النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: ارجو المساعده بالله عليكم بخصوص شاشه lcd

عضو

ارجو المساعده بالله عليكم بخصوص شاشه lcd

السلام عليكم لو سمحتوا انا جبت شاشه جديدةsamsung 32 lcd المهم بعد فتره من التشغيل بسمع الصوت ده تك ...........تك الغريب انى حته وانا قافل الشاشه خالللللللللللللص بيطلع الصوت ده ممكن يطلع بعد كل ساعه كل 2 ممكن مره بصوت واطي مره بصوت عالى وهكذا وانا في استياءءءء تااااااااااااام يعني الشاشه مقفوله مفتوحه مش واصله باى كهرباااااااا نهائىىىى...طيب انا قلت نفترض ان ده صوت طرقعه البلاستيك..........طيب البلاستيك المحيط بجسم الشاشه ولو الصوت ده طبيعي عندي وعند غيري!!! ويارب يكون في حل ياااااااااااااااااااااارب ايه الى يعمل كده مش عارف بظبت ولا ايه بظببببببببت انا بجد تعتب اوىىىىى بقالى اسبوعين دمااااااااغى وجعتني وملحقتش افرح بيها....وجزاكم الله كل خير وبعتذر للطاله بس عندي ثقه في الله وفي المنتدي ان شاء الله في انتظاااااااار الرد

مشرف سابق

رد: ارجو المساعده بالله عليكم بخصوص شاشه lcd

اعتقد اخي ان صوت ده من انكماش و زياده المعادن فقط لاغير

يعني مشلا شغل ايجهاز اخر ذو حجم كبير مثلا وخليه يسخن لفترة ممكن تسمع حتي وهوه شغال صوت التكتكه ده وايضا بعد ان يفصل فلا تخف ان شاء الله

هل بها اي مشكلة اخري

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmels مشاهدة المشاركة
    اعتقد اخي ان صوت ده من انكماش و زياده المعادن فقط لاغير

يعني مشلا شغل ايجهاز اخر ذو حجم كبير مثلا وخليه يسخن لفترة ممكن تسمع حتي وهوه شغال صوت التكتكه ده وايضا بعد ان يفصل فلا تخف ان شاء الله

هل بها اي مشكلة اخري
    شكرا ليك يا اخى الكريم ولردك يعني مش اقلق ابدا ان شاء الله؟

عضو الصورة الرمزية DreAmO

هي فعلا حاجة طبيعيه التكتكه دي

عباره عن تمدد المكونات البلاستيكيه واشباهها .. اثناء التشغيل .. بسبب الحراره الناتجه

وبعد اغلاق الشاشه .. تعود هذه المكونات للانكماش بسبب التبريد .. فيحدث صوت التكتكه

واالحكايه دي مذكورة في كتيبات التشغيل لأغلب الاجهزة الكهربائيه .. زي المكيفات مثلاً

لكن مش شرط تكون بتحصل في كل الاجهزه .. يعني تختلف بردو حسب جودة الخامات والتصنيع

اطمن
    .
    .
    .
    سبحانك ربي ... لا اله الا انت

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DreAmO مشاهدة المشاركة
    هي فعلا حاجة طبيعيه التكتكه دي

عباره عن تمدد المكونات البلاستيكيه واشباهها .. اثناء التشغيل .. بسبب الحراره الناتجه

وبعد اغلاق الشاشه .. تعود هذه المكونات للانكماش بسبب التبريد .. فيحدث صوت التكتكه

واالحكايه دي مذكورة في كتيبات التشغيل لأغلب الاجهزة الكهربائيه .. زي المكيفات مثلاً

لكن مش شرط تكون بتحصل في كل الاجهزه .. يعني تختلف بردو حسب جودة الخامات والتصنيع

اطمن
    جزاك الله كل خير لردك
    استاذ
    mmels

والاستاذ
    DreAmO

جعله الله في ميزان حسناتكم أمين يارب العالمين ...ولكن في ناس قلقتني من الموضوع ده ايه راي حضرتكم وراى المنتدي علما ان الصوت بقاله تقريبا شهر ومش بيروح ابدا ....آسف للاطالات

