النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: عاوز نصيحة

عضو

عاوز نصيحة

يا جماعة موصفات الكمبيوتر هى كالتالى

processor: Dual core E5200 - 2.5GHz
    motherboard: Gigabyte G31M - ES2C revise1.1
    Viga: built in intel GMA3100 - 265MB
    Power supply: 250 volt with 2 fans

طبعا مواصفات كارت الشاشة مش بتشغل أى لعبة تقريبا. حملت امبارج Need for speed most wanted black editions وبعد تحميل 2 جيجا ونص لقيت رسالة خطا وطلع ان الخطأ ممكن يكون عدم موافقة كارت الشاشة لمواصفات اللعبة. الأن أنا عاوز أجيب كارت شاشة ينفع يشغل بعض الألعاب الشهيرة زى مافيا و need for speed و call for duty. عاوز كارت يكون رخيص مش حاجة عالية ولكن يشغل شوية ألعاب. عاوز نوع كارت يكون أقل سعر ولكن يشغل الالعاب دى... ممكن حد ينصحنى.............

هل تغير الكارت يستلزم تغير البور ببور أعلى؟؟؟

مشرف سابق الصورة الرمزية Ĩ ф И_ Ĥ Ξ λ Я Ŧ £

رد: عاوز نصيحة

ارى ان موضوع يتعلق بأمور كرت الشاشة
    ينقل لقسم المناسب
    GeForce 331.58 WHQL

VERY HOT AMD Catalyst 14.1 BETA 1.6 حصريا
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

افضل تعريف معدل لكروت الشاشة القديمة ((( متجدد باستمرار )) HD 2000 - HD 6000
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    يارب ألطف بشام وأهل الشام .اللهم فرجك يارب

عضو

ما حجم الشاشه واسم الباور سبلاي
    والميزانيه كام

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

افضل خيار لك هو كرت 6750 او كرت 6770 بشرط توفير باور من شركة محترمة بقوة لا تقل عن 400W
    وان كان الباور لديك من احد الاسماء دول لن تحتاج الى تغير الباور
    antec
    coolermaster
    corsair
    seasonic
    hec
    xfx

ocz
    nzxt
    thermaltake
    ويجب عليك كسر سرعة المعالج الى تردد 3.2 على الاقل لكي تحصل على اداء جيد مع الكرت
    وطبعا الكروت التي ذكرتها لك مناسبة مع حجم شاشات من 18 الى 20 او 21
    وحتى لو كانت الشاشة لديك اكبر لا تأخد اقوى من الكروت دي لانك ستواجة عنق زجاجة حتى لو كسرت سرعة المعالج

CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

عضو

أنا متأسف أنا كتبت معلومات البور سلاى بتاعى غلط، وها هى المعلومات الصحيحة بعد مراجعة البيانات على الباور

الشركة المصنعة: MediaTech
    بلد الصنع : تيوانى
    الوات: 650 watt
    الفولت: 180 - 260 فولت
    الموديل ATX 1.3

أنا ميزانيتى محدودة جدا. ,وأحتاج شراء أرخط كارت ممكن يشغل الألعاب العالية_ حد قالى شوية مواصفات للكارت كدة علشان أشغل الألعاب كلها. قالى لى يكون مش عارف 128 بت باين ويكون فى حاجة أسمها shad ( معلش المواصفات مش باينه قوى علشان مش فهمت منه حاجة)

أما عن الشاشة فأنا عندى شاشة LCD مركة LG بحجم 19 بوصة الموديل بتعاها أسمة W1943

1- أولا أنا مش عارف يعنى أيه كسر السرعة للمعالج. ممكن توضيح؟ أنا كنت بلعب لعبة جاتا Liberity city وكذلك San Andraws ومكنش بيكون فى مشكلة ألاحظها. معلش ممكن أعرف أهمية كسر السرعة وهل يعنى فى جهاز بنشترية ولا ايه علشان نعمل الحكاية دى.

شكرا للمساعدة. لو سمحت ممكن ذكر نوع الكارت وموديلة وسعره التقريبى، وحدود إمكانياته
    التعديل الأخير تم بواسطة tham1010 ; 04-06-2012 الساعة 23:03

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة
    أنا متأسف أنا كتبت معلومات البور سلاى بتاعى غلط، وها هى المعلومات الصحيحة بعد مراجعة البيانات على الباور

الشركة المصنعة: MediaTech
    بلد الصنع : تيوانى
    الوات: 650 watt
    الفولت: 180 - 260 فولت
    الموديل ATX 1.3
    أما عن الشاشة فأنا عندى شاشة LCD مركة LG بحجم 19 بوصة الموديل بتعاها أسمة W1943

