النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: أرجو الرد ضروري علشان الرد هأبني عليه حاجات مهمة!!!!!

عضوية جديدة

Question أرجو الرد ضروري علشان الرد هأبني عليه حاجات مهمة!!!!!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا أن شاء الله كنت عايز اشتغل في مجال تصميم المواقع بس مش عارف ابدأ أزاي وبإيه ومش عارف اصلاُ ايه الحاجات اللي أكون عارفها علشان أكون محترف في المجال ده!..... يعني ايه التارجيت اللي أنا المفروض أعمله علشان أأقول أنا كده مصصم مواقع!!!!

قرأت في النت محاولة لمعرفة كيفية الدخول في هذا المجال ولكن اتشتت ومعظمهم كان بيتكلم عن شوية دروس على موقع مجاني وشوية ناس تقول ابدأ بال HTML ,,, Frontpage ,,,, Photoshop

وبعدين عابز أعرف ايه الفرق بين تصميم المواقع وبرمجة المواقع؟؟؟؟..... وهل برمجة المواقع لغة الواحد يقدر يمشي فيها!!!!!... أنا قصدي أن أنا مثلاً أخذت C++ ولكن مكنتش حابه!!.

المهم ياريت حد قولي الخطوات وخاصة عايز أعرف هأتفرق ايه لما أكون مصمم أو مبرمج مواقع أو علشن يكون هناك موقع جيد ايع الخطوات اللي المفروض بمر عليها ؟؟

أرجو الرد ولو حتي بالترتيب البرامج اللي أنا المفروض أعرفها

شكراً

عضو

رد: أرجو الرد ضروري علشان الرد هأبني عليه حاجات مهمة!!!!!

تصميم المواقع : ممكن نعتبرها هى الجرافك و الصور و الاشكال و ملفات الفلاش : و هى محتاجه تعلم حسب المجال اللى انت عوزة يعنى لو شكل الموقع بس يبقى تعلم الفوتوشب و لو كنت عاوز اشياء متحركة يبقى الفلاش مثلا او الجافا
    اما البرمجه و هى لغه اللى بيكتب بقها صفحات الموقع و منها لغه ثابته و دينميكيا و لكن كل اللغلات ترمى فى html يعنى لازم تتعلمها اولا بس مش مهم تحترف فيها
    اما اللغات البرمجة الدينميكيا منها كتير و اشهرهم php و asp و الجافا
    و طبعا لازم قواعد البيانات و منها mysql و الاوريكا
    امل c++ هى لبرمجه برامج الحاسوب مش المواقع
    ممكن تشوف كل اللغات و تتعلم البدايات من www.w3schools.com
    اما frontpage برنامج قديم جدا و وقفته الشركه المنتجه و الافضل بكثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثير dreamweaver

الملخص:
    عاوز تتعلم برمجه اتعرف على html و احترف php مع mysql
    عاوز جرافك : فلاش او فوتوشب

المفضلات