صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 75

الموضوع: اسئله لوضع اللمسات الاخيره علي جهازي الخاص للالعاب 12,000 جنيه مع الشاشه

عضوية جديدة

رد: اسئله لوضع اللمسات الاخيره علي جهازي الخاص للالعاب 12,000 جنيه مع الشاشه

معلش الكلام ده بيكون ادق مع كروت AMD اما مع انفيديا معروف جدا انها بتسحب باور عالى جدا وبعدين لو فعلا بيكون للنظام كله الناس كانت ريحت دمغها واشترت باور 600 وات ب350 او 400 جنيه
    لا اخي الـ 550 مش للكرت لوحده , ولو كان الكلام صحيح لكانت كارثه , واذا حابب تتأكد بامكانك مراجعه الصفحة الرئيسية للكرت على موقع nvedia على الرابط التالي
    https://www.geforce.co.uk/hardware/d...specifications

170 WMaximum Graphics Card Power (W)
    500 WMinimum System Power Requirement (W)

اقصى استهلاك للكرت 170 واط , لهيك النظام كامل يحتاج لبور 500 واط , طبعا هاد مقترح وفيه نسبه امان يعني ممكن النظام محتاج 450 واط لكن يتم اضافه نسبه امان , اضافه انه اختلاف في الاستهلاك حسب مكونات النظام فكل ما زادت مكونات النظام مطلوب انك ترفع البور اكثر

عضو الصورة الرمزية SpErAnZ

انا من رائى
    ان بال 12000 جنيه دول ممكن تجيب
    تلفزيون lg وتكون 3d وحجمها 32 بوصة بحوالى 4000 جنيه
    واكس بوكس 360 سليم بهارد 250 جيجا وبالكينكت وما ادراك ما الكينكت وتعدله تعديلة جى تاج عشان تشغل الالعاب الكوبى كلو على بعضه بحوالى 4000 جنيه
    وكيسة متوسطة بروسيسور I5 وهارد 2 تيرا ورامات 4 جيجا لزوم تشغيل افلام البلوراى وال 3D وتجيب سمعات محترمة عشان تستمتع بصوت نقى وكلو على بعضه بحوالى 4000 جنيه
    وهتبقا ملك زمانك :ah40:
    وعلى فكرة انا شوفت ناس كتير عاملة كدا فى مواقع اجنبية ودول ناس دماغها عالية فعلا ومزاجهم رايق
    وانا مش بفرض عليك رائى طبعا انت حر تجيب جهاز ب 50000 كمان من غير ما حد يقولك انت بتعمل ايه
    التعديل الأخير تم بواسطة SpErAnZ ; 19-06-2012 الساعة 07:50

مشرف سابق الصورة الرمزية azzelden

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mah Jun'd مشاهدة المشاركة
    لا اخي الـ 550 مش للكرت لوحده , ولو كان الكلام صحيح لكانت كارثه , واذا حابب تتأكد بامكانك مراجعه الصفحة الرئيسية للكرت على موقع nvedia على الرابط التالي
    https://www.geforce.co.uk/hardware/d...specifications

170 WMaximum Graphics Card Power (W)
    500 WMinimum System Power Requirement (W)

اقصى استهلاك للكرت 170 واط , لهيك النظام كامل يحتاج لبور 500 واط , طبعا هاد مقترح وفيه نسبه امان يعني ممكن النظام محتاج 450 واط لكن يتم اضافه نسبه امان , اضافه انه اختلاف في الاستهلاك حسب مكونات النظام فكل ما زادت مكونات النظام مطلوب انك ترفع البور اكثر
    لو انت شايف كده ومتأكد منه اشترى الكارت والباور ال500 وجربه كده ومش هاتخسر كتير الكارت والباور والبروسيسور ممكن وممكن لانى متأكد من كلامى صحيح جميع المكونات الجديده توفر فى الطاقة لاكن الامان مطلوب لابعد الحدود انت بتتكلم فى مكونات تتعدى ال9000 جنيه يعنى لازم تكون مأمنها لابعد الحدود

عضوية جديدة

لو انت شايف كده ومتأكد منه اشترى الكارت والباور ال500 وجربه كده ومش هاتخسر كتير الكارت والباور والبروسيسور ممكن وممكن لانى متأكد من كلامى صحيح جميع المكونات الجديده توفر فى الطاقة لاكن الامان مطلوب لابعد الحدود انت بتتكلم فى مكونات تتعدى ال9000 جنيه يعنى لازم تكون مأمنها لابعد الحدود
    اكيد لازم ناخد احتياطنا وانجيب بور اكثر من الـ 500 مثلا 650 او 750او حتى 850 مش حنخسر كتير , لاكن انا بس حبيت اوضح انه الـ 500 او 550 للنظام كـ كل

