النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: (منصورة) مطلوب موديل لاب( توشيبا أو ديل )مواصفاته: i3 & vga nVidia ، ميزانية 3:4 آلاف

عضو برونزي الصورة الرمزية I-IEMA

(منصورة) مطلوب موديل لاب( توشيبا أو ديل )مواصفاته: i3 & vga nVidia ، ميزانية 3:4 آلاف

الســـلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مطلوب موديل لاب توب ،
    الماركة المطلوبة إما ديل أو توشيبا

المواصفات المطلوبة : بروسيسور i3 ، رامات لا تقل عن 3gb ، هارد يفضل 500 جيجا
    و الاهم ((( كارت شاشة nVidea ،، و ليس انتل الشعبى )

الميزانية 3:4 آلاف ( يفضل الابقاء عند المتوسط 3500 ، ولا مانع من الارتفاع عنه لسقف 4 آلاف )

المكان : المنصورة

موعد الشراء : النهاردة قبل بكرة

اللاب لصديق لى ، و استخدامه عليه متنوع

فى انتظار اقتراحاتكم بالموديل ،
    و يا حبذا لو مكان اجيبه منه من المنصورة

جـــــزاكم الله خيرا

عضو فضي الصورة الرمزية mohamedalaa6

رد: (منصورة) مطلوب موديل لاب( توشيبا أو ديل )مواصفاته: i3 & vga nVidia ، ميزانية 3:4

بص أنت صعب دلوقتى تلاقى i3 و كارت الشاشة nividia ولو لقيتة بيقى سعره غالى بالنسبة للموجود لأنه بيبقى مركون لاكن فى i5 وبنفس السعر زى مثلا

dell مواصفاته https://www.eastasiaeg.com/p/1047/in...-hdd-500-black ب 3555

وبص فى نفس الموقع هو هواه اللاب توب بhttps://www.eastasiaeg.com/p/925/ins...500g-w-7-black بس i3 وب 3555 ويميزه النسخة ألى جية معاه بس

التوشيبا زى ده https://www.eastasiaeg.com/p/1165/sa...-02900nar-gray ب3699 بس كارت شاشة بتاعة ضعيفة فأبعد عنها

دى الأنواع ألى أنت طالبها ملحوظة بقى

الديل أبعد عنه أنا كنت هجيب واد بس بعد أما مسكتة لاقيته خفيف جدا والصناعة أى كلام وطلع صينى (آآآآه علشان كدة ) فأبعد عنه أحسن

ودلوقتى قلتلك ـبعد عن الديل علشان الصناعة والتوشيبا علشان كارت الشاشة ضعيف

أقتراحاتى

سامسونج https://www.eastasiaeg.com/p/1031/rv...640-w-7-silver ب 3699 شكلة ماسك نفسه والكارت زى الديل

أو

فوجيتسو https://www.********.com/product.php?id=12729#tab2 ب3555 زية والصناعة ألمانى وما أدراك ما الألمان (ich bin mohamed :D )

فأنصحك أختار واحد منهم وبالتوفيق

رد: (منصورة) مطلوب موديل لاب( توشيبا أو ديل )مواصفاته: i3 & vga nVidia ، ميزانية 3:4

تفصيل بعد اجمــــال
    اشكــــرك لتلخيصك الموضوع فى مشاركتك

اش لبدش نشت :D :D

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة I-IEMA مشاهدة المشاركة

اش لبدش نشت :D :D
    يعنى أنا مبحبكش

على فكرة أنا ألمانى أصلا
    :D

ههههههههههههههههه

يااا راجل !!!

امال الناس كانت بتقولها على اساس انها = " انا احبك " !!

------------
    ماتعرفش السامسونج صناعته ايه ؟

الواد صاحبى مش معترف بالسامسونج خالص !!
    عاوز اما ديل أو توشيبا ،، أو سونى لو موجود

فيه حاجة توشيبا بنفس المواصفات دى و يعتمد عليها ؟
    أو سونى ، و لو انى عارف ان هايكون مبالغ فى سعره + مش موجود فى الاسواق :D

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة I-IEMA مشاهدة المشاركة
    ههههههههههههههههه

يااا راجل !!!

امال الناس كانت بتقولها على اساس انها = " انا احبك " !!

أسمها إش ليبا دش (بس نيشت دى أداة نفى (nicht))

ich liebe dich

الصراحة معرف السامسونة صناعتة أيه

وكمان الصراحة ماشوفتش توشيبا بالمواصفات ألى أنت عايز

والسونى أنت عارف أهو أسعاره مبالغ فيها يعنى عمى جاب واحد بس مش من مصر i3 والفيجا أنتل وعادى خالص أهو بأربعة وشوية !!!

