقل سريع من الهارد الى اخر حوالي من 80 : 100 ميجا خصوصا لو كان الهارد الاخر مساحتة كبيرة لو مساحة الهارد الاخر اقل من 500 جيجا المعدل بيبقى اقل من 80 ميجا

الهارد بيعمل صوت تكتة خفيفة بتزيد حسب البرامج والضغط علية

لو دوست علي زرار فى الكي بورد بسمع صوت تكة فى الهارد يعني الهارد لية رد فعل على اى حاجة بعملها حتي لو قفلت صفحات كتير بسمع صوت فى الهارد أحيانا الموس بيقف لمده ثانية على فترات هل دي مشكلة ؟

هل النسخة ال 32 بت ممكن تفرق فى الموضوع رغم انو جهازي 64 بت اية الافضل يعني ؟

وده اختبار الهارد ببرنامج HD TUNE

معلومات الهارد

عايز اعرف اية معني البرتيشن الى علية علامة السهم دة معناه اية

health

ERROR SCAN

Benchmark

Short stroke
    Benchmark

File Benchmark

Random access

Random access
    Short stroke

EXTRA TEST

ودي صورة من برنامج Hard Disk Sentinel

ياريت من الاخوة الاعضاء الرد على الاسئلة الى فى الملاحظات وافادتي في الاختبارات عشان لو في حاجة الحق ارمية فى الضمان
    بالتوفيق للجميع والسلام عليكم ورحمة الله بركة ""كنت معكم من علي الكرسي من امام شاشة الكمبيوتر فى الغرفة الى على اليمين وانتا داخل الشقة"""":ah14::ah14:
    التعديل الأخير تم بواسطة ROZEL ; 15-05-2012 الساعة 12:57

عضو ذهبي

رد: مراجعة وتجربة لهاردي الجديد seagate barracuda st1000dm003 1tb 7200 sata 6gb/s

مبروك عليك القرص الجديد، وشكراً لك على المراجعة الممتازة ولك تقييم
    الأداء ما شاء الله جيد جداً.

بخصوص الصوت، فلا تقلق فهو شيء طبيعي.
    بالنسبة للأقسام، ادخل على Disk Management للتعرف على جميع الأقسام الموجودة بالقرص.
    control panel (icon view)-->administrator tools-->computer management-->disk management

عضو

رد: مراجعة وتجربة لهاردي الجديد seagate barracuda st1000dm003 1tb 7200 sata 6gb/s

شكرا جزيلا للمشرف الرائع الاستاذ tarekforall ومعلش انا كنت عايز اعرف حكاية انو الهارد أحيانا الموس بيقف لمده ثانية على فترات هل دي مشكلة ؟

هل النسخة ال 32 بت ممكن تفرق فى الموضوع رغم انو جهازي 64 بت اية الافضل يعني ؟

دي صورة من DISK MANAGeMENT عايز اعرف اية معني البرتيشن الى علية علامة السهم دة معناه اية

أخيرا انا قسمت الهارد بارتيشن بريمري والباقي لوجيكال عن طريق الويندوز 7 عن طريق الفلاش رغم انو الوندوز سفن موش بتقبل غير كام برتيشن بريمري والباقي لوجيكال بس انا عملتها عن طريق حاجة كدة وموش عارف ازاى اشرح الى انا عملتوا :ah41:

وبالتوفيق للجميع والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عضو ذهبي

لم انتبه لموضوع الماوس :cdcd:
    حاول الآتي:
    *فحص القرص بحثاً عن الفيروسات أو البرامج الضارة
    *التأكد من أنّ درجة حرارة المعالج في الحدود المقبولة.
    *الغاء تجزئة القرص الصلب (defragmentation)
    *التحويل لوضعية AHCI ثم تنزيل أحدث تعاريف متحكم الساتا. اقرأ هنا.

*أخيراً حاول تغيير كبل بيانات القرص بآخر جديد.

*للتأكد تماماً من حالة القرص، قم بتنزيل برنامج SeaTools وقم باختيار long test

بخصوص القسم صغير المساحة، فهو قسم يقوم بانشائه ويندوز 7 ليحفظ عليه بيانات الاقلاع ومعلومات أخرى، فاتركه لحاله
    بخصوص الويندوز 32 أو 64 بت، اذا كانت ذاكرة الجهاز أكثر من 4 جيجابايت فيجب تنزيل ويندوز 64 بت، أقل من ذلك ويندوز 32 هو الأفضل.

عضو

حضرتك أنا خعمل الي وقلتلي علية عشان اداء الجهاز يزيد والمشكلة بتاعت الموس كانت من الموس باد ودلوقتي مفيش اى مشاكل والحمد لله وبجد جزالك الله خيرا لو ينفع ابعتلك قفصين جوافة على اتنين كيلوا موز عن طريق النت لرفعتهملك علي طول

عضو

بص ياغالى انا كمان عندى الهارد وقسمته ببرامج كتير

لاكن البرنامج الوحيد الى ظبط الهارد وخلى فعلا ادائه رائع

برنامج

Acronis Disk Director 11 Home

قسم بيه وهو ان شاء الله هيظبط الهارد تمام

وفى شرح لمشرفنا الغالى

فى الرابط ده

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=262839

عضو

انا قسمت الهارد عن طريق الويندوز 7 والهارد مفيهوش اي مشاكل الحمد لله ومشكلة الموس الى كان بيفق ثانية كل فين وفين طلعت مشكلة فى الموس باد الي الموس بيسند عليها وشكرا لمتابعتك واهتمامك

مشرف سابق الصورة الرمزية sprocketgear

مبروك عليك الهارد وانا ناوى على اخوه الاكبر 3 تيرا

انت لسه بتسمع صوت تكة من الهارد ؟ اصلى عندى سيجات برده 2 تيرا لكن موديل XT ولا اسمع له اى صوت . فهل الموديل اللى عندك مزعج يعنى ام صوت خافت

فى فيرم وير جديد نزل للهارد فى حالة سمعت له صوت

https://knowledge.seagate.com/articl...S/FAQ/223651en
    التعديل الأخير تم بواسطة sprocketgear ; 21-05-2012 الساعة 17:03

عضو

شكرا لمشاركتك sprocketgear الهارد الي حد ما في صوت بسيط بيزيد حسب الضغط علية هشوف الفريم وير وارد عليك بكل تاكيد وشكرا مرة تانية وبالتوفيق

عضو

السلام عليكم
    الف مبروك اخى الكريم على الهارد
    انا برده بسمع صوت بس بيقولوا عادى
    اما حكاية البارتشن الزياده 100 ميجا
    ده عبارة عن باكب لملفات معينه من النسخه الويندوز للنظام يعنى ده او لو انت قسمت بنسخه الويندوز
    اما لو برنامج تانى بتروح هذه المشكله
    والله اعلم

المفضلات