عضو

بص انا هريحك و احاول اجاوبك على كل سؤال فى دماغك

مبدئيا انا شايف ان افضل تجميعة ليك هيا دى
    Intel® Core™ i7-3770K Ivy Bridge 3.5GHz 8MB Cache ... 2250 LE
    Thermaltake Frio OCK Fan CPU Cooler ... 440 LE
    ASRock Z77 Extreme4 Socket 1155 Motherboard ... 1050 LE
    G.skill Ripjaws-X 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 CL9 ... 370 LE
    Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2048MB GDDR5 Windforce ... 2800 LE
    Western Digital (WD) Caviar Black WD1002FAEX 1TB ... 770 LE
    SeaSonic M12II Bronze 750W 80 PLUS PSU ... 775 LE
    Thermaltake Overseer RX-I Full Tower Desktop Case ... 700 LE
    Samsung SyncMaster S23A350H 23 inch LED LCD Monitor ... 990 LE
    Total ... 10145 LE

طبعا الـ 3770K اقوى من الـ 2600K بحوال 20% وكذلك يدعم الـ PCI Express 3 ولكن يعيبه ان حرارته بترتفع جدا عند الكسر
    وعشان كدا حطيت ليك مشتت احترافى ممتاز اللى هوا Frio

بالنسبه للبوردة .... كما قال لك الاعضاء فالـ Maximus V Gene مخصصة اكتر للالعاب
    ولكن تظل الـ AsRock Z77 Extreme 4 ممتازة خصوصا فى كسر السرعة
    واعتقد ان هتحتاج الكسر فى المستقبل لو حبيت تركب كارت كمان وتعمل SLI وBattleField 3دا عشان تقدر تستغل كل قدرات الكارتين

طبعا انت مش هتحتاج الهارد الـ SSD طالما مش هتشتغل جرافيك
    ويكفيك الـ Caviar Black وهيديك اداء ممتاز جدا

بالنسبة للكارت ... اريدك ان تعلم ان كارتين GTX 670 فى وضع SLI ممكن يخليك تاخد اكتر من 100 FPS فى لعبة تقيلة زى وعلى اعلى اعدادات
    وراجع الفيديو دا
    https://www.youtube.com/watch?v=XI7oBFkn6AQ
    وطبعا دا رقم مبالغ فيه جدا
    وكما قال لك احد الاعضاء ... الافضل ان تشترى نظام صوتى محترم حتى تستمع اكتر بالافلام و الالعاب
    والفرق بين الـ GTX 680 و GTX 670 تقريبا 5% : 10% والفرق فى السعر حوالى 1000 جنيه
    فانا شايف ان الـ GTX 670 كافى جدا و لو كسرت سرعته هتوصل لاداء الـ GTX 680

بالنسبة لنقطة الباور وعشان نفك الاختلاف .... ممكن تشوف المراجعة دى
    https://www.guru3d.com/article/gefor...y-sli-review/4
    وبالظبط السطور دى
    GeForce GTX 670 - On your average system the card requires you to have a 500~550 Watt power supply unit.
    GeForce GTX 670 2x SLI - On your average system the cards require you to have a 700 Watt power supply unit as minimum.
    GeForce GTX 670 3x SLI - On your average system the cards require you to have a 850 Watt power supply unit as minimum.

فاعتقد ان 700 وات كافى لكارتين وبما انك ممكن تكسر السرعة فى اى وقت يبقى 750 هيكون كافى جدا ليك
    وطبعا الشركة لما بتقول باور 500 او 550 هيا بتقصد النظام بالكامل مش الكارت بس

بالنسبة للكيسة ... فكل الكيسات اللى اتعرضت فى الموضوع ممتازة واختر الشكل اللى يعجبك
    وان كنت ارى ان الـ Thermaltake ممتازة شكلا وموضوعا ... وبردة لك حرية الاختيار

اخيرا بالنسبة للشاشة فكما قلت لك مسبقا ... الفرق هوا ان الشاشة الـ T23A350 هيا HDTV اى يمكن تشغليها كتليفزيون فى حين ال الشاشة S23A350H لا تدعم هذا
    وطبعا يكفيك الـ
    S23A350H