1- أولا أنا مش عارف يعنى أيه كسر السرعة للمعالج. ممكن توضيح؟ أنا كنت بلعب لعبة جاتا Liberity city وكذلك San Andraws ومكنش بيكون فى مشكلة ألاحظها. معلش ممكن أعرف أهمية كسر السرعة وهل يعنى فى جهاز بنشترية ولا ايه علشان نعمل الحكاية دى.
    واضح اخي ان الباور لديك تجاري وليس اصلي
    وبخصوص كسر السرعة ببساطة رفع تردد المعالج عن التردد الاصلي بواسطة رفع الفولتات وتحكم بتردد الرامات مثلا لديك معالج بسرعة 2600GHZ ويوجد نفس معمارية معالجك ونفس عدد الانوية لكن بسرعة 3200GHZ
    نظريا تستطيع كسر سرعة معالجك الذي بتردد 2600 الى تردد 3200 او اكثر طبعا بدون الحاجة الى شراء المعالج الاخر الذي بتردد 3200
    وطبعا يتم كسر سرعة المعالج للتخلص من (عنق الزجاجة)
    معنى عنق الزجاجة ببساطة:
    احضر زجاجة مياه وحاول تفضيها كلها في اناء كبير هتأخذ مثلا معاك 30 ثانيه وهي بتكركر
    لكن لو قصينة الجزء الضيق اعلى الزجاجة بمجرد قلب الزجاجاة ستلاحظ ان المياه كلها اتفرغت في ثانية واحدة
    كذلك (عنق الزجاجة)
    فانه يكون شئ ضعيف في الجهاز فذلك يؤثر تأثير سلبي
    يعني مثلا عندك معالج i7 2600k
    وكارت شاشة gt 9500 لو حبيت تشغل لعبة قوية مش هتشتغل بأداء جيد مع أن المعالجك قوي
    لكن الكارت هنا عامل عنق زجاجاه لقوة المعالج
    والعكس صحيح
    لو أن عندك كارت 6770
    ومعالج بنتيوم 4
    يبقى الالعاب عندك ممكن متشتغلش اصلا وحتى لو اشتغلت ستجد الاداء سيئ
    ما السبب؟؟؟
    لان المعالج يمنعك من الحصول علي قوة كل قوة الكرت.
    وفي الاخير اذكر اقصى ميزانية لديك لكي ننصحك بشيئ يناسبك
    unexpected out

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unexpected مشاهدة المشاركة
    واضح اخي ان الباور لديك تجاري وليس اصلي
    وبخصوص كسر السرعة ببساطة رفع تردد المعالج عن التردد الاصلي بواسطة رفع الفولتات وتحكم بتردد الرامات مثلا لديك معالج بسرعة 2600GHZ ويوجد نفس معمارية معالجك ونفس عدد الانوية لكن بسرعة 3200GHZ
    نظريا تستطيع كسر سرعة معالجك الذي بتردد 2600 الى تردد 3200 او اكثر طبعا بدون الحاجة الى شراء المعالج الاخر الذي بتردد 3200
    وطبعا يتم كسر سرعة المعالج للتخلص من (عنق الزجاجة)
    معنى عنق الزجاجة ببساطة:
    احضر زجاجة مياه وحاول تفضيها كلها في اناء كبير هتأخذ مثلا معاك 30 ثانيه وهي بتكركر
    لكن لو قصينة الجزء الضيق اعلى الزجاجة بمجرد قلب الزجاجاة ستلاحظ ان المياه كلها اتفرغت في ثانية واحدة
    كذلك (عنق الزجاجة)
    فانه يكون شئ ضعيف في الجهاز فذلك يؤثر تأثير سلبي
    يعني مثلا عندك معالج i7 2600k
    وكارت شاشة gt 9500 لو حبيت تشغل لعبة قوية مش هتشتغل بأداء جيد مع أن المعالجك قوي
    لكن الكارت هنا عامل عنق زجاجاه لقوة المعالج
    والعكس صحيح
    لو أن عندك كارت 6770
    ومعالج بنتيوم 4
    يبقى الالعاب عندك ممكن متشتغلش اصلا وحتى لو اشتغلت ستجد الاداء سيئ
    ما السبب؟؟؟
    لان المعالج يمنعك من الحصول علي قوة كل قوة الكرت.
    وفي الاخير اذكر اقصى ميزانية لديك لكي ننصحك بشئ يناسبك
    أعتقد أنى فهمت الأن. ولكن لى عدد من الأسئلة.

1- هل كسر السرعة يؤثر سلبيا على المعالج أو أى جزء من الكمبيوتر فى المستقبل؟

2- كما فهمت فإن كسر السرعة يعتمد على تغير بعض الإعدادات فى البايوس الخاص بالجهاز؟ هل هذا صحيح؟ ممكن فكرة بسيطة على الخطوات التى اقوم بها لكسر السرعة؟

3- ماذا تعنى بأن ما عندى هو بور تجارى وليس أصلى؟ هل هذا يعنى أن البور سبلاى لا يخرج 650 وات فعلا؟ أريد بعض التوضيج إن أمكن. هل هذا يعنى أنى لابد أن أغير البور سبلاى؟

4 الحقيقة أنا عاوز أرخص كارت ممكن أشترية علشان يشغل الألعاب مثل Need for speed ، Mafia , fifa , Gta , butterfly field2, call of duty, medal of honor, >>> إلخ. أنا لن احدد ميزانية لانى زى ما قلت اريد أرخص كارت ممكن يشغل هذه الالعاب ولو حتى كان 100 جنية.