عضو

اخى العزيز نفس المشكلة واجهتنى مع شاشة ال جى 32 بردو كانت بتعمل صوت تكتكه وبرجوع الى مركز خدمة العملاء قال لى ان ده صوت عادى نتيجة تغير الحرارة ده كان خلال 14 يوم الاولى ولكن استمر الصوت وبرجوع الى احدى المنتديات المتخصصة في ذلك كان الرد انها المفروض لا تعمل اى صوت ولذلك رجعت الى خدمة العملاء ال جى وتم تسليم الشاشة الى مهندس الصيانة وقال لى ان هذا الصوت ناتج عن عيب في البانل وسيتم تغير البانل ولذلك عليك الرجوع الى خدمة العملاء وعرضها على مهندس الصيانة وهو يقرر اذا كانت عادية ام عيب وان شاء الله خير

عضو

شكرا لك اخى الكريم لردك .طيب انا جايب الشاشه من محل كبير في المنصورة هيه نوعها سامسونج ارجع للمحل ولا شركه سامسونج ولا ايه بظبت؟

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة loveumore مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم لو سمحتوا انا جبت شاشه جديدةsamsung 32 lcd المهم بعد فتره من التشغيل بسمع الصوت ده تك ...........تك الغريب انى حته وانا قافل الشاشه خالللللللللللللص بيطلع الصوت ده ممكن يطلع بعد كل ساعه كل 2 ممكن مره بصوت واطي مره بصوت عالى وهكذا وانا في استياءءءء تااااااااااااام يعني الشاشه مقفوله مفتوحه مش واصله باى كهرباااااااا نهائىىىى...طيب انا قلت نفترض ان ده صوت طرقعه البلاستيك..........طيب البلاستيك المحيط بجسم الشاشه ولو الصوت ده طبيعي عندي وعند غيري!!! ويارب يكون في حل ياااااااااااااااااااااارب ايه الى يعمل كده مش عارف بظبت ولا ايه بظببببببببت انا بجد تعتب اوىىىىى بقالى اسبوعين دمااااااااغى وجعتني وملحقتش افرح بيها....وجزاكم الله كل خير وبعتذر للطاله بس عندي ثقه في الله وفي المنتدي ان شاء الله في انتظاااااااار الرد
    اخى لا تقلق فقد اشتريت شاشه لصديق لى من عام ونصف تقريبا وهى تعمل نفس الصوت ولايوجد بها اى مشاكل حتى الان

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة loveumore مشاهدة المشاركة
    شكرا لك اخى الكريم لردك .طيب انا جايب الشاشه من محل كبير في المنصورة هيه نوعها سامسونج ارجع للمحل ولا شركه سامسونج ولا ايه بظبت؟
    السلام عليكم اخى العزيز من الافضل الرجوع للوكيل مباشرة اذا كانت هناك وسيلة سهلة للتعامل المباشر مع الشركة زى مثلا رقم تليفون موحد واذا تم الاتصال بيهم وارسلوا لك فنى او مهندس خليه يملا شهادة الضمان وبعدين تابع مع خدمة العملاء وربنا يقدم اللى فيه الخير

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يونس حسين مشاهدة المشاركة
    اخى لا تقلق فقد اشتريت شاشه لصديق لى من عام ونصف تقريبا وهى تعمل نفس الصوت ولايوجد بها اى مشاكل حتى الان
    بالفعل اخى العزيز هذا الصوت ليس له تاثير على كفاءة المنتج ولكنه يصبح مقلق بالنسبة لصاحب الجهاز وخصوصا انه لا يصدر من كل الاجهزة من نفس الموديل ولذلك الواحد فينا يحب يحصل على الافضل بدون قلق ولذلك عليه الرجوع الى الوكيل وسوف يتم حل المشكلة بأذن الله ام ان يتم تغير البانل وبكده يكون حصل على جهاز جديد لان البانل هو تقريبا الجهاز او يحصل على اخر جديد وده حقه

عضو فضي

عندى نفس المشكله بس عادى ملهاش اى تأثييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير

المفضلات