وطبعا فى الاخر لك حرية الاختيار وهذا مجرد رأى .... واى استفسار انا فى الخدمة
    التعديل الأخير تم بواسطة Red Fire ; 19-06-2012 الساعة 15:00
    Just choose a good time then .... Fire

مشرف أقسام الخدمات التجارية
    قسم طلبات نصائح تجميع الأجهزة وأسعارها
    الصورة الرمزية sherif_ahmed

أخي الكريم ريد فاير
    مبدائياً الميزانيه المذكوره كبيره
    بالنسبه لشخص هدفه الألعاب
    وبالتالي لازم الأقترحات هتكون كتير
    لأن كل واحد شايفها من وجهة نظره
    طبعاً أنا قرأت مشاركتك السابقه
    متفق معك في نقاط كتير لكن مختلف معك
    في نقاط تانيه
    البرسيسور 3770k حرارته ترتفع بعد الكسر لكن من بعد تخطيه 4.5 جيجا هرتز
    كارت الشاشه الــ 670 في وضع الــ SLI علي كلامك أقل متطلبات التشغيل
    انت قولت 433 واط أو المراجعه ده عند الضغط علي الكارت وأقل متطلبات التشغيل 700 وات عند الظروف الطبيعيه
    لكن الفكره هنا أخي الكريم التجميعه بتاعتك أقصي سحب ليها قد أيه وهتستهلاك كام في المائه من قدرة الباور
    مع كارت واحد وبعد سنتين علي الأقل هيركب كارت تاني نفس الشريحه أنت شايف ساعتها أن البور هيكون قادر
    طب هقولك حاجه تانيه مع إفتراض أن عندك جهاز بيسحب 433 واط هتجيب باور له 600 واط علشان
    عند أقصي حمل يكون ساحب 80% من قدرة البور
    التعديل الأخير تم بواسطة sherif_ahmed ; 19-06-2012 الساعة 19:30
    [B][I][CENTER]
    [SIZE=4][COLOR=#ff0000][FONT=times new roman]الدخول متقطع
    نظراً لظروف
    العمل[/FONT][/COLOR][/SIZE][/CENTER]
    [/I][/B]

عضو

اولا ... اشكرك على ملاحظتك اخى الكريم الاستاذ شريف وجزاك الله خيرا
    ولكن لى رأى هنا

مبدئيا الباور الـ 750 الـ 80% منه معناها 600 وات

طبعا دا الكلام اللى مكتوب فى المرجعة عن استهلاك الطاقة لكارتين فى وضع SLI

Measured power consumption two cards in SLI x2
    System in IDLE = 160W
    System Wattage with GPUs in FULL Stress = 433W
    Difference (GPU load) = 273W
    Add average IDLE wattage ~20W
    Subjective obtained GPU power consumption = ~ 293 Watts
    هوا من المراجعة ... استهلاك النظام بالكامل عند الضغط على المعالج الرسومى هيكون 433 وات
    واستهلاك المعالج الرسومى منفردا عند الضغط عليه هيكون 293 وات
    وطبعا دا الـ Peak بتاع الكارت (اقصى قيمة يمكن الوصول لها) ومش بتمثل الاستهلاك الواقعى مع الالعاب

مع مرعاه ان المعالج الرئيسى المستخدم فى المراجعة هوا I7 965 Extreme ومعموله كسر سرعة لحد 3.8 GHz
    وطبعا المعالج اللى فى التجميعة استهلاكه اقل من الـ 965 Extreme
    اللى اقصده ان الاستهلاك عند الضغط على الكارت. مع المعالج I7 - 3770K هيكون اقل من 433 وات

طبعا لازم نراعى ان الالعاب هتضغط على الكارت و الـ CPU بشكل اساسى
    والمعالج اللى فى التجميعة الفرق بين استخدامه للطاقة فى حالة الخمول و عند اقصى ضغط هوا 80 وات تقريبا
    و لو كسرنا سرعته لحد 4900 MHz وضغطنا عليه استهلاكه هيزيد عن وضع الخمول بحوال 160 وات
    وطبعا الكلام دا موجود فى المراجعة دى
    https://www.guru3d.com/article/core-...ew-with-z77/12

فلو جمعنا الـ 160 وات (اقصى فرق استهلاك للمعالج عند كسر السرعة و الضغط)
    مع الـ 433 (استهلاك الجهاز بالكامل عند الضغط على المعالج الرسومى)
    هيكون الناتج 593 وات ... يعنى لسه فى مستويات الامان
    عشان كدا اعتقد ان باور 750 وات هيكون كافى وحتى عند كسر سرعة المعالج ... والله اعلم
    واكيد صاحب الموضوع لو يقدر يزود ويشترى باور اعلى دى حاجة كويسة جدا
    التعديل الأخير تم بواسطة Red Fire ; 19-06-2012 الساعة 21:11

