النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: طلب تعديل بيوس من الاخ احمد حسام

عضو

طلب تعديل بيوس من الاخ احمد حسام

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا اريد تنزيل نسخه هاكنتوش على االاب توب بتاعي بس للاسف وزي كل الناس في خصائص في البيوس مش ظاهر
    وخصوصا achi فانا محتاج منك الاستاذ احمد يعرفني يا تري في امل لتعديل البيوس واظاهره ولا لا
    انا نوع الاب توب بتاعي hp dv6 6c50e وهارفق لحضرتك صور للبيوس وللينك من hp واتمني من كل قلبي يبقي في امل
    لتسطيب المك وربنا يعجله في ميزان حسانتك ان شاء الله

دي صورة لنوع البيوس عندي

ودا للينك البيوس من على موقع hp دا اخر اصدار ليه

hp dv6 6c50ee

اتمني ان حضرتك تسعدني ويكون في امل ان شاء الله في التعديل واظهار الخيارات المخفية في البيوس

في انتظار رد حضرتك واسف على الاطالة وعلى الازعاج

عضو برونزي الصورة الرمزية Ahmed Hosam

رد: طلب تعديل بيوس من الاخ احمد حسام

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته اخي الكريم ,البيوس من نوع INSYDE و يمكن تعديله لاظهار كل القوائم ان شاء الله , سيكون التعديل جاهز خلال ايام ان شاء الله .
    [CENTER][SIZE=4][URL="https://arabhardware.net/forum/forumdisplay.php?f=254"][COLOR=#0000cd][FONT=times new roman]مواضيع تعديلات البيوس للاجهزة المكتبية و المحمولة[/FONT][/COLOR][/URL] [/SIZE]
    [SIZE=2][COLOR=#ff0000][/COLOR][/SIZE]
    [/CENTER]

عضو

الف شكرا يا اخ احمد انا كنت فقدت الامل والله في انتظار حضرتك ويارب ينفع نفسي انزل الماك طبيعي
    بس انا عايز اهم خاصية achi اتمنى من ربنا ان يكون التعديل تمام ان شاء الله
    في انتظارك حضرتك بفارغ الصبر ان شاء الله وحمدلله على السلامة
    ودا التحديث الجديد للبيوس

التعديل جاهز للتجربة اخي الكريم مع العلم ان البيوس لديك ينطبق عليه موضوع ال RSA SIGNED و يجب وجود ال PARTITION المسمي HP_TOOLS علي الهارد لديك لتعمل طريقة ال RECOVERY و ذلك لانه في حالة البيوس ال RSA SIGNED بوجد احتمال كبير بعدم عمل التعديل و ذلك ليس لقصور في التعديل و لكن بسبب التشفير ...... انصح بتجربة طريقة ال RECOVERY اولا و اذا كانت تعمل فيمكنك تجربة البيوس ان شاء الله .

https://www.dropbox.com/s/39msmgsf4o8c7td/sp57474.rar
    [CENTER][SIZE=4][URL="https://arabhardware.net/forum/forumdisplay.php?f=254"][COLOR=#0000cd][FONT=times new roman]مواضيع تعديلات البيوس للاجهزة المكتبية و المحمولة[/FONT][/COLOR][/URL] [/SIZE]
    [/CENTER]

عضو

الف شكر اخى احمد بس انا كده عندي مشكله انا مقسم الهارد عندى ما فيش للاسف بارتيشن hp-tools مش موجود ياتري في حل بديل ولا صعب
    اتمني من الله تنفع في انتظار رد حضرتك

والله يا اخي لا اضمن نجاح عملية التجربة من دون طريقة الريكفري لانه بالنسبة للبيوس من hp و الذي يكون rsa signed فيوجد تشفير يكون عقبة كبيرة للبيوس المعدل و بنسبة كبيرة تتعدي النصف يتعطل البيوس بعد تعديله بسبب التشفير و لكن طريقة الريكفري تنجح بنسبة 100% في استرجاع البيوس الاصلي ........ و للاسف طريقة الريكفري تعتمد علي وجود ال hp_tools و الملفات التي بداخله و الحل الاخر هو وجود فلاشة بها نفس الملفات التي كانت موجودة داخل ال hp_tools و تسمي الفلاشة باسم HP_TOOLS لتكون بديلا عن البارتشن المفقود .
    مع ملاحظة ان شحن البيوس لا ينجح مع البيوس ال RSA SIGNED لانه مثلا لو مساحة الشريحة 4MB فان ملف البيوس الاصلي يكون 4.5MB و ال 0.5MB هي التشفير و لن تنجح في فصله عن الملف الاصلي لانه يعطي تعليمات لباقي الملف و لاداة الفلاش بكيفية التعامل مع التشفير بطرق معينة .
    و بعد ذلك يكون الحل هو تغيير شريحة البيوس باخري جاهزة مشحونة بالبيوس ( قليلة جدااا ) او تغيير اللوحة الام كلها و هو الامر الشائع دائما ........ و ولو كان الجهاز في الضمان ممكن ترسله لهم و تقول لهم انك كنت تعمل فلاش للبيوس الاصلي و بعدها لم يقلع الجهاز و لكن بالطبع لا تخبرهم انه عطل من خلال تعديل بيوس لانه من المحتمل جدا ان ينهي الضمان .
    [/CENTER]

المفضلات