وبالتوفيق

طيب انت ايه رأيك ، ارشحله انهى لاب من اللى قولت عليهم ؟

السامسونج مواصفاته رائعة ، لكن هو خايف منه
    هو مرتاح لماركة الديل ، بس انت قلقتنى منها ( + ان انتشارها و شعبيتها بين الناس قالقنى لإن مع الانتاج الكبير تظهر عيوب التصنيع )
    الفتجيتسو ماعرفش إذا كانت المانى المانى ، ولا صناعة اى حاجة تحت اشراف الشركة الام ،، + انه مش مشهور فى السوق ، فـ طقع غياره هاتتعبنا فيما بعد

دى احصائية بالمرتعجات من اللابات للماركات دى:
    الديل مرتبته مقبولة

عضو

الديل ممتاز اخي الكريم و صناعة صينية لا يعني انه سيء مثلا هواتف نوكيا المصنوعة في الصين هل هي سيئة بالطبع لا و لكن المصنع يوجد في الصين و لكن الشركة امريكية

قال رسول الله صلي الله عليه و سلم : "دعوة المرء المسلم لأخيه بظهر الغيب مستجابة عند رأسه ملك موكل كلما دعا لأخيه بخير قال الملك الموكل به: آمين ولك بمثل".

"اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات يا رب العالمين"

مشرف سابق الصورة الرمزية Ĩ ф И_ Ĥ Ξ λ Я Ŧ £

ارى هنا انه تم الاستخفاف بماركة ممتازة وعلى ماذا على حكم تجربة شخصية او اقل من هذا

دائما سوء الاستعمال يلعب دور كبير على حياة الجهاز الاب توب اكثر من الديسكتوب

لو تعرف ان افضل ماركات السوق الديل وتوشيبا والسوني

وماركة الوحيدة التي تحقق لك معادلة السعر مقابل الاداء شركة ديل يكفيك سمعتها القوية في السوق

عندك توشيبا ممتازة وتختلف موديلاتها عن الديل وطبعا اسعرها اغلى ب 10%-25%

السوني اغلى شيء وطبعا عفاضي :/ انت طبعا تدفع ثمن ماركة سوني بنهاية

الديل أبعد عنه أنا كنت هجيب واد بس بعد أما مسكتة لاقيته خفيف جدا والصناعة أى كلام وطلع صينى (آآآآه علشان كدة ) فأبعد عنه أحسن

ودلوقتى قلتلك ـبعد عن الديل علشان الصناعة
    واكبر مثال هذا الكلام عندك ارى انه من الاجحاف ان تبالغ بهذا الكلام فكلامك هذا رايك الشخصي وليس من الضرورة ان تحرم الاخرين من الاستفادة من هذه الماركة الممتازة وبسعر اكثر من رائع بنسبة لمواصفات

اذا الجهاز لايعجبك موديله قد يعجب غيرك المسألة مسألة أذواق بنهاية

وحتى موديل ال N5110 موديل رائع جدا واخبرتك بموضوع سابق انه لدي الجهاز اكثر من سنتين وماشاء الله عليه

اعتقد انك بحاجة الى اعادة التفكير قليلا في المستبقل قبل ان تحكم عليه

اخي صاحب الموضوع يمكنك ان تراجع قسم اجهزة الاب توب سوف ترى مراجعات ممتازة لاجهزة الديل

---
    بنسبة لشراء عليك بذهاب الى السوق وسؤال عن الاسعار هناك لتجد مايلائم ميزانيتك ,اكثر لاتستطيع تحديد مواصفات انت تريدها مثل الديسكتوب القطع تكون متركبة من الشركة قبل الشحن

لذلك انزل الى السوق عندك واعرف المواصفات التي تحققها لك ميزانيتك

بتوفيق لك ^^
    التعديل الأخير تم بواسطة Ĩ ф И_ Ĥ Ξ λ Я Ŧ £ ; 07-06-2012 الساعة 00:47
    GeForce 331.58 WHQL

VERY HOT AMD Catalyst 14.1 BETA 1.6 حصريا
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

افضل تعريف معدل لكروت الشاشة القديمة ((( متجدد باستمرار )) HD 2000 - HD 6000
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    يارب ألطف بشام وأهل الشام .اللهم فرجك يارب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LION_HEART مشاهدة المشاركة
    ارى هنا انه تم الاستخفاف بماركة ممتازة وعلى ماذا على حكم تجربة شخصية او اقل من هذا

دائما سوء الاستعمال يلعب دور كبير على حياة الجهاز الاب توب اكثر من الديسكتوب

لو تعرف ان افضل ماركات السوق الديل وتوشيبا والسوني

وماركة الوحيدة التي تحقق لك معادلة السعر مقابل الاداء شركة ديل يكفيك سمعتها القوية في السوق

عندك توشيبا ممتازة وتختلف موديلاتها عن الديل وطبعا اسعرها اغلى ب 10%-25%

السوني اغلى شيء وطبعا عفاضي :/ انت طبعا تدفع ثمن ماركة سوني بنهاية

واكبر مثال هذا الكلام عندك ارى انه من الاجحاف ان تبالغ بهذا الكلام فكلامك هذا رايك الشخصي وليس من الضرورة ان تحرم الاخرين من الاستفادة من هذه الماركة الممتازة وبسعر اكثر من رائع بنسبة لمواصفات