عضوية جديدة

تجميعه الاخ Red Fire مناسبه من وجهة نظري واعتقد تفي بالغرض
    * على فكره اسعار القطع عندك رخيصه بشكل جنوني , نفس التجميعه دي سعرها عندنا حوالي 13300 جنيه *

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mah Jun'd مشاهدة المشاركة
    تجميعه الاخ Red Fire مناسبه من وجهة نظري واعتقد تفي بالغرض
    * على فكره اسعار القطع عندك رخيصه بشكل جنوني , نفس التجميعه دي سعرها عندنا حوالي 13300 جنيه *
    و في السعوديه نفس الكلام برده بس هيكلفني 15000 جنيه :confused::eek::eek::eek::eek::eek: لدرجه انني شاكك في القطع اللي موجوده في مصر

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Red Fire مشاهدة المشاركة
    بص انا هريحك و احاول اجاوبك على كل سؤال فى دماغك

مبدئيا انا شايف ان افضل تجميعة ليك هيا دى
    Intel® Core™ i7-3770K Ivy Bridge 3.5GHz 8MB Cache ... 2250 LE
    Thermaltake Frio OCK Fan CPU Cooler ... 440 LE
    ASRock Z77 Extreme4 Socket 1155 Motherboard ... 1050 LE
    G.skill Ripjaws-X 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 CL9 ... 370 LE
    Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2048MB GDDR5 Windforce ... 2800 LE
    Western Digital (WD) Caviar Black WD1002FAEX 1TB ... 770 LE
    Thermaltake Overseer RX-I Full Tower Desktop Case ... 700 LE
    Samsung SyncMaster S23A350H 23 inch LED LCD Monitor ... 990 LE
    Total ... 10145 LE

طبعا الـ 3770K اقوى من الـ 2600K بحوال 20% وكذلك يدعم الـ PCI Express 3 ولكن يعيبه ان حرارته بترتفع جدا عند الكسر
    وعشان كدا حطيت ليك مشتت احترافى ممتاز اللى هوا Frio

بالنسبه للبوردة .... كما قال لك الاعضاء فالـ Maximus V Gene مخصصة اكتر للالعاب
    ولكن تظل الـ AsRock Z77 Extreme 4 ممتازة خصوصا فى كسر السرعة
    واعتقد ان هتحتاج الكسر فى المستقبل لو حبيت تركب كارت كمان وتعمل SLI وBattleField 3دا عشان تقدر تستغل كل قدرات الكارتين

طبعا انت مش هتحتاج الهارد الـ SSD طالما مش هتشتغل جرافيك
    ويكفيك الـ Caviar Black وهيديك اداء ممتاز جدا

بالنسبة للكارت ... اريدك ان تعلم ان كارتين GTX 670 فى وضع SLI ممكن يخليك تاخد اكتر من 100 FPS فى لعبة تقيلة زى وعلى اعلى اعدادات
    وراجع الفيديو دا
    https://www.youtube.com/watch?v=XI7oBFkn6AQ
    وطبعا دا رقم مبالغ فيه جدا
    وكما قال لك احد الاعضاء ... الافضل ان تشترى نظام صوتى محترم حتى تستمع اكتر بالافلام و الالعاب
    والفرق بين الـ GTX 680 و GTX 670 تقريبا 5% : 10% والفرق فى السعر حوالى 1000 جنيه
    فانا شايف ان الـ GTX 670 كافى جدا و لو كسرت سرعته هتوصل لاداء الـ GTX 680

بالنسبة لنقطة الباور وعشان نفك الاختلاف .... ممكن تشوف المراجعة دى
    https://www.guru3d.com/article/gefor...y-sli-review/4
    وبالظبط السطور دى

فاعتقد ان 700 وات كافى لكارتين وبما انك ممكن تكسر السرعة فى اى وقت يبقى 750 هيكون كافى جدا ليك
    وطبعا الشركة لما بتقول باور 500 او 550 هيا بتقصد النظام بالكامل مش الكارت بس

بالنسبة للكيسة ... فكل الكيسات اللى اتعرضت فى الموضوع ممتازة واختر الشكل اللى يعجبك
    وان كنت ارى ان الـ Thermaltake ممتازة شكلا وموضوعا ... وبردة لك حرية الاختيار

اخيرا بالنسبة للشاشة فكما قلت لك مسبقا ... الفرق هوا ان الشاشة الـ T23A350 هيا HDTV اى يمكن تشغليها كتليفزيون فى حين ال الشاشة S23A350H لا تدعم هذا
    وطبعا يكفيك الـ
    S23A350H

وطبعا فى الاخر لك حرية الاختيار وهذا مجرد رأى .... واى استفسار انا فى الخدمة

.................................................. ...............................

.................................................. ...............................

اولا: انا عايز اجيب جهاز قابل للتطوير بعد ذلك ف اريد بعض القطع التي من الممكن ان اصرف عليها الكثير من المال مثل ال power supply و CASE و VGA و CPU COOLER و HARD DISK
    لانها هتعيش معايا طول ما الجهاز موجود ان شاء الله
    و في بعض الحاجات اللي هتتغير كل مُده مثل المازربورد و البروسيسور
    فارجو وضع هذا الكلام في الاعتبار

دلوقتي حضرتكو ناصحني ب i7-3770k و انا عايز الجهاز للالعاب ف اه رأي حضرتكو اجيب SSD و 2600k افضل و ال SSD هيعيش معايا و بعدين ابقي اغير ال 2600K و المازربورد و اجيب غيرهم لما ينزل بروسيسر جديد و بعدين الهاز للالعاب ف 3770K مش هيفرق عن 2600k؟!؟!؟!

بالنسبه للتبريد مين افضل CORSAIR H100 Extreme Performance Liquid CPU Cooler غير متوافر
    CORSAIR H80 High Performance Liquid CPU Cooler غير متوافر ايضا
    CORSAIR H60 High Performance Liquid CPU Cooler و سعره 525 جنيه
    Thermaltake Frio OCK Fan CPU Cooler وسعره 450 جنيه
    في حاجه زي ال CORSAIR H100 Extreme Performance Liquid CPU Cooler ممكن اجيبها علشان مش متوفر في ماكسيمام هاردوير ف ممكن حتي الاقيها في مكان تاني ؟؟؟

المازربورد اظن انها مناسبه جدا و الرامات و كارت الشاشه و الهارد كذلك ايضا
    بالنسبه للباورسبلاي ممكن اجيب واحد جولد علشان يعيش ان شاء الله معايا كتير .... ولا هو بيبوظ بعد كذا سنه يعني عمره الافتراضي كام ؟

بالنسبه لل CASE هي ده اللي هتجنني الصراحه ال CM شكلها جميييييل اويييييي (صاروخ) ف ممكن اعرف مين احسن في التبريد و مين مساحته الداخليه اكبر و مين افضل بغض النظر عن التحكم ب سرعه المراوح و الكلام الفاضي ده yعلشان عدد المراوح في ال thrmaltake اكتر ولكنه ابطأ ... فيا تري مين احسن في التبريد ؟!
    و ده لينك لمواصفات الاتنين
    cooler master
    https://www.newegg.com/Product/Produc...82E16811119245
    thermaltake
    https://www.newegg.com/Product/Produc...82E16811133194
    و شكرا جزيلا

عضو

عفو اخى الكريم

بالنسبة لنقطة الباور ... ففكرة Gold و Bronze مش ليها دعوه بالعمر الافتراضى
    ولكن يقصد بيها كفائة الباور ... وراجع الجدول دا

ومن الجدول باين ان الفرق بين كفائة الـ Bronze و الـ Gold هوا 5%
    وموضوع الكفائة دا اكتر حاجة بيأثر فيها فى الحالة دى ... هيا توفير الكهرياء
    مع مرعاه ان المبلغ اللى ممكن الـ Gold يوفره ليك فى فاتورة الكهرباء سنويا فى الحالة دى هيكون فى حدود الـ 20 جنيه
    فى حين ان ارخص باور حاصل على شهادة Gold سعره 1100 جنيه
    Cooler Master Silent Pro Gold 800w PSU ... 1100 LE
    فانا شايف ان مش محتاج باور بشهادة Gold خالص ... وكدا هيبقى اهدار للمال
    وبردة راجع الرابط دا و اتأكد
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=233750

بالنسبة لنقطة المعالج
    فالفرق بين الـ I7-3770K والـ I7-2600K فى الاداء حوال 20% و الفرق فى السعر هوا 375 جنيه اللى هوا بردة 20%
    فعشان كدا المعالج 3770K اقوى و بيحقق معادلة الاداء مقابل السعر
    ولو انت عايز تشترى الـ 2600K مش فيه ادنى مشكلة وهيكون اكثر من كافى كمان ولك حرية الاختيار

بالنسبة لنقطة الـ SSD فانا اعتقد انك مش هتحتاجه خالص ... خصوصا ان استخدامك الاساسى للجهاز هيكون فى الالعاب
    يمكن كنت هتحتاجه لو استخدامك للجهاز فى الجرافيك
    وبردة لو انت حابب انك توفر فى سعر المعالج وتجيب الـ 2600K وتجيب معاه الـ SSD مش فيه مشكلة

اخيرا بالنسبه لنقطة الكيسة
    هيا اللينكات اللى انت حاتطها مش شغاله ... بس اعتقد ان تقصد الـ Storm Trooper والـ OverSeer
    هيا طبعا الـ Storm Trooper اقوى و معاها نظام تبريد افضل .... فلو شكلها عاجبك هاتها
    والاتنين ليهم نفس المساحة الداخلية تقريبا ... الاتنين Full Tower
    بس طبعا معا مرعاه ان فرق السعر فى مصر حوالى 700 جنية .... يعنى الضعف تقريبا
    الصور المرفقة الصور المرفقة
    التعديل الأخير تم بواسطة Red Fire ; 20-06-2012 الساعة 13:18

عضوية جديدة

شكرا اخي Red Fire
    بالنسبه للياورسبلاي:
    يعني دلوقتي اجيب باور سبلاي 80 PLUS ام واحد عادي تماما اي حتي لم يحصل علي هذه الشهاده !! هل يوجد فرق في الاداء ؟
    طيب اختار لي واحد لان في فرق سعر بينهم كبير (حتي في نفس الفئه التي تحتوي علي نفس القدره ) ...ويكون 850W افضل
    ملقتش في فئه ال 750w غير ال BRONZE و في ال 700w مفيش PLUS 80 اصلا !!!!!!

بالنسبه لل بروسيسر و ال SSD دلوقتي حضرتك بتقول ان ال 3770K اعلي بحوالي 20% من ال 2600K
    طيب سؤالي هو لو انا جبت ال 2600K و معاه SSD هيرفع الاداء العام للويندوز و برامج النت (ليس للالعاب) اكتر من 20% ولا لأ ؟!؟!؟

و بالنسبه لل CASE طالما ال Storm Trooper تبريدها افضل فمفيش مشاكل هجيبها و امري الي الله

و شكرا جزيلا

عضو

بالنسبة للباور لو هتجيب 750 وات ... اعتقد ان دا افضل خيار
    ولو هتجيب 850 وات ... ممكن تجيب واحد من دول
    NZXT HALE82 850W 80 PLUS BRONZE Certified Modular PSU ... 850 LE
    SeaSonic M12II Bronze 850W 80 PLUS PSU ... 925 LE

بالنسبة لسؤالك عن المعالج و الهارد
    هوا المعالج الـ I7 2600K كافى لكل التطبيقات بشكل عام ... والهارد الـ SSD هيرفع اداء الجهاز بشكل عام
    بس طبعا مع مرعاه ان نوعيه التطبيقات اللى هتستخدمها مش محتاجه كل قوة الهارد الـ SSD
    بردة مع مرعاه ان الهارد تقدر تضيفه للجهاز بعد كدا لكن المعالج المفروض انه يستمر معاك لاطول وقت ممكن

عضو الصورة الرمزية combateagle

ملحوظة:
    1-امبارح نزلت Max Payne 3 وعملت كل حاجة على الVery High وكسرت سرعة الفيجا وفى الأخر الجيم 18~22 FPS وبطيئة وديه حاجة اول مره استغربها:confused::confused::confused: يعنى كان كل الالعاب اللى نزلتها كانت بتوصل ل90 FPS على الVery High وديه الوحيدة اللى بتوصل ل18~22.
    2-هى اول ما اللعبة تعدى ال60 FPS بتكون مبتعلقش (للى مش فاهم موضوع الFPS).

فعلشان كده تقريبا انت هتحتاج الSLI ودلوقتى علشان GTX 680 اللى عندى اللى هيا directcu ii TOP ديه الكسر بتعها عالى بالنسبة لكل فيجات GTX 680 وبرده الFPS قليل اوى فمبالك انت هتجيب GTX 670 يعنى هتشتغل على 15~18 FPS على الVery High.

عضو الصورة الرمزية combateagle

وكمان i7 3770k علشان تستغل كل ذرة قوة

صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة

المفضلات