النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: شراء شاشة.....

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضو

شراء شاشة.....

اخوانى الكرام السلام عليكم: عاوز مساعدتكم فى اختيار شاشة لكمبيوتر جديد مجمعه من فترة اسبوعين بس:D وحابب اشترى شاشة للأستمتاع بكل طاقة الجهاز المهم انا حيران بين عدة انواع ومش عارف اختار..... ميزانية مابين 550- الى 650 دولار.... شوفت شاشتين محتار بينهم الأولى سامسونغ .... والثانية اسوس والأثنين 27 بوصة 3 دى..... ولكن المشكلة الى حيرتنى اكثر وزادة فى حيرتى انى بنفس هذا المبلغ وممكن بأقل يمكننى شراء تلفزيون سامسونع مليزية 42 بوصة full hd .....بنسبة لخاصية 3 دى انى دلوقتى ممكن مش حستفيذ منها لكن افكر فى المستقبل بس....... بماذا تنصحونى علما بأن اسخدامات الجهاز العاب والفيديوهات بأعلى الأعدادات
    Samsung S27A950D 27-Inch Class 3D LED Monitor

Asus VG278H 27-Inch 3D Full-HD LED Monitor with Integrated Stereo Speakers

مواصفات الجهاز:

معالج: core i7 3.4 ivy bridge 3770
    رامات : 8 gb
    كرت الشاشة : SAPPHIRE HD 7950 OC Edition
    باور سبلاى : كور سير corsaircx600 watt 600

عضو

رد: شراء شاشة.....

اكثر من 18 مشاهدة ولا رد واحد.......... ساعدونا

عضو فضي

يا اخى الشاشات ثرى دى انما التلفزيون اعتقد انه مش هيبقى ثرى دى
    انا انصحك بان تشترى تلفزيون ال جى ثرى دى ب 4000 جنية 32 بوصة بس على فكرة مش هتعرف تعلى الهرتز فيه اكتر من 85 هرتز للاسف
    بس مع تقنية الباسيف هتشوف ثرى دى 85 هرتز مع ال جى انما مع سامسونج مع ان الشاشة بتديك 120 هرتز فى التو دى بس مش هتقدر تشوف غير 60 اول اقل فى الثرى دى !!!!!!!
    وعلى فكرة الاشة الاسوس مينفعش تشتريها غير لو عندك الكرت نيفيديا لانها مش هتشتغل غير عليه وكمان نظاراتها النظارة الواحدة بالف جنية انما ال جى النظارة متجيش ب 20 جنيه

تقنية ال جى فى الثرى دى افضل بكتير من اى تقنية موجودة لحد دلوقتى لو عاوز تشتغل ثرى دى مترحوش غير لال جى ههههه

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالله ضيف مشاهدة المشاركة
    يا اخى الشاشات ثرى دى انما التلفزيون اعتقد انه مش هيبقى ثرى دى
    انا انصحك بان تشترى تلفزيون ال جى ثرى دى ب 4000 جنية 32 بوصة بس على فكرة مش هتعرف تعلى الهرتز فيه اكتر من 85 هرتز للاسف
    بس مع تقنية الباسيف هتشوف ثرى دى 85 هرتز مع ال جى انما مع سامسونج مع ان الشاشة بتديك 120 هرتز فى التو دى بس مش هتقدر تشوف غير 60 اول اقل فى الثرى دى !!!!!!!
    وعلى فكرة الاشة الاسوس مينفعش تشتريها غير لو عندك الكرت نيفيديا لانها مش هتشتغل غير عليه وكمان نظاراتها النظارة الواحدة بالف جنية انما ال جى النظارة متجيش ب 20 جنيه

تقنية ال جى فى الثرى دى افضل بكتير من اى تقنية موجودة لحد دلوقتى لو عاوز تشتغل ثرى دى مترحوش غير لال جى ههههه
    مشكور اخى الكريم على الرد والنصيحة ولكن انا لم اقارن التلفزيون 42 بوصة بشاشات الثري دي بل قلت انه بنفس المبلغ ممكن اتحصل على شاشة كبيرة فى الحجم وخصوصا ان خاصية الثري دي ليست واسعة الانتشار حاليا يعنى انا فكرت بتلفزيون كبير الحجم مقابل الأستغناء على الثري دي ..... وانا عايز النصيحة فى الأخر.. مش عايز اندم فى الأخر وابيعها بخسارة

عضو

لو ممكن من غير غلبه تكون الأسعار بالدولار.......مشكورين

عضو فضي

مش بعرف اسعار بالدولار انا مليش غير فى المصرى شوف انت على النت
    ومين قال ان تقنية الثرى دى غير منتشرة ده الالعاب تبقى ثرى دى ومعظم الافلام الجديدة ثرى دى وكمان تقنية الثرى دى فى ال جى بتبقى جميلة والحاجات بتخرج من الشاشة فعلا مع العمق العالى
    انصحك تفكر فى الثرى دى كويس وزى ما قولت عندك تلفزيون ال جى حجمه كبير 32 بوصة يعنى كبير وفى نفس الوقت ثرى دى وبتقنية افضل من سامسونح واسوس وكله وفى منه اكبر بس اغلى
    يا اخى ادامك خيارين لا ثالث لهم اولا تشترى شاشة سامسونج وتتمتع ب 120 هرتز فى التو دى و 60 بس فى الثرى دى او تشترى تلفزيون كبير وتتمتع بتقنية ثرى دى رائعة مع خروج الاجسام من الشاشة وكمان هتتمتع ب 85 هرتز تو دى وكمان 85 هرتز ثرى دى
    ملحوظة تقنية سامسونج فى الثرى دى عقيمة وبتخلى الواحد يصدع ومفيش اى حاجة بتخرج من الشاشة نهائى ولو خرجت بتعمل فلكر والنظارة غالية
    ال جى التو دى وحش بس فى الثرى دى اكاد اجزم انك مش هتصدق نفسك من الى هتشوفه بجد

عضو

مشكور اخى الكريم على مرورك الطيب وسرعة الرد ولك الف شكر....... بس ممكن اعرف حاجة انا كنت سمعت عنها بس مش عارفها فى الفرق بين شاشات والتلفزيون حاجة اسمها كذا time او بالعربى سرعة الأستجابة بيقولك مثالا 1:5000000 هل الحاجة ذى ممكن تفرق معى بين تلفزيون وشاشة.

ممكن موديلات الشاشة ممكن اشتريها من lg عشان اروح وجربها فى الوكيل قبل ما شتريها....

عضو فضي

يا اخى اى تلفزيون ادام الهرتز بتاعه فوق 60 يعنى 120 او 240 او اعلى مشكلة الجوستينج دى مش بتبقى موجودة فيه غير قليل لاما ممكن تكون بتتكلم عن معدل التباين وده مش بيفرق كتير اوى وبعدين التلفزيون ممكن تشوف صورته قبل ما تشتريه

عضو

مشكور اخى الكريم على الردود والمساعدة... حتوكل على الله وادور تلفزيونات LG ثلاثية الأبعاد بس لو عندك موديلات تفيدني بيها يكون افضل

المفضلات