أنا شاكر لحضرتك للمتابعة والإفادة. الحقيقة انتم رائعون حقا.................

أعتقد أنى فهمت الأن. ولكن لى عدد من الأسئلة.
    1- هل كسر السرعة يؤثر سلبيا على المعالج أو أى جزء من الكمبيوتر فى المستقبل؟
    كسر السرعة امن بشرط الحرارة تكون جيدة ولا تتعدى الحدود الامنة والفولتات يجب ايضا ان لا تتعدى الفولت الامن
    2- كما فهمت فإن كسر السرعة يعتمد على تغير بعض الإعدادات فى البايوس الخاص بالجهاز؟ هل هذا صحيح؟ ممكن فكرة بسيطة على الخطوات التى اقوم بها لكسر السرعة؟
    مع مثل معالجك يتم كسر السرعة عن طريق تخفيض تردد الرامات لانة سنعتمد على رفع تردد الناقل الامامي (FSB) وعندها سيتم رفع الرامات تلقائيا
    وايضا سنقوم برفع فولت المعالج لانه سيعمل على تردد اعلى من التردد الاصلي وفي هذة الحالة سترتفع حرارة المعالج ويجب احضار مشتت احترافي لتقليل الحرارة
    ونقوم ايضا ببعض التغيرات مع الاعدادات داخل البيوس لكي يتم كسر السرعة
    وطبعا الشرح دة بأختصار شديد
    ماذا تعنى بأن ما عندى هو بور تجارى وليس أصلى؟ هل هذا يعنى أن البور سبلاى لا يخرج 650 وات فعلا؟ أريد بعض التوضيج إن أمكن. هل هذا يعنى أنى لابد أن أغير البور سبلاى؟
    نعم اخي الباورات التجارية لا تعطي القوة المكتوبة عليها
    لكن ان كنت ستحضر كرت بسعر 100 جنية لن تحتاج الى تغير الباور لانة سيكون كافي مع الكروت العادية
    اما بخصوص الكرت انصحك ان تتجة الى الكروت المستعملة لكن بصراحة معرفش اسعار الكروت المستعملة لديكم بمصر
    وان شاء الله اخواني المصرين سيساعدوك
    unexpected out

عضو

اخى unexpected شكرا على سرعة الرد. الحقيقة وأنا بقول 100 جنية كان امر افتراضى. بمعنى انى لا يمكن فعلا هشترى كارت 100جنية لانة لا يوجد كارت جيد بهذا الثمن. أنا لا اعرف الأسعار ولكن اعتقد فى كروت جودها كويسة وتشغل الالعاب دى وفى نفس الوقت تكون رخيصة لانها غير شهيرة. أنا أفضل شراء كارت جديد وليس مستعمل لان أخاق أن يكون الكارت به عيوب. هو لو الكارت بين 250 إلى 350 يكون كويس....... لا اريد كارت عالى قوى على الرغم من ان الألعاب كل يوم بتتعقد أكثر واللى يشغل لعبة اليوم لن يشغل الأصدار الأحدث منها بعد عددة اشهر ولكن على الأقل اشغل لعبة أو اثنين بدلا من عدم وجود أى لعبة نافعة عندى...

ممكن حضرتك تقول لى اسم لعبة كويسة تنفع تمشى مع مواصفات جهازى الحالى. يمكن يكون فى لعبة حلوة ولا اكون عارف عنها شئ

عضو

متابع للاهمية

اخى unexpected شكرا على سرعة الرد. الحقيقة وأنا بقول 100 جنية كان امر افتراضى. بمعنى انى لا يمكن فعلا هشترى كارت 100جنية لانة لا يوجد كارت جيد بهذا الثمن. أنا لا اعرف الأسعار ولكن اعتقد فى كروت جودها كويسة وتشغل الالعاب دى وفى نفس الوقت تكون رخيصة لانها غير شهيرة. أنا أفضل شراء كارت جديد وليس مستعمل لان أخاق أن يكون الكارت به عيوب. هو لو الكارت بين 250 إلى 350 يكون كويس....... لا اريد كارت عالى قوى على الرغم من ان الألعاب كل يوم بتتعقد أكثر واللى يشغل لعبة اليوم لن يشغل الأصدار الأحدث منها بعد عددة اشهر ولكن على الأقل اشغل لعبة أو اثنين بدلا من عدم وجود أى لعبة نافعة عندى...
    ممكن حضرتك تقول لى اسم لعبة كويسة تنفع تمشى مع مواصفات جهازى الحالى. يمكن يكون فى لعبة حلوة ولا اكون عارف عنها شئ
    افهم من كلامك ان اقصى ميزانية للكرت هي 100 جنية او 350؟؟؟
    unexpected out

عضو

350 جنية ومش عاوز اغير البور سبلاى

المفضلات