اذا الجهاز لايعجبك موديله قد يعجب غيرك المسألة مسألة أذواق بنهاية

وحتى موديل ال N5110 موديل رائع جدا واخبرتك بموضوع سابق انه لدي الجهاز اكثر من سنتين وماشاء الله عليه

اعتقد انك بحاجة الى اعادة التفكير قليلا في المستبقل قبل ان تحكم عليه

اخي صاحب الموضوع يمكنك ان تراجع قسم اجهزة الاب توب سوف ترى مراجعات ممتازة لاجهزة الديل

---
    بنسبة لشراء عليك بذهاب الى السوق وسؤال عن الاسعار هناك لتجد مايلائم ميزانيتك ,اكثر لاتستطيع تحديد مواصفات انت تريدها مثل الديسكتوب القطع تكون متركبة من الشركة قبل الشحن

لذلك انزل الى السوق عندك واعرف المواصفات التي تحققها لك ميزانيتك

بتوفيق لك ^^
    أخى لا أعرف لماذا هذا الهجوم الفظيع للمرة التانية على التوازى بسبب الديل ده

أنا هقولك حاجة واحدة بس

أمسك وقارن بين أى جهاز توشيبا أو سونى قصاد نسخة الدل دى

وده مش معناه انه وحش أو مش قد كدة بالعكس طبقا لكلامك

الحكاية أنى مش مستعد أغامر بس 3 ألاف جنيه

وطلما أنت مقتنع بيه أكيد هيكون رقم واحد بالنسبالك

وبالنسبة لصاحب الموضوع جميع الأجهزة ألى ذكرت أجهز ممتازة وأى واحد هيبقى كويس أنشاء الله

انا لست اهاجمك اخي الكريم على العكس تماما احاول ان اوضح لك الفكرة

الموديل الذي لم يعجبك N5110 قد يعجب غيرك فبتالي لاتستطيع ان تنتقد لكونك ترى مثلا شكله غير جميل تحس انه خفيف ومانحو ذلك وانت تعرف ان شركة سمعتها ممتازة

طبعا كلامي ليس من عبث جربت الديل انسبيرون و XPS و التوشيبا ساتالايت وسوني فايو كلها اجهزة ممتازة

وشركة ديل تعجبني لان اسعارها منطقية جدا لو قارنتها ب سوني اذهب وشاهد الاسعار لتجدها تفرق عن الديل ب 80% - 100% وقارنها مع التوشيبا لتجدها اغلى ب 40% -25% تقريبا فبتالي الشركة التي تقدم لك سعر رائع مع مواصفات ممتازة شركة ديل = ((( جودة منتج عالي وسعر منطقي )))

وانا متاكد لما تريد ان تدفع سعر لاب توب 1000$ - 1500$ دولار لن تخاطر وتدفع على ماركة غير معروفة بجودة منتجاتها مثل MSI LG وغيرها الكثير

اخي الكريم راجع المواضيع القديمة سوف تجد اكثرية طلبات الاجهزة بقسم لاحهزة الديل

صدقني لو لم تكن ممتازة لم نصحتك بها او للاخ صاحب الموضوع

وبنهاية يبقى الراي رأيك والخيار خيارك

بتوفيق ^^
    GeForce 331.58 WHQL

تمام كما قلت الديل ماركة لها سمعتها مفيش كلام ومش معنى أن الموديل ده خامته خفيفة أن الديل وحش لااااا

الديل سعر وأداء كما قلت

وعادى مافيش مشكلة إحنا بنتبادل الخبرات نورت برأيك الموضوع

اشكــــــــــــــر الجميع على صبرهم معايا و تعبهم
    و للعلم ، انا كنت زى محمد علاء ميال للبعد عن الديل و متفق مع رأيه :D

تم الحمـــد لله شراء الجهاز ديل 5110 امبارح من المنصورة

بعد ما شركات كتير اتكلمت بالسلب علانية عن شركة كاريزما ،، من انها بتبيع اجهزة معاد تصنيعها و ما إلى ذلك
    لو حد فى المنصورة و عارف يأكدلنا المعلومة دى ،، و لو حد مش عارف و هاينزل يشترى يبقى يتأكد من المعلومة و ياخد حذره

لإنى مش متيقن من المعلومة ،، لكن دا كان كلام بعض الشركات التانية هناك ( لذا وجب التنبية فقط مش اكتر )

بفعل هناك اجهزة تكون معاد تصنيعها اتذكر يكون مكتوب هذا الامر على الكرتونة او على الختم كلمة ((معاد تصنيع))

مبروك عليك الجهاز الجديد ويتربى بعزك :D
    GeForce 331.58 WHQL

